Val av kamera + objektiv för foto av mynt

Permalänk
Medlem

Val av kamera + objektiv för foto av mynt

Hej alla glada
Skulle behöva lite hjälp med val av kamera, objektiv och kanske annan utrustning som kan hjälpa mig att få bättre bilder.
Kameran kommer huvudsakligen användas till att ta bilder på mynt och det viktigaste för mig är att bilderna blir skarpa på stora som små mynt även när mynten lutar i 80-70 grader.

Tidigare har jag använt en Canon 500D med ett vanligt objektiv 18-55mm 2.8 - 4.6 (original?) och en blixt som är riktad mot taket + dagsljus från fönster.
För att ta bilderna har jag använt full zoom, AF och programmet "Macro / Närbild" på fri hand.
Resultatet var också därefter, ibland behövdes 200 bilder på ett mynt för att kunna plocka ut 5 bra, största problemet har alltid vart att behålla fokusen över hela myntet även när det lutar lite. För om bilden tas direkt framifrån försvinner stor del at djupet och det blir heller inte bra.
Har även försökt i det manuella läget men har inte lyckas speciellt bra där heller.

Det jag strävar efter är att kameran är fast och mynten bara byts ut framför kameran med fast belysning + blixten. Det kanske vore smidigt då om kameran hade stöd för avtryckare på kabel eller om den gick att koppla in i datorn direkt och trycka av där, det vore det guld värt

Har sneglat åt en begagnad Canon 500/550D men jag vet inte alls vad det är för objektiv och tillbehör jag behöver, eller om jag ens behöver en stor systemkamera för detta? Finns det bättre alternativ?

Hjälp mig

Permalänk
Medlem

Kameran spelar mindre roll så länge det är en systemkamera eller ev. en avancerad pocket där du kan ställa in bländare och tid manuellt samt fokusera manuellt. Det bästa vore en systemkamera med ett riktigt makroobjektiv (ska du köra Canon så välj t ex Canon efs 60 mm, Canon ef 100mm, Tamron sp 90, Tokina 100 mm eller Sigma 50, 70 eller 105 makro). Nästa alla makrobjektiv är väldigt skarpa och skiljer sig mest i byggkvalitet, bildstabilisering och fokuseringssnabbhet; inget av detta är viktigt i ditt fall.

Du ska helst inte använda af, det är enklare att fokusera manuellt, särskilt ifall du har en kamera med Live view där du kan förstora området du fokuserar på. Ett stativ gör det hela mycket enklare än att handhålla eftersom man lätt svajar lite fram och tillbaka när man handhåller.

Fungerar det inte att minska bländaren (??) så att du får större skärpedjup och så får du ta till andra metoder.

Det du kan göra då är att ta flera bilder där skärpan ligger i olika plan och sen slå ihop dem med ett program (t ex Helicon focus (kostar) eller Combine Z (gratis)).

http://en.wikipedia.org/wiki/Focus_stacking Här är ett liknande fall http://www.photographers-resource.co.uk/photography/slicing/H...

Ett annat alternativ är att du lutar fokusplanet mha objektivet; då måste du ha ett dyrt tilt-shift objektiv http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=326#rparams=l=s14822940... eller ev. så går det med en bälg.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det du kan göra då är att ta flera bilder där skärpan ligger i olika plan och sen slå ihop dem med ett program (t ex Helicon focus (kostar) eller Combine Z (gratis)).

Ytterligare ett bra program för *focus stacking* är Zerene Stacker.

Har testat det och tyckte det gav bättre resultat än Helicon Focus.
Men deras licens avtal är minst sagt mysko, där det står något om att om man ska sälja bilder så måste man använda Professional Edition.

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat Zerene, men det är ett köpeprogram det med (efter prövoperiod) enligt deras hemsida http://zerenesystems.com/stacker/ .

Helicon har jag jobbat en del med och det har flera olika sätt att stacka på för att undvika/minska halos och andra otrevligheter. Mynt borde inte vara så svåra att stacka så det blir nog inga problem oavsett vilket.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Låter som att det enda du behöver är ett stativ. Blända ner ordentligt och du är i hamn vad gäller skärpa. Nytt objektiv är sannolikt överkurs, åtminstone tills du kirrat ett stativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypronix:

Hej alla glada
Skulle behöva lite hjälp med val av kamera, objektiv och kanske annan utrustning som kan hjälpa mig att få bättre bilder.
Kameran kommer huvudsakligen användas till att ta bilder på mynt och det viktigaste för mig är att bilderna blir skarpa på stora som små mynt även när mynten lutar i 80-70 grader.

