Tack vare Teamviewer fick jag tillbaka vår stulna dator!

Permalänk

Tack vare Teamviewer fick jag tillbaka vår stulna dator!

Detta blev en wall of text men jag ska försöka att vara tydlig:

Första posten med bakgrundsinfo:

I somras blev det inbrott i ett torp som mina föräldrar hyr. Huset var larmat och hyresvärden som bor nära är där inom en kvart efter att larmet har gått. Då konstateras att ett fönster har brutits upp och och att mina föräldrars bärbara dator har stulits.

Datorn har ett par år på nacken och är värd 0 enligt försäkringsbolaget men har ett oerhört bruksvärde för mamma och pappa, det var en fin 15” Asus från 2008 med core2duo, med 3gb ram, skapligt grafikkort för sin tid, blue ray läsare m.m.

Jag kontaktar redan samma kväll Teamviewer för att fråga om jag kan få veta om vår dator har varit inloggad efter detta och om de då har loggat vilken ip adress den kopplade upp ifrån. Jag får svar av en trevlig tjej att de har loggar men inte kan lämna ut detta till mig utan endast om polisen begär ut information. I detta läge kunde jag inte göra något mer och vi misstänkte att datorn var förlorad för alltid. Jag la ut en efterlysning på blocket men fick inga svar och kollade blocket och tradera väldigt ofta efter ”asus”, ”laptop” m.m. utan att stöta på en likadan.

MEN! Ganska exakt en månad efter stölden sitter jag hemma hos Pappa och startar Teamviewer tillsammans med honom då vi inser att vår stulna dator är online i Teamviewer! Jag startar en fjärrstyrning och kan se att någon (antagligen ett barn) sitter och tittar på en tecknad film i fullskärm. Jag stänger snabbt ner filmen och öppnar webbläsaren och går in på whatismyip.com, fort som attans skriver vi ner ip-adressen.

Så jag vet att den 30/8 2013 klockan 19:00 befann sig vår stulna dator på denna adress: 94.234.170.xx och den tillhörde då TELENOR SVERIGE AB. Jag vet inte om samma person har den adressen idag men där har datorn i alla fall befunnit sig just då. Vi blir glada och ringer polisen och gör en polisanmälan och ger dem alla uppgifter vi har. I efterhand har pappa skickat in de kontaktuppgifterna jag tidigare fick som polisen behöver för att begära ut ip-loggar från Teamviewer.

Polisen vi pratade med vid första kontakten föreslog att vi skulle öppna webbläsarna och kontrollera om det fanns någon Facebook historik eller liknande så vi kunde få upp mer info om den nya ”ägaren”. Jag fjärrstyrde därför datorn ytterligare en gång men tyvärr var internethistoriken och resten av datorn helt rensad. Men datorn heter fortfarande ”INGELA-DATOR” så tjuven eller den som har köpt/fått den har inte installerat om Windows.

Sedan dess har inget mera hänt och vi sitter nu i ett riktigt frustrerande moment 22. Vi har inte hört något mer från Polisen. Vi har försökt att ringa och kolla hur det går men det verkar inte hända så mycket mer där.

Jag har blivit rekommenderad av en vän att prova att begära handräckning hos kronofogden, eftersom det är brottsligt för oss att åka dit och ringa på för att hämta ut den själv. Dessutom har vi problemet med att vi inte har gatuadressen, och jag förmodar att varken Telenor eller Polisen kommer att ge mig den även om de har informationen respektive auktoriteten att begära ut vilken adress som ligger bakom den ip adressen just den dagen?

Jag kommer inte längre än så här med mina tekniska kunskaper. Så då tänkte jag att innan jag ger upp hoppet helt vänder jag mig till Sweclockers forum! Finns det något vi kan göra?

MVH

Mårten

Jag citerar i kronologisk ordning!

2014-02-24

Skrivet av Sir_Magnum:

Uppdatering!

