Permalänk
Medlem

Ny kameramodell Åsikter ?

Tycker vi alla här i fototråden är lite off på nyheter när det gäller ny kamerahårdvara (jag inräknad) och det skulle vara roligt om vi alla kan hjälpas åt att posta en ny modell här så fort vi får ett öga på den.

Nikon/Canon/Hasselblad/Sony/pentax/Olympus/Panasonic/Leica o s v spelar väl ingen roll.

Jag vet om att ni alla som är fotointresserade hänger på flertalet sajter och forum precis som jag, men inte kan man lämna swecs fototråd utanför för det! Finns ingen ursäkt

Så vad tycker ni om nya D5300?

Nikon D5300

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nikon D5300 är säkert en trevlig kamera men den vinröda färgen är mig inte i smaken
Lanseringspriset är lite högt, själv skulle jag lägga till en tusenlapp och köpa D7100 istället med bättre rattar och reglage (bättre kontroll) vilket för mig väger mer än wifi, nfc som finns på D5300.

Permalänk
Medlem

Orkar inte slänga på för mycket text utan ger dig en länk:

http://www.cameraegg.org/camera-rumors/

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Det är en ny kamera, knappast revolutionerande

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Man har dessutom ingen användning av WiFi mitt ute i ökenområden eller regnskogen. Kanske måfå mitt i city som New York eller dylikt som kanske har öppna nätverk, men sen ska man även tänka på att om man skickar en fil på ca 10 MB genom en usel WiFi-teknologi så kan det vara långsammare än 9.6K modem i värsta fall.

Vore bättre med ny sensorteknologi eller något sånt där man får foton på 4K eller 8K upplösning och lika fin även om man kör på ISO-512000. Dagens kameror har rätt korniga bilder på hög ISO och de som är lite mer mjukare i tonerna är FF kamerorna som kostar allt från 20K och uppåt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Det är en ny kamera, knappast revolutionerande

Kommer att komma många många fler kameramodeller

Så det är valfritt att ösa ris eller ros.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det har ju kommit en hel radda nya kameror senaste veckan tex Panasonics tok-lilla systemkamera. men den som impade mig mest var Sonys A7,
http://www.fotosidan.se/cldoc/sony-a7-och-a7r-tva-fullformata...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Man har dessutom ingen användning av WiFi mitt ute i ökenområden eller regnskogen. Kanske måfå mitt i city som New York eller dylikt som kanske har öppna nätverk, men sen ska man även tänka på att om man skickar en fil på ca 10 MB genom en usel WiFi-teknologi så kan det vara långsammare än 9.6K modem i värsta fall.

Vore bättre med ny sensorteknologi eller något sånt där man får foton på 4K eller 8K upplösning och lika fin även om man kör på ISO-512000. Dagens kameror har rätt korniga bilder på hög ISO och de som är lite mer mjukare i tonerna är FF kamerorna som kostar allt från 20K och uppåt.

Det räcker ju med att man har en smartphone och tillgång till mobildata i någon form för att kunna dra nytta av wifi, så att det skulle behövas en storstad för att ha nytta av det är nog en smula galet.

4K (eller mer) har vi ju haft de senaste 7-8 åren eller så. 8K-ish har vi i dagsläget i D800. Om vi nu ska hålla oss till småbild eller mindre.
Visst är det alltid välkommet med ny sensorteknologi och bättre bildkvalitet, men vi får inte heller glömma att ISO6400 och sånt som ger fullt användbara bilder på APS-C idag inte fanns på kartan för inte alls så länge sedan.

Permalänk
Medlem

På tex GH3 använder man ju kameran som hot spot för att kunna styra den via sin smartphone/platta. Kul grej som inte kräver varken mobildata eller wifi router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det räcker ju med att man har en smartphone och tillgång till mobildata i någon form för att kunna dra nytta av wifi, så att det skulle behövas en storstad för att ha nytta av det är nog en smula galet.

