Microsoft: "Surface Pro 2 säljer slut"

Permalänk

Jag tror inte ny teknik som surfplattor (med Windows) kommer in på företag så fort, trots nyttan är stor. Som vanligt skall någon it-avdelning testa och certifiera den nya produkten. Eller så är det bara stort motstånd mot nya arbetssätt. Jag vill verkligen ha den nya Surface pro 2 i mitt arbete men it-avdelningen låter mig inte köpa en än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

sålde inte gamla surface också slut men i slut endan fick dom skriva av 2-3 milijoner enheter eller var det nu var ?

Vet inte antalet enheter men de skrev av 900 miljoner dollar på Surface RT.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv

Undrar varför man ens säljer 64gb varianter, frammåt mot stenåldern eller vadå? Sist jag hade en dator med såpass lite hårddiskplats var ungefär 13-14 år sedan.

Permalänk
Medlem

Finns många anledningar att Surface Pro 2 inte lyckas på företag. Att det inte ens går att köpa in dem. Några är: Inget vPro/Intel AMT-stöd för fjärrhantering. Den går inte att nedgradera till Windows 7. Den har ingen dockningsstation (ännu). Och där det krävs så har den ingen integrerad smartcardläsare.

Detta fixar ju trotts allt Lenovo, HP och Fujitsu. Det vanliga konvertibla modellerna har mycket bättre tangentbord och pekdon också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och där det krävs så har den ingen integrerad smartcardläsare.

men den har virtual smart card! ok, finns tillfällen där VSC kanske inte är optimalt (ifall kund eller så tvingar en att använda certificat men vägrar att enrolla det på annat än SC), men jag kör VSC idag å det är helt grymt!

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Hybrid plattorna med Windows 8 x86 är faktiskt underbara...köpte själv en för drygt en månad sen och blev mycket positivt överraskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns många anledningar att Surface Pro 2 inte lyckas på företag. Att det inte ens går att köpa in dem. Några är: Inget vPro/Intel AMT-stöd för fjärrhantering. Den går inte att nedgradera till Windows 7. Den har ingen dockningsstation (ännu). Och där det krävs så har den ingen integrerad smartcardläsare.

Detta fixar ju trotts allt Lenovo, HP och Fujitsu. Det vanliga konvertibla modellerna har mycket bättre tangentbord och pekdon också.

Vem skulle vilja ha Windows 7 på en Surface? Inte jag.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2242092

Det är fan inte mycket man får för nästan 9000 kr.

Jag byggde ihop en bra mycket bättre dator till min kusin för 6500 kr. Och skärmupplösningen är inte särskilt imponerande den heller då mitt ex netbook som kostade hälften så mycket hade högre upplösning xD

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Ja med reklam likt denna kanske de säljer slut med en gång på vissa ställen.

Hur som helst, bara för att den "kanske" är slut i MS egna lager behöver ju inte det betyda att produkten nått hela vägen till konsumenterna. En hel del kan ju säkert ligga i handlarnas lager.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vem skulle vilja ha Windows 7 på en Surface? Inte jag.

Realistiskt sett väldigt få. Grejen är att det är för just dessa som Win 8 gjorts för. Nackdelen var att resten av datorfloran världen över inte var det. Därav över ett år av massiv kritik och dålig försäljning samt merförsäljning för alternativa menyer. I sig är det inget fel på plattorna i sig, men jag tror metodiken "samma över allt" straffat både mjukvara och hårdvara onödigt mycket.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tror att väääldigt många som kommenterar här blandar ihop Surface Pro med Surface RT, det är inte samma sak!

Argument som att den inte går att arbeta vid för att den inte är lika kraftfull som en Ultrabook eller Laptop... den har nästan samma hårdvara som en Laptop eller Ultrabook! Och att den inte går att använda pga. tangenbordet... lätt fixat koppla in ett annat tangentbord i den då den har UB3 eller köp ett bluetooth eller trådlöst tangentbord!

Och för liten skärm för att kunna arbeta vid den? Men koppla den då till en större skärm precis som man kan göra med en Laptop.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Säkert bra men dom är ju så j-la dyyyyyyyyra...

Oförvånad om det går trögt med att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Realistiskt sett väldigt få. Grejen är att det är för just dessa som Win 8 gjorts för. Nackdelen var att resten av datorfloran världen över inte var det. Därav över ett år av massiv kritik och dålig försäljning samt merförsäljning för alternativa menyer. I sig är det inget fel på plattorna i sig, men jag tror metodiken "samma över allt" straffat både mjukvara och hårdvara onödigt mycket.