1. Jag blev ledsen och gav upp hoppet om att lösa detta.

2. Polisen la ner ärendet för ett par månader sedan.

3. Idag 24/2 2014 Datorn är online ingen!! Tyvärr har jag ingen keylogger redo denna gång.

http://bayimg.com/FAKimaAFB

http://bayimg.com/FAKimaAFB

Borde man skriva till GW i Veckans brott, Efterlyst eller liknande för att få ett andra utlåtande? Teamviewer delar gärna med sig av ip-adressen men bara till Polisen. Surt moment 22 igen!

2014-02-28 (Sov inget den natten, var ganska uppe i varv! lol)

Skrivet av Sir_Magnum:

Update igen: Jag loggade in och fjärrstyrde datorn!! Det satt en man och chattade på facebook!!

2014-03-02

Skrivet av Sir_Magnum:

Nu har jag lugnat ner mig lite efter torsdagens spaningsarbete och kan dela med mig av en censurerad bild:

http://bayimg.com/hakkoAAfj

http://bayimg.com/hakkoAAfj

Det som döljer sig bakom allt jag har suddat är alltså att mannen som innehar vår dator sitter och chattar med släkt och vänner samtidigt som han tittar på bilar på Blocket. Detta verkar vara en ful fisk - även om det visar sig att det inte var just han som stal datorn. Han jobbar nämligen på "Jag är kriminell" (Ej ordagrant men ungefär så är det formulerat för att inte outa honom) och har fina bilder på sin lyxiga livsstil med fina bilar, klockor och krogbesök.

Jag har skickat skärmdumparna till min Pappa som i sin tur var i kontakt med Polisen igen i lördags. De ska återkomma till oss under veckan!

Det här fallet handlar ju egentligen inte bara om själva datorn, mer än att det vore kul att få tillbaka den. Framförallt vore det kul om vi kunde lösa ett sådant typiskt vardagsbrott som frustrerande ofta hamnar mellan stolarna och läggs ner! Den som snor äldre laptops från torp är antagligen inte en engångsförbrytare!

Jag fick inte fram ip-adress denna gång för han startade om datorn när jag började pilla. Men den var online i Teamviewer på lördagskvällen igen

Datorn i fråga är en Asus (Ser ut som denna men 15.4" http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168342202...) så inbyggd GPS har den nog tyvärr inte?

När jag skrev in den IP-adressen jag fick fram för ett halvår sedan på en sådan webbsida man kunde få ut en ungefärlig kartposition så fick jag en träff att den befann sig typ i en mindre fin förort till Stockholm, vilket verkar stämma bra med denna mans facebookbilder!

Jag har inte installerat någon keylogger ännu och jag avvaktar med det för tillfället.

2014-03-24

Skrivet av Sir_Magnum:

Uppdatering! Mycket har hänt senaste veckorna!!

Efter att jag tog skärmdumpen andra gången så snokade jag ordentligt på deras Facebook. Deras namn på Facebook var inte deras riktiga (Typ Challe Larre istället för Karl Larsson) och fanns inte på upplysning.se men jag lyckades pussla ihop deras riktiga namn och vart de bodde genom att både han och frun taggade sig i ett visst stockholmsområde.
På en annan bild kommenterade en granne typ att "kul att vi bor så nära varandra och har Burger King på andra sidan vägen". Denna kompis hade en ovanlig kombination av namn och fanns endast en person i hela Sverige som hette just så och han bodde precis där jag trodde. Och det låg en sådan hamburgerrestaurang på andra sidan vägen!
Mannen ifråga var inte skriven hos sin fru på upplysning.se, men en annan man med ett liknande namn som mannens "IM"-namn på Facebook, antagligen ett "artistnamn" vid försörjningen som "Kriminell AB". Dessutom hade de fotograferat en tårta med deras 13-åriga barns namn och födelsedag på tårtan och hen fanns ju inte på uppplysning.se men däremot kan polisen säkert kolla det i folkbokföringen.

Jag skickade vidare vad jag hade klurat ut till min Pappa som skickade in det till polisen.

Polisen vart mycket intresserade och tog åter upp falllet! Ett par dagar efter förra posten vart jag uppringd av en Polis som var mycket intresserad att höra kopplingen och hur jag hade gissat mig fram till adressen där den finns.

