Permalänk
Medlem

7990-500W

Hej hej!

Som titeln lyder, är nyfiken på om ett 500w nätagg skulle klara av ett 7990? Eftersom rean på webhallen nu är sjuk!

Permalänk
Medlem

Nej, det går inte.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det går inte.

Vad krävs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Vad krävs?

Ett bra nätagg med minst 600W på 12V-railen skulle jag rekommendera, men gärna mer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Vad krävs?

Skulle inte gå under 650w, ta 750+ för att få bra verkningsgrad på hela systemet.

Permalänk
Medlem

Här är SweClockers test på kortet.

Jag tror du skulle kunna "klara" dig på ett 600w-agg, men jag skulle aldrig vilja pressa systemet så hårt. 500w är verkligen uteslutet, och jag skulle rekommendera 650w av ett kvalitetsmärke.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ett bra nätagg med minst 600W på 12V-railen skulle jag rekommendera, men gärna mer.

Vad är 12V-railen?

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaarOlo:

Vad krävs?

7990 maxar på 515W ur väggen vid SweC's test. http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Du måste dra av ca 10% på grund av nätaggets verkningsgrad. Då landar du på ca 465W. Jag tror det blir svårt med ett 500W nätagg. Det kommer ann på hur bra kvalitet du har på ditt nätagg, hur gammalt det är och inte minst som tidigare nämnts hur mycket det levererar på varje spänning.

Skrivet av simme300:

Skulle inte gå under 650w, ta 750+ för att få bra verkningsgrad på hela systemet.

Exakt vad menar du med att ta 750W+ för att få bra verkningsgrad på systemet? De flesta nätagg har ungefär samma verkningsgrad från 10% belastning till full belastning. Det finns ingen mening att köpa större än man behöver. 650W räcker gott om man håller sig ifrån budgetaggen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

7990 maxar på 515W ur väggen vid SweC's test. http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Du måste dra av ca 10% på grund av nätaggets verkningsgrad. Då landar du på ca 465W. Jag tror det blir svårt med ett 500W nätagg. Det kommer ann på hur bra kvalitet du har på ditt nätagg, hur gammalt det är och inte minst som tidigare nämnts hur mycket det levererar på varje spänning.

Exakt vad menar du med att ta 750W+ för att få bra verkningsgrad på systemet? De flesta nätagg har ungefär samma verkningsgrad från 10% belastning till full belastning. Det finns ingen mening att köpa större än man behöver. 650W räcker gott om man håller sig ifrån budgetaggen.

Så ett Silverstone 500w Bronze+ är helt uteslutet?

Permalänk
Medlem

Nej, skulle säga att även med ett Chieftec 650w är det på gränsen.

En bra nätdel, gärna guld certifierad eller bättre och över 750w är att föredra.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

7990 maxar på 515W ur väggen vid SweC's test. http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Du måste dra av ca 10% på grund av nätaggets verkningsgrad. Då landar du på ca 465W. Jag tror det blir svårt med ett 500W nätagg. Det kommer ann på hur bra kvalitet du har på ditt nätagg, hur gammalt det är och inte minst som tidigare nämnts hur mycket det levererar på varje spänning.

Exakt vad menar du med att ta 750W+ för att få bra verkningsgrad på systemet? De flesta nätagg har ungefär samma verkningsgrad från 10% belastning till full belastning. Det finns ingen mening att köpa större än man behöver. 650W räcker gott om man håller sig ifrån budgetaggen.

För det första är det inte så verkningsgraden hos ett agg fungerar... Det kommer fortfarande trycka ut vad som står på den. Däremot kommer den dra lite mer kraft från väggen.

För det andra vill man ha ett agg med viss marginal då man inte vill pressa agget till 100% hela tiden. Detta för att slippa att aggets fläkt går på max hela tiden och skapar oljud och för att ha längre livslängd på agget. Ett agg som pressas till 100% kommer ha lägre livslängd än ett som bara behöver jobba till 60-80% som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Nej, skulle säga att även med ett Chieftec 650w är det på gränsen.

