Permalänk
Medlem

Ljuddämpningsmattor på 2010-talet?

Hej!

Såväl här som på exempelvis silentpcreview så är all information och trådar jag hittar kring ljuddämpningsmattor från första halvan av 2000-talet.
Så produktlänkar, och produkter för den delen, finns ofta inte kvar i dag. Har folk slutat använda detta? Jag ser ju att det fortfarande säljs produkter, men det verkar inte diskuteras så mycket...

På min maskin har jag rattat ner allt fläkteri så att jag har vettiga temperaturer, chassifläktar upphängda vibrationsdämpat/-fritt och på c:a 600 RPM, hårddiskarna upphängda i resår, tyst nätaggregat i botten, etc. etc. Mycket trevligt, tycker jag. Så vad som nu finns kvar är sus-ljudet från den luft som flyttas genom lådan. Därför tänkte jag klistra in lite ljuddämparmattor. Men vad ska jag skaffa?

Biltema är ju en kär återkommande leverantör, och där har jag tidigare använt deras 30 mm-mattor (de gula med folie på toppen) i andra tillämpningar. Men funkar de (kanske i 10 eller 20 mm-varianten) för susande luftljud? Vad jag förstår av annan läsning bör väl en matta med flera lager varav ett gärna bitument vara att föredra?

Jag har även sett att AcoustiPack i en tidigare version var uppskattat av silentpcreview, är det något man bör satsa på i stället? Eller har vi andra leverantörer/aktörer man bör kolla på?

(Tydligen är även en del av de som säljs för just datorbruk rätt värdelösa produkter, baserat på recensioner, så det jag hittat som folk rekommenderar, eller i alla fall rekommenderade för 10 år sedan, är Biltemas grejer alt. AcoustiPack.)

Tips och kommentarer mottages tacksamt!

Mvh,

/J

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Slutade med dämpmattor ganska snabbt, då det blev för varmt i chassit. Även de chassin som är ljuddämpade från fabrik, blir varmare, men inte lika mycket, enligt min erfarenhet.

Så med ljuddämpning åker fläktkurvan upp..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det finns sådana luddig dämpning som är gjord av skumgummi, det är piss rent ut sagt som ovan nämner så tvingas man höja fläktkurvorna för skumgummit agerar isolering för datorn och håller värmen inne i chassit.

Nej istället titta på bitumen plattor, det är ett tungt, stumt material som används för att hålla motor utrymmet i bilar tyst och dämpat. Dock so jag nämnt är det tungt, det är många kilo per kvadratmeter om man köper de typiska 4 mm plattorna. Däremot så dödas alla vibrationer effektivt och då försvinner missljud.

I grund och botten så är dämpningsplattorna som att klä datorn i en jacka, det är klart den blir varmare. Så man bör antingen leva med högre temperaturer eller mer fläktsuss, men vibrationerna är så gott som borta iallafall.

EDIT: Fläktsuss blir du inte av med, långsammare fläktar är enda alternativt då. Du kan inte isolera bort ljudet av luftflöde utan att ta bort luftflödet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill man ha något som är lite smidigare att jobba med kan man kika på produkter riktade mot billjudsentusiaster, t ex denna: http://www.brl.se/sv/artiklar/silent-coat-vibrodamping-20-ark...
Finns att köpa som lösa ark också om man inte behöver så mycket.

Permalänk
Medlem

Dämpmattor FTW! Den mesta värmen som lämnar chassit gör det genom luften som strömmar genom detsamma - inte genom att tränga ut genom chassiets väggar. Därför tror jag inte att dämpmattor påverkar temperaturen - så länge de inte hindrar luftflödet. Det är min erfarenhet i alla fall.

