Permalänk

Köpa Helikopter!

Tjena vet inte om jag har lagt tråden rätt men men.

Jag vill köpa en helikopter, en riktigt inte en liten utan en riktigt vanlig helikopter. Så min fråga till er är, vart kan jag göra det? Har googlat runt lite men har bara hittat vart man kan hyra. Så om ni vet något svara tack!

Tackar på förhand!

Visa signatur

GPU: Asus GTX 780 3gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FransDenFörsta:

Tjena vet inte om jag har lagt tråden rätt men men.

Jag vill köpa en helikopter, en riktigt inte en liten utan en riktigt vanlig helikopter. Så min fråga till er är, vart kan jag göra det? Har googlat runt lite men har bara hittat vart man kan hyra. Så om ni vet något svara tack!

Tackar på förhand!

http://www.corporatehelicopters.com/staticpages/index.php?pag...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hjälpsam

Beros på vad du skall ha, en Robinson R22 tex är en ekonomisk helikopter att flyga;
http://www.robinsonheli.com/gmap.html

Bättre begagnad kan man hitta på tradera och ebay
http://www.ebay.com/itm/Helicopter-Rotorway-Scorpion-Too-/200...

Har sett Bell Jetranger på tradera tidigare.

Vad för heli söker du, vad för cert har du?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Liten nätt sak: http://www.controller.com/listingsdetail/aircraft-for-sale/SC...

Bara 3.5 mille dessutom. Ett riktigt kap!

Permalänk

Bara jag som blev väldigt förvånad av att se en små fråga här? XD

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

Varför helikopter när det finns tiltrotor

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fluf:

Bättre begagnad kan man hitta på tradera och ebay
http://www.ebay.com/itm/Helicopter-Rotorway-Scorpion-Too-/200...

Hehe, då behöver han bara flyga hem den från Auburn, CA.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

du måste ha ett privatcertifikat för att äga en köra en helikopter i Sverige sen måste du ha rätt utbildning och om du har genomgått den utbildningen har du nog full koll på var man kan skaffa sig en helikopter så detta luktar lite... som en trolltråd?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oliver91:

du måste ha ett privatcertifikat för att äga en köra en helikopter i Sverige sen måste du ha rätt utbildning och om du har genomgått den utbildningen har du nog full koll på var man kan skaffa sig en helikopter så detta luktar lite... som en trolltråd?

ORLY?

Ca 300-400K för Helicert + lika mycket till om du skall få navigera och flyga i tjänst.
Blev antagen till en heli-skola men tok inte den kursen då jag kände att jag saknade tid (och cash) att bygga de flygtimmar som behövs för en vettig tjänst.

Så klart det är troll, eller "skulle vara kul undrar vad det kostar".

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av FransDenFörsta:

Tjena vet inte om jag har lagt tråden rätt men men.

Jag vill köpa en helikopter, en riktigt inte en liten utan en riktigt vanlig helikopter. Så min fråga till er är, vart kan jag göra det? Har googlat runt lite men har bara hittat vart man kan hyra. Så om ni vet något svara tack!

Tackar på förhand!

jadu, det beror ju helt på vad för helikopter du är ute efter och vilket cert du har?

Skrivet av Fluf:

ORLY?

Ca 300-400K för Helicert + lika mycket till om du skall få navigera och flyga i tjänst.
Blev antagen till en heli-skola men tok inte den kursen då jag kände att jag saknade tid (och cash) att bygga de flygtimmar som behövs för en vettig tjänst.

Så klart det är troll, eller "skulle vara kul undrar vad det kostar".

Om du snålar kan du klara dig på 200-250.000 för ett PPL, men det kostar som sagt en del.
TS luktar lite troll.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du måste ha ett privatcertifikat för att äga en köra en helikopter i Sverige sen måste du ha rätt utbildning och om du har genomgått den utbildningen har du nog full koll på var man kan skaffa sig en helikopter så detta luktar lite... som en trolltråd?

Men han kan ju mycket väl ha alla certfikat och annat skit som behövs.
Men jag tror knappast att inköpsställen är det första certfikatutgivarna gapar om, då dom antar att de flesta bara söker anställning som flygare sen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du måste ha ett privatcertifikat för att äga en köra en helikopter i Sverige sen måste du ha rätt utbildning och om du har genomgått den utbildningen har du nog full koll på var man kan skaffa sig en helikopter så detta luktar lite... som en trolltråd?

Sen kostar utbildningen typ 200 000 för ppl och 750 000+ för cpl
Kanske troll, kanske någon som spelat (för?) mycket BF

Edit:
om ts är seriös kan du kontakta spu
http://www.svenskpilotutbildning.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Sen kostar utbildningen typ 200 000 för ppl och 750 000+ för cpl
Kanske troll, kanske någon som spelat (för?) mycket BF

Edit:
om ts är seriös kan du kontakta spu
http://www.svenskpilotutbildning.se/

Oj dyra grejjor minsann.
TS kanske är relativt rik och har råd.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!!

Visa signatur

GPU: Asus GTX 780 3gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FransDenFörsta:

Tack så mycket för alla svar!!

Om man nu utgår från att du är seriös...

Vad ska du men en helikopter till och hur finansierar du detta?