Tidigare har jag använt en Canon 500D med ett vanligt objektiv 18-55mm 2.8 - 4.6 (original?) och en blixt som är riktad mot taket + dagsljus från fönster.
För att ta bilderna har jag använt full zoom, AF och programmet "Macro / Närbild" på fri hand.
Resultatet var också därefter, ibland behövdes 200 bilder på ett mynt för att kunna plocka ut 5 bra, största problemet har alltid vart att behålla fokusen över hela myntet även när det lutar lite. För om bilden tas direkt framifrån försvinner stor del at djupet och det blir heller inte bra.
Har även försökt i det manuella läget men har inte lyckas speciellt bra där heller.

Det jag strävar efter är att kameran är fast och mynten bara byts ut framför kameran med fast belysning + blixten. Det kanske vore smidigt då om kameran hade stöd för avtryckare på kabel eller om den gick att koppla in i datorn direkt och trycka av där, det vore det guld värt

Har sneglat åt en begagnad Canon 500/550D men jag vet inte alls vad det är för objektiv och tillbehör jag behöver, eller om jag ens behöver en stor systemkamera för detta? Finns det bättre alternativ?

Hjälp mig

Du skriver "Tidigare har jag använt en Canon 500D med ett vanligt objektiv 18-55mm " Har du inte kvar den?

För med några billiga & enkla medel + lite kunskap så behövs faktiskt inte mer. (om du nu har kvar din 500D)

* Bygg ett ljustält
* Stativ är ett måste
* Köp några Macrofilter för närbildsfotografering (typ Hoyas jag har själv dessa (+1, +2 och +4 och det går att kombinera dom tillsammans)
*Använd inte AF! Fokusera manuellt.
*Slå av VR (nikonspråk, vet inte vad VR heter på Canonspråk)
*Använt en fjärrutlösere
*Ställ rätt vitbalans (ett gråkort är en bra inventering när det gäller "produktfoto" )
*Använd INTE programmet "Macro
* Fota i RAW och redigera i valfritt program, omvandla till bästa JPG.
* Läs på/plugga om produktfoto och ljussättning.

Och *focus stacking* när man fotar ett mynt, nä, jag passar

Lycka till

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nikon har ett tilt-shift objektiv som kan lägga fokus på "lutande" motiv. Sök på tilt-shift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Kameran spelar mindre roll så länge det är en systemkamera eller ev. en avancerad pocket där du kan ställa in bländare och tid manuellt samt fokusera manuellt. Det bästa vore en systemkamera med ett riktigt makroobjektiv (ska du köra Canon så välj t ex Canon efs 60 mm, Canon ef 100mm, Tamron sp 90, Tokina 100 mm eller Sigma 50, 70 eller 105 makro). Nästa alla makrobjektiv är väldigt skarpa och skiljer sig mest i byggkvalitet, bildstabilisering och fokuseringssnabbhet; inget av detta är viktigt i ditt fall.

Du ska helst inte använda af, det är enklare att fokusera manuellt, särskilt ifall du har en kamera med Live view där du kan förstora området du fokuserar på. Ett stativ gör det hela mycket enklare än att handhålla eftersom man lätt svajar lite fram och tillbaka när man handhåller.

Fungerar det inte att minska bländaren (??) så att du får större skärpedjup och så får du ta till andra metoder.

Det du kan göra då är att ta flera bilder där skärpan ligger i olika plan och sen slå ihop dem med ett program (t ex Helicon focus (kostar) eller Combine Z (gratis)).

http://en.wikipedia.org/wiki/Focus_stacking Här är ett liknande fall http://www.photographers-resource.co.uk/photography/slicing/H...

Ett annat alternativ är att du lutar fokusplanet mha objektivet; då måste du ha ett dyrt tilt-shift objektiv http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=326#rparams=l=s14822940... eller ev. så går det med en bälg.

Vad bra, då kan jag vara lugn med att en beg. 550D duger och istället försöka lägga lite krut på något av objektiven du nämner som är gjort för just närbilder. Lutar lite åt någon av Canons egna, 60 eller 100, någon personlig favorit?