Jag kör med bitumen närmast plåten och tidigare nämnda skummgummit från Biltema ovanpå. Dock så tror jag att den här fungerar bättre, eftersom den inte har en blank yta.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

mitt fractal design R2 chassie har fått sig en kyss av 4mm bitumen där det får plats..orginalets 2mm gjorde ingen nytta. datorn är tung nu..men oxå tyst..o nån värme är inte att tjafsa om som vissa gör..oj vad farligt om det ligger över rumstemperatur? nej skulle inte tro det..så länge du har fläktar som rör runt/byter luften så är det ju safe

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Rekordmedlem

Bitumenmattor dämpar vibrationer, och det gör även tunga skumplastmattor, däremot skummgummiplattor med "koner" dämpar inte mycket alls utan de ger främst difraktion vilket är helt onödigt om de sitter inuti datorn, där fungerar de mest som värmeisolering, det är alltså en tung matta som behövs, massan gör om vibrationerna till värme och den bör därför limmas fast mot plåtpanelerna.
Det finns bitumenmattor och tunga skummattor på Biltema, det finns även viskoelastisk färg.
Men behovet av den typen av produkter har minskat kraftigt eftersom det går att köpa tysta delar idag på ett sätt som var omöjligt för 5-10 år sedan då man var tvungen att lösa det själv.
Det är väl egentligen bara ett värstingrafikkort som inte går att kyla passivt idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det känns som att fläktar generellt sett är större idag, vilket gör att hålen i chassit är större och eventuellt ljud slipper ut ändå. Det borde ju göra att ljuddämpningsmattor gör mindre nytta och det är mer viktigt att fläktar är tysta överhuvudtaget. Jag menar, har du en 240 mm-radiator i taket på chassit och skrikande fläktar inuti, så kan nog inga ljuddämpningsmattor i världen hjälpa dig. Har du ett uråldrigt chassit från millennieskiftet med bara ett 80 mm-hål på baksidan så tror jag förutsättningen är bättre.

Permalänk
Medlem

Kom på att jag har en "ljuddämpningslåda" för server, ståendes i förrådet.

Lite större än ett datorchassi, med en dörr i mörkt glas och fläkt på baksidan.
Det du gör är att ställa in chassit i lådan, koppla in ström och alla andra sladdar, dra på den, stänga dörren och njuta av ljudet från en enda tyst fläkt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aloysius:

Det känns som att fläktar generellt sett är större idag, vilket gör att hålen i chassit är större och eventuellt ljud slipper ut ändå. Det borde ju göra att ljuddämpningsmattor gör mindre nytta och det är mer viktigt att fläktar är tysta överhuvudtaget. Jag menar, har du en 240 mm-radiator i taket på chassit och skrikande fläktar inuti, så kan nog inga ljuddämpningsmattor i världen hjälpa dig. Har du ett uråldrigt chassit från millennieskiftet med bara ett 80 mm-hål på baksidan så tror jag förutsättningen är bättre.

Större fläktar är alltid tystare givet samma luftflöde, däremot överkyler många sina prylar, det är som sagt inte särskilt svårt att bygga ljudlöst idag om man undviker spelgrafikkort, så det är egentligen bara grafikkortet som behöver höras om man väljer rätt delar från början, vattenkylning bullrar generellt mer än luft så det bör man undvika om det handlar om att bygga ljudlösa datorer.

Däremot bör man kanske se över fläkthålens utformning för de bullrar rätt mycket på de flesta lådor, man bör kapa bort alla plåt och nät så hålet blir helt öppet och turbulensfritt och behöver man ett skydd bör man använda ett galler i stället. de är mycket tystare än lådornas originalhål.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror folk är alldeles för nojiga när det kommer till det där med temperatur i datorn. Den enda referens man egentligen har är det man läst från de enda som bryr sig tillräckligt mycket om saken för att orka skriva om den, de som lagt ner förhållandesvis enorma mängder arbete och pengar för att få ner temperaturerna, och sedemera vill skryta lite om resultaten. Varför skulle Svenne Kokosnöt med sin totalt omoddade Compaq-dator som funkat skitfint de senaste fem åren, trots att den har värdelös kylning och det är 50 grader varmt i den, plötsligt börja intressera sig för saken, och dessutom skriva om det på nätet?

Slutsats: när det kommer till temperaturer i datorer är den statistiska urvalsgruppen inte representativ för datorparken i stort. De enda som bryr sig om att skriva om temperaturer är sådana som intresserar sig för ämnet, och vidtagit åtgärder för att få ner dem. De som läser om det hela får en referensram som inte matchar de verkliga behoven.

Den enda komponent jag efter ett par decennier som datoranvändare kunnat dra en riktig slutsats om att överdriven kylning verkligen kan öka livslängden på i någon reell mening, är mekaniska hårddiskar. Övriga komponenter kommer inte dö innan man hade bytt ut dem ändå, trots att man har lite taskigare kylning än random överklockningsdåre på nätet som sänkt tusenlappar i vattenkylningssystem och liknande.

Jag skulle helt enkelt göra en tradeoff och acceptera högre temperaturer på CPU/GPU om jag vore TS. Sitter en mekanisk hårddisk i datorn, hade jag placerat den så den satt precis vid en insugsfläkt och fick den kylning den behöver.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Tror folk är alldeles för nojiga när det kommer till det där med temperatur i datorn. Den enda referens man egentligen har är det man läst från de enda som bryr sig tillräckligt mycket om saken för att orka skriva om den, de som lagt ner förhållandesvis enorma mängder arbete och pengar för att få ner temperaturerna, och sedemera vill skryta lite om resultaten. Varför skulle Svenne Kokosnöt med sin totalt omoddade Compaq-dator som funkat skitfint de senaste fem åren, trots att den har värdelös kylning och det är 50 grader varmt i den, plötsligt börja intressera sig för saken, och dessutom skriva om det på nätet?

Slutsats: när det kommer till temperaturer i datorer är den statistiska urvalsgruppen inte representativ för datorparken i stort. De enda som bryr sig om att skriva om temperaturer är sådana som intresserar sig för ämnet, och vidtagit åtgärder för att få ner dem. De som läser om det hela får en referensram som inte matchar de verkliga behoven.

Den enda komponent jag efter ett par decennier som datoranvändare kunnat dra en riktig slutsats om att överdriven kylning verkligen kan öka livslängden på i någon reell mening, är mekaniska hårddiskar. Övriga komponenter kommer inte dö innan man hade bytt ut dem ändå, trots att man har lite taskigare kylning än random överklockningsdåre på nätet som sänkt tusenlappar i vattenkylningssystem och liknande.

Jag skulle helt enkelt göra en tradeoff och acceptera högre temperaturer på CPU/GPU om jag vore TS. Sitter en mekanisk hårddisk i datorn, hade jag placerat den så den satt precis vid en insugsfläkt och fick den kylning den behöver.

Jag är jättenojjig för tempen, jag vägrar att överkyla och kör allt till ca 5 grader under maxtemp innan en fläkt får höras och håller helt med om att det enda som är känsligt är egentligen hdd er där man lagrar personligt info, allt annat är relativt lätt att reparera och återskapa om det verkligen skulle gå sönder.
Maximal temp och minimalt ljud är det som gäller för min del.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dessa mattorna är stört bra på att hålla ljud borta tycker jag.

http://www.dustinhome.se/product/5010124715/be-quiet-ljuddamp...

(Jag vet inte hur de i kommentarerna till det ljuddämpningskitet har satt sina mattor, för de verkar missnöjda). Gör man rätt = Inget ljud.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Hej!

Såväl här som på exempelvis silentpcreview så är all information och trådar jag hittar kring ljuddämpningsmattor från första halvan av 2000-talet.
Så produktlänkar, och produkter för den delen, finns ofta inte kvar i dag. Har folk slutat använda detta? Jag ser ju att det fortfarande säljs produkter, men det verkar inte diskuteras så mycket...

På min maskin har jag rattat ner allt fläkteri så att jag har vettiga temperaturer, chassifläktar upphängda vibrationsdämpat/-fritt och på c:a 600 RPM, hårddiskarna upphängda i resår, tyst nätaggregat i botten, etc. etc. Mycket trevligt, tycker jag. Så vad som nu finns kvar är sus-ljudet från den luft som flyttas genom lådan. Därför tänkte jag klistra in lite ljuddämparmattor. Men vad ska jag skaffa?

Biltema är ju en kär återkommande leverantör, och där har jag tidigare använt deras 30 mm-mattor (de gula med folie på toppen) i andra tillämpningar. Men funkar de (kanske i 10 eller 20 mm-varianten) för susande luftljud? Vad jag förstår av annan läsning bör väl en matta med flera lager varav ett gärna bitument vara att föredra?

Jag har även sett att AcoustiPack i en tidigare version var uppskattat av silentpcreview, är det något man bör satsa på i stället? Eller har vi andra leverantörer/aktörer man bör kolla på?

(Tydligen är även en del av de som säljs för just datorbruk rätt värdelösa produkter, baserat på recensioner, så det jag hittat som folk rekommenderar, eller i alla fall rekommenderade för 10 år sedan, är Biltemas grejer alt. AcoustiPack.)

Tips och kommentarer mottages tacksamt!

Mvh,

/J

Som lite snabb kommentar från ytterligare en ljud nazzi (mig alltså) när det gäller dator lådor. Det bästa material jag har testat än så länge är Biltemas självhäftande massiva skumgummi mattor som redan nämnts här i tråden. Dock är skillnaden mot tex Bitumen rätt liten då då båda mest är till för att plocka bort vibrationer men jag tycker i alla fall att dämpmattorna är bättre på att dämpa ner rent ljud också från tex en upphängd HDD.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Lju...
När det kommer till sus-ljudet från dina fläktar finns det tre alternativ.
1) Antingen sänker du hastigheten på de ytterligare.
2) Då du inte skriver ut vilken typ av fläktar du har så kanske det är värt att kolla över och skaffa ett par bättre fläktar? Det är STOR variation på ljudnivå och luftflöde samt ljudkaraktär mellan två lika stora fläktar på samma varvtal! Du kanske till och med sitter med 200mm fläktar i 600 RPM för allt vi vet och det är ju allt annat än tyst
3) Vad blåser fläktarna igenom? Tex har många chassin kantiga stansade hål som är horribla när det kommer till att producera diverse oljud, dessa galler ska bort.

Skrivet av Elakekocken:

Dessa mattorna är stört bra på att hålla ljud borta tycker jag.

http://www.dustinhome.se/product/5010124715/be-quiet-ljuddamp...

(Jag vet inte hur de i kommentarerna till det ljuddämpningskitet har satt sina mattor, för de verkar missnöjda). Gör man rätt = Inget ljud.

Problemet är nog snarare vad folk förväntar sig. Ljuddämpning är sista steget mot en riktigt tyst dator. Kör man sina fläktar i 1800RPM så kommer det göra noll skillnad men det förstår inte folk utan de tror att allt ska bli tyst på något magiskt sätt.

För övrigt så är biltemas plattor kanske inte lika snygga. Men de är lättare att passa till och bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Problemet är nog snarare vad folk förväntar sig. Ljuddämpning är sista steget mot en riktigt tyst dator. Kör man sina fläktar i 1800RPM så kommer det göra noll skillnad men det förstår inte folk utan de tror att allt ska bli tyst på något magiskt sätt.

För övrigt så är biltemas plattor kanske inte lika snygga. Men de är lättare att passa till och bättre

Njää inte så värst snygga be quiets dämpmattor. Skall kika på biltemas då som du nämnde och jämföra om det blir samma, bättre eller sämre ur ett subjektivt perspektiv då jag inte har någon decibelmätare.

Noctuas chassifläktar är riktigt schyssta för övrigt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Många bra svar, tack för det.

Jag kyler aldrig mer än nödvändigt. Diskarna vill jag ha över 30°C och under 40°C baserat på de verkliga data som Google har publicerat för sina hårddiskparker med off shelf-diskar i och hur de går sönder. Fläktarna jag har, vilka är 120 mm-fläktar, låter lika lite på 800 RPM som de gör på 600 RPM. Processorn blir aldrig varmare än 60°C även om fläktstyrningen är inställd på att inte dra igång ordentligt förrän temperaturen passerar typ 80°C (vilket aldrig inträffar).

Vibrationer är där i stort sett inga, eftersom diskarna är upphängda i resår, liksom främre chassifläkten.

Biltemas grejer är tillräckligt billiga för att man ska kunna testa utan att bli besviken om det inte gör någon skillnad. (Det är för tusan en hobby, klart man måste experimentera lite!!) Tack för era tips om vad ni har för grejer på olika ställen i era burkar.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Jag köpte den självhäftande 10 mm-plattan från Biltema.

Det blev, för att fatta mig kort, helt perfekt. Mycket bättre än vad jag hade vågat hoppas.
Så med en sådan matta för 85 spänn och ett Bitfenix Outlaw för 400 spänn, tillsammans med några resårband så får man en helt vibrationsfri dator med prestandakomponenter, som dessutom är otroligt tyst. För c:a 500 spänn totalt. Svårslaget.

Tack för era tips!

Visa signatur

/Joakim