Chassifläkt arbetar långsamt när det är varmt

Permalänk
Medlem

Chassifläkt arbetar långsamt när det är varmt

Tja! har en dell XPs 8500 med gtx 660 ti inkopplat och när jag kör tex battlefield 4 blir datorn väldigt varm och fläkten är bara helt tyst och jobbar inte knappt. Finns inget i bios att ändra hastigheten och speedfan får jag bluescreen av. Vet ej varför, när jag startar programmet så söker den igenom alla komponenter som boom bluescreen.. Vet inte om programmet är inkompatibelt med windows 8.1 eller är det mina komponenter?
Tack i förhand
Robin

Permalänk
Medlem

Verkar som ingen kan hjälpa mig:(

Permalänk
Medlem

Du bör nog öppna datorn, och kontrollera hur fläkten är inkopplad.
Kanske är fläkten rent av trasig?

återkom!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du bör nog öppna datorn, och kontrollera hur fläkten är inkopplad.
Kanske är fläkten rent av trasig?

återkom!

Fo3

Tack för ditt svar! Jag öppnade igår sent och kollade och den var inkopplad till SYS_FAN 3pin kontakt. När jag startar datorn och kollade i bioset låg den på ca 1500RPM men när jag startar OS:et och kollar på HWmonitor så ligger den på runt 800-900RPM.. Samma hastighet som processorns fläkt.När jag kör bf4 och känner på fläkten så jobbar den knappt. Chassit blir väldigt varmt. Ska jag kontakta dell eller vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tack för ditt svar! Jag öppnade igår sent och kollade och den var inkopplad till SYS_FAN 3pin kontakt. När jag startar datorn och kollade i bioset låg den på ca 1500RPM men när jag startar OS:et och kollar på HWmonitor så ligger den på runt 800-900RPM.. Samma hastighet som processorns fläkt.När jag kör bf4 och känner på fläkten så jobbar den knappt. Chassit blir väldigt varmt. Ska jag kontakta dell eller vad kan felet vara?

har du orginalkylare på cpu?
har du orginal fläktarna i chassit?
hur många fläktar har du?
hur många kan du ha?
åt vilket håll blåser dem luften?

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Antielefant
Skrivet av wezc00:

Verkar som ingen kan hjälpa mig:(

Denna gång låser jag inte tråden, men tänk på båra forumregler innan du bumpar nästa gång.

Citat:

§ 4 - Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

har du orginalkylare på cpu?
har du orginal fläktarna i chassit?
hur många fläktar har du?
hur många kan du ha?
åt vilket håll blåser dem luften?

allt är original! har en fläkt och den blåser ut luften åt rätt håll(alltså blåser ut luften inte in)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Denna gång låser jag inte tråden, men tänk på båra forumregler innan du bumpar nästa gång.

Oj ursäkta mig:( tack det ska inte hända igen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

allt är original! har en fläkt och den blåser ut luften åt rätt håll(alltså blåser ut luften inte in)

Hur varma blir CPU och GPU?
Fins det mer än 1 fläktplats?
Och hur stora är flöktplatsen/platserna? 120mm/140mm?

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Hur varma blir CPU och GPU?
Fins det mer än 1 fläktplats?
Och hur stora är flöktplatsen/platserna? 120mm/140mm?

När jag spelar ligger det runt CPU 60-70 och GPU 70-80 jag vet inte vilken storlek det är men den är mindre än 120mm iaf, jag bara en plats för en fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tja! har en dell XPs 8500 med gtx 660 ti inkopplat och när jag kör tex battlefield 4 blir datorn väldigt varm och fläkten är bara helt tyst och jobbar inte knappt. Finns inget i bios att ändra hastigheten och speedfan får jag bluescreen av. Vet ej varför, när jag startar programmet så söker den igenom alla komponenter som boom bluescreen.. Vet inte om programmet är inkompatibelt med windows 8.1 eller är det mina komponenter?
Tack i förhand
Robin

Om jag var dig så skulle jag ha köpt ett billigt chassi tex detta http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/cor... och flyttat över allt sedan köpa några billiga fläktar tex x2 http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassifl... o denna tex http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/flkstyrn... och kört dom andra fläktar via nätagget om du inte har tillräckligt med 3-4pin kontakter.

Permalänk
Medlem

Installerat "Msi Afterburner" och ställa in speeden på fläktarna?

