GTX 480 SLI vs nytt singelkort

Permalänk
Medlem

GTX 480 SLI vs nytt singelkort

Hejsan!

Tänkte höra lite med er vad ni tycker jag ska göra runt min lilla uppgradering av datorn då jag är aningen osäker.

Allt har börjat med att jag äntligen fått tummen ur att satsa på vattenkylning så ett XSPC EX360 kit är inhandlat plus lite lullull samt ett Corsair 750D chassi.
Idag har jag två stycken GTX480 hemma varav ett är i datorn (SLI med luftkylning på GTX480 finns inte på världskartan).

Så då till min fundering.. Köpa två vattenblock till korten och köra SLI med dessa eller köpa ett ex. Radeon 7970 och sätta dit ett vattenblock? Det blir ca 1600kr för vattenblocken till mina GTX480s. Men säljer jag dom för ca 800kr tillsammans så blir det mellan 1500kr och 2000kr för 7970 + vattenblock utifall det är begagnat eller nytt.

Så ca. samma summa i inköp med lite bättre prestanda med mina GTX480s än ett 7970 (vid optimala förhållanden runt SLI).

Sen är det lite kul med två Fermi kort i SLI tycker jag av någon lustig anledning.. En gång i tiden så var dom värst

Är jag dum som ens funderar? Jag har varit inne på att köpa ett nytt bättre kort men endå så har jag mina kort och behöver bara vattenblock. Skillnad om jag inte haft korten. Då skulle jag aldrig köpa två dåliga än ett bra.

Så vad tycker ni? Vad skulle ni ha gjort?

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Hejsan!

Tänkte höra lite med er vad ni tycker jag ska göra runt min lilla uppgradering av datorn då jag är aningen osäker.

Allt har börjat med att jag äntligen fått tummen ur att satsa på vattenkylning så ett XSPC EX360 kit är inhandlat plus lite lullull samt ett Corsair 750D chassi.
Idag har jag två stycken GTX480 hemma varav ett är i datorn (SLI med luftkylning på GTX480 finns inte på världskartan).

Så då till min fundering.. Köpa två vattenblock till korten och köra SLI med dessa eller köpa ett ex. Radeon 7970 och sätta dit ett vattenblock? Det blir ca 1600kr för vattenblocken till mina GTX480s. Men säljer jag dom för ca 800kr tillsammans så blir det mellan 1500kr och 2000kr för 7970 + vattenblock utifall det är begagnat eller nytt.

Så ca. samma summa i inköp med lite bättre prestanda med mina GTX480s än ett 7970 (vid optimala förhållanden runt SLI).

Sen är det lite kul med två Fermi kort i SLI tycker jag av någon lustig anledning.. En gång i tiden så var dom värst

Är jag dum som ens funderar? Jag har varit inne på att köpa ett nytt bättre kort men endå så har jag mina kort och behöver bara vattenblock. Skillnad om jag inte haft korten. Då skulle jag aldrig köpa två dåliga än ett bra.

Så vad tycker ni? Vad skulle ni ha gjort?

Skulle ha sparat till x2 Asus R9 280x och sparat till Grafikblock o kört SLI.

Permalänk
Medlem

Har själv 2st 470gtx, värt att tänka på att dom äter effekt, bokstavligt talat. Samt att andrahandsvärden på dessa med vattenblock är cirkus en påse med bullar. Känner du det är dags för uppgradering skulle jag nog kraftigt avråda att satsa vidare på ett till 480.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Skulle ha sparat till x2 Asus R9 280x och sparat till Grafikblock o kört SLI.

cfx

Permalänk
Inaktiv

Skulle köpt ett nytt kort. 480 har väl ganska lite minne mot vad man behöver i nyare spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Menade CF var lite för snabb att skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Har själv 2st 470gtx, värt att tänka på att dom äter effekt, bokstavligt talat. Samt att andrahandsvärden på dessa med vattenblock är cirkus en påse med bullar. Känner du det är dags för uppgradering skulle jag nog kraftigt avråda att satsa vidare på ett till 480.