De berättade någon dag senare för min pappa att de räknade med att göra något i detta ärende inom kort.

Och idag 24/3 blev jag på morgonen uppringd av en Polis som var ute på en adress och hade vår stulna dator framför sig! Jag fick logga in via TeamViewer och visa hen att det var vår dator! Bland annat låg min pappas e-post kvar i Outlook, något jag inte hade kollat innan!

Datorn och innehavaren är på väg till polisstationen så fortsättning följer

2014-03-25

Skrivet av Sir_Magnum:

Uppdatering igen!

Efter det första samtalet fick jag prata med en annan polis som var utredare på förmiddagen. Ett par timmar senare fick jag ett nytt samtal från honom att förhören var klara och att det går bra att komma in på stationen och hämta ut vår dator. Jag återkommer med en bild när den är uthämtad

I påsk blir det yttre rengöring och ominstallation av Windows innan den återgår i tjänst! Det är en core2duo på 1.66ghz med 3gb ram så det är ingen värsting i våra quad och octa core sweclockersögon men den är faktiskt mina föräldrars snabbaste dator Tack vare mitt "dator-intresse" håller jag gammal utrustning vid liv länge hos min familj, t.ex. avvecklades den sista 14 år gamla Pentium 3:an i daglig drift hos min farmor för ett halvår sedan! Och pappas stationära dator är en en enkelkärnig P4 570 (9 år gammal) så om inget annat händer räknar jag med att den återfunna datorn ska vara i drift till runt år 2020. Vad är det man säger, "skomakarens barn" Men nu gick jag ifrån ämnet...

Jag återkommer!

Inte längre stulen!!
Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.ip-adress.com/ip_tracer/

Du får iaf fram vilken ort som datorn finns i..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Trist, men du kan inte göra mer än att ligga på Polisen. Sannolikheten kanske inte är den största att de lägger resurser på det dock.

Någon info om vilket abb som hade vilken IP kommer du inte att lyckas få ut. Och det finns ju dessutom ingen säker koppling mot den kunden/abbonemanget. Att er PC "befann" sig bakom den IPn säger ju inte per automatik att det är det samma som nuvarande innehavare av datorn....

Handräckning kan du inte använda dig av, då det inte finns ngn (av dig känd) motpart/svarande.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Sjukt samhälle vi bor i, polisen har bra information, de hade kunnat löst detta kanske på några dagar och gripa tjuven.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Sjukt samhälle vi bor i, polisen har bra information, de hade kunnat löst detta kanske på några dagar och gripa tjuven.

Japp, det enda de gör är att jaga pinnar i statestiken. Så då borde ju ett så enkelt och upplagt fall vara guld värt för dem.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kommer du fortfarande åt datorn? installera en key-logger så ser du vad dem gör, något borde de ju göra som ger dig mer information

Permalänk
Skrivet av Bader:

Kommer du fortfarande åt datorn? installera en key-logger så ser du vad dem gör, något borde de ju göra som ger dig mer information

Detta kan vara guld värt. Räcker dom skriver in sin mail o lösen så kan du få tag i adress, hem nmr,mob nmr o allt sådant med lite tur.
Facebook etc likaså.

Sen är ju dock frågan hur lagligt det är dock om du smiter in på deras mail o busar

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Detta kan vara guld värt. Räcker dom skriver in sin mail o lösen så kan du få tag i adress, hem nmr,mob nmr o allt sådant med lite tur.
Facebook etc likaså.

Sen är ju dock frågan hur lagligt det är dock om du smiter in på deras mail o busar

Gå inte på annans mail utan tillåtelse får man inte göra, men installera keylogger på sig egen dator får man defenetivt. Sedan att någon utan nyttjanderätt vald att använda den otillåtet är en annan femma.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Gå inte på annans mail utan tillåtelse får man inte göra, men installera keylogger på sig egen dator får man defenetivt. Sedan att någon utan nyttjanderätt vald att använda den otillåtet är en annan femma.