4K (eller mer) har vi ju haft de senaste 7-8 åren eller så. 8K-ish har vi i dagsläget i D800. Om vi nu ska hålla oss till småbild eller mindre.
Visst är det alltid välkommet med ny sensorteknologi och bättre bildkvalitet, men vi får inte heller glömma att ISO6400 och sånt som ger fullt användbara bilder på APS-C idag inte fanns på kartan för inte alls så länge sedan.

Tror inte du åker utomlands med ditt mobilabonnemang och börjar använda dig utav WiFi från andra enheter vidare till mobilen och sedan laddar på mobila data, då detta kan bli otroligt dyrt för dig. Det som är så sjukt med svenska operatörer är deras extrema kostnader utomlands. I så fall blir det billigare att köpa resp lands egen operatörs SIM-kort och stoppa detta i mobilen för att slippa skyhöga priser.

Ett exempel på sånt är t.ex USA, AT&T, som tar ynka ~15 USD för att du ska kunna ringa utomlands för en billig peng. Gissar att deras mobil data-paket ligger runt 5-20 USD, beroende på GB-mängd, som också är betydligt bättre än de vi har här i Sverige. Visst vi må ha världens bästa teknik gällande Internet, men vi lever fortfarande i medeltiden med prissättningarna.

Det som jag menade med 4-8K var att det vore bra om bilderna hade lika skarpa upplösningar oavsett om de var tagna med APS-C eller FF samt ISO-50/100 eller ISO-256000/512000. Det jag ogillar med dagens APS-C är att de är så brusiga redan efter ISO-1000. De borde satsa på bättre sensorer istället för förnyelse av kamerahus eller intilliggande funktioner så som GPS eller WiFi. Folk är inte ute efter såna "finesser" utan de vill ha bättre bilder.

PS. Ju mer man satsar på mobilt nätverk osv radiovågor desto sämre förhållanden blir det för oss fotografer att finna en plats på jorden där man kan fotografera t.ex stjärnor eller ens månen för den delen eftersom skiten avger så mycket värme och störningar så att våra kameror kommer sluta fungera. Det blir även svårare att hitta en plats som inte är besudlad av radiovågor om det fortsätter i den här takten. DS.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tycker vi alla här i fototråden är lite off på nyheter när det gäller ny kamerahårdvara (jag inräknad) och det skulle vara roligt om vi alla kan hjälpas åt att posta en ny modell här så fort vi får ett öga på den.

Nikon/Canon/Hasselblad/Sony/pentax/Olympus/Panasonic/Leica o s v spelar väl ingen roll.

Jag vet om att ni alla som är fotointresserade hänger på flertalet sajter och forum precis som jag, men inte kan man lämna swecs fototråd utanför för det! Finns ingen ursäkt

Så vad tycker ni om nya D5300?

Nikon D5300

Sony A7 är en mycket nyskapande kamera. Panasonic GM1 imponerar med sina extremt små mått. Även Pentax K-3 som presenterades för några veckor sen imponerar som en mycket kompetent kamera med bl.a. valbart AA-filter! Tidigare har även Canon 70D med sin "dual-pixel"-sensor och den mycket vassa E-M1, Olympus slutliga ersättare till 4/3-systemet och E-5, imponerat.

Lanseringen av D5300 känns däremot tråkig med en ny kamera som inte bidrar med något nytt. Nikons första Wi-Fi och GPS är inte tillräckligt för att göra den intressant.

Skrivet av HCOC:

Det som jag menade med 4-8K var att det vore bra om bilderna hade lika skarpa upplösningar oavsett om de var tagna med APS-C eller FF samt ISO-50/100 eller ISO-256000/512000. Det jag ogillar med dagens APS-C är att de är så brusiga redan efter ISO-1000. De borde satsa på bättre sensorer istället för förnyelse av kamerahus eller intilliggande funktioner så som GPS eller WiFi. Folk är inte ute efter såna "finesser" utan de vill ha bättre bilder.

