Nytt grafikkort till äldre dator och med separat strömanslutning, finns det?

Permalänk

Nytt grafikkort till äldre dator och med separat strömanslutning, finns det?

Har en Dell XPS 400 med ett Nvidia GTX 7800 från 2005 (PCI Express 16) som jag tänkte byta ut till ett lite modernare. Se servicemanual här: ftp://ftp.dell.com/Manuals/all-products/esuprt_desktop/esuprt...

Strömförsörjning är 375 watt.
Det nya grafikkortet måste få ström separat från ett 6 pinnar anslutning (tror även det funkar med 8 och 10) eftersom moderkortet inte ger tillräckligt med kräm till kortet.

Det behöver inte vara nåt värstingkort alls, men det vore kul och hitta nåt lite fräsigare än det gamla kortet (som var en värsting på sin tid).
Finns det något under tusenlappen som kan rekommenderas?

/Thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjalluggla:

Har en Dell XPS 400 med ett Nvidia GTX 7800 från 2005 (PCI Express 16) som jag tänkte byta ut till ett lite modernare. Se servicemanual här: ftp://ftp.dell.com/Manuals/all-products/esuprt_desktop/esuprt...

Strömförsörjning är 375 watt.
Det nya grafikkortet måste få ström separat från ett 6 pinnar anslutning (tror även det funkar med 8 och 10) eftersom moderkortet inte ger tillräckligt med kräm till kortet.

Det behöver inte vara nåt värstingkort alls, men det vore kul och hitta nåt lite fräsigare än det gamla kortet (som var en värsting på sin tid).
Finns det något under tusenlappen som kan rekommenderas?

/Thomas

Du kommer få behöva uppgradera mer än bara grafikkortet om specifikationerna stämmer som jag hittade när jag googlade dvs:
Intel Pentium D 2.8 GHz med 1GB RAM.
Tyvärr hjälper det inte mycket att byta grafikkortet i den maskinen då övriga komponenter är såpass svaga. En liten prestandaboost kommer du att få men frågan är om det är värt det.

Ska du spela med den elr vad är planen? Gör gärna en lista på övriga komponenter.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det verkligen är ett krav att det finns strömanslutning på kortet så måste du nog köpa ett begagnat. Nya kort under 1000kr brukar inte ha sådan anslutning. Begagnade kort som borde funka är tex 8800GT, 9800GT, GTX260.

Edit: GTX260 drar en del mer ström än de andra, så det kan bli ett problem om ditt nätagg börjar ge sig. Dessutom kan ett GTS450 eller GTX550Ti också vara ett alternativ.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt var PCI-E standarden rykande färsk år 2005, vilket kan innebära problem med senare generationers grafikkort. Teoretiskt ska korten vara bakåtkompatibla, men i min erfarenhet blir det rätt ofta problem.

Är du ändå villig att chansa, så välj nåt ur AMD's 7000 eller nya 200-serie, alternativt Nvidias 700-serie. Korten i 1000-kronorsklassen vet jag ingenting om, men de lär ha likvärdig prestanda oavsett tillverkare misstänker jag.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Om det är så som Niczo säger så är nog detta dumt, men jag skulle vilja slå ett slag för AMD R7 260X, HD 7790 (Tror det är nästan samma kort) eller nVidia 650ti boost. Reccention: http://www.sweclockers.com/recension/16735-geforce-gtx-650-ti...
Och mer RAM-minne. Men som sagt så är det helt beroende på vad du ska göra.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk

Tack alla som svarat. Det är 4 gb ram i burken. Jag får nog kolla runt på beg. Marknaden för ett kort som är bättre än 7800gtx och som har extern strömingång och inte kräver mer än 375 watt av systemet