Metro: Last Light till Linux och Steam OS

Permalänk
Medlem

ser bra ut

Permalänk
Sötast

Go A4! You make me proud <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

1 Ja
2 Du behöver väl inte använda steamOS? Finns många linuxdistar.

Ja, för Steam appen, jag var insnöad på SteamOS av nån anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Men på telefonmarknaden är det omvända roller, Android leder stort och Windows Phone är nästa obefintligt i jämförelse. Google kommer vara mer stängt ju mer makt de får, ju mer de har att förlora. Det vet vi alla. De börjar redan avvika sig lite här och där från open source inte sant?

Nu snacka jag om "dominans" som tex Google.se osv inte vilken plattform som är bäst principer.

Så länge de gör källkoden tillgänglig för utvecklare så ser jag inget problem. Är de inte tvungna att göra det eftersom de använder linuxkärnan? o därför apple valde freebsd (så de bara kan ta utan att ge). Vill man inte använda google apps (gapps) så behöver man inte.

Skulle dock vilja se jolla, firefox etc ta en större del av kakan. MS tillför inget gott.

Permalänk
Avstängd

Kul att se ett AAA-spel komma till Linux!

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag gissar att AMD försöker lägga in sitt Mantle i Steam OS. Samma sak för båda konsolera.
Varför utveckla fyra olika drivrutinspaket: PC, PS4, Xbox1, Steam OS, Mantle?
Bättre att se till att samma används.

Mantle är ett API, inte en drivrutin, att du behöver olika drivrutiner för olika plattformar är nog svårt att komma ifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror jag har missat en grundläggande grej om steam OS. Vad gör systemet intressat?
Eller, vad är nytt är väl en bättre formulering. Vad får man mer än en handkontroll när man kör steam OS istället för en annan linuxdist där man installerar steam med big picture?
För steam på linux har ju inte direkt ändrat så mycket på marknaden hittills...

Please enlighten me ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

1. Open source kommer i flera olika former, det betyder inte alltid att det är gratis eller fritt att forka hur som helst. Tex. måste telefontillverkare följa rätt strikta regler för att få åtkomst till play-store som är en ganska väsentlig del av Android.

2. Användningen av Googles API:n är ganska hårt styrd och flera utvecklare har fått sina appar underkända/utlåsta trots att de inte brutit mot några uppenbara regler.

3. De mail du har hos Gmail kan användas för att erbjuda dit riktat reklam beroende av innehållet (kan vara ändrat idag, men jag tror inte det).

Lite mer information om Google järngrepp om Android: http://arstechnica.com/gadgets/2013/10/googles-iron-grip-on-a...

Jag tycker kritik ä befogat mot t.ex. Microsoft, men jag förstår inte hur man kan vara så kritisk mot en tjänsteleverantör och sedan totalt okritisk mot en annan.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror jag har missat en grundläggande grej om steam OS. Vad gör systemet intressat?
Eller, vad är nytt är väl en bättre formulering. Vad får man mer än en handkontroll när man kör steam OS istället för en annan linuxdist där man installerar steam med big picture?
För steam på linux har ju inte direkt ändrat så mycket på marknaden hittills...

Please enlighten me ;).

Det som gör Steam OS intressant är att det får moment i den hype som skapas vilket skapar en efterfrågan.

Det verkar finnas ett litet missnöje med den nya generations spelkonsoller då de inte riktigt lever upp till förväntningarna gällande grafisk prestanda (lite larvigt höga föväntningar kanske på en PC för 4k), detta löser ju steam os genom att låta användarna bygga sin "custom" konsoll med precis de komponenter man vill ha. Nackdelarna är ju dock uppenbara, till skillnad från en konsoll finns det inga garantier att just din konfiguration klarar av att driva det nya spelet du vill spela. Dessutom kanske man inte vill dedikera en högpresterande PC till att BARA vara en konsoll. Å andra sidan kan man ju streama bilden från sin dator om man hellre vill spela ett spel i soffan (dyr PC -> billig steambox), fast den setupen blir väl inte heller direkt jättebillig.

Nej jag kan inte riktigt svara på din fråga annat än att hype-tåget rullar

Permalänk

Förstår inte varför folk säger att AMDs drivare är kassa i linux? Snarare nVidia som har en massa problem. iaf hur jag än försökt så är dubbla skärmar ett big no no på linux med allt funkar galant på AMD kort

har fått intrycket efter alla år i linux att AMD är om nVidia, och det är mycket!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Nu komer jag inte att spela det men det är kul att vi får mera till Linux

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Förstår inte varför folk säger att AMDs drivare är kassa i linux? Snarare nVidia som har en massa problem. iaf hur jag än försökt så är dubbla skärmar ett big no no på linux med allt funkar galant på AMD kort

har fått intrycket efter alla år i linux att AMD är om nVidia, och det är mycket!

Dubbla skärmar är inget problem med nVIDIA-kort i Linux. Det var lite knepigt att få igång rotation av en skärm vid användning av dubbla skärmar däremot. Fick köra opensource-driver för att lösa det. Vet ej om AMD stödjer det bättre.