PS. Ju mer man satsar på mobilt nätverk osv radiovågor desto sämre förhållanden blir det för oss fotografer att finna en plats på jorden där man kan fotografera t.ex stjärnor eller ens månen för den delen eftersom skiten avger så mycket värme och störningar så att våra kameror kommer sluta fungera. Det blir även svårare att hitta en plats som inte är besudlad av radiovågor om det fortsätter i den här takten. DS.

Sensorutvecklingen hos sensorutvecklarna (som t.ex. Sony) blir inte sämre av att folket hos nikon samtidigt utvecklar Wi-Fi och GPS till sina kameror. Sensorutvecklingen har gått snabbt framåt de senaste åren med tanke på att det är en teknologi som funnits ett tag nu.

Sen tror jag inte en astronomifotograf (som arbetar i eller nära synliga våglängder) skulle påverkas av lite radiovågor.
Vill du skydda dig från att bli "besudlad av radiovågor" kan du alltid ta på dig en foliehatt!

Permalänk
Medlem

Den här verkar väl lite b ändå, om inte annat får den nog lite svårt att hävda sig mot Sony, Olympus och Panasonic som fullkommligt ströslat med spännande och inovativa kameror på sistone.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser väl D5300 som en ganska naturlig utveckling av D5200. Nätverk och GPS kan tänkas vara användbart ibland, speciellt när man vill kasta ut en bild på nätet snabbt vilket är lite bökigt i andra fall. I övrigt, skulle säkert fungera som resekamera med tanke på ganska smidigt format och bildkvalitet som är helt okej.

För min del så är "innovativa funktioner" inte det som lockar mest. Funktionellt, stryktåligt och bakåtkompatibelt och framtidssäkert är viktigare. Nu har det kommit en mängd nya objektivfattningar, hur många av de kommer att finnas kvar om 5 år, 10 år, 50 år? Hur kommer objektivutbudet att se ut till dem den närmaste framtiden?

Som inbiten Nikon-nörd så är det svårt att inte uppskatta möjligheten att använda i stort sett alla objektiv som Nikon har släppt från sig sedan 1959. Det enda som behövs är möjligen en enklare modifiering på de allra äldsta. Jag är inte helt övertygad om att det kommer att vara samma sak med exempelvis Sonys nyaste fattningar.. eller Nikon 1 för den delen.

En intressant sak som ser ut att vara på väg nu är däremot Nikons "retrodigital" eller vad den nu ska kallas. Än så länge bara rykten, men de är tillräckliga för att det ska börja klia i fingrarna

http://nikonrumors.com/2013/10/24/more-on-nikons-pure-photogr...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den här verkar väl lite b ändå, om inte annat får den nog lite svårt att hävda sig mot Sony, Olympus och Panasonic som fullkommligt ströslat med spännande och inovativa kameror på sistone.

Polaroid har nog, precis som Kodak, ett starkare varumärke i USA och där kan det kanske funka lite bättre, men här i sverige/europa har jag svårt att se att polaroid skulle kunna konkurera med de andra spegellösa kamerorna bara för att man valt Android som operativ.

Skrivet av OSkar000:

Som inbiten Nikon-nörd så är det svårt att inte uppskatta möjligheten att använda i stort sett alla objektiv som Nikon har släppt från sig sedan 1959. Det enda som behövs är möjligen en enklare modifiering på de allra äldsta. Jag är inte helt övertygad om att det kommer att vara samma sak med exempelvis Sonys nyaste fattningar.. eller Nikon 1 för den delen.

En intressant sak som ser ut att vara på väg nu är däremot Nikons "retrodigital" eller vad den nu ska kallas. Än så länge bara rykten, men de är tillräckliga för att det ska börja klia i fingrarna

http://nikonrumors.com/2013/10/24/more-on-nikons-pure-photogr...

De nya fattningarna kan ju faktiskt även påverka utgången av de "gamla hederliga" fattningarna. Det är svårt att sia om framtiden, men de spegellösa kamerorna når ju av någon obegriplig anledning ändå en viss framgång och hurvida de kommer att knapra i sig andelar av de gamla fattningarna är ju en smula ovisst.