Trots att jag inte pallar med Metro på datorn, så måste jag medge att idén med uniformt gränssnitt som sådan ändå har sina poänger. Man skulle kunna tänka sig att det är ett grepp för att på något sätt dra nytta av etableringen på PC-marknaden även på surfplattor, finns möjligheten att köra appar på alla de förmodligen hundratals miljoner installationer av W8 man i analogi med hur det fungerat vid tidigare Windowsreleaser kallt räknade med skulle finnas efter inte alltför lång tid, så kan man nog räkna med att apputvecklingen kommer naturligt. Tanken är väl att komma runt ett ganska självklart moment 22; att plattformens etablering hänger på apparna, men att ingen slösar tid på att utveckla appar för en svagt etablerad plattform.

Windows 8 känns ganska malplacé på en dator med mus och tangentbord, och det tror jag MS produktansvariga fattat redan från början. Jag tror det handlat om att hitta ett hål för att ta sig in på en marknad där det numera förmodligen är i princip omöjligt att växa naturligt utan konstlad hjälp. Apple var pionjärer utan direkt konkurrens, och Google tog sig in genom att servera öppenhet och prissättning som Apple hellre skulle gå under än att erbjuda, sedan var vägarna från noll slut. MS var tvungna att på något sätt utyttja sin dominans på PC-marknaden för att ha en chans, och det har såklart drabbat PC-användarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Trots att jag inte pallar med Metro på datorn, så måste jag medge att idén med uniformt gränssnitt som sådan ändå har sina poänger. Man skulle kunna tänka sig att det är ett grepp för att på något sätt dra nytta av etableringen på PC-marknaden även på surfplattor, finns möjligheten att köra appar på alla de förmodligen hundratals miljoner installationer av W8 man i analogi med hur det fungerat vid tidigare Windowsreleaser kallt räknade med skulle finnas efter inte alltför lång tid, så kan man nog räkna med att apputvecklingen kommer naturligt. Tanken är väl att komma runt ett ganska självklart moment 22; att plattformens etablering hänger på apparna, men att ingen slösar tid på att utveckla appar för en svagt etablerad plattform.

Windows 8 känns ganska malplacé på en dator med mus och tangentbord, och det tror jag MS produktansvariga fattat redan från början. Jag tror det handlat om att hitta ett hål för att ta sig in på en marknad där det numera förmodligen är i princip omöjligt att växa naturligt utan konstlad hjälp. Apple var pionjärer utan direkt konkurrens, och Google tog sig in genom att servera öppenhet och prissättning som Apple hellre skulle gå under än att erbjuda, sedan var vägarna från noll slut. MS var tvungna att på något sätt utyttja sin dominans på PC-marknaden för att ha en chans, och det har såklart drabbat PC-användarna.

Ungefär så ja. Jag är rätt säker på att du har rätt i att de visste men de valde att ändå försöka "skohorna" sig in på nya markanden. Det har knappast gått speciellt bra, snällt sagt.

Men idén med ett uniformt gränssnitt skulle jag kalla en designmässig utopi. Det går inte att skapa utan att kompromissa på varje typ av enhet. Det är en naiv idé i den utformning som Microsoft valde. Ser man på hur Ubuntu planerar så ska varje gränssnitt anpassas efter varje enhet, inte samma gränssnitt för varje enhet. Ubuntu tror jag ändå har för stor konkurrens av andra för att lyckas bättre men jag tror deras tillvägagångssätt har mer kött på benen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Ungefär så ja. Jag är rätt säker på att du har rätt i att de visste men de valde att ändå försöka "skohorna" sig in på nya markanden. Det har knappast gått speciellt bra, snällt sagt.

Men idén med ett uniformt gränssnitt skulle jag kalla en designmässig utopi. Det går inte att skapa utan att kompromissa på varje typ av enhet. Det är en naiv idé i den utformning som Microsoft valde. Ser man på hur Ubuntu planerar så ska varje gränssnitt anpassas efter varje enhet, inte samma gränssnitt för varje enhet. Ubuntu tror jag ändå har för stor konkurrens av andra för att lyckas bättre men jag tror deras tillvägagångssätt har mer kött på benen.

Haha, ja, "skohorna" var ordet.

Nä, givetvis krävs kompromisser för att det ska bli hundraprocentigt bra för användarna, men då förlorar man ju också mycket av de synergiska effekterna mellan plattformarna man förmodligen varit ute efter. Jag kan tänka mig att man resonerat som så att man tvingar på folk gränssnittet i en nisch där man har en sådan dominans att man egentligen kan tvinga på användarna vilken skit som helst, och på så vis förhoppningsvis kommer runt det där moment 22, samt vänjer användarna vid det nya. Och ja, givetvis har man fått utstå en del kritik för det, då tidigare versioner av Windows varit explicit anpassade för att användas på en regelrätt dator, och därmed förstås gör det jobbet bättre.

Jag kan dock rätt av säga att jag hade varit väldigt mycket mer kritisk till att skaffa en surfplatta med Windows 8, med tanke på att jag redan kan och gillar såväl Android som iOS, om jag inte testat W8 på en dator, konstaterat att det suger totalt där, men att det skulle funka hur bra som helst på just en surfplatta. Hade jag inte gjort det, så hade jag nog räknat bort W8-plattor utan någon närmre eftertanke ända tills appfloran motsvarar den till Android och iOS. På något sätt måste jag därmed också medge att MS strategi lyckats, i alla fall på mig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2242092

Det är fan inte mycket man får för nästan 9000 kr.

Jag byggde ihop en bra mycket bättre dator till min kusin för 6500 kr.

Du får gärna tipsa om hur du fick ihop den surfplattan för det priset med bättre hårdvara.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Realistiskt sett väldigt få. Grejen är att det är för just dessa som Win 8 gjorts för. Nackdelen var att resten av datorfloran världen över inte var det. Därav över ett år av massiv kritik och dålig försäljning samt merförsäljning för alternativa menyer. I sig är det inget fel på plattorna i sig, men jag tror metodiken "samma över allt" straffat både mjukvara och hårdvara onödigt mycket.

Skrivet av sAAb:

Vem skulle vilja ha Windows 7 på en Surface? Inte jag.

De flesta företagen, de kan inte bara slänga in ett oprövat operativsystem i miljön eller köra massor olika till ingen nytta, de vill ha ut samma program och så nära samma avbild i hela miljön. Windows 7 är precis lika bra på pekskärm som W8. Det är ändå mest Wacom-pennan man använder. Det är inte som att du kör affärssystem byggda för Windows Runtime (Modern). De bryr sig dessutom inte om licenser för O2013 Home & Student. De kan ändå inte använda det.

Att andra OEMer fortfarande marknadsför Haswellburkarna mot företag med Windows 7 är solklart, och varför är också solklart. Att inte kunna erbjuda det är en nackdel, vill ni bara trolla får ni vara förlorare tillsammans med Surface. Resten av världen går iaf vidare.

Permalänk
Medlem

Om den bara hade haft thundebolt utgång för extern-gpu, lite strörre skärm, möjlighet att doualboota ubunto/android smidigt. Boom hade köpt den för 20 000.

Ersatt min läsplatta och laptop, använda som "lan-maskin" med extern gpu, vilket powerhouse Fan Microsoft, sätt fart nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Om den bara hade haft thundebolt utgång för extern-gpu, lite strörre skärm, möjlighet att doualboota ubunto/android smidigt. Boom hade köpt den för 20 000.

Ersatt min läsplatta och laptop, använda som "lan-maskin" med extern gpu, vilket powerhouse Fan Microsoft, sätt fart nu.

Kan i alla fall avslöja att det går att Dualboota både Linux och Android på den. Dock ersätter en läsplatta kommer den nog aldrig göra, bättre att du skaffar en riktig e-ink läsplatta för detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Windows 7 är precis lika bra på pekskärm som W8. Det är ändå mest Wacom-pennan man använder.

Jag köper ditt argument om företagens rädsla och allt det där, men, hur vet du att Windows 7 är precis lika bra på pekskärm som W8? Finns det?

Varför använda Wacom-penna på surface? Jag använder knappt aldrig min Samsung Galaxy Note 3 penna, eftersom jag har inte hittat någon app där den behövs... Vad finns det för Surface där en penna skulle vara bra?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Alldeles för nischad och märklig produkt.

- För dåligt och oergonomisk tangentbord för att kunna användas som laptop en längre tid för produktivitet.
- För dålig batteritid vid belastning.
- För tung och otymplig för att användas som surfplatta. Jättedåligt stöd och intresse hos apputvecklare.
- För klen prestanda för att ersätta desktops.
- Väldigt konstig prisbild

Vem är målgruppen egentligen? Jag fattar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag köper ditt argument om företagens rädsla och allt det där, men, hur vet du att Windows 7 är precis lika bra på pekskärm som W8? Finns det?

Varför använda Wacom-penna på surface? Jag använder knappt aldrig min Samsung Galaxy Note 3 penna, eftersom jag har inte hittat någon app där den behövs... Vad finns det för Surface där en penna skulle vara bra?

