Konstiga summor dragna från bankkort

Permalänk
Medlem

Konstiga summor dragna från bankkort

Hej!
När man kommer hem idag får man veta att pengar har dragits från mors kort över några månaders tid, eftersom endast jag använt det online på WoW för gametime t.ex så blir JAG anklagad. Detta är förstås någonting jag kan förstå, however jag har dragot 12,99 EUR summor osv och inte sådanna summor som dragits, jag vet att ens kort kan bli hijckat men inte på wows sida. Då måste jag ha virus eller något, however istället för "battle.net" eller "Blizzard" eller "world of warcraft" står det massor med random siffror. Vi har handelsbanken och dessa summor är rätt säkerligen inte med mig att göra, någon som vet varför de har namn som tex "1008105*8" ändrade siffran till * för säkerhet. Behöver akut hjälp, summor som är tagna i euro och har en total över 6 månader på ca 10 000. Jag vet att man ska fixa nytt kort och det är inte det som är problemet utan problemet är om det är något som är taget randomly eller om det har med banköverförning på handelsbanken att göra. Vi har kontaktat banken och får inga svar förutom när det är draget och nummret. DET ÄR EJ TRANSAKTIONSNUMMER ELLER NÅGOT utan namnet är nummret.

Tack /Samme

Caps i rubriken bort.
Permalänk
Medlem

Konstiga summor dragna från bankkort

Hej!
När man kommer hem idag får man veta att pengar har dragits från mors kort över några månaders tid, eftersom endast jag använt det online på WoW för gametime t.ex så blir JAG anklagad. Detta är förstås någonting jag kan förstå, however jag har dragot 12,99 EUR summor osv och inte sådanna summor som dragits, jag vet att ens kort kan bli hijckat men inte på wows sida. Då måste jag ha virus eller något, however istället för "battle.net" eller "Blizzard" eller "world of warcraft" står det massor med random siffror. Vi har handelsbanken och dessa summor är rätt säkerligen inte med mig att göra, någon som vet varför de har namn som tex "1008105*8" ändrade siffran till * för säkerhet. Behöver akut hjälp, summor som är tagna i euro och har en total över 6 månader på ca 10 000. Jag vet att man ska fixa nytt kort och det är inte det som är problemet utan problemet är om det är något som är taget randomly eller om det har med banköverförning på handelsbanken att göra. Vi har kontaktat banken och får inga svar förutom när det är draget och nummret. DET ÄR EJ TRANSAKTIONSNUMMER ELLER NÅGOT utan namnet är nummret.

Tack /Samme

Caps i rubriken bort.
Permalänk
Medlem

vet att mina lån jag har (handelsbanken) oxå bara står som siffror, men det är ju aldrig i euro som det dras.. Nog borde väl banken kunna hjälpa till mer? Är det alltid samma datum osv lr är det lite då & då?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Min absolut första fundering är hur hon/ni inte märkt detta förren efter "några månader".

Som frågas ovan, finns det någon kontinuitet i när det dragits? Finns det något mönster i numrena? Vet att det händer att mina överföringar bara är en bunt nummer också när den som skickar inte skriver i något namn på sändningen utan bara gör själva sändningen.

Och såklart, spärra kortet pronto och beställ ett nytt!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

vet att mina lån jag har (handelsbanken) oxå bara står som siffror, men det är ju aldrig i euro som det dras.. Nog borde väl banken kunna hjälpa till mer? Är det alltid samma datum osv lr är det lite då & då?

Detta dras inte heller i euro men om man försöker omvandla det är det jämna summor i euro som inte dras då lånen dras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Min absolut första fundering är hur hon/ni inte märkt detta förren efter "några månader".

Som frågas ovan, finns det någon kontinuitet i när det dragits? Finns det något mönster i numrena? Vet att det händer att mina överföringar bara är en bunt nummer också när den som skickar inte skriver i något namn på sändningen utan bara gör själva sändningen.

Och såklart, spärra kortet pronto och beställ ett nytt!

Hon har upptäckt det men inte trott det varit något eftersom det skulle kunna vara någon räkning eller liknande men nu uppmärksammade vi det.

Permalänk
Medlem

Varför sitter du på sweclockers och skriver om detta?
Ring banken och polisen för skjutton!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Varför sitter du på sweclockers och skriver om detta?
Ring banken och polisen för skjutton!