En bra nätdel, gärna guld certifierad eller bättre och över 750w är att föredra.

Det giplet skriver ovanför stämmer ju inte med det du säger? Vem har rätt?

Permalänk
Medlem

För att klargöra

Ett nätagg som säger 500W ska alltid kunna leverera 500W(dålig kvalité på agg kan svika på detta), effektiviteten / verkningsgraden säger hur mycket förlust det är ja men du drar inte av 10% från 500W utan agget levererar 500W men drar mer från väggen.

När det kommer till livslängd så visserligen så sliter det mer att maxa ut ett agg än det gör att köra det under max men detta är enbart när datorn kör vid full load, skillnaderna i längden lär inte vara direkt märkbara för en konsument om man inte kör burken fullt ut hela tiden. Sedan är frågan om kostnaden för flera agg utslagna över flera år verkligen blir större om man maxar agg iom att lägre watt på agg är billigare.

Drar systemet 600W behöver du inte mer än 600W men som påpekats så är det på gränsen verkligen, du måste tänka på ev. andra komponenter du har med vs Swec testet samt variationer i temp m.m. och att dra bara lite för mycket från ett agg är inte bra alls.
650W borde dock vara lugnt, verkningsgraden spelar inte mer roll än att det kostar mer pengar på el vs kostar mer pengar på agget. Fördelen med certade agg är att kvalitén ska vara testad.

Men att köpa ett guld 750W är inte nödvändigt alls, fungerar agget som det ska kommer du inte märka skillnad, när det kommer till värmen så är iofs ofta komponenter för högre watt bättre på att hantera värme = fläkten kan gå lugnare men det är inget som är säkert att de är tystare. Värmeutvecklingen beror enbart på verkningsgraden och hur mycket din dator drar ut ur agget, resten är hur bra komponenterna är på att hantera värmen och hur designen är vilket kan vara bättre på starkare agg iom att de ska klarar mer energirörelse men behöver inte vara, speciellt inte vid den loaden.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det rätt är det Powercolor 7990 som webhallen säljer för 3995:- den äldre versionen som fanns före 7990 blev officiell. Den drar betydligt mer effekt än den officiella som har "handplockade" GPUer. Räkna med att det drar ungefär som två 7970. Powercolor rekommenderar 850W till den äldre och 750W till den nyare versionen. Jag skulle inte köra med mindre än 750W agg.
Med reservation för att ovanstående kan vara helt fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Det giplet skriver ovanför stämmer ju inte med det du säger? Vem har rätt?

Har att göra med kvalité på nätdelen.
Ett chieftec är inte av bra/hög kvalité

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Exakt vad menar du med att ta 750W+ för att få bra verkningsgrad på systemet? De flesta nätagg har ungefär samma verkningsgrad från 10% belastning till full belastning. Det finns ingen mening att köpa större än man behöver. 650W räcker gott om man håller sig ifrån budgetaggen.

Inte riktigt sår. Bäst verkningsgrad vid 50% belastning, precis vad han skulle få med ett 750w nätaggregat ungefär.
Tog detta som exempel för de va de första o enklaste att hitta.

Permalänk
Skrivet av Skyman:

Om jag har förstått det rätt är det Powercolor 7990 som webhallen säljer för 3995:- den äldre versionen som fanns före 7990 blev officiell. Den drar betydligt mer effekt än den officiella som har "handplockade" GPUer. Räkna med att det drar ungefär som två 7970. Powercolor rekommenderar 850W till den äldre och 750W till den nyare versionen. Jag skulle inte köra med mindre än 750W agg.
Med reservation för att ovanstående kan vara helt fel...

Precis, det har också 3st 8-pins kontakter, de nyare har 2st.

Funderar starkt på ett med, men jag har ett Corsair HX 620W, nån som tror att det kommer gå?

Permalänk
Avstängd

750W går inte, mer!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Skrivet av RiHjD:

750W går inte, mer!