Stödet för penna i Win32-program är mycket större än hos Android, hur använder du t ex OneNote om inte med penna? Skissa osv gör du iaf inte med fingrarna. Multitouchstöd finns i Windows 7 också. Om du inte vill ha skiten bör inte Microsoft ha implementerat någon aktiv digitizer enligt dig. Dock så hade det enda den erbjudit varit ett dåligt tangentbord och touchpad i så fall. Du får nog se att det varken är ett enterpriseverktyg eller ett konsumentverktyg i Microsofts fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Stödet för penna i Win32-program är mycket större än hos Android, hur använder du t ex OneNote om inte med penna? Skissa osv gör du iaf inte med fingrarna. Multitouchstöd finns i Windows 7 också. Om du inte vill ha skiten bör inte Microsoft ha implementerat någon aktiv digitizer enligt dig. Dock så hade det enda den erbjudit varit ett dåligt tangentbord och touchpad i så fall. Du får nog se att det varken är ett enterpriseverktyg eller ett konsumentverktyg i Microsofts fall.

Om jag skall vara ärlig (mot mig själv) jag använder inte OneNote, utan såg mobilen mer som en surfplatta med telefon på köpet.

Jag är nog lite fantasilös och tråkig, men jag har inte hittat någon vettig app att utföra egentligt arbete med den... Det jag gör med den är nu att använda tid som tidigare var "dödtid" till att läsa längre rapporter mm. Tidigare skrev jag ut dem, men nu har jag allt bekvämare, direkt i mobilen. Jag skriver extremt lite på den men uppskattar ändå möjligheten att snabbt småändra och synka dokument on-line med snabba ryck.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Om jag skall vara ärlig (mot mig själv) jag använder inte OneNote, utan såg mobilen mer som en surfplatta med telefon på köpet.

Jag är nog lite fantasilös och tråkig, men jag har inte hittat någon vettig app att utföra egentligt arbete med den... Det jag gör med den är nu att använda tid som tidigare var "dödtid" till att läsa längre rapporter mm. Tidigare skrev jag ut dem, men nu har jag allt bekvämare, direkt i mobilen. Jag skriver extremt lite på den men uppskattar ändå möjligheten att snabbt småändra och synka dokument on-line med snabba ryck.

Beror ju helt på vad man gör med grejerna, men med en tryckkänslig penna kan du anteckna, skissa. Du kan köra mycket i ren produktiv miljö, allt från kreativa yrken till CAD eller något så enkelt som att skriva ekvationer. Hos företag kan du fylla i specialdesignade formulär där du ska använda pennan. Allt blir vad man gör det till. Modern UI och kapacitiv pekskärm är inte inblandat där hur som helst. På Android är inte stödet lika brett, men visst kan du använda pennan för att skissa, anteckna, konvertera handstil och ekvationer till text och annat finlir som inte blir gjort om man bara läser på den, men då kan ju konkurrenterna glädja sig åt att det kanske finns köpare till deras stora mobiler utan aktiv digitizer också.

10-13.3-tum plattor är tablet PCs av den gamla kategorin inte surfplattor, så de kommer främst användas som en vanlig dator – ska man inte använda pennan skulle jag nog säga att köp inte det.

Fungerar det inte i företagsmiljö så lämnar du så där 90% av marknaden för datorer som kostar över 9000kr och inte har spelgrafik. Kanske inte så brutalt, men det är nästan bara företag som köper företagsklassade bärbara och tablets. Kategorin har inte blivit något som hamnat i konsumentsegmentet ännu, och det är mest något som är i vägen när de sätter dit kapacitiv panel i vanliga clamshell-laptops. Slates och konvertibla med mer kraft än en Atom SoC kostar pengar och har en annan marknad. De Atomdrivna har generellt inte stöd för penna. Jag tycker det ser konstigt ut att missa den största användaren av dessa. För alla hobbyister, studenter och liknande kanske inte vill haka på Microsoft de heller. Man måste ju trotts allt lita på säljaren också. Vill man bara ha en mobil plattform att läsa på är ju en surfplatta eller stor telefon bättre, och då kan de hanteras som alla andra mobila enheter i företagsnätverket om det är där de används. Ur rent konsumentperspektiv så är det nog bra mycket vanligare att se något som Sony Vaio Pro 13 och en surfplatta i stil med Nexus 7 än någon som försöker använda en Surface Pro 2 till allt. Pengavis är det ungefär lika stor investering, nåja kanske lite mindre, och de som behöver wacom vid skrivbordet kan ju just använda en Wacomplatta. Så det handlar om hur man vill använda det och vilka krav som ställs. Klarar inte Microsofts grejer kravspecarna så kommer de ju inte synas på företag eller synas för gemene man. När någon drar upp en dator på tåget är det ju ändå en arbetsdator från jobbet i de flesta fallen. Datorer är mer fast på att vara arbetsredskap än mobiler och plattor, och använder man mobiler och plattor som arbetsredskap så handlar det om mjukvara till stor del, på datorsidan finns krav på hårdvaran på ett annat sett. Utöver att funktioner som vPro/iAMT fattas, smartcardläsare och annat (docka ska komma nästa år, det ska nog anmärkas att den är begränsad till 100Mbit ethernet däremot) så har ju inte direkt Microsoft någon utmärkt på-platsen-service på hårdvaran. Om de som är intresserade inte får köra det så ja, då har väl ändå något gått fel då företag i princip köper datorerna folk använder både professionellt och privat.