Permalänk

Ja antingen trolltråd eller vilda fantasier, Känns knappast som att någon som verkligen funderar på att köpa en Helikopter går in på Sweclockers.com och frågar efter återförsäljare

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt fantastiskt vilka människor det finns.
I ett datorforum frågar ts efter var man köper en helikopter!??
Googlat men inte hittat, kom igen, det finns hur mycket som helst. Jag fick hur många träffar som helst på helicopter for sale, eller på svenska.
Otroligt.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Kanske är snubben som vann en massa miljoner på lotto häromveckan... vem vet...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Om man nu utgår från att du är seriös...

Vad ska du men en helikopter till och hur finansierar du detta?

Varför köper vissa pers en Koenigsegg? Ungefär samma fråga... Han kanske vill ha en för privatbruk, eller så kanske han vill driva ett företag, där 'koptern är en viktig komponent. Som sagt..finns flera anledningar... Sedan hur han finansierar det, är väldigt mycket hans sak. Tycker att fråga en sådan sak är lite taktlöst...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Känns inte riktigt som om Sweclockers är det rätta stället att fråga vart man köper helikoptrar, men använd google ordentligt. Finns massvis med information och återförsäljare om du vet vad du vill ha och inte begränsar dig till svenska försäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Varför köper vissa pers en Koenigsegg? Ungefär samma fråga... Han kanske vill ha en för privatbruk, eller så kanske han vill driva ett företag, där 'koptern är en viktig komponent. Som sagt..finns flera anledningar... Sedan hur han finansierar det, är väldigt mycket hans sak. Tycker att fråga en sådan sak är lite taktlöst...

Nu är det ju så att det finns en viss trollvarning på tråden. Jag undrade om TS kunde förklara varför detta köp skulle göras, för om det verkligen är på riktigt så kan man ge honom mer hjälp om man vet ändamålet.

Och sedan är det väl TS som får avgöra om han vill svar på frågan och inte du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

ORLY?

Ca 300-400K för Helicert + lika mycket till om du skall få navigera och flyga i tjänst.
Blev antagen till en heli-skola men tok inte den kursen då jag kände att jag saknade tid (och cash) att bygga de flygtimmar som behövs för en vettig tjänst.

Så klart det är troll, eller "skulle vara kul undrar vad det kostar".

jag tror lite mer på livlig fantasi teorin faktiskt

Skrivet av Lifooz:

Men han kan ju mycket väl ha alla certfikat och annat skit som behövs.
Men jag tror knappast att inköpsställen är det första certfikatutgivarna gapar om, då dom antar att de flesta bara söker anställning som flygare sen.

tror att man faktiskt får reda på de olika helikoptermärkena på en sådan utbildning och kan googla sig fram till inköpsställen efteråt

Skrivet av SolidReactor:

Sen kostar utbildningen typ 200 000 för ppl och 750 000+ för cpl
Kanske troll, kanske någon som spelat (för?) mycket BF

Edit:
om ts är seriös kan du kontakta spu
http://www.svenskpilotutbildning.se/

för mycket GTA eller Battlefield kan ju också vara en teori

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FransDenFörsta:

Tjena vet inte om jag har lagt tråden rätt men men.

Jag vill köpa en helikopter, en riktigt inte en liten utan en riktigt vanlig helikopter. Så min fråga till er är, vart kan jag göra det? Har googlat runt lite men har bara hittat vart man kan hyra. Så om ni vet något svara tack!

Tackar på förhand!

Här får du en fin länk
http://www.aerotrader.com/Helicopter%3A-Aircraft----Airplanes...

Samt att du får en rejäl och trevlig flygning hem med den också

Glöm inte att lägga upp ett schysst galleri när du hovrar runt i din nya leksak

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hehe, då behöver han bara flyga hem den från Auburn, CA.

Äh, det är bara att ta vägen via Grönland och Island.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Äh, det är bara att ta vägen via Grönland och Island.

Jag är inte helt säker men jag tror inte en (privat) helikopter har räckvidden för att flyga från Island till Europas fastland. Jag tror man måste lasta den i plan eller båt.

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Jag är inte helt säker men jag tror inte en (privat) helikopter har räckvidden för att flyga från Island till Europas fastland. Jag tror man måste lasta den i plan eller båt.

Det är mindre än 700km från Island till Färöarna, inga problem för en ordentlig gräddvisp
Är däremot billigare att transportera en helikopter med båt än att flyga den.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk

Nån som vet var man kan köpa en rymdraket?! Skulle vilja åka till månen eller mars, tror inte det finns troll där.

Permalänk

Var läser ni att hans avsikt är att flyga den?

Jag hade gärna köpt militärt överskott och haft i trädgården, ifall jag haft pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

Var läser ni att hans avsikt är att flyga den?

Jag hade gärna köpt militärt överskott och haft i trädgården, ifall jag haft pengarna.

Det är inte direkt billigt att köpa en helikopter, själva kostnaden säger mig att det vore dumt att köpa en helikopter utan att använda den men jag kanske är helt ute och cyklar här.

Permalänk
Antielefant

Då TS fått svar på sin fråga och resten spårat ur låser vi tråden där.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync