Permalänk

Glömde distanserna på moderkortet

Jag glömde distanserna på min nybyggda dator, den startade en aning, någon fläkt gick igång men inte processorfläkten. Kände att det fläktade varm från processorn iaf, men den startade inte upp riktigt. Har lite panik, och undrar hur jag ska göra. Ska jag montera distanser och allt annat igen, för att prova? är det stor chans att moderkortet blev stekt och även andra delar? Ge mig förslag på vad jag borde göra

Permalänk
Medlem

Är processorfläkten och alla strömförsöljelsekablar inkopplade? Om ja, tyvärr, du har pajjat ditt moderkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollyver95:

Jag glömde distanserna på min nybyggda dator, den startade en aning, någon fläkt gick igång men inte processorfläkten. Kände att det fläktade varm från processorn iaf, men den startade inte upp riktigt. Har lite panik, och undrar hur jag ska göra. Ska jag montera distanser och allt annat igen, för att prova? är det stor chans att moderkortet blev stekt och även andra delar? Ge mig förslag på vad jag borde göra

Som du själv säger är det bara att göra om och göra rätt, har du sen stekt något är tyvärr bara att köpa nytt eftersom ingen garanti täcker detta.
Inget blir ju bättre av bara låta det vara, bättre att hålla tummarna att inget blev skadat.

Permalänk
Medlem

Ja det är väll 99.99% chans att du bränt moderbordet är jag rädd Har man inte distanserna där så jordas alla möjliga komponenter direkt mot moboplåten och det är inte bra... En polare brände sitt kort då han skulle trycka dit en IDE kabel och mobot flexade ner mot plåten, datorn var såklart igång. Sedan dess är jag rätt paranoid...
Enda du kan göra för att testa om så är fallet är att montera som det ska vara (MED DISTANSER) och testa igen.

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara ett vanligt misstag, men passar inte IO plåten skit dåligt utan dom?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Jo det var dem.. borde jag prova koppla in det med distanserna på ändå?

Permalänk

har mestadels skruvat i samma gamla chassi där det redan var distanser vilket gjorde att jag inte tänkt på det. Skruvade på moderkortet och det satt fint utan distanserna.. och det gick inte så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollyver95:

Jo det var dem.. borde jag prova koppla in det med distanserna på ändå?

Ja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ollyver95:

Jo det var dem.. borde jag prova koppla in det med distanserna på ändå?

Absolut, Troligtvis så har det inte hänt något och det kommer fungera perfekt om du kopplar in det!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma sak en gång i tiden. Jag satte dit dem jag missade och allt funka som vanligt.
Testa förlorar du inget på iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollyver95:

Jo det var dem.. borde jag prova koppla in det med distanserna på ändå?

Ja, klart du borde göra det.

Visst, det finns en viss risk att moderkortet och/eller nätagget tagit stryk, men såväl nätagg som mååånga komponenter på moderkortet är överströmsskyddade, och det det är ju knappast så att alla komponenter blev jordade. Tvärtom skulle jag nog tro att det bara var enstaka prylar som blev det, då de grejer som tenderar att sticka ner längst under moderkortet, och därmed tar i plåten först, är kraftigare saker som lödöron för skärmningar till kontaktdon och sådant, och de ska vara jordade, så de tar givetvis inte stryk av det.

Det finns goda möjligheter att grejerna överlevt, hur mycket folk här i tråden än vill måla fan på väggen. Testa innan du ger upp.

Tillägg: om det inte funkar direkt, koppla ur datorn från vägguttaget och testa igen imorgon när du vaknar. Eventuella polyfuses kan ta lite tid på sig att återställa sig ibland.

Fan, egentligen är det verkligen hål i huvudet att skruvhålen för distanserna, och skruvarna man sedan fäster moderkortet i distanserna med har samma gänga. Det skulle vara så otroligt lätt att undvika det här tämligen vanliga och ibland fatala misstaget genom att köra olika gängor...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Håller tummarna att allt funkar efter att du monterat distanserna och allt fungerar, har du jävla oflyt så har du pajjat moderkortet....

så håller tummarna att allt funkar.

//ODM

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk

Tack för era råd! Får ta och montera distanser imorgon när man är lite mer vaken och se om man kastat pengar i sjön eller ej.

Permalänk
Medlem

Posta sen hur det gick, blev nyfiken!

Permalänk
Medlem

Detta är ju ett sådant där klassiskt misstag som alla alltid frågar om folk kollat, när dom har något fel på sin dator.
Men jag trodde faktiskt inte att folk faktiskt lyckades med detta. (inga illa ment mot dig nu, så tolka mig inte fel)
För I/O plåten hamnar ju tok fel, och det blir över lag väldigt konstigt.
Det är en helt annan sak att man kanske råkar sätta dit en distans för mycket, eller en distans fel så den ligger emot och kortsluter, är därför man ska räkna dom och sen räkna hur många skruvar man sätter i.
Men tydligen kan man missa alla helt.

Som svar till dig:
Prova sätta dit distanserna och hoppas på det bästa, om du har RIKTIG tur så har nätagget känt av att det blev kortis och stängt av för att skydda datorn, vilket det också ska göra. Men det är inte alltid detta fungerar tillräckligt snabbt, utan det hinner paja innan nätagget slår ifrån.
Men prova sätta dit dom, och räkna antalet du sätter dit, och sen antalet skruvar du sätter i.

Lycka till och säg gärna till hur det gått.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt fattat hur man lyckas eftersom de externa korten inte passar om höjden är fel på moderkortet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Stor risk att det vart stekt
vi håller tummarna! att inte alla chassin har distanserna färdig stansade i plåten.

Permalänk
Medlem

Skriva ut allt och in med distanserna och på med allt igen. Jag gjorde samma miss när jag byggde min första dator för 3 år sedan. Det funkade när jag gjorde om och rätt. Moderkortet rullad på i ett år över det innan det la av och då byttes ut på garantin. Jag testade då att starta datorn flera gånger utan distanser. Så kör på, inget att förlora!

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Sötast

Äh, behöver inte alls vara grillat, bara att börja om imorgon lugnt och sansat, med lite tur går allt bra

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för dig OP! Förhoppningsvis går det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollyver95:

Jag glömde distanserna på min nybyggda dator

Oh no no no no no no no no no no no noooooooooooooooooooooooooooooooooooooo panik panik panik panik kaos kaos kaos kaos

Nej men, som många har nämnt, borde vara OK så länge du ser till o skruva dit distanserna. Så håller vi tummarna.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Tycker folk är lite väl negativa här. Ofta så kan färgen som är på chassiet isolera tillräckligt för att moderkortet inte ska bli kortslutet. Jag tror det kommer gå bra!

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

prova, förhoppningsvis har inget pajjat.

Skrivet av Dallebull:

Ja det är väll 99.99% chans att du bränt moderbordet är jag rädd

Nu tycker jag att du överdriver kraftigt. Det brukar ofta funka.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Sainth;14058721att inte alla chassin har distanserna färdig stansade i plåten.[/QUOTE"]

Hur tänkte vi här ?
Det är ju lite skillnad mellan olika tillverkare och storlekar på moderkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Hur tänkte vi här ?
Det är ju lite skillnad mellan olika tillverkare och storlekar på moderkorten.

Vaaah det menar du inte, corsair tex har distanser för atx,micro atx ...o.s.v dessa är färdigstansade i några av deras chassin (du kan alltså ha olika storlek på moderkort i samma chassi vhoooooot) Säger bara att det är smidigare, så slipper man detta .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

Vaaah det menar du inte, corsair tex har distanser för atx,micro atx ...o.s.v dessa är färdigstansade i några av deras chassin (du kan alltså ha olika storlek på moderkort i samma chassi vhoooooot) Säger bara att det är smidigare, så slipper man detta .

Jo det är smidigt, men jag har sett 2 kortisar på sådana chassin. Så det är inget jag personligen skulle föredra.

on topic: Har sett massor av trådar här på sweclockers angående glömda distanser genom åren och jag har en känsla att ungefär hälften klarat sig.