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Jag tror att väääldigt många som kommenterar här blandar ihop Surface Pro med Surface RT, det är inte samma sak!

Argument som att den inte går att arbeta vid för att den inte är lika kraftfull som en Ultrabook eller Laptop... den har nästan samma hårdvara som en Laptop eller Ultrabook! Och att den inte går att använda pga. tangenbordet... lätt fixat koppla in ett annat tangentbord i den då den har UB3 eller köp ett bluetooth eller trådlöst tangentbord!

Och för liten skärm för att kunna arbeta vid den? Men koppla den då till en större skärm precis som man kan göra med en Laptop.

Instämmer helt.

En fördel med Surface Pro 2 är att den har Display port, vilket gör att man kan koppla in en extern skärm med högre upplösning än "full HD". Mycket få ultrabooks eller plattor som har det i denna prisklass och nedåt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dentaku21:

Instämmer helt.

En fördel med Surface Pro 2 är att den har Display port, vilket gör att man kan koppla in en extern skärm med högre upplösning än "full HD". Mycket få ultrabooks eller plattor som har det i denna prisklass och nedåt

På vilket sätt är Display Port en fördel?
Vore inte HDMI bättre, då det är standard som är vanligare i företag och Svenska hem. Och kommer förbli så nu när UltraHD funkar med nya versioner samtidigt som de är bakåt kompatibla.

Finns gott om Mobiler och Surfplattor som lätt kan kopplas till en datorskär, TV-apparat eller projektor med HDMI. De flesta ha Android som OS och snart kommer Androidhybriderna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

På vilket sätt är Display Port en fördel?
Vore inte HDMI bättre, då det är standard som är vanligare i företag och Svenska hem. Och kommer förbli så nu när UltraHD funkar med nya versioner samtidigt som de är bakåt kompatibla.

Finns gott om Mobiler och Surfplattor som lätt kan kopplas till en datorskär, TV-apparat eller projektor med HDMI. De flesta ha Android som OS och snart kommer Androidhybriderna.

Du kan köra högre upplösning med DisplayPort, datorskärmar klarar bara 1920x1200 (@60Hz) som högst på HDMI. DisplayPort (dual-mode) kan med passiv adapter omvandlas till HDMI eller Single-link DVI och med aktiv till Dual-link DVI (tänk 30"-skärm) och VGA (drivs direkt från DisplayPort och är billig), eller helt enkelt driva en 120Hz 1920x1080 skärm direkt över displayport, en 2560x1600 osv. Seriösare grejer har inte ens HDMI, och det är trotts allt en dator.

Permalänk
Rekordmedlem

Att många datorprylar inte jobbar bra med hdmi beror inte på hdmi i sig utan för att tillverkarna valt att begränsa interfacet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att många datorprylar inte jobbar bra med hdmi beror inte på hdmi i sig utan för att tillverkarna valt att begränsa interfacet.

Det är inget val, för ett par år sedan fanns det inte HDMI-receivers som klarade mer bandbredd än 165MHz. Även om det är TMDS är det single-link och det är inte samma sak som att skärmen klarar 2560x1600 @ 60Hz på DL-DVI. "3GHz" HDMI kom först med HD7000-serien och senare GTX600-serien. Hos Intel kom stöd först med Haswell. Företagen som gör HDMI-receivers som byggs in i monitorer kom först ut med produkter 2011 på pappret och som kisel någon gång under andra hälften av 2012, de flesta har ännu inte produkter ute. Gamla 2560x1440-skärmar kommer inte uppdateras när de utvecklades innan dessa lösningar var färdiga. 4k-skärmar med HDMI (24-30Hz) kom först 2013 i realiteten. Innan dess så var det t ex 2 st DP eller 4 st DVI som gällde. Dual-mode DisplayPort har inga problem att jobba med TMDS, att begränsa sig till single-link TMDS tja, det fungerar inte i datorvärlden om du ska köra annat än 1080p-skärmar.