500D´n var bara lånad en längre tid och nu hade jag tänkt att investera i en egen.
Då jag säljer en del av dom mynt jag fotar så är det viktigt med bra bilder och att de inte manipuleras i efterhand (för mycket), det problem jag kan tänka mig med ett program som fixar fokus på det sättet är ju att det blir lite omständigt även när kameran står på stativ och man ändrar fokus så kan det röra sig lite? Men ska klart ta mig en titt på det iaf.

Jag försökte en tid att fota mitt i rummet med belysning och blixt i det manuella läget och manuell fokus. Amatör som jag är så blev det ju sådär och jag har därför förlitat mig på det färdiga läget "närbild".
Det blev hela tiden nya problem, som att ljuset inte räckte till när jag minskade bländare, färgerna blev konstiga pga lamporna och jag försökte korrigera det med vitbalansen.
Får till en knivskarp bild med rätt färger (i displayen) och tar bilden. Öppnar i datorn och den är 1.2mb stor, suddig och mörk med fel färger. (antagligen pga blxten?)
Hittade sen en bra plats i ett fönster där ljuset inte låg på allt för hårt och i närbild-läget med blixten så blev de faktiskt ganska bra bilder (länken under), men samtidigt inte i klass med andra myntsamlares/säljares bilder.
http://s15.postimg.org/z9o95sryj/image.jpg

Detta har ju fungerat bra under hela sommaren men nu när vintern kommit och det är mörkt morgon och kväll så är det bara att ta till sig det och lära sig kameran.

När det gäller val av lampor finns det några bra tips där för att slippa leka med vitbalanser och färgerna?

Permalänk
Medlem

Har inte direkt fotat mynt.. men ett litet fototält med lampor till kanske skulle vara en bra ide.
många som använder till foto av smycken och klockor.

Något som jag själv har funderat på men inte skaffat än.
Exempel på fototält/ljustält: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1558523/ljustaelt-cub...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har inte direkt fotat mynt.. men ett litet fototält med lampor till kanske skulle vara en bra ide.
många som använder till foto av smycken och klockor.

Något som jag själv har funderat på men inte skaffat än.
Exempel på fototält/ljustält: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1558523/ljustaelt-cub...

Något du bör fundera på kanske, är att kolla upp så lätt det faktiskt är att göra ett eget. Kostar inte alls många kr, och det blir exakt lika bra

Googla och du hittar hur man gör.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ja 550 duger bra, prova att köra med Live view så får du kontroll på skärpedjup och var skärpan ställs in. Hittar du någon Canon 60D kan det vara värt att betala lite extra pga av den vridbara skärmen som är praktisk vid makrofoto.

Det är lättare om du kan ha fast ljus istället för blixt eftersom det är lättare att experimentera fram en ljussättning som du är nöjd med. Du kan köra med sådana här t ex http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6564214/dagsljuslampa... Om du kör en vitbalansering (fota ett vitt ark, rätt exponerat, och sen ställer in den manuella vitbalansen i kameran efter den) så kan du ju återanvända den under lång tid, så det är inget större jobb med det.

För sådana bilder som ditt exempel behövs ingen stackning, det ska gå med lite mindre bländare, de flesta objektiv är som skarpast mellan f5,6-f8 så försök köra med det, gå upp till f11 om det behövs men vid större värden (mindre bländare) är objektiven sämre.

Jag har haft den vanliga Canon 100mm f2.8 makrot (sålde det för ngr år sen), nu har jag Canon 100mm f2,8 med IS och på jobbet använder jag Canon ef-s 60mm (och 65mm 1-5X, men den är inte aktuell här). Fördelarna med 100 mm är att du får längre arbetsavstånd, vilket kan vara bra vid högre förstoring för att kunna reglera ljusesättningen lättare och de passar både fullformatskameror och crop-kameror. Fördelarna med 60 mm är att de är lättare, billigare, i mitt tycke mer användbart även för annan fotografering, men det passar bara crop-kameror (ef-s) och inte fullformatarna som 5D, 6D, 1Ds och 1DX och vid maxförstoring så är det bara någon cm mellan motljusskydd och objekt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har inte direkt fotat mynt.. men ett litet fototält med lampor till kanske skulle vara en bra ide.
många som använder till foto av smycken och klockor.

Något som jag själv har funderat på men inte skaffat än.
Exempel på fototält/ljustält: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1558523/ljustaelt-cub...

Skrivet av skog1s:

Något du bör fundera på kanske, är att kolla upp så lätt det faktiskt är att göra ett eget. Kostar inte alls många kr, och det blir exakt lika bra

Googla och du hittar hur man gör.

