Elgiganten verkar ha sålt en begagnad macbook som en ny

Permalänk
Medlem

Elgiganten verkar ha sålt en begagnad macbook som en ny

Hej!

Juldagen 2011 beställde jag en Macbook pro hos elgiganten (de och mediamarkt hade priskrig så det var bra pris) som jag hämtade ut några dagar senare. Den har fungerat bra men nu nästan två år senare kände jag att det var dags att stoppa in en SSD hårddisk samt uppgradera till 8 GB ramminne.

När jag öppnade upp denna dator stötte jag på en märklig sak: Plomberingen för att batteriet inte ska ha tagits bort var bruten, samt att en monteringsdetalj för batteriet var sprucken. Detta gjorde mig ganska upprörd, jag kan inte vet alls vad för programvara eller dylikt som kan ha varit på denna dator innan. Fick jag ett sämre batteri än vad som borde ha varit? Har datorn varit trasig innan? Detta känns inte shysst hur som helst. Så här såg det ut när jag öppnade upp datorn:

Jag valde då att kontakta elgiganten med följande meddelande:

Citat:

Hej!

Jag beställde en macbook pro från er julafton 2011 som jag hämtade ut några dagar senare. Nu har det gått ett tag och jag kände att datorn behövde lite uppgradering i form av mer minne och en SSD hårddisk.

Jag köper därför en SSD och mer minne, när jag ska montera in dessa komponenter i min dator stöter jag på någonting förfärligt.

Det syns tydligt att någon har varit inne i min dator och pillat. Den dator som jag köpte NY från er, och som aldrig i min ägo tidigare har öppnats. En slags plombering som sitter på batteriet tyder på att detta har tagits bort. Batteriet sitter fastskruvat med två skruvar, varav en av byglarna som skruven fäster i är sprucken. Se bild:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/15627177/2013-10-23%2015....

Ni har alltså sålt en begagnad macbook pro till mig som ny. När ni mekat med datorn har detta gjorts amatörmässigt. I och med detta har jag ingen aning om vad denna dator har använts till tidigare eller vad för slags program som kan ha varit installerade (spionprogram eller dylikt).

Jag har i och med detta extremt dåligt förtroende för er. Jag vill ha en vettig förklaring på detta och förväntar mig lämpling kompensation.

Detta fick jag som svar igår:

Citat:

Det låter väldigt märkligt att den ska vara öppnad tidigare då vi inte pakterar om datorer innan de skickas ut till kunder. I och med att du har öppnat upp datorn så kan vi inte heller reklamera detta då vi inte kommer kunna avgöra när plomberingen bröts eller när skruven skruvades upp.

Ha en bra dag.

Vad har jag för rättigheter här? Vad bör jag svara? Jag lär inte handla mer från elgiganten och jag lär heller inte rekommendera någon annan att göra det efter denna händelse.

Permalänk
Medlem

Det där är bland det värsta som finns tycker jag. Man köper en ny vara (åtminstone som man tror är ny) och får en begagnad. Har du köpt på nätet så gäller distansavtalslagen och du har 14 dagars ångerrätt. Bortsett från det ska man som kund inte behöva acceptera att betala fullt pris för en begagnad produkt. Öppet köp i all ära men vissa butiker är lite väl generösa med det där och då blir det nästkommande kund som drabbas. Webhallen är väldigt strikta med öppet köp om plombering saknas eller är bruten vilket jag tycker är helt rätt. Använda produkter ska säljas som "demoex" eller liknande och inte som ny vara.

Permalänk
Medlem

Jag gör antagantet att du talar helt sanning (man vet aldrig) men jag tvivlar inte på dig.

Det är riktigt dåligt av elgiganten, samt att avsluta meningen med "Ha en bra dag". Dom skulle lätt kunna ta serie numret på datorn och säkert köra det i deras system för att se om den varit inne innan på någon reparation, och genom det utesluta om den är begangnad eller ny t ex. Ändå väljer de att inte undersöka saken på något sätt alls.

Permalänk
Medlem

Ja det är väldigt tråkigt. Undrar hur jag ska gå vidare med detta? Det är förstås förståeligt att kunder lämnar tillbaks prylar, men att de säljs som nya sedan är tråkigt. Speciellt då de inte har kontrollerats ordentligt. Vad ska jag kräva från dem? Det är inte rimligt att betala priset för en ny produkt när jag inte får det.

Permalänk
Medlem

Snacka cirkelargument.

Du har hittat ett fel, men genom att hitta felet har du förverkat garantin.