Ang. detdär ryktet så hade det varit otroligt fräsigt med en digital F2/F3/FM2/FE2 eller liknande, men det lär ju kosta mer än det smakar förmodligen.
Jag hade lätt velat ha en sån, med skitbra sökare och snittbild och grejer, men skulle jag köpa bara EN FX-kamera hade jag ändå hellre valt en D800 (typ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det har ju kommit en hel radda nya kameror senaste veckan tex Panasonics tok-lilla systemkamera. men den som impade mig mest var Sonys A7,
http://www.fotosidan.se/cldoc/sony-a7-och-a7r-tva-fullformata...

Håller mest koll på vad Sony har för sig.. men tycker det var synd att det inte blev anti-shake med nya α7 & α7r kamerorna.
nu när dom har tillgång till Olympus 5-axis stabilisation.
och sedan ljudet när man tar ett kort med den var inte direkt tyst.

Men utöver det så verkar det vara bra kameror.

Köpte nyss en Sony RX100 II men har inte tagit så mycket kort än.
Men tycker den verkar ganska trevlig hittils.. den har antishake och är ganska tyst när den tar kort

Men om jag ska ha en liten RX100 II rant.. så nackdelen är att jag saknar ett litet grepp, kommer nog köpa till tredjeparts grepp.
sedan går det inte att använda filter på den utan att köpa till ett fäste för en speciell filter hållare.
det var det ingen batteriladdare med i paketet.. vilket jag tycker är dåligt i den prisklassen.
kan ladda med en kabel till kameran.. men kommer nog köpa till extra batteri + laddare.
sedan kunde det kanske vart lite mer precision i den elektriska zoom knappen.
Ingen inbyggd sökare.. men går att köpa till en EVF till blixtskon, vilket ser lite udda ut.

okej puh.. liten rant, men det är trots allt en bra kamera för att vara så liten
men hade det följt med batteriladdare, grepp och filterhållare hade jag vart betydligt mera nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Håller mest koll på vad Sony har för sig.. men tycker det var synd att det inte blev anti-shake med nya α7 & α7r kamerorna.
nu när dom har tillgång till Olympus 5-axis stabilisation.
och sedan ljudet när man tar ett kort med den var inte direkt tyst.

Men utöver det så verkar det vara bra kameror.

Köpte nyss en Sony RX100 II men har inte tagit så mycket kort än.
Men tycker den verkar ganska trevlig hittils.. den har antishake och är ganska tyst när den tar kort

Men om jag ska ha en liten RX100 II rant.. så nackdelen är att jag saknar ett litet grepp, kommer nog köpa till tredjeparts grepp.
sedan går det inte att använda filter på den utan att köpa till ett fäste för en speciell filter hållare.
det var det ingen batteriladdare med i paketet.. vilket jag tycker är dåligt i den prisklassen.
kan ladda med en kabel till kameran.. men kommer nog köpa till extra batteri + laddare.
sedan kunde det kanske vart lite mer precision i den elektriska zoom knappen.
Ingen inbyggd sökare.. men går att köpa till en EVF till blixtskon, vilket ser lite udda ut.

okej puh.. liten rant, men det är trots allt en bra kamera för att vara så liten
men hade det följt med batteriladdare, grepp och filterhållare hade jag vart betydligt mera nöjd

Jag tror du har missat något stort när du köpte den kameran, det är en kompakt kamera, en gång till ifall du missade det 'det är en kompakt kamera'!

Den hade inte varit fullt så kompakt om det va ett större grepp, sedan finns det ju som du redan nämnts en möjlighet för att fästa filter på(som jag själv har till min RX100, fungerar men dock inte kanska snyggaste/stärkaste lösningen, och undrar om det kanske finns risk för att filteret ska ramla av om det blir riktigt värmt någon sommar, jag tycker det är kanon man inte behöver batteriladdare, och kan använda laddaren som jag använder för mina mobiler, tablets etc.

Fortfarande tror jag stickorden som du kanske missade va/är kompaktkamera!

Dock en kompaktkamera som tar mycket bra kort till att vara vad det faktiskt är, fortfarande mycket sämre kvalité på korten än en dslr, men säckert 20x bättre än bästa mobilkamera som finns.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Kompakt/liten/smidig jo det var anledningen till att den köptes.
Men du kan fortfarande inte ladda ett extra batteri sammtidigt som du använder kameran, utan laddare.
Den blir nog inte speciellt mycket mindre kompakt av ett grepp.. men blir lättare att hålla.
Du behöver bara titta på nästa modell.. RX10 som är en något större kompakt.. där är ett grepp.
Eller Hasselblad Stellar vilket faktiskt är en moddad RX100 med ett grepp

Permalänk
Medlem

Nikonrumors.com så är det ju mycket diskussioner om Nikons nya "retrokamera" FM2. Som inte ska bli spegellös om man kollar på deras update.

* Nikon FM2 like design
* 16.2MP 36x23,9 full frame sensor (same as in the D4?)
* SD memory card
* 2016-pixel RGB image sensor
* 9-cell framing grid display
* 3D color matrix metering II
* Native ISO range: 100-12,800 (incl. ISO 50 and ISO 108,200)
* 5.5 fps for up to 100 shots
* 3.2" LCD screen
* Battery:EN-EL14
* Dimensions: 143.5 x 110 x 66.5mm
* Weight: 765g

It will come with a new AF-S Nikkor 50mm f/1.8G lens (again, not clear what mount the new lens will have)

Update:

* Standard F-mount
* Pentaprism viewfinder (meaning the camera will not be mirrorless)
*The camera will meter even with non-AI lenses down to full aperture
*The camera will ship with a new special edition Nikkor 50mm f/1.8G lens to match the look/design of
the body
* The camera will have physical controls and excellent build quality (which explains the 765g weight)
* Expeed 3 processor
*Same sensor as in the Nikon D4
*Nikon calls it a "hybrid" camera - not sure what exactly they mean with that
* The announcement is expected in the first week of November
*No video recording capabilities

Tycker det verkar vara en väldigt fin kamera!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Olympus Stylus

Olympus släpper retro "kompakt" kamera med ett rejält zoom omfång och fast 2.8 bländare.
http://www.43rumors.com/ft5-full-olympus-stylus-1-specs-annou...

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Så vad tycker ni om nya D5300?

Egentligen tycker jag inte det kommit några riktig DX uppföljare till d300 eller d7000 ännu. d5300 verkar vara en fin kamera, men knappast "prisvärd" för det jag fotar, om man jämför tex med d7000. Lite märkligt också att d5200 och d5300, samt d600 och d6100 kommer så tätt.. man undrar vad nikon sysslar med.

Det intressanta med d5300 är expeed 4, återstår att se vad det kan göra i andra modeller. Det jag saknar i d7100 är ju att den har dålig serietagningsbuffert - sämre än d7000! Fotar man action är det ganska avgörande.

Jag väntar på en d7200 eller den magiska d400 om den kommer. Jag har ju en d7000 och det som faktiskt skulle få mig att uppgradera är bättre AF (typ d7100) eller bättre, och framförallt med seriebuffert. En d7200 mer stor seriebuffert skulle jag kunna tänka mig att nappa på. Wifi och gps är för min del inte speciellt intressanta funktioner, det är mer sånt som är "kul". Både wifi och gps drar med största sannolikhet VÄLDIGT mycket batteri! Jag är grymt nöjd med batteritiden på d7000 som det är just nu. BAtteritiden är ju en viktig aspekt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Lite märkligt också att d5200 och d5300, samt d600 och d6100 kommer så tätt.. man undrar vad nikon sysslar med.

Nu har jag inte koll på exakt hur lång tid det gått emellan, men det är inget ovanligt att Nikon gör sådär, fast innan har man ju istället lagt till ett S på modellbeteckningen för att visa på en mindre uppfräschning (för att hålla priset uppe tills den riktiga efterföljaren kommer, typ), D70S, D300S osv

Permalänk
Medlem

Helt oinsatt men här är min åsikt:
Nikon låter så jäkla mycket bättre när man trycker på avtryckaren. Själva klick-och-surr-ljudet.