Det ser helt klart ut att vara en bra ide med ett ljustält, vart lite avskräckt när priset var så högt för vad det egentligen är, men efter en titt på ebay så fanns det lite billigare modeller (98-400kr med frakt) och något större än 50x50 behövs ju ändå inte?
Googlade fram några trådar där de bygger själva och det tycks ju inte heller vara så svårt men är lite debatter om vilka lampor man ska använda, för att komma billigt undan dvs.
De trådar jag hittat var ganska gamla och inga av produktlänkarna tycks fungera.
Några rekommenderade "Halogenbelysning med stativ 400w" från Clas Ohlson, men de ger väl ifrån sig ett jättegult sken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypronix:

Det ser helt klart ut att vara en bra ide med ett ljustält, vart lite avskräckt när priset var så högt för vad det egentligen är, men efter en titt på ebay så fanns det lite billigare modeller (98-400kr med frakt) och något större än 50x50 behövs ju ändå inte?
Googlade fram några trådar där de bygger själva och det tycks ju inte heller vara så svårt men är lite debatter om vilka lampor man ska använda, för att komma billigt undan dvs.
De trådar jag hittat var ganska gamla och inga av produktlänkarna tycks fungera.
Några rekommenderade "Halogenbelysning med stativ 400w" från Clas Ohlson, men de ger väl ifrån sig ett jättegult sken?

http://www.netonnet.se/art/foto/fotostudio/utrustning-fotostu...

Finns på kjell också.

Permalänk
Medlem

Lite beroende på myntens storlek kan det bli svårt att få hela i fokus om de lutar. Vilka bländare har du kört på när du fotat innan? Om man måste ha fokus på hela kan man ju behöva blända ner en hel del och det är möjligt att f/22 eller vad som är minsta bländare inte heller ger tillräckligt skärpedjup. Då får man ta till andra metoder som focus stacking eller tilt/shift-objektiv, som har nämnts här ovan.

Skrivet av zypronix:

Några rekommenderade "Halogenbelysning med stativ 400w" från Clas Ohlson, men de ger väl ifrån sig ett jättegult sken?

Det kompenseras ju genom att ställa vitbalansen manuellt. Största problemet med dylik belysning är att det blir rätt varmt efter ett tag. Man kan använda lågenergilampor istället, men problemet med lysrör är att de ibland inte har tillräckligt bra färgkvalitet. Detta får man kolla upp innan köp.
Annars är det ju, bortsett från att det är svårare att experimentera sig fram till rätt placering av ljuskällorna, blixtar smidigare. Det kan vara billiga manuella blixtar, så länge de har slavfunktion. Tillsammans med ett ljustält är det möjligt att det räcker med endast en blixt, lite beroende på vad man vill uppnå för resutlat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Stort tack allihopa!

Skrivet av Bakwetu:

Ja 550 duger bra, prova att köra med Live view så får du kontroll på skärpedjup och var skärpan ställs in. Hittar du någon Canon 60D kan det vara värt att betala lite extra pga av den vridbara skärmen som är praktisk vid makrofoto.

Det är lättare om du kan ha fast ljus istället för blixt eftersom det är lättare att experimentera fram en ljussättning som du är nöjd med. Du kan köra med sådana här t ex http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6564214/dagsljuslampa... Om du kör en vitbalansering (fota ett vitt ark, rätt exponerat, och sen ställer in den manuella vitbalansen i kameran efter den) så kan du ju återanvända den under lång tid, så det är inget större jobb med det.

För sådana bilder som ditt exempel behövs ingen stackning, det ska gå med lite mindre bländare, de flesta objektiv är som skarpast mellan f5,6-f8 så försök köra med det, gå upp till f11 om det behövs men vid större värden (mindre bländare) är objektiven sämre.

Jag har haft den vanliga Canon 100mm f2.8 makrot (sålde det för ngr år sen), nu har jag Canon 100mm f2,8 med IS och på jobbet använder jag Canon ef-s 60mm (och 65mm 1-5X, men den är inte aktuell här). Fördelarna med 100 mm är att du får längre arbetsavstånd, vilket kan vara bra vid högre förstoring för att kunna reglera ljusesättningen lättare och de passar både fullformatskameror och crop-kameror. Fördelarna med 60 mm är att de är lättare, billigare, i mitt tycke mer användbart även för annan fotografering, men det passar bara crop-kameror (ef-s) och inte fullformatarna som 5D, 6D, 1Ds och 1DX och vid maxförstoring så är det bara någon cm mellan motljusskydd och objekt.