Ja precis

Personligen hade jag nog tyvärr tappat tålamodet på polisens bristande engagemang och kört keylogger.
Hade mailet nappat hade jag tatt reda på identitet och address och sedan hälsat på.
Klart osmidigt,riskfullt och rent av idiotiskt men om polisen e så slappa med sånna här ärenden e dom nästan vållande till brott tycker man.

Nu var det dock en billigare dator men det ska inte spela någon roll tycker man.

Är väl bara o tacka för tur i oturen att det inte var din nya 4960x rigg med quad titans och hemliga dokument på!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Du kanske kan installera Prey eller liknande? preyproject.com
Någorlunda exakt gatuadress med wifi-triangulering, bild på personen som använder datorn (om den har webcam) etc.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Key-logger tror jag också på, kommer du åt mailen och/eller facebook exempelvis så blir det enkelt att ta reda på vart datorn kan finnas. Ska bli intressant att följa denna tråd!

Permalänk

Tyvärr har jag inte fått kontakt med datorn igen, men jag har heller inte suttit och hårdbevakat Teamviewer dygnet runt. Så detta med keylogger vore absolut intressant om den dyker upp igen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du kommer åt datorn fortfarande så kanske det går att kolla upp datorns ungefärliga position via ex http://www.varärjag.se/ eller för den delen andra liknande tjänster.

Permalänk
Medlem

Keylogger låter som en bra idé. Kan du inte bara dra upp google maps via teamviewer och sedan klicka på "min plats" för att få ut en adress.

Det kanske inte är 100%, men det kanske ger någonting
"min plats knappen" är den lilla knappen över inzoomningen.

Det kommer krävas att du godkänner att google maps får ta del av din position.

Lycka till

Edit: Annero var någon minut snabbare, attans!

Permalänk
Medlem

Har datorn en Webcam?

Installera en RAT/keylogger. Med en RAT så kommer du kunna få tag på screenshots tex varje timme samt bilder via webkameran, och lite annat smått och gott RAT står för Remote administration tool.

Lycka till! följer tråden, kommer bli intressant hur det går

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Gå inte på annans mail utan tillåtelse får man inte göra, men installera keylogger på sig egen dator får man defenetivt. Sedan att någon utan nyttjanderätt vald att använda den otillåtet är en annan femma.

Oklart då egentligen det skulle kunna vara en köpare som köpt en på blocket och tekniskt sett så spionerar/hackar man en oskyldig person. Undrar vad lagen säger om detta? Gissar att det är okay men den oskyldiga lär ju skyddas av någon mänsklig rättighet fortfarande? Kan ju vara tjuven som använder datorn, men det vet man väl inte antar jag.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem

In med teamviewer i mobilen så kan du hålla stenhård koll på om datorn kommer online igen.

Taskigt när polisen inte gör något.
Vart med om liknande situationer.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av LordNerf:

Oklart då egentligen det skulle kunna vara en köpare som köpt en på blocket och tekniskt sett så spionerar/hackar man en oskyldig person. Undrar vad lagen säger om detta? Gissar att det är okay men den oskyldiga lär ju skyddas av någon mänsklig rättighet fortfarande? Kan ju vara tjuven som använder datorn, men det vet man väl inte antar jag.

Har man dock inte som skyldighet att vid köp av begagnade prylar kontrollera att dessa inte är stulna?
Att det inte fungerar i praktiken är en annan sak

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Har man dock inte som skyldighet att vid köp av begagnade prylar kontrollera att dessa inte är stulna?
Att det inte fungerar i praktiken är en annan sak

Stämmer, god tro finns inte längre. Köper du något som är stulet kan du åka dit för häleri heter det väl?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Säger precis som RainesX, in med TV i mobilen så ser du om det ploppar upp när datorn går online. Sen tror jag du kan som Auo säger gå in på google maps och sen få datorns position via den. Du kanske ska göra snabba ryck då jag tyckte du sa att det var ett barn som satt där och då är det ju en tidsfråga innan föräldern som kanske är tjuven upptäcker dina fjärstyrningar.
Lycka till!