Permalänk

Fyfan! hota att ringa till aftonbladet. skämt åsido... Lider med dig iaf.. :s

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr så betalar du egentligen inte för att plomberingen ska vara obruten. Du betalar för en ny produkt, och vad innebär det? Uppenbarligen har den funkat bra för dig eftersom du haft datorn i snart två år och inte reagerat över något. Hade du fått ett dåligt batteri hade du nog märkt det.

Tyvärr tror jag inte att det är så mycket du kan göra. Det har gått för lång tid. Datorn fungerar som jag förstår det som den ska. Det är inte rimligt att du ska få en ny dator efter nästan två år bara för att du hittat en bruten plombering. Mitt tips är att glömma detta och se till att du haft en bra dator under de här två åren som har varit till nytta för dig och funkat som den ska. Att gå och gräma sig över detta kommer det bara vara du själv som lider av.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasJ:

Snacka cirkelargument.

Du har hittat ett fel, men genom att hitta felet har du förverkat garantin.

Man kan argumentera om huruvida det är ett fel eller ej. För att det ska klassas som ett fel måste man kunna påvisa att felet betyder något negativt för dig när du använder produkten. Att det känns sämre räknas inte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Ja det är väldigt tråkigt. Undrar hur jag ska gå vidare med detta? Det är förstås förståeligt att kunder lämnar tillbaks prylar, men att de säljs som nya sedan är tråkigt. Speciellt då de inte har kontrollerats ordentligt. Vad ska jag kräva från dem? Det är inte rimligt att betala priset för en ny produkt när jag inte får det.

Detta är tyvärr utgången av att ha ångerrätten. Butikerna skulle inte ha råd att sänka priset på alla varor som kommer tillbaka på ångerrätt, speciellt när de är i nyskick

Att någon har Pillat upp Plomberingen (som inte är nödvändig för att undersöka varan) bör ha kollats utav Elgiganten innan man ställer ut dem på hyllan igen) men som sagt.. det händer ju alltid att något slipper förbi.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd

Jag hade fått spader! Köper jag en NY produkt så skall jag få en NY produkt. Oavsett om den är i nyskick eller inte!

Permalänk
Inaktiv

Jag själv tror att dom skiter i dig. varför? jo. Det har gått mer än 2 år sedan du köpte laptopen och har varit nöjd hela tiden som en skrev ovan! Samt att du själv har öppnat upp laptopen vilket man inte får göra. Då svarar dom med att "du kan dra åt helvete" ren svenska och struntar i vad du tycker och tänker.... Jag håller med dig. När läser om detta som du skrev blir man riktigt sne...

Det du kan göra är ju att byta ut batteriet och de delar du tänkt göra osv. Sen kan du höra med apple och se vad dom säger om detta? om de har nu någon garanti osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiFibrorn:

Jag hade fått spader! Köper jag en NY produkt så skall jag få en NY produkt. Oavsett om den är i nyskick eller inte!

Exakt!

Permalänk

Fast även om man ser det så att Elgiganten nu kan påstå, "Du har ju öppnat den" jo- men hade man lämnat in den för något fel (utan att ha öppnat den) så kanske de kommer påstå att man själv öppnat det bara för de ser dessa fel.

Jag hade la också tänkt tycka det vore rätt med ny produkt, sen om jag hade orkat gå vidare med den när den som sagt uppenbarligen fungerat ett bra tag är en bättre fråga...

Permalänk
Medlem

Till TS:
Ta dig till din gigantenbutik (kundtjänst via mail hos elgiganten är som att prata med en vägg) och prata med återköp/returavdelning alternativt en vanlig säljare och förklara läget/visa bilder.
Samt be de söka igenom sina system med serienumret. Att den är öppnad borde betyda att det finns loggar i systemet, kan man då fastställa att du t.ex köpt datorn den 15/1 2011 och det syns att den varit på "service" den 5/1 2011. Då kan du kanske få någon kompensation, men räkna inte med något värre.

Du har trots allt fått en problemfri dator och har använt den under några år.

Men jag kan säga att servicen hos elgiganten är bra om man tar personlig kontakt med någon i sitt varuhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det här skulle jag kalla för ett perfekt exempel på att hela grejen med "fabriksny" vs. "returexemplar" mest är något psykologiskt.

Så länge han behåller den själv eller den inte går sönder. Ska han sälja den så lär ju värdet ha sänkts en del p.g.a. detta och skulle den krångla/ha krånglat så hade han helt plötsligt ingen garanti längre? Så sett så så har han haft en jäkla tur att det inte varit några problem med den.