Jag hittade tyvärr ingen billigare 60D så jag fick nöja mig med en 550D som nu är på väg tillsammans med ett stativ, superbilligt tält 50x50 och några olika lampor (5000-5500k). Förhoppningsvis ramlar allt in inom några veckor och jag kan börja experimentera lite

Det tråkiga är att allt drog iväg lite och jag kommer därför inte ha råd med något av de 100-105 mm objektiven från Canon och Sigma.
För jag antar att jag måste ha modellen "DG" när det gäller Sigmas 105mm/2.8 EX lins?

Eftersom jag gärna skulle vilja ha lite längre arbetsavstånd så siktar jag på någon av dom längre.
Det som finns ute begagnat under 2000 kr är ett Tokina AT-X PRO 100/2.8 och några Tamron AF SP 90.
Tamron-linserna är lite billigare, speciellt då dom ganska nyligen har släppt en likadan modell fast med intern fokus o bättre motor, antar att bildkvaliteten är densamma i princip?

Tydligen så är nästan ingen av modellerna dammskyddade och många av de begagnade jag hittar nämner små dammkorn innanför glasen, hur illa är det egentligen för funktion och bildkvalitet?

Till slut hoppades jag på lite fler tips när det gäller presentation
Under länkar jag en bild på ett mynt som både är i bra kvalitet och pressenteras på ett bra sätt (bakgrunden osv).
http://www.oslomynthandel.no/sites/default/files/field/image/...
Bilden är tagen nästan rakt framifrån, kan jag anta att myntet är balanserat på något och kameran riktad nedåt, antagligen mot golvet/bordet och i mitt fall då ljustältet?
Eller hur tror du det är gjort?

Skrivet av dumbo:

Lite beroende på myntens storlek kan det bli svårt att få hela i fokus om de lutar. Vilka bländare har du kört på när du fotat innan? Om man måste ha fokus på hela kan man ju behöva blända ner en hel del och det är möjligt att f/22 eller vad som är minsta bländare inte heller ger tillräckligt skärpedjup. Då får man ta till andra metoder som focus stacking eller tilt/shift-objektiv, som har nämnts här ovan.

---

Det kompenseras ju genom att ställa vitbalansen manuellt. Största problemet med dylik belysning är att det blir rätt varmt efter ett tag. Man kan använda lågenergilampor istället, men problemet med lysrör är att de ibland inte har tillräckligt bra färgkvalitet. Detta får man kolla upp innan köp.
Annars är det ju, bortsett från att det är svårare att experimentera sig fram till rätt placering av ljuskällorna, blixtar smidigare. Det kan vara billiga manuella blixtar, så länge de har slavfunktion. Tillsammans med ett ljustält är det möjligt att det räcker med endast en blixt, lite beroende på vad man vill uppnå för resutlat.

Över länkade jag en bild på hur jag skulle vilja att mina bilder blev, utan att behöva ta 200 bilder på varje sida som jag tidigare ibland behövt göra.
Jag tänkte försökta undvika blixten framöver och istället ha rätt belysning från början, har fyndat 2 armaturer med lysrör 5500K och har även köpt några lampor 2x5000-2x5500K, alla lågenergi

Skärpedjupet har inte vart så dålig när jag kört tidigare med färdiga inställningen "närbild", men eftersom jag inte tidigare haft något riktigt ljus så har det vart stora problem med att ta bilderna framifrån och jag har nästan alltid behövt vinkla mynten för att fånga ljuset från fönster/blixt.
En ok bild i det färdiga läget brukar ligga på 5.6 men som bäst är de nog i 9, då brukar jag kunna luta myntet ganska mycket. Men jag hoppas ju också att jag ska slippa vinkla för mycket och istället lyckas med samma resultat som i bilden över

Permalänk
Medlem

Nått som du kanske kan fundera på är att skaffa någon form av Ringbelysning, är rätt smidigt att få rätt sorts ljus vid makro fotografering.
Typ: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypronix:

Det tråkiga är att allt drog iväg lite och jag kommer därför inte ha råd med något av de 100-105 mm objektiven från Canon och Sigma.
För jag antar att jag måste ha modellen "DG" när det gäller Sigmas 105mm/2.8 EX lins?