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Sjukt samhälle vi bor i, polisen har bra information, de hade kunnat löst detta kanske på några dagar och gripa tjuven.

Hur då tänkte du nu?
vad är oddsen att någon småbarnsförälder slagit sönder ett fönster på random hus för att sno en smått värdelös dator?
jämför oddsen med random pundare som sålt den i sin tur till lyckligt ovetandes småbarnsförälder.

Man ska vara JÄVLIGT försiktig när det gäller sådana här fall med att ge ut IP-uppgifter m.m.
Majoriteten av stöldgods går vidare till försäljning.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttiz:

Hur då tänkte du nu?
vad är oddsen att någon småbarnsförälder slagit sönder ett fönster på random hus för att sno en smått värdelös dator?
jämför oddsen med random pundare som sålt den i sin tur till lyckligt ovetandes småbarnsförälder.

Man ska vara JÄVLIGT försiktig när det gäller sådana här fall med att ge ut IP-uppgifter m.m.
Majoriteten av stöldgods går vidare till försäljning.

Köper du stöldgods så ska du åka fast.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Stämmer, god tro finns inte längre. Köper du något som är stulet kan du åka dit för häleri heter det väl?

Nej, häleri är när man SÄLJER något stulet.
Risken med att köpa stödgods är "endast " att polisen kan ta tillbaka det och ge det till den rätta ägaren.

OP bör vara försiktig med RAT och liknande och absolut inte använda det för att komma åt diverse konton - det är dataintrång, oavsett om du får det från din stulna dator.

Permalänk

Prova detta

Inte helt nöyaktig beroande på vilken ISP tjuven har, men denna använder datorns GPS om det finns inbygd (Apple MAC tex). Om inte plockar den från IP-adressens registrar: http://ctrlq.org/maps/where/ om du kör Chrome så måste du trycka "Allow" på den gula grejen som frågar om den kan hämta din position.

Vet ej hur det ser ut i Safari, Internet explorer eller så, men det borde vara något liknande.

  • För att göra det så snabbt som möjligt över TV kan du logga inn på datorn över teamviewer

  • Håll inne windows-tagenten och tryck "R". Då får du upp Kjör fönsteret.

  • Där skriver du "chrome http://ctrlq.org/maps/where/" och trycker ok.

  • Nu kommer den sidan upp direkt i chrome, tryck sedan allow.

Här gäller det att vara snabb och antingen skriva ned eller ta screenshot av kartan innan någon stänger ned det. På kartan får du då upp longtitude och latitude som du sedan kan stoppa inn i en gps eller google maps. Testade själc nu, och det tog mig totalt 13 sekunder efter jag kom inn på min dator hemma med TV tills jag var klar och loggade ut. Testa på din dator själv för att öva in det.

Jag har själv varit med på detta med min Macbook Pro 2011. Hittade då tjuvens namn och telefonnummer från adressen jag fick ut med sättet ovan på hitta.se. Sedan letade jag rätt på alla hans blocket uppgifter med lite google-sökning. Han hade då ute alla möjliga prylar som iphones och laptopter. Polisen gjorde dock inget när jag gav dom uppgifterna. Så jag ringde killen själv och konfronterade honnom.

Kom inte längre en detta då han plötsligen försvann från båda blocket, telefonnummeret etc. Torde inte åka ut sälv till hans adress i rinkeby..

Edit: Testade med iexplore och där behövs det inte tryckas "Allow".
Då kan du skriva "iexplore http://ctrlq.org/maps/where/" istället för "chrome http://ctrlq.org/maps/where/".

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordNerf:

Oklart då egentligen det skulle kunna vara en köpare som köpt en på blocket och tekniskt sett så spionerar/hackar man en oskyldig person. Undrar vad lagen säger om detta? Gissar att det är okay men den oskyldiga lär ju skyddas av någon mänsklig rättighet fortfarande? Kan ju vara tjuven som använder datorn, men det vet man väl inte antar jag.

