Hittade en gammal Canon F-1. Värd något?

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal Canon F-1. Värd något?

Ute på ett jobb där allt skulle kastas då personen flytt landet så hittade jag denna kamera med massa ett par objektiv samt en blixt.
Vad för kamera är detta? Något att spara?
Samt, lär den vara värd något?

Slänger upp samtliga bilder jag har på den:

Kameran ligger i ett fordral, alltså kan man plocka ur kameran och byta rulle etc.
Någon som vet någonting om denna kamera?

Permalänk
Medlem

Jag har inte så bra koll på gamla Canon FD, men den ser ju ut att vara i "bruksskick". Canon FD är ju utdött eftersom Canon bytte fattning när man gick över till AF, så generellt är såna pryla värda mindre än motsvarande för tex Nikon. Jag köpte, för rätt många år sedan nu, en Nikon FE2 i finare skick med 50/1.4, 105/2.5, winder och en Nikon originalblixt för 1500kr eller något sånt och det var väl ändå i överkant. Så den lär inte vara värd några stora pengar. Det är väl kanske 55mm:n som kan vara värd något mer med tanke på ljusstyrkan.

Är du inte intresserad av att använda den själv så lägg ut grejerna på tradera så får du ju "marknadspris" för dem.

Permalänk

55mm objektivet ar vart pengar, ett par tusen formodligen. Ebay.co.uk skulle vara mitt tips for att salja det, kolla dar for lite prisideer. Kamerhuset nan hundring pa sin hojd och teleobjektivet och blixten ett par tior

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Yes 50mm objektivet ser ut att ta hem en fin summa pengar. Dock är den silvriga biten där en adapter av någotslag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

haha vem Fan slänger en sån där raritet???

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

55:an är bra ja, den kan du nog få en slant för om den är fräsch. Den silvriga biten är en del av låsmekanismen, de objektiven som hade den kallas old FD idag. Men alla FD passar på alla FD-kameror.

Det ligger en 55/1.2 av versionen innan din uppe på tradera sedan längre, utrop är nu nere på 2400 utan napp. Jag tror att din är i samma klass som den första versionen. Strax under 2000 kanske är troligt?

Kameran i sig är en F1n. Det är en något uppdaterad version av original F1:an som kom 1972. Ditt ex är från mellan 1976 och 1981. Sedan kom New F1 (ja, jobbigt namnschema...). På tradera brukar en F1n ta hem runt 500 kronor utan glugg. Det är riktigt bra kameror, i klass med Nikons proffsmodell från den tiden. Men nackdelen är att den är beroende av ett kvicksilverbatteri för att ljusmäta rätt, och de går inte att köpa. Man kan stoppa i andra batterier som levererar 1.35 volt konstant dock. Lite pill bara.

Om du ska sälja den, kolla åtminstonde så den går på alla tider och att självutlösaren fungerar.

Jag har en New F1 och älskar den, man kan fan slå i spik med den... Optik är billigt också. Om du nu är sugen på att fota med film är det en skön kamera.

Permalänk
Medlem

Kameran är i praktiken värdelös undantaget om du hittar en entusiast.

Optiken kan vara värd nån tusenlapp eller så, men återigen krävs det nån form av entusiast. Det är lite halvpoppis bland folk med spegellösa kameror att köpa gammal FD-optik men förvänta dig inte tillräckligt med stålar för att köpa en ö i söderhavet direkt. Engelska ebay är en bra strategi men som sagt - den är enbart värd pengar om nån är villig att bjuda på den.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Finns youtube-videor där man via adapter återanvänder FD-gluggar till div. digitalkameror med hyfsat resultat.
Som sagt, ebay kan ge vägledning om priser.

Sen kan den locka en å annan analog fotograf som jobba med svartvitt.

Permalänk

Ditt 55mm objektiv är tillräckligt speciellt för att det ska tillverkas en adapter för det http://www.ebay.com/itm/EdMika-Canon-FD-55mm-1-2-Aspherical-A...

Visa signatur

Simlärare