Eftersom jag inte vet om det kan vara något som hon gjort men det har inget namn så man kan inte veta exakt vad, det behöver inte vara lur utan kan vara något medvetet men eftersom hon har hela familjens konton kan hon inte hålla koll på ALLT som köps eller dras via auto räkningar. Kan detta vara något namn som brukar komma om det blir fel med betalningar eller varför står det massa siffror? Tydligen har en annan person i släkten också dessa siffror tagna lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammipk:

Detta dras inte heller i euro men om man försöker omvandla det är det jämna summor i euro som inte dras då lånen dras.

tycker du ska be mor att kolla så att det verkligen inte är nått lån som dras, tycker det låter som det (topp-lån tror jag det var). (Jag var där & undrade samma sak för ett år sen, vad i helvete det är som dras & vad det var för nummer, fick en utskällning av kärringen att det var dåligt av mig att inte veta det tidigare, & vilka lån jag hade).

Annars härja med banken & förklara situationen, de måste ju för fan kunna hjälpa till! Ge råd iaf om hur göra osv.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

tycker du ska be mor att kolla så att det verkligen inte är nått lån som dras, tycker det låter som det (topp-lån tror jag det var). (Jag var där & undrade samma sak för ett år sen, vad i helvete det är som dras & vad det var för nummer, fick en utskällning av kärringen att det var dåligt av mig att inte veta det tidigare, & vilka lån jag hade).

Annars härja med banken & förklara situationen, de måste ju för fan kunna hjälpa till! Ge råd iaf om hur göra osv.

Tycker också det, saken är ju att dem kommer säga som dem alltid gör: "Är det något du inte vet så tipsar jag dig om att polisanmäla det" eller liknande. Saken är ju att det kan vara vi som gjort något bara att det inte står klart vad det är så att polisanmäla verkar ju inte som en bra idée ännu.

Permalänk

Spärra kortet och polisanmäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Spärra kortet och polisanmäl.

Det har jag som sagt redan gjort, det är inte det som är saken utan jag undrar bara om någon vet om detta är normalt med handelsbanken. Tack så jätte mycket ramsam, hon säger att det dras normalt sätt i slutet av månaden för henne men det kan vara det. Någon som har samma på handelsbanken?

Tack för svar, behöver mer hjälp! Skriv allt ni tänker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammipk:

Tycker också det, saken är ju att dem kommer säga som dem alltid gör: "Är det något du inte vet så tipsar jag dig om att polisanmäla det" eller liknande. Saken är ju att det kan vara vi som gjort något bara att det inte står klart vad det är så att polisanmäla verkar ju inte som en bra idée ännu.

Bankerna är ofta rätt måna om sina kunder, och kommer säkert hjälpa er.

Min bank ringer mig om jag försöker något konstigt har jag märkt.
(Betalade för PSN+ med mitt ena kort, 5 min senare ringer det en banktjänsteman och frågade om det var jag som beställde tjänsten på x pengar, mäkta imponerad)

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Bankerna är ofta rätt måna om sina kunder, och kommer säkert hjälpa er.

Min bank ringer mig om jag försöker något konstigt har jag märkt.
(Betalade för PSN+ med mitt ena kort, 5 min senare ringer det en banktjänsteman och frågade om det var jag som beställde tjänsten på x pengar, mäkta imponerad)

Det har hänt mig också men då sa jag "jag använder mitt kort för att köpa online ofta" och sedan dess ringer dem ju inte. Har skickat iväg ett till mail till banken men dem verkar bara kunna säga det jag redan ser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammipk:

Det har jag som sagt redan gjort, det är inte det som är saken utan jag undrar bara om någon vet om detta är normalt med handelsbanken. Tack så jätte mycket ramsam, hon säger att det dras normalt sätt i slutet av månaden för henne men det kan vara det

Dold text

. Någon som har samma på handelsbanken?

Tack för svar, behöver mer hjälp! Skriv allt ni tänker!

Dragningen från kontot behöver inte alls ligga i slutet av en månad, men de flesta företagen lägger betalningskravet efter den 25e för att de med större säkerhet får in pengarna med en nöjdare kund. Viaplay drar nog det datumet som man först betalade.

Men det är inte andra tjänster så som NetFlix/Spotify/Spel/Poker/HBO/osv. ?

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammipk:

Det har jag som sagt redan gjort, det är inte det som är saken utan jag undrar bara om någon vet om detta är normalt med handelsbanken. Tack så jätte mycket ramsam, hon säger att det dras normalt sätt i slutet av månaden för henne men det kan vara det. Någon som har samma på handelsbanken?

Tack för svar, behöver mer hjälp! Skriv allt ni tänker!

np kompis, som sagt är det i slutet på månaden så är det nog nån form av lån som dras på autogiro, det skulle jag tro iaf. men jag är bara en sketen elektriker, inte bankman Skulle nog gå till botten med det här, men hoppas det känns lite lugnare nu (:

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Dragningen från kontot behöver inte alls ligga i slutet av en månad, men de flesta företagen lägger betalningskravet efter den 25e för att de med större säkerhet får in pengarna med en nöjdare kund. Viaplay drar nog det datumet som man först betalade.