Nej, du måste inte ha DG-modellen. DG innebär att den har lite uppdaterad anrireflexbehandlig, främst på det bakre elementet, för att minska risken för ghosting tillsammans med digitala kameror (eftersom sensorn är blankare än film är). Det är, vad jag sett, bara i ganska få situationer som man märker någon praktiskt skillnad och skillnaden är i regel inte så stor.

Citat:

Tydligen så är nästan ingen av modellerna dammskyddade och många av de begagnade jag hittar nämner små dammkorn innanför glasen, hur illa är det egentligen för funktion och bildkvalitet?

Lite damm påverkar i regel inte så mycket. I motljus kan man ibland märka det i form av minskad kontrast eller i sällsynta fall som en ljusare cirkel i bilden, men det är ju i stort sett bara när det är en ljuskälla som lyser direkt på dammkornet ifråga som man märker det och även då är det sällan påtagligt. Repor på det främre elementet vållar oftast inte heller några större problemoch även där är det mest i motljus. Undantaget är vidvinklar där det faktiskt kan synas lite tydligare pga det längre skärpedjupet.

Citat:

Till slut hoppades jag på lite fler tips när det gäller presentation
Under länkar jag en bild på ett mynt som både är i bra kvalitet och pressenteras på ett bra sätt (bakgrunden osv).
http://www.oslomynthandel.no/sites/default/files/field/image/...
Bilden är tagen nästan rakt framifrån, kan jag anta att myntet är balanserat på något och kameran riktad nedåt, antagligen mot golvet/bordet och i mitt fall då ljustältet?
Eller hur tror du det är gjort?

Dendär ser ut att vara frilagd i photoshop. Man har "klippt ut" myntet och klistrat in det på en grå bakgrund. Annars skulle man aldrig få en bild där ALLA pixlarna i bakgrunden har 154,154,154 i RGB-värden.
Jag vet inte vad som är "gångbart" vad gäller mynt, men jag kan tycka att det ser rätt trevligt ut med någon form av sammet som bakgrund.

Citat:

Över länkade jag en bild på hur jag skulle vilja att mina bilder blev, utan att behöva ta 200 bilder på varje sida som jag tidigare ibland behövt göra.
Jag tänkte försökta undvika blixten framöver och istället ha rätt belysning från början, har fyndat 2 armaturer med lysrör 5500K och har även köpt några lampor 2x5000-2x5500K, alla lågenergi

Skärpedjupet har inte vart så dålig när jag kört tidigare med färdiga inställningen "närbild", men eftersom jag inte tidigare haft något riktigt ljus så har det vart stora problem med att ta bilderna framifrån och jag har nästan alltid behövt vinkla mynten för att fånga ljuset från fönster/blixt.
En ok bild i det färdiga läget brukar ligga på 5.6 men som bäst är de nog i 9, då brukar jag kunna luta myntet ganska mycket. Men jag hoppas ju också att jag ska slippa vinkla för mycket och istället lyckas med samma resultat som i bilden över

När jag pratade om blixtar menade jag ju externa sådana. De ger ju samma möjligheter som lampor och är på vissa sätt smidigare att jobba med, tex blir ju exponeringstiderna kortare. Det funkar ju dock fint med lampor åxå och i vissa avseenden är det, som jag skrev tidigare, enklare testa sig fram till placering med lampor.
En annan faktor i att få bra ljussättning är ju arbetsavståndet. MEd lite mer luft mellan motiv och objektiv blir det ju enklare att ljussätta. MEd ett ljustält kommer dock ljuset att komma väldigt diffuserat och från "alla håll" så då blir det inte lika kritiskt.

Vad gäller bländare så hade du väl använt 18-55-objektivet innan. På 55mm är ju f/5.6 största bländare och skärpan bör bli bättre på tex f/8. Du bör, om det inte är nödvändigt för skärpedjupet, undvika blända ner mer än till f/11 (eller möjligen f/16), då detta påverkar skärpan negativt. Om du har kameran riktad rakt mot myntet lär du inte behöva blända ner mer än till f/8 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nej, du måste inte ha DG-modellen. DG innebär att den har lite uppdaterad anrireflexbehandlig, främst på det bakre elementet, för att minska risken för ghosting tillsammans med digitala kameror (eftersom sensorn är blankare än film är). Det är, vad jag sett, bara i ganska få situationer som man märker någon praktiskt skillnad och skillnaden är i regel inte så stor.