Andrahandsvärdet är lte struntsamma, det är lika stor risk att dom säljs som att dom hamnar i en kartong på vinden alt. i någon familjemedlems dator så det struntar jag i. Men det där med effekten är ju en tråkig verklighet. Mycket effekt och mycket värme som blir till..

Skrivet av anon172162:

Skulle köpt ett nytt kort. 480 har väl ganska lite minne mot vad man behöver i nyare spel?

Okej, ja 1,5Gb tror jag om jag inte minns fel. Just nu kör jag endast 1680x1050 för den delen. Men det blir en 29" i framtiden så kan vara bra att ha lite extra minne till framtida upplösning.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Som många andra säger, jag skulle råda till att inte satsa på ett vattenblock på gamla kort om du inte gör det för att det är kul eller får blocket till ett billigt pris, då om du ska försöka sälja det sen kan det blir svårt, då folk antingen vill ha blocket eller bra kortet.

Ska man köra vatten så satsa på senaste eller näst senaste generationen, skulle jag säga.

Sen som många nämnt 1.5 GB ram är inte jätte bra, i alla fall inte om du går upp i upplösningar.

Om du skulle sälja något av dina 480 så tar jag gärna ett

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av timpO:

Andrahandsvärdet är lte struntsamma, det är lika stor risk att dom säljs som att dom hamnar i en kartong på vinden alt. i någon familjemedlems dator så det struntar jag i. Men det där med effekten är ju en tråkig verklighet. Mycket effekt och mycket värme som blir till..

Okej, ja 1,5Gb tror jag om jag inte minns fel. Just nu kör jag endast 1680x1050 för den delen. Men det blir en 29" i framtiden så kan vara bra att ha lite extra minne till framtida upplösning.

Om du planerar att uppgradera skärm bör du absolut fundera på ett nytt singel kort istället. Och det kittet du beskriver att du tänk använda till vattenkylningen har 1st 360 rad. Den kommer inte orka med processor + 2st gtx480 vilket avger typ 600W värme. Möjligtvis om du kör fläktarna i väldigt högt varv men det kommer ge riktigt dåliga temps då också.

Angående block till så pass gamla kort borde de vara rätt lätta att köpa begagnade billigt, men att köpa nya block för 800kr+ till kort värda hälften är vansinne.

Permalänk
Avstängd

Kan tillägga att jag för 2 veckor sen köpte ett gtx 480 referens för 600 kr här på marknaden. Dom ligger däromkring

Permalänk
Medlem

Okej jag måste säga att ni har bra argument endå Och som du "lanbonden" sa så är det faktiskt sant att det är lite vansinne i sig att köpa block som är värda mer än själva kortet...

Jag blev ganska så lättövertalad från min skitcoola idé om två gamla ryska stridsvagnar (gtx480) måste jag säga

Nu blir det så att jag köper ett bättre singelkort. Och tänkte först argumentera om varför jag skulle köpa ett nytt R9 280X när jag kan köpa ett 7970 för mindre pengar som presterar lika. Men såg nu att det är mycket svalare tex än ett 7970 och det kan ju vara att föredra samt att det inte handlar om tusenlappar utan hundringar i mellanskillnad.

Ev. skulle jag kunna köpa en till radiator också för att ha god uppgraderingsmöjlighet. Tex en till 240mm som jag kan ha i fronten på mitt nya 750D.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet med sig redan nu att den vill ha ett av mina gtx 480 så slå iväg ett PM.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Du ska skaffa 29" skärm, är det 1440p då?
Isf tycker jag nytt kort.

Om du ska fortsätta köra på 1080p är 480 SLI fullt dugliga ett par år till.

Permalänk
Medlem

Nej jag vill ha en ultra wide isåfall med 2560x1080

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k