Permalänk
Medlem

Om storleken eller snarare lillheten så är den här nog vinnare just nu.

Permalänk
Medlem

Nikon Df

Ja vad skall man säga, mer än sexig, så snygg, vill ha! Men satans vad dyr.

Det verkar som retrolooken med nyaste hightech innanmätet smittar av sig.

Här kommer en länk till alla som är intresserade. och som inte redan läst om den.

Nikon Df - en ljuskänslig retrokamera

Och här kommer lite text nedkortad för er som är intresserade men inte pallar klicka på länken, men ändå är lite intresserede

Nikon Df ser ut och handhas som en analog kamera.
För att förstärka den analoga känslan saknar Nikon Df videofunktion.

Df uppges stå för Digital fusion, men f:et kan också syfta på f-bajonetten.
De flesta analoga systemkameror från Nikon har haft ett f i namnet.

Likt Nikon D600 klarar Df att ta 5,5 bilder per sekund med 1/4000 sekund som snabbaste slutartid.
En annan likhet är 39 autofokuspunkter.
Givetvis kan Nikon Df ger ljusmätning och viss automatik med AI och AI-S objektiv, det vore tjänstefel annars.
Även objektiv utan Ai (Automatic indexing) fungerar.
I menyn kan man välja mellan Ai och "non-Ai". Ai-kopplaren intill bajonetten måste kopplas ur.

Nikon Df väger 760 gram med batteriet EN-EL14. Vikten är 90 gram lägre än en D610.
I Sverige kommer Df endast att säljas i paket med 50mm f/1.8 Special Edition.

Det rekommenderade priset är 28.290 kronor. Den 28 november rullar leveranserna igång.

(Till skillnad mot de gamla analoga kamerorna är Df vädertätad)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

Beställd

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nikon Df

Ja vad skall man säga, mer än sexig, så snygg, vill ha! Men satans vad dyr.

Det verkar som retrolooken med nyaste hightech innanmätet smittar av sig.

Här kommer en länk till alla som är intresserade. och som inte redan läst om den.

Nikon Df - en ljuskänslig retrokamera

Och här kommer lite text nedkortad för er som är intresserade men inte pallar klicka på länken, men ändå är lite intresserede

Nikon Df ser ut och handhas som en analog kamera.
För att förstärka den analoga känslan saknar Nikon Df videofunktion.

Df uppges stå för Digital fusion, men f:et kan också syfta på f-bajonetten.
De flesta analoga systemkameror från Nikon har haft ett f i namnet.

Likt Nikon D600 klarar Df att ta 5,5 bilder per sekund med 1/4000 sekund som snabbaste slutartid.
En annan likhet är 39 autofokuspunkter.
Givetvis kan Nikon Df ger ljusmätning och viss automatik med AI och AI-S objektiv, det vore tjänstefel annars.
Även objektiv utan Ai (Automatic indexing) fungerar.
I menyn kan man välja mellan Ai och "non-Ai". Ai-kopplaren intill bajonetten måste kopplas ur.

Nikon Df väger 760 gram med batteriet EN-EL14. Vikten är 90 gram lägre än en D610.
I Sverige kommer Df endast att säljas i paket med 50mm f/1.8 Special Edition.

Det rekommenderade priset är 28.290 kronor. Den 28 november rullar leveranserna igång.

(Till skillnad mot de gamla analoga kamerorna är Df vädertätad)

Så sugen

Skrivet av OSkar000:

Beställd

Åhhhh! Avis..

Visa signatur
Permalänk

Jag är nog en av dem som egentligen aldrig begripit mig på hela retrotrenden. Jag kan nog också tycka det är lite halvkul på skoj, men det är väl ungefär där min koppling till retrotrenden börjar ta slut.