Lite damm påverkar i regel inte så mycket. I motljus kan man ibland märka det i form av minskad kontrast eller i sällsynta fall som en ljusare cirkel i bilden, men det är ju i stort sett bara när det är en ljuskälla som lyser direkt på dammkornet ifråga som man märker det och även då är det sällan påtagligt. Repor på det främre elementet vållar oftast inte heller några större problemoch även där är det mest i motljus. Undantaget är vidvinklar där det faktiskt kan synas lite tydligare pga det längre skärpedjupet.

Okej, jag läste lite snabbt när jag tittade vad DG betydde. Precis som du skriver var det om antireflexbehandling och att den var anpassad för digitala kameror. Antog lite snabbt att då fungerar ju inte den äldre modellen utan DG, men nu vet jag bättre

Dock till min stora glädje hittade jag ett EX DG 105mm för strax över 2000 kr här i Sverige.
Dom brukar ligga runt 2-3000 kr begagnat på Ebay med, men då finns ju risken med den långa frakten och om moms+tull tillkommer blir det nästan nypris.

Obetydligt använd utan repor men med något/några korn bakom den främre delen som alla andra begagnade jag tittat på, så det är betryggande med vetskapen att det inte borde göra någon skillnad för mig.

Skrivet av dumbo:

Dendär ser ut att vara frilagd i photoshop. Man har "klippt ut" myntet och klistrat in det på en grå bakgrund. Annars skulle man aldrig få en bild där ALLA pixlarna i bakgrunden har 154,154,154 i RGB-värden.
Jag vet inte vad som är "gångbart" vad gäller mynt, men jag kan tycka att det ser rätt trevligt ut med någon form av sammet som bakgrund.

Det är helt klart gångbart med någon form av sammet som bakgrund, ska rota fram lite olika färger och testa mig fram. Vet att svart fungerar bra till silvermynt och ljusa till mörka mynt (kanske logiskt?).
Fårgan är dock om det blir snyggare bilder med myntet upphöjt över bakgrunden eller inte, mycket som ska testas.

Skrivet av dumbo:

När jag pratade om blixtar menade jag ju externa sådana. De ger ju samma möjligheter som lampor och är på vissa sätt smidigare att jobba med, tex blir ju exponeringstiderna kortare. Det funkar ju dock fint med lampor åxå och i vissa avseenden är det, som jag skrev tidigare, enklare testa sig fram till placering med lampor.
En annan faktor i att få bra ljussättning är ju arbetsavståndet. MEd lite mer luft mellan motiv och objektiv blir det ju enklare att ljussätta. MEd ett ljustält kommer dock ljuset att komma väldigt diffuserat och från "alla håll" så då blir det inte lika kritiskt.

Vad gäller bländare så hade du väl använt 18-55-objektivet innan. På 55mm är ju f/5.6 största bländare och skärpan bör bli bättre på tex f/8. Du bör, om det inte är nödvändigt för skärpedjupet, undvika blända ner mer än till f/11 (eller möjligen f/16), då detta påverkar skärpan negativt. Om du har kameran riktad rakt mot myntet lär du inte behöva blända ner mer än till f/8 dock.

Finns det några nackdelar med att ha ett ljustält över att ljussätta utan ett?
Gäller dom grunderna för bländaren även på det objektiv jag nu handlat?
Det är alltid bra med lite grundstenar som dessa, så man inte bara famlar runt och mixtrar för mycket med inställningar i onödan som jag antagligen tidigare gjorde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobus:

Nikon har ett tilt-shift objektiv som kan lägga fokus på "lutande" motiv. Sök på tilt-shift.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett TS-objektiv (Eller PC, som Nikon kallar det) är ganska värdelöst för trådskaparens ändamål - samt att PC/TS-gluggar kostar _rejält_ med stålar. Nikons PC-E-glugg kostar i skrivande stund 17.490 balumas hos Cyberphoto. I praktiken de enda som har nytta av ett sånt objektiv är människor som plåtar arkitektur.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypronix:

Finns det några nackdelar med att ha ett ljustält över att ljussätta utan ett?

Fördelen med ljustält är att det blir ett mjukare ljus som kommer lite från alla håll, så det inte blir så hårda skuggor.
Om du kör med blixtar rakt på, så blir det väldigt skarpa skuggor bredvid myntet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypronix:

Finns det några nackdelar med att ha ett ljustält över att ljussätta utan ett?
Gäller dom grunderna för bländaren även på det objektiv jag nu handlat?
Det är alltid bra med lite grundstenar som dessa, så man inte bara famlar runt och mixtrar för mycket med inställningar i onödan som jag antagligen tidigare gjorde...