Men det är inte andra tjänster så som NetFlix/Spotify/Spel/Poker/HBO/osv. ?

Använder inget sådant Har bara räkningar som dras varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

np kompis, som sagt är det i slutet på månaden så är det nog nån form av lån som dras på autogiro, det skulle jag tro iaf. men jag är bara en sketen elektriker, inte bankman Skulle nog gå till botten med det här, men hoppas det känns lite lugnare nu (:

Tack så jätte mycket! De har dragits lite var och här och att gå till botten med det vet jag inte om det är värt eftersom jag vet så många som gått till botten och inget har hänt. Det är ju draget 1000kr här och var över 6-7 månader. Som sagt, saken är ju att gå till botten med det verkar ingen förstå att det kanske inte behövs. Detta eftersom det KAN vara vi som gjort det, det behöver absolut inte vara någon annan. Det kan vara medvetet från oss men det är bara förvirrande att det är nummren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammipk:

Använder inget sådant Har bara räkningar som dras varje månad.

Har ni Autogiro från några/något företag?
Är det samma belopp som återkommer?

Har ni varit utomlands med kortet?
Har det använts på Play store (Android) / Appstore (Äpple) så skulle det kunna vara något spel/app som köps?
Eller prylar i något spel.

Kopplat kontokortet till Steam ?

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Har ni Autogiro från några/något företag?
Är det samma belopp som återkommer?

Har ni varit utomlands med kortet?
Har det använts på Play store (Android) / Appstore (Äpple) så skulle det kunna vara något spel/app som köps?
Eller prylar i något spel.

Kopplat kontokortet till Steam ?

Är det samma belopp som återkommer?
Delvis ja, oftast 100 euro men varierar med valutan. 2 gånger har det varit 200 euro och en gång 300 euro.

Har ni varit utomlands med kortet?
Ja, vi bor utomlands sedan augusti men detta har skett sedan länge innan vi flyttade till mallorca.

Har det använts på Play store (Android) / Appstore (Äpple) så skulle det kunna vara något spel/app som köps?
Tror det har använts med appstore, min mor köper lite appar för 7 kr någon gång då och då men känner att 100 euro från app store känns konstigt.

Jag har ju köpt World Of Warcraft speltid när jag spelade det men det är nästan ett halvår sedan så jag vet inte hur det skulle ha med detta och göra men det är då det använts online. Annars har det bara använts för att köpa flygbiljetter, hyra bil och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammipk:

Tack så jätte mycket! De har dragits lite var och här och att gå till botten med det vet jag inte om det är värt eftersom jag vet så många som gått till botten och inget har hänt.

Dold text

Det är ju draget 1000kr här och var över 6-7 månader.

Som sagt, saken är ju att gå till botten med det verkar ingen förstå att det kanske inte behövs. Detta eftersom det KAN vara vi som gjort det, det behöver absolut inte vara någon annan. Det kan vara medvetet från oss men det är bara förvirrande att det är nummren.

Dold text

Det är inte något automatsparande eller transaktion som tidigare föreslaget, avbetalning på något lån. Om de tär något sånt så är det ofta nummer.

Det är inte så att samma summa sätts in emellanåt?
Isåfall skulle det kunna vara paypal/payson som har dragit kontrollpengar. Kan ha gått bananas där någonstans?

Åkt Taxi ? Kan också vara rappakalja.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Det är inte något automatsparande eller transaktion som tidigare föreslaget, avbetalning på något lån. Om de tär något sånt så är det ofta nummer.

Det är inte så att samma summa sätts in emellanåt?
Isåfall skulle det kunna vara paypal/payson som har dragit kontrollpengar. Kan ha gått bananas där någonstans?

Åkt Taxi ? Kan också vara rappakalja.

Vi tror inte det är en summa som är sparad att dras, har aldrig köpt för så mycket som tusenlappar online eller räkningar som dras på sånna här ojämna summor på så ojämna datum.

Nej summorna sätts inte in igen tyvvär, det hade ju varit nice ju

Ååh blir så lack när man inte kan motbevisa anklagelser, känner ju sig skyldig för något man inte gjort.

Permalänk
Medlem

Vad säger banken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammipk:

Det har jag som sagt redan gjort, det är inte det som är saken utan jag undrar bara om någon vet om detta är normalt med handelsbanken. Tack så jätte mycket ramsam, hon säger att det dras normalt sätt i slutet av månaden för henne men det kan vara det. Någon som har samma på handelsbanken?

Dold text

Tack för svar, behöver mer hjälp! Skriv allt ni tänker!

Begär flyttning av tråden till konsumenträtt eller någon annan passande forumsdel, tror att det finns ev fler som har mer koll där.

Prata med Banken imorgon eller ring deras telefon, alternativt prova chatten, den är öppen till kl 21.

