Hur kan man veta att nätagget är för klent?

Permalänk

Hur kan man veta att nätagget är för klent?

hejsan!
som titeln säger, hur kan jag veta att mitt nätagg inte pallar med mitt system längre? börjar spel frysa under load eller blir det bara som en flaskhals.

tack för svar

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Har för mig att datorn helt plötsligt startar om när nätagget inte klarar av att leverera tillräckligt med ström. Samma sak som händer när man försöker överklocka CPUn och inte matar på tillräckligt med volt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Har för mig att datorn helt plötsligt startar om när nätagget inte klarar av att leverera tillräckligt med ström. Samma sak som händer när man försöker överklocka CPUn och inte matar på tillräckligt med volt.

okej tack så mycket för svar min dator stänger inte av sig så är inte nätagget.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

hejsan!
som titeln säger, hur kan jag veta att mitt nätagg inte pallar med mitt system längre? börjar spel frysa under load eller blir det bara som en flaskhals.

tack för svar

Det finns tyvärr inget entydigt svar på den frågan, det kan arta sig på en väldans massa olika sätt. Att datorn fryser när den lastas hårt under en spelsession skulle jag kalla för ett typexempel på vad som kan hända om man har ett för litet nätagg, eller att det nätagg man har, som tidigare låg precis över gränsen för att orka med nu har åldrats, och problemen har börjat visa sig. Tråkigt nog kan det också vara ett symptom på ungefär en miljard andra problem, det kan vara allt från en kass drivrutin till hårdvaruproblem.

Har du problem med din dator så föreslår jag att du i detalj beskriver exakt vad som händer, när det händer, vad du har för hårdvara, och något om hur du lagt upp det med kylning också. Med den lilla info du gett nu går det absolut inte att ens försöka ställa en vettig diagnos.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

det ska finnas hemsidor som kan välja vad man har i datorn/ eller vad man ska köpa så talar den om rimligt Watt du behöver. Hittar dock int epå nån nu =(

Permalänk
Avstängd

man kan märka på lite olika sätt att det blir ostabilt och oftast brukar aggen bli riktigt varm om dom är överbelastade

ibland säger det bara tjong så är det stendött och det senare hände mig när jag köpte doom 3 + gpu när det var nytt ..spelade 5 min sen PANG så gick agget och det var kolsvart både på skärmen och mentalt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Har för mig att datorn helt plötsligt startar om när nätagget inte klarar av att leverera tillräckligt med ström. Samma sak som händer när man försöker överklocka CPUn och inte matar på tillräckligt med volt.

Snarare så att det kickar in en säkring som stänger av datorn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultraform:

det ska finnas hemsidor som kan välja vad man har i datorn/ eller vad man ska köpa så talar den om rimligt Watt du behöver. Hittar dock int epå nån nu =(

Det finns många av dom och alla har samma problem och det är att dom visar så in åt hela helvete fel. Jag fick som resultat på min gamla burk 300w mer än vad den + kringutrustning drog i full belastning.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Nätaggets fläkthastighet kan vara en faktor. Även tempen på utblåst luft.

Dock så är det allra bästa du kan göra är att mäta wattantalet via en likadan apparatur som sweclockers teststyrka använder.