Har inte haft problem med nVIDIA-drivern på flera år i någon av mina burkar (inkl HTPC med M9400GT).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Wully:

Googles dominans är inte ett så stort problem för utom när det gäller youtube, men där finns det andra alternativ som fungerar bra
Sökmotor kan jag rekomendera https://duckduckgo.com/

Sökmotorer är väl onekligen ett område de totaldominerar? Och om vi ska rekommendera sökmotorer som använder google så är Startpage ett bättre alternativ.

Permalänk
Inaktiv

När Ubuntu 14.04 släpps lagom till våren nästa år lämnar jag Windows förgått!

Permalänk
Medlem

Köpte spelet på en gång, nu hoppas jag bara att nvidia fixar sitt SLI stöd i Linux så jag kan spela det med bra fps.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

Förstår inte varför folk säger att AMDs drivare är kassa i linux? Snarare nVidia som har en massa problem. iaf hur jag än försökt så är dubbla skärmar ett big no no på linux med allt funkar galant på AMD kort

har fått intrycket efter alla år i linux att AMD är om nVidia, och det är mycket!

Att AMDs drivrutiner skulle vara dåliga grundar sig nog i ett annat problem som inte bara har med kvalitén att göra, än om det finns klagomål bl a på 2D prestanda. En av de större problemen för många har varit att AMD inte ligger i fas med de senaste versionerna av linux-kärnan och Xorg. För distributioner som Arch har det helt enkelt varit omöjligt att inkludera Catalyst i standard repositories, eftersom AMD släpar efter många månader.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag gör allt arbetsrelaterat på min macbook så skulle jag säkert kunna tänka mig att gå över till steamOS helt på min PC. Men då finns särskilda krav, det skall gå att använda Spotify, se på film och givetvis kompatibilitet med andra spel än de som används av Steam som Blizzard/Origin

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Eftersom jag gör allt arbetsrelaterat på min macbook så skulle jag säkert kunna tänka mig att gå över till steamOS helt på min PC. Men då finns särskilda krav, det skall gå att använda Spotify, se på film och givetvis kompatibilitet med andra spel än de som används av Steam som Blizzard/Origin

Känner precis som dig. Samtidigt har jag stora förhoppningar om Steamkontrollern, kan man få någorlunda precision så kan jag mycket väl tänka mig att låta min speldator förvandlas till en Steam machine.

Någon som vet om ett liknande chassi likt prototypen Steam bar vissat kommer att släppas för försäljning, dvs bara ett tomt chassi?

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk

Testade Teamfortress 2 i under semestern genom steam när jag testade mint och det var inte i närheten av det flyta man har i windows.
Led av stutters och fps drops så fort det började hända allt för mycket och detta var med ett nvidia kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RythmDivine:

Sökmotorer är väl onekligen ett område de totaldominerar? Och om vi ska rekommendera sökmotorer som använder google så är Startpage ett bättre alternativ.

Visst gör de det. Men det finns inget som tvingar dig använda google. Du kan använda valfri annan precis lika lätt, sen om du väljer google för att de är "bäst" är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem

Måste lämna en blänkare här om så bara för att visa ens stöd. Det kommer garanterat bli ett köp av detta spel så fort plånboken tillåter.

Själv har jag kört linux i snart ett år efter att ha bytt från w7. Främst har jag använt Crunchbang men sitter nu med ElementaryOS vilket jag rekommenderar. Ubuntu är inte dumt det heller men lite segt enligt mig och Mint verkar bra om man tycker om windows utseendet. (Elementary OS är väldigt mac inspirerat ^^)

Angående AMD drivare läste jag nyligen på slashdot att de fått en rejäl prestanda boost med senaste linux kerneln så det kan vara något att ta en titt på om man sitter med en AMD rigg och känner sig sugen att byta.

Visa signatur

I love the smell of fresh components in the morning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Förstår inte varför folk säger att AMDs drivare är kassa i linux? Snarare nVidia som har en massa problem. iaf hur jag än försökt så är dubbla skärmar ett big no no på linux med allt funkar galant på AMD kort

har fått intrycket efter alla år i linux att AMD är om nVidia, och det är mycket!

Eftersom AMDs drivrutiner är skräp i Linux inget annat. Här har du en Crossover developer som tar upp just detta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopfy:

Måste lämna en blänkare här om så bara för att visa ens stöd. Det kommer garanterat bli ett köp av detta spel så fort plånboken tillåter.

Själv har jag kört linux i snart ett år efter att ha bytt från w7. Främst har jag använt Crunchbang men sitter nu med ElementaryOS vilket jag rekommenderar. Ubuntu är inte dumt det heller men lite segt enligt mig och Mint verkar bra om man tycker om windows utseendet. (Elementary OS är väldigt mac inspirerat ^^)

Angående AMD drivare läste jag nyligen på slashdot att de fått en rejäl prestanda boost med senaste linux kerneln så det kan vara något att ta en titt på om man sitter med en AMD rigg och känner sig sugen att byta.