Lycka Till

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Vad säger banken?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte exakta svaret men dem säger kort och gott: Detta är transaktionen på DATUM och pengarna togs DATUM, namnet är RANDOM NUMMER och summan är SUMMA och att det kan polisanmälas vilket vi antagligen gör när vi vet om det är vi eller någon annan som drar det randomly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Begär flyttning av tråden till konsumenträtt eller någon annan passande forumsdel, tror att det finns ev fler som har mer koll där.

Prata med Banken imorgon eller ring deras telefon, alternativt prova chatten, den är öppen till kl 21.

Lycka Till

JA, flytta gärna tråden rätt!

Permalänk
Medlem

Jobbar inom bank så jag kan förklara lite hur du ska göra. Dock jobbar jag inom businessavdelningen så jag kan inte svara på om det är likadant.

Din mor får gå ner till banken/kontoret som hon är "kopplad" till om man säger så. Där ska hon prata med en privatrådgivare som kommer utföra en reklamation på betalningen, eventuellt kan ni göra en reklamation om kortet är ett kreditkort som är kopplat mot visa/mastercard. Genom en reklamation, så följer banken spåret till banken i det landet som har valt att dra pengarna. Eventuellt kommer en polisanmälan även att krävas. Mest för att styrka ärendet för banken i utlandet. Förhoppningsvis är det en vettig bank i det andra landet, annars är det nog ganska kört. En reklamation på en betalning som förts till utlandet kommer antagligen kosta en slant (200-400kr). Men det kan det ju vara värd.

Sen är det bara att avvakta. Det är tyvärr det enda som kan göras.
Tänk på att ni ansvarar för kortet inte kommer i fel händer, att ni har ett anti-virusprogram som håller dator fri från trojaner och liknande. Det som kan ha hänt är att ni har haft en trojan/keylogger på datorn som har registrerat köp ni har gjort med kortet på nätet. Det kan även vara så att någon har skimmat kortet.

Hoppas Handelsbanken hjälper er. Men ska jag vara ärlig så är det nog ganska kört om det har förts utomlands.

Permalänk

SPÄRRA HELA KONTOT PENGARNA HAR SKICKATS TILL NUMBERED BANK ACCOUNTS DU HAR ANTAGLIGEN BLIVIT PFISHAD ANTIGEN HAR DU LADDAT NER NÅGOT ELLER SÅ ÄR WOW HEMISIDA BUGA PÅ NÅGOT SÄTT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jobbar inom bank så jag kan förklara lite hur du ska göra. Dock jobbar jag inom businessavdelningen så jag kan inte svara på om det är likadant.

Din mor får gå ner till banken/kontoret som hon är "kopplad" till om man säger så. Där ska hon prata med en privatrådgivare som kommer utföra en reklamation på betalningen, eventuellt kan ni göra en reklamation om kortet är ett kreditkort som är kopplat mot visa/mastercard. Genom en reklamation, så följer banken spåret till banken i det landet som har valt att dra pengarna. Eventuellt kommer en polisanmälan även att krävas. Mest för att styrka ärendet för banken i utlandet. Förhoppningsvis är det en vettig bank i det andra landet, annars är det nog ganska kört. En reklamation på en betalning som förts till utlandet kommer antagligen kosta en slant (200-400kr). Men det kan det ju vara värd.

Sen är det bara att avvakta. Det är tyvärr det enda som kan göras.
Tänk på att ni ansvarar för kortet inte kommer i fel händer, att ni har ett anti-virusprogram som håller dator fri från trojaner och liknande. Det som kan ha hänt är att ni har haft en trojan/keylogger på datorn som har registrerat köp ni har gjort med kortet på nätet. Det kan även vara så att någon har skimmat kortet.

Hoppas Handelsbanken hjälper er. Men ska jag vara ärlig så är det nog ganska kört om det har förts utomlands.

Tack! Jag vet att man kan få hjälp via polis osv, tack för svar. Undrar nu, vet du om varför det står nummer? Är det något som händer i systemet som gör detta eller är det någon person som har detta som sitt namn för att vara anonym?

/samme

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammipk:

Kan inte exakta svaret men dem säger kort och gott: Detta är transaktionen på DATUM och pengarna togs DATUM, namnet är RANDOM NUMMER och summan är SUMMA och att det kan polisanmälas vilket vi antagligen gör när vi vet om det är vi eller någon annan som drar det randomly.

Okej, trodde att de alltid kunde få mer info än vad som syns i Internetbanken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att spärra ett konto. Spärra alla kort, flytta över pengarna till ett sparkonto och avvakta svar från en privatrådgivare. Byt lösenord på er internetbank kan också vara en idé. Gör det dock från en annan dator, då er dator kan vara infekterad!