Tror ändå det blir svårt att komma någonstans. Dock hade ju jag kontaktat Apple direkt och sett vad de säger, de har kanske en annan syn på goodwill än vad elgiganten har och kanske åtminstone är villiga att ge dig alt. byta ut de trasiga delarna åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Hej!

Juldagen 2011 beställde jag en Macbook pro hos elgiganten (de och mediamarkt hade priskrig så det var bra pris) som jag hämtade ut några dagar senare. Den har fungerat bra men nu nästan två år senare kände jag att det var dags att stoppa in en SSD hårddisk samt uppgradera till 8 GB ramminne.

När jag öppnade upp denna dator stötte jag på en märklig sak: Plomberingen för att batteriet inte ska ha tagits bort var bruten, samt att en monteringsdetalj för batteriet var sprucken. Detta gjorde mig ganska upprörd, jag kan inte vet alls vad för programvara eller dylikt som kan ha varit på denna dator innan. Fick jag ett sämre batteri än vad som borde ha varit? Har datorn varit trasig innan? Detta känns inte shysst hur som helst. Så här såg det ut när jag öppnade upp datorn:

Jag valde då att kontakta elgiganten med följande meddelande:

Detta fick jag som svar igår:

Vad har jag för rättigheter här? Vad bör jag svara? Jag lär inte handla mer från elgiganten och jag lär heller inte rekommendera någon annan att göra det efter denna händelse.

Jag skulle aldrig orka bråka om det har gått 2 år!!, hade jag varit elgiganten så hade jag funderat om du hade tappat datorn någon gång. Fallet kanske inte är så men , den kan ju alltid ha trillat ner någon annan ha städat eller dylikt. Datorn är fan två år....grejer slits...datorer vibrerar.

DET ska fan daltas med ALLT men jag e int bitter!, det som fungerar är inte trasigt det finns människor som svälter! , man slänger bort saker som fungerar!

Bara en tanke....jag förstår att du är besviken men datorn är snart ändå för gammal!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Sötast

Förstår din besvikelse, och svaret av elgiganten var inget annat än värdelöst.

Du kan som sagt i tråden be dem göra en sökning på ditt serienummer, men utöver det så kan du tyvärr inte förvänta dig något oavsett hur illa det känns.

Inte för att jag misstror dig här, men det kunde likabra varit du som orsakade skadan i förrigår på fyllan, varav elgiganten inte lär hjälpa dig, tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HiFibrorn:

Jag hade fått spader! Köper jag en NY produkt så skall jag få en NY produkt. Oavsett om den är i nyskick eller inte!

Jag håller med dig. Men vad är definitionen av ny?

Jag köpte en ny bil. Den hade fan inte gått 0km när jag fick den. Den var testkörd på fabriken. Körd upp på en lastbil till Sverige. Körd av lastbilen in på verkstand för att göras klar för leverans och sedan kördes den till avlämningsstället. Ny?

När du köper en bärbar dator så kan det ju tänkas att den startats för att genomgå någon form av kontroll. Går den inte igenom kontrollen så kan det hända att den repareras på fabriken, paketeras och levereras som ny. Är den ny? Ny betyder inte att inga mänskliga händer har vidrört produkten.

Det är inte säkert att Elgiganten är skuld till detta. Det måste inte vara så att datorn varit hos en kund som lämnade tillbaka den för att den inte funkade och att Elgiganten sedan sålde en reparerad dator som ny. Det kan ju ha varit så att man hittade något fel på produkten när man tillverkade den och sedan gjorde en miss när man fixade det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man kan argumentera om huruvida det är ett fel eller ej. För att det ska klassas som ett fel måste man kunna påvisa att felet betyder något negativt för dig när du använder produkten. Att det känns sämre räknas inte.

Så, rent hypotetiskt, om du köper en produkt som går sönder efter 9 månader och butiken vägrar dig garanti för att plomberingen är bruten, så är inte det ett problem? Och att butiken har som policy att tro att deras kunder ljuger är inte heller ett problem?

TS har haft en väldig tur att maskinen fungerat ordentligt så att detta inte varit ett problem!

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag är nöjd med datorn och den har fungerat bra. Men när jag öppnar den och märker att någonting var trasigt samt att en plombering känner jag mig lurad. Hade jag fått veta att detta är ett exemplar som någon ev har lämnat tillbaks är det OK, men att inte säga det är fel.

I och med att datorn förmodligen inte var ny kan jag inte försäkra mig om att programvaran är orörd, vem vet vad som kan ha varit installerat på denna dator innan? Jag tycker att elgiganten borde ha varit lite mer tillmötesgående. Be om serienummer etc och kolla upp om någonting har hänt.