Permalänk
Medlem

Jag gillar min FE2 och skulle använda den betydligt mer om det inte var för att jag inte är lika förtjust i själva "filmgrejen". Jag skulle visserligen gärna vilja lära mig hantverket med att förstora bilder bilder i mörkrum osv, men har ju ingen plats att greja med sånt.
Jag tycker dock att om man nu ska göra en "retrokamera" så får man ju göra det hela vägen. DF är ju inget annat än en hypermodern digitalkamera i ett retro skal och med aningen större kompatibilitet med riktigt gamla objektiv. Man skulle naturligtvis tagit det hela vägen, med snittbild, spännarm för att spänna slutaren, "gammal hederlig" centrumvägd mätning med en riktig (fysisk) nål osv osv.
En sådan kamera, som är gammal "på riktigt", men med en sensor och hållare för minneskort så att man kan få ut digitala filer, typ, skulle jag gärna ha, som komplement till en annan DSLR, men kanske till det priset som DF kostar.
Så för MIG är DF ett stort misslyckande och inte särskilt intressant. Alls.

Permalänk
Medlem

Märks att dom flesta här är Nikon-ägare.

Nikons stora fördel är bättre brusförhållande på deras APS-c kameror gentemot Canon på lite högre ISO-värden.
Däremot är Canon bättre på bruset på deras APS-c kameror vid lägre ISO-värden.

På FF så är det nästa dött lopp där Canon fortfarande verka leda när det gäller bra brusförhållanden vid högre ISO.

Nikon-ägare brukar dra upp att Nikon har en stor fördel att man kan använda alla äldre objektiv.
Och ja, det är sant.
Canon gjorde om hela sin fattning 1986 till EF-standarden.
Så alla linser från 1986 passar på dagens Canon-kameror, så det är inte fy skam det heller.

Oftast handlar det om vad man är "uppväxt" med. Jag har alltid kört Canon och kommer aldrig byta p.g.a. det.
Jag har objektiv som jag är supernöjd med, jag kan tekniken och upplägget utan och innan.

Så mitt största tipps är att fråga dom vänner och bekanta som du har vad dom har för något.
Har dom Canon, kör Canon. Då kan ni byta objektiv med varandra, tipsa varandra etc
Har dom Niken, kör Nikon.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Märks att dom flesta här är Nikon-ägare.

Nikons stora fördel är bättre brusförhållande på deras APS-c kameror gentemot Canon på lite högre ISO-värden.
Däremot är Canon bättre på bruset på deras APS-c kameror vid lägre ISO-värden.

På FF så är det nästa dött lopp där Canon fortfarande verka leda när det gäller bra brusförhållanden vid högre ISO.

Nikon-ägare brukar dra upp att Nikon har en stor fördel att man kan använda alla äldre objektiv.
Och ja, det är sant.
Canon gjorde om hela sin fattning 1986 till EF-standarden.
Så alla linser från 1986 passar på dagens Canon-kameror, så det är inte fy skam det heller.

Oftast handlar det om vad man är "uppväxt" med. Jag har alltid kört Canon och kommer aldrig byta p.g.a. det.
Jag har objektiv som jag är supernöjd med, jag kan tekniken och upplägget utan och innan.

Så mitt största tipps är att fråga dom vänner och bekanta som du har vad dom har för något.
Har dom Canon, kör Canon. Då kan ni byta objektiv med varandra, tipsa varandra etc
Har dom Niken, kör Nikon.

Jag förstår verkligen vad du menar och din poäng.

Men det är inte meningen alls att det skall bli ett *Märke* vs *Märke*

Trådens titel står på sig.

Ny kameramodell Åsikter ?

Nikon/Canon/Hasselblad/Sony/pentax/Olympus/Panasonic/Leica o s v spelar ingen roll.

Vi är alla intresserade av att läsa om olika modeller, fast vi redan har en modell, eller?

Ren rå fakta om modellen, och surret runt den är det roliga.

Så posta gärna en ny modell när du ser den oavsett märke.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]