Edit: fel på chassifläktarna.... läste fel.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

När jag spelar ligger det runt CPU 60-70 och GPU 70-80 jag vet inte vilken storlek det är men den är mindre än 120mm iaf, jag bara en plats för en fläkt.

Du har en i7 ivy och dem går ofta varma speciellt med stockkylning så dina tempo på CPU är normala med tanke på det och GPU är inte heller någon fara.
Vill du dock sänka tempen så skulle jag rekomendera en hyper 212 evo samt en ny fläkt till chassit (om 212 får plats mät först) annars köp ett nytt chassi och flytta delarna.
Men det är som sagt ingen fara med dem tempo du har.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

När öppnade du datorn och kollade/tog bort damm ?

Ser folk som gett förslag på chassin, föreslår "Air 540 Cube"

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Om jag var dig så skulle jag ha köpt ett billigt chassi tex detta http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/cor... och flyttat över allt sedan köpa några billiga fläktar tex x2 http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassifl... o denna tex http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/flkstyrn... och kört dom andra fläktar via nätagget om du inte har tillräckligt med 3-4pin kontakter.

Tack för ditt förslag men det jobbiga är att jag tycker om mitt chassi och vill ha kvar det:) men där emot ska jag nog köpa en ny fläkt.. finns det fläktar som är mindre än 120mm och har mer fart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Installerat "Msi Afterburner" och ställa in speeden på fläktarna?

Edit: fel på chassifläktarna.... läste fel.

Det är lugnt däremot gav du ett bra förslag till att öka gpu fläkten! ska kolla det tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Du har en i7 ivy och dem går ofta varma speciellt med stockkylning så dina tempo på CPU är normala med tanke på det och GPU är inte heller någon fara.
Vill du dock sänka tempen så skulle jag rekomendera en hyper 212 evo samt en ny fläkt till chassit (om 212 får plats mät först) annars köp ett nytt chassi och flytta delarna.
Men det är som sagt ingen fara med dem tempo du har.

Tack för ditt svar, jag tycker om mitt chassi och vill inte byta tyvärr men däremot ska jag köpa en ny chassifläkt. Finns det mindre än 120mm fläkt och mer fart än 900rpm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tack för ditt förslag men det jobbiga är att jag tycker om mitt chassi och vill ha kvar det:) men där emot ska jag nog köpa en ny fläkt.. finns det fläktar som är mindre än 120mm och har mer fart?

Mja men standard är 120/140mm och mindre kan du inte fästa på chassit.

kan säga 1 fläkt hjälper inte mkt i ett halvstort chassi kanske får ner temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tack för ditt svar, jag tycker om mitt chassi och vill inte byta tyvärr men däremot ska jag köpa en ny chassifläkt. Finns det mindre än 120mm fläkt och mer fart än 900rpm?

Mät din fläkt samt se om det fins fästpunter längre ut än dem du har i din nuvarande fläkt.
Kolla här http://www.inet.se/kategori/133/flaktar
Kolla om du kan få in en 212 evo i ditt chassi om ja köp en. Men som sagt är du a temps inte skadliga för komponenterna.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Skrivet av wezc00:

När jag spelar ligger det runt CPU 60-70 och GPU 70-80 jag vet inte vilken storlek det är men den är mindre än 120mm iaf, jag bara en plats för en fläkt.

Du har med stor sannolikhet en 92mm fläkt därbak. Det finns 92 mm fläktar att köpa om du är missnöjd med den du har. Har du en fläkt i fronten? Finns det plats för en?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Mät din fläkt samt se om det fins fästpunter längre ut än dem du har i din nuvarande fläkt.
Kolla här http://www.inet.se/kategori/133/flaktar
Kolla om du kan få in en 212 evo i ditt chassi om ja köp en. Men som sagt är du a temps inte skadliga för komponenterna.

Ska kolla på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Du har med stor sannolikhet en 92mm fläkt därbak. Det finns 92 mm fläktar att köpa om du är missnöjd med den du har. Har du en fläkt i fronten? Finns det plats för en?

Aha okej tack ska kolla på det! Nej tyvärr så har jag inte det men jag tog bild igår sent på mina komponenter. Kan det vara 92mm?

http://imgur.com/H5u8Rva

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Det är lugnt däremot gav du ett bra förslag till att öka gpu fläkten! ska kolla det tack!