Datorn ägs fortfarande av ursrungliga ägaren, vilken har rätt att installera mjukvara på sin dator. Det är heller inte en laglig ägares skylldighet an se till att datorn inte har virus/malware/övervakningsprogramvara då den säljs om så inte hävdas. Säkerheten måste köparen stå för.

Du får spionera på oskylldiga personer. Exempel: om du säger till någon att den får använda din dator men att du på inget sätt garanterar att datorn inte har malware eller är övervakad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Datorn ägs fortfarande av ursrungliga ägaren, vilken har rätt att installera mjukvara på sin dator. Det är heller inte en laglig ägares skylldighet an se till att datorn inte har virus/malware/övervakningsprogramvara då den säljs om så inte hävdas. Säkerheten måste köparen stå för.

Du får spionera på oskylldiga personer. Exempel: om du säger till någon att den får använda din dator men att du på inget sätt garanterar att datorn inte har malware eller är övervakad.

Nej det där är fel. Det är både olagligt men framför allt moraliskt fel att installera en keylogger på datorn. Det är nog också mest troligt olagligt att logga in med Teamviewer på datorn, oavsett om nuvarande användare är "tjuven" eller ej.

Prata med polisen, berätta hur det ligger till så hjälper dem dig med resten. Även om du vet vem som har datorn får du ju inte ta tillbaka den (självtäkt) och oavsett om nuvarande innehavare köpt datorn i god tro eller ej, kommer du ju få tillbaka den.

Jag tycker verkligen inte att du bör fortsätta diskutera ärendet på sweclockers, utan du bör gå till polisen med vad du vet, du kan även ringa in om du inte vill gå ner på stationen. Jag rekommenderar också synnerligen att du omedelbart upphör med att försöka ansluta till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auo:

Keylogger låter som en bra idé. Kan du inte bara dra upp google maps via teamviewer och sedan klicka på "min plats" för att få ut en adress.

Det kanske inte är 100%, men det kanske ger någonting
"min plats knappen" är den lilla knappen över inzoomningen.

Det kommer krävas att du godkänner att google maps får ta del av din position.

Lycka till

Edit: Annero var någon minut snabbare, attans!

Precis vad jag tänkte. Fast istället kolla om datorn är i närheten av några wifi-nät, och sen fråga google var de befinner sig. Men så kanske google maps via webbläsaren jobbar ändå.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Nej, häleri är när man SÄLJER något stulet.
Risken med att köpa stödgods är "endast " att polisen kan ta tillbaka det och ge det till den rätta ägaren.

Du har inte rätt i detta alls, Häleri är att befatta sig med stulet gods. Det är straffbart att både köpa och sälja. Däremot bedöms ju alla fall individuellt så det finns fall där åtal ogillas.
Här finns en enkel beskrivning av hur det ligger till. http://www.stoldskyddsforeningen.se/Sakerhetsradgivning-for-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nej det där är fel. Det är både olagligt men framför allt moraliskt fel att installera en keylogger på datorn. Det är nog också mest troligt olagligt att logga in med Teamviewer på datorn, oavsett om nuvarande användare är "tjuven" eller ej.

Prata med polisen, berätta hur det ligger till så hjälper dem dig med resten. Även om du vet vem som har datorn får du ju inte ta tillbaka den (självtäkt) och oavsett om nuvarande innehavare köpt datorn i god tro eller ej, kommer du ju få tillbaka den.

Jag tycker verkligen inte att du bör fortsätta diskutera ärendet på sweclockers, utan du bör gå till polisen med vad du vet, du kan även ringa in om du inte vill gå ner på stationen. Jag rekommenderar också synnerligen att du omedelbart upphör med att försöka ansluta till datorn.

Om du hade läst tråden från början till slut så hade du insett att han redan har kontaktat polisen, och anledningen till diskussionen här är att polisen inte gör något.
EDIT : Det hade förövrigt räckt med att läsa TS första inlägg

Ot: Jag tror ip't spåras till servern, inte användarens dator... Körde på min arbetsdator nu och fick att jag sitter i tyskland inte sverige