Både elementary o mint är byggt på ubuntu.
Låter som att du mer jämför skrivbordshanterare?

Permalänk

Jag gillar Windows, Däremot ser ja det positivt till spel som dom vägrar optimera, såna där spel som typ laggar sönder hur man än gör, eller krånglar hit och dit.

Då kanske dom för en gångs skulle lägger ner tid på att optimera det till SteamOS, eftersom det är gjort för spel antar ja att det blir lättare (lite som Konsol).

Utöver det kommer ja nog inte köra då ja inte kan hantera Linux och har ingen lust att Dual Boota bara för att spela lite random;S

Men bra med kokurans vilket som, leder alltid till något bra.

Permalänk

Ni som redan idag spelar på Linux, upplever ni mycket problem när ni spelar vanliga PC lir?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hantverkaren:

Ni som redan idag spelar på Linux, upplever ni mycket problem när ni spelar vanliga PC lir?

Jag har enbart spelat i Linux senaste tiden, huvudsakligen dota2, ns2 med flera linux native spel och bara en handfull spel i wine, gällande native spelen i steam så har jag haft väldigt lite problem överhuvudtaget något enstaka ljudproblem i ett av spelen jag spelar.
Allt har i princip rullat som på räls! Spelar även några spel med en trådlös xbox30 kontroll har fungerat utan problem.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Testpilot

Något jag undrat en del över, varför kör inte folk dualboot?

Har W7 och Mint installerat på min dator, just för att kunna leka med Linux, men enkelt kunna byta till Windows bara när jag känner att Windows funkar bättre. Tar ju bara någon minut att byta mellan så förstår inte varför folk klagar på att tex. steamOS inte kommer stödja "full directory" osv. när det är så otroligt enkelt att ha både spel och workstation på samma maskin.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Eftersom AMDs drivrutiner är skräp i Linux inget annat. Här har du en Crossover developer som tar upp just detta.

http://i.imgur.com/LKT1TWw.png

http://i.imgur.com/PVAM7L3.png

http://i.imgur.com/zYjBMCU.png

https://www.youtube.com/watch?v=T4ACXvm2gbc&t=14m50s

Älskar grafer... speciellt när folk inte sätter enheter på axlarna så man inte vet vad man tittar på (utom de fina färgerna)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Något jag undrat en del över, varför kör inte folk dualboot?

Har W7 och Mint installerat på min dator, just för att kunna leka med Linux, men enkelt kunna byta till Windows bara när jag känner att Windows funkar bättre. Tar ju bara någon minut att byta mellan så förstår inte varför folk klagar på att tex. steamOS inte kommer stödja "full directory" osv. när det är så otroligt enkelt att ha både spel och workstation på samma maskin.

Klart man dualbootar. Det är man ju tvungen till om man vill lira Battlefield men jag vill inte göra det eller ha något med microsofts operativsystem att göra alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Älskar grafer... speciellt när folk inte sätter enheter på axlarna så man inte vet vad man tittar på (utom de fina färgerna)

Om du tittar på filmen så kommer du förstå vad det är. Graferna är normaliserade mot Windows D3D prestanda d.v.s. vad Windows får för framerate med direct3d. Resten är sedan relativa mot den prestandan.

Siffrorna skall du inte heller lägga ner någon större vikt på då olika spel kommer prestera olika vilket han också går och förklarar. Men trenden de har där på graferna är överlag hur det ser ut.

Med andra ord. nVidias drivrutin som håller en hög klass på Linux, med OpenGL prestanda som presterar mycket väl. Wine utnyttjar mycket väl nVidias drivrutin och får ca 80% av prestandan när den kör på wines d3d->OpenGL.

AMDs graf är långt ifrån samma mönster och jag har upplevt exakt samma sak vid mina tester när jag sedan bestämde mig för mitt nuvarande 670 kort istället för 6970 från AMD.

I stort sätt så presterar nVidia GTX260 bättre i Linux/Wine än vad 6970 gör med deras drivrutiner. AMD's drivrutiner crashar också ganska ofta när ett spel eller program skall renderas. Ett exempel är att jag hade 50% chans att Xorg skulle hamna i infinte loops eftersom jag valde att starta EVE - Online i Wine och AMDs grafikdrivrutin tyckte inte om detta. Antingen fick jag starta om datorn med hard reboot eller logga in via SSH från en annan dator och döda wine för att återuppta.

Skall vi sedan ta upp vilka problem AMD's drivrutiner ibland har att rendera olika texturer ibland så blir det en ganska lång lista. Vet inte om de har fixat detta numera men man kunde inte installera StarCraft 2 på wine med AMDs drivrutin eftersom dessa inte klarade av att rita texturerna för installern.

nVidias drivrutin har problem det vet jag men den håller allt stor klass om man sedan tittar på konkurransen nedanför stupet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.