Eh, 750W räcker gott och väl för ett 7990.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schackmannen:

Eh, 750W räcker gott och väl för ett 7990.

Jag äger ett och 750W räckte inte för mig!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Skrivet av RiHjD:

Jag äger ett och 750W räckte inte för mig!

Måste ha varit ett skräp agg med en dålig 12V rail eller så körde du med en fx 8350 i typ 6Ghz för sweclockers testsystem med en 7990 drog 600W ur väggen med en 3960x i 4,4ghz.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av RiHjD:

Jag äger ett och 750W räckte inte för mig!

Då var det något fel på ditt agg.
Ett system med ett 7990 kräver sällan mer än 500W total strömförbrukning, men säkerhetsmarginal är alltid bra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Då var det något fel på ditt agg.
Ett system med ett 7990 kräver sällan mer än 500W total strömförbrukning, men säkerhetsmarginal är alltid bra.

Om ett system "sällan drar mer än..." så kör man inte ju inte kortet på max, för en person som vill spela hårt så måste agget täcka precis allt, inte bara medelvärden. Har du testat själv eller hur kan du vara så säker?

Skrivet av Schackmannen:

Måste ha varit ett skräp agg med en dålig 12V rail eller så körde du med en fx 8350 i typ 6Ghz för sweclockers testsystem med en 7990 drog 600W ur väggen med en 3960x i 4,4ghz.

Kollade sweclockers test jag själv, de fick ut jätte dåliga värden på kortet, kanske för dom hade för dåligt med W? Du har också bara läst/sett ett test som någon annan gjort, du måste ju förstå att tester är väldigt relativa från fall till fall, min rekomendation är helt klart mer relevant för denna person som skriver tråden än din om du bara läst/sett ett test.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk

Min rigg drar 750w i väggen på Max! Det behövs alltså 650w för 2st 7970 och clockad CPU så...

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av RiHjD:

Om ett system "sällan drar mer än..." så kör man inte ju inte kortet på max, för en person som vill spela hårt så måste agget täcka precis allt, inte bara medelvärden. Har du testat själv eller hur kan du vara så säker?

Kollade sweclockers test jag själv, de fick ut jätte dåliga värden på kortet, kanske för dom hade för dåligt med W? Du har också bara läst/sett ett test som någon annan gjort, du måste ju förstå att tester är väldigt relativa från fall till fall, min rekomendation är helt klart mer relevant för denna person som skriver tråden än din om du bara läst/sett ett test.

Eh, va? Vad menar du att dom fick dåliga värden på kortet? Det presterade ju bättre än ett gtx 690. Och sen vadå att dom hade för dåligt med W? Dom hade ett 1200W agg. Och sen är ju ett test gjorda av sweclockers mer pålitligt än inget test alls.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av RiHjD:

Om ett system "sällan drar mer än..." så kör man inte ju inte kortet på max, för en person som vill spela hårt så måste agget täcka precis allt, inte bara medelvärden. Har du testat själv eller hur kan du vara så säker?

Menade såklart att generellt sett så drar inte ett vanligt system med två 7970:s mer än 600W, och ett 7990 är mer strömsnålt än så.

Min dator med 2 7970:s drar cirka 650W från väggen, men då är mina kort klockade samt att jag har 4 diskar i datorn.

Tycker inte att man ska ha ett 500W-agg för det, men säger att det räcker för de allra flesta.
650W är att rekommendera.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Menade såklart att generellt sett så drar inte ett vanligt system med två 7970:s mer än 600W, och ett 7990 är mer strömsnålt än så.

Min dator med 2 7970:s drar cirka 650W från väggen, men då är mina kort klockade samt att jag har 4 diskar i datorn.

Tycker inte att man ska ha ett 500W-agg för det, men säger att det räcker för de allra flesta.
650W är att rekommendera.

Det enda jag vet är att mitt 750W agg jag hade innan höll på att gå sönder, det lät enormt mycket.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+