Ja, det om vilket bländartal osv är applicerbart på alla objektiv eg. Sen är det olika hur mycket man behöver blända ner för att objektivet ska bli skarpt. Ett billigare objektiv behöver oftast bländas ner mer, medan ett dyrare ofta är rätt bra även på största bländare (lägsta bländartal). Skärpedjupet bilr dock samma på f/8 om myntet är lika stort i bilden. Ska man vara petig skiljer det LITE i skärpedjup, men det är, för ändamålet akademiska skillnader och går att bortse från.
Om det finns någon nackdel med att fota i ljustält så är det väl möjligen att ljuset kan bli FÖR diffust och att man förlorar texturen i ytan på material osv i värsta fall. MEn allt handlar ju om vilka resutlat man vill uppnå.

Skrivet av isecore:

Ett TS-objektiv (Eller PC, som Nikon kallar det) är ganska värdelöst för trådskaparens ändamål - samt att PC/TS-gluggar kostar _rejält_ med stålar. Nikons PC-E-glugg kostar i skrivande stund 17.490 balumas hos Cyberphoto. I praktiken de enda som har nytta av ett sånt objektiv är människor som plåtar arkitektur.

Om man vill ha skärpa i ett plan som inte är parallellt med filmplanet är ett TS-objektiv i allra högsta grad av nytta. TS-objektiv används vid foto både där man vill korrigera perspektivet och skärpeplanet. Idag kanske mest för skärpeplanet eftersom perspektivet lätt kan korrigeras i datorn.
Hur som helst används TS-objektiv både för landskap och makro. Därav att det finns både 45 och 85mm PC-E Micro, som ju är "sådär" gångbara för arkitektur. Sen är det väl kanske, i just detta fallet, enklare (och framför allt billigare) att försöka hålla myntet parallellt med filmplanet

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypronix:

Stort tack allihopa!

Till slut hoppades jag på lite fler tips när det gäller presentation
Under länkar jag en bild på ett mynt som både är i bra kvalitet och pressenteras på ett bra sätt (bakgrunden osv).
http://www.oslomynthandel.no/sites/default/files/field/image/...
Bilden är tagen nästan rakt framifrån, kan jag anta att myntet är balanserat på något och kameran riktad nedåt, antagligen mot golvet/bordet och i mitt fall då ljustältet?
Eller hur tror du det är gjort?

Är du säker på att det är fotograferat?
Det är fullt möjligt men jag tycker nästan att det ser scannat ut.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nått som du kanske kan fundera på är att skaffa någon form av Ringbelysning, är rätt smidigt att få rätt sorts ljus vid makro fotografering.
Typ: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillb...

Har sneglat lite på en sådan men just nu ligger jag vid gränsen för vad det får kosta.
Ska dock försöka låna en och testa med lite olika ljussättningar, om den gör någon större skillnad så kommer jag investera i en.

Skrivet av glemmy:

Är du säker på att det är fotograferat?
Det är fullt möjligt men jag tycker nästan att det ser scannat ut.

Kan inte vara helt hundra men tycker att en del saker tyder på att det inte är scannat:
- Man ser mer av kanten på det högra myntet till vänster
- Lite starkare ljus ser ut att komma från höger kl 2?
- Färgerna är nästan för bra, för att vara en scan
Att scanna silvermynt blir sällan bra just för att de reflekteras tillbaka i vitt, fast jag är långt ifrån bra på detta så det är inte omöjligt.
Förövrigt hittade jag en tråd ang kamera vs scan: http://www.coincommunity.com/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOP...
Fast mestadels intressant för hur en av personerna ljussätter sina mynt med ett ljusbord och en lampa och får till riktigt bra resultat.
Möjligen att han har en lite för stark lampa över, men med ett ljustält mellan kanske det blir perfekt

Permalänk
Medlem

Skanning och ringbelysning med för den delen ger ju bilder som nästan saknar skuggor. Vill man inte ha lite skuggor så man ser ytstrukturerna och repor på mynten?

Det ser ut som mynten i exemplet i alla fall har frilagts i efterhand i något program.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt Bakwetu, lite skuggor behövs för yta och repor

Hoppas bara att tältet inte är "för effektivt" och man inte får några skuggor alls... tanken var att göra något liknande som länken över fast i ett tält eller med tältet mellan lamporna, för att utesluta reflektioner från andra saker och färger i rummet.