Men har du öppnat chassit och kollat om du har mycket damm osv i chassit ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Men har du öppnat chassit och kollat om du har mycket damm osv i chassit ?

Jag har lite men inte så mycket att det behövs att blåsa rent den:)

Permalänk

Du hade öppnat i bios och kollat att RPM var runt 1500 innan boot av OS ?

Då är det högst sannolikt någon mjukvara som drar ner hastigheten, bara kolla i Bios om du kan välja någon "fläktkurva" för chassiefläktarna.
Alternativt så kopplar du in den direkt till nätaggregatet så den får konstant ström. Låter mer men går garanterat på högsta varv.

Permalänk
Medlem

Eller så är du bara nöjd och låter datorn vara precis så som den är?

Din dator fungerar utmärkt och är dessutom tyst på köpet, ett mål många drömmer om men sällan når upp till.

Jag tror inte det är något fel alls på din dator. Om temperaturen ligger på 60-70 på gpu och lite mindre på cpu under belastning är det inga problem alls.

GPU är nöjd sålänge den håller sig under 100 grader och processor densamma.

Din temperatur är avsevärt lägre än så och det är troligen ett helt medvetet val av Dell att datorns fläktar inte snurrar 99000rpm utan går så pass långsamt som det är möjligt för att dator ska hålla sig tyst och inte störa.

Men vill du ha temperaturer i närheten runt rumstemperatur är det bara börja köpa fläktar och modifiera in. Inte för att direkt finns någon poäng i det hela såvida du inte överklockar kraftigt, men känns det bättre så varför inte.

Somliga hävdar livsläng som en anledning att sänka temperaturerna så mycket som det bara går på bekostnad av ljudnivå då. Man kan dock fråga sig själv vad det spelar för roll om ens dators cpu och gpu kommer hålla i 25 års bruk eller bara 15. Innan dessa komponenter gått sönder har du hunnit bytt dator säkerligen 3 gånger redan

Permalänk
Medlem

Med lite kreativitet kanske du kan montera in en sån här som insug i dina två 5,25" slots?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptomast3r:

Du hade öppnat i bios och kollat att RPM var runt 1500 innan boot av OS ?

Då är det högst sannolikt någon mjukvara som drar ner hastigheten, bara kolla i Bios om du kan välja någon "fläktkurva" för chassiefläktarna.
Alternativt så kopplar du in den direkt till nätaggregatet så den får konstant ström. Låter mer men går garanterat på högsta varv.

Finns inga inställningar för fläktar.. vart hittar man en sådan kabel? kan du länka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Eller så är du bara nöjd och låter datorn vara precis så som den är?

Din dator fungerar utmärkt och är dessutom tyst på köpet, ett mål många drömmer om men sällan når upp till.

Jag tror inte det är något fel alls på din dator. Om temperaturen ligger på 60-70 på gpu och lite mindre på cpu under belastning är det inga problem alls.

GPU är nöjd sålänge den håller sig under 100 grader och processor densamma.

Din temperatur är avsevärt lägre än så och det är troligen ett helt medvetet val av Dell att datorns fläktar inte snurrar 99000rpm utan går så pass långsamt som det är möjligt för att dator ska hålla sig tyst och inte störa.

Men vill du ha temperaturer i närheten runt rumstemperatur är det bara börja köpa fläktar och modifiera in. Inte för att direkt finns någon poäng i det hela såvida du inte överklockar kraftigt, men känns det bättre så varför inte.

Somliga hävdar livsläng som en anledning att sänka temperaturerna så mycket som det bara går på bekostnad av ljudnivå då. Man kan dock fråga sig själv vad det spelar för roll om ens dators cpu och gpu kommer hålla i 25 års bruk eller bara 15. Innan dessa komponenter gått sönder har du hunnit bytt dator säkerligen 3 gånger redan

Hmm aa du har rätt!:) Det var inte längesen jag köpte min dator så vill bara vara säker och vill inte att den ska gå sönder du vet:) det är väl alltid så man känner när man har köpt nytt att man är rädd om den och vill inte att det ska gå sönder men nu har jag lärt mig en hel del utav er som har svarat och det är jag tacksam för! tack för ert svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Med lite kreativitet kanske du kan montera in en sån här som insug i dina två 5,25" slots?

nej tack jag håller mig till det som finns:P men tack för tipset!:)