Det är delvis förståeligt om de säljer returexemplar, men då vill jag ha en bra förklaring på hur detta kan ha uppstått i svaret från dem, vilket jag inte fick.

Apples garanti bryts väl inte om man byter hårddisk?

Edit:
Sen som sagt, om jag hade fått problem med denna dator, vad hade hänt då när jag lämnar in den och de märker att plomberingen är bruten? Jag ska nog vara glad att det inte har hänt!

Permalänk

Hur stark är plomberingen? Det kan inte vara så att nån sabbat fästet vid monteringen eller vid stöt senare, och batteriet skakat sönder plomberingen under tiden sedan?

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Medlem

Jag tror den var ny när du köpte den. Kan ju vara någon på fabriken som har haft bråttom att sätta dit den, knäckt fästet, plockat bort batteriet (knäckt förseglingen), skakat ur den trasiga plastbiten, satt tillbaka batteriet och skruvat ihop den.

De ska producera enorma mängder datorer på accord för en skitlön.

Om den är två år är det ju ändå dax att köpa en ny.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Fungerar datorn sämre bara för att en plombering är bruten? Vad är egentligen problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag tror den var ny när du köpte den. Kan ju vara någon på fabriken som har haft bråttom att sätta dit den, knäckt fästet, plockat bort batteriet (knäckt förseglingen), skakat ur den trasiga plastbiten, satt tillbaka batteriet och skruvat ihop den.

De ska producera enorma mängder datorer på accord för en skitlön.

Om den är två år är det ju ändå dax att köpa en ny.

Äsch min macbook är från 2009 och fungerar strålande fortfarande.

Permalänk

Köpte en ny digitalkamera för ett antal år sedan på El-Giganten. När jag sedan skulle kolla bilderna jag tagit så var det andra bilder i det inbyggda minnet än vad jag hade tagit. Dessutom var datummärkningen när korten var tagna 2 månader innan mitt köp. Efter lite tjafs om konsumentköplagen så fick jag en helt ny. Fast dom sa att dom inte sålde begagnade produkter som nya.

Mig veterligen så säljer El-Giganten begagnade produkter som nya även om dom påstår motsatsen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Köpte en mobiltelefon på Elgiganten i Gislaved för rätt många år sedan, en Nokia 6500 slide, efter ett tag (drygt 14 dagar) började telefonen dela på sig, lossar batteriluckan och konstaterar att det saknas minst 4 skruvar, går till butiken och påtalar detta.

Svaret var i stil med: Nä men du fattar väl att vi inte kan byta ut din telefon för att du varit inne och pillat i den, orkade i dåläget inte bråka utan fick nya skruvar monterade efter ett tag, dock har jag inget förtroende för butiken efter denna och andra bemötanden jag fått.

Hade det hänt idag hade jag gjort mig otroligt mycket mer besvärlig kan jag säga.

Har vid något tillfälle tänkt köpa lite småsaker i deras butik men när de har flera hundra kronor i påslag på produkter som kostar under 200kr så går mitt ocker-alarm och jag lämnar omgående.

Elgiganten - nej tack.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Fungerar datorn sämre bara för att en plombering är bruten? Vad är egentligen problemet?

Pricipsak, hade du velat betala fullt pris för en begagnad vara?

"men den fungerar ju som den ska, varför ska jag då klaga?"

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Köpte ett PS3 på Elgiganten som tydligen var en retur från någon tidigare köpare.
När jag öppnade förpackningen så såg det ut som att allting bara var ikastat och när jag väl tar ut själva konsollen så var den full med damm samt att gummifötterna på undersidan var helt fulla med dammtussar. Kopplade in konsollen och självklart så hade hårddisken crashat.
Tjii fick jag, det var bara att åka tillbaka och klaga, de verkar inte ha full koll på hur man hanterar returer.

Visa signatur

Tjeeeeeeena!

Permalänk
Skrivet av Xcym:

Pricipsak, hade du velat betala fullt pris för en begagnad vara?

"men den fungerar ju som den ska, varför ska jag då klaga?"

I Sverige har vi returrätt på varor man köper. Det innebär att man ganska ofta köper begagnade varor till priset av nya, utan att veta om det. Det är nånting man får leva med sålänge man handlar i sådana länder.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

I Sverige har vi returrätt på varor man köper. Det innebär att man ganska ofta köper begagnade varor till priset av nya, utan att veta om det. Det är nånting man får leva med sålänge man handlar i sådana länder.

Men hallå! Begagnade varor ska säljas som demoex eller liknande, INTE som ny vara. Hur svårt ska det vara att fatta.