1600mhz RAM går på 1333mhz. Kraschar vid försök till att köra på 1600mhz

Permalänk

1600mhz RAM går på 1333mhz. Kraschar vid försök till att köra på 1600mhz

Hej!

Jag har:
RAM: Corsair Vengeance 1600mhz (dom ska då vara 1600mhz i alla fall, vilket dom tydligen inte är)
MODERKORT: Sabertooth 990fx r2.0
PSU: 700w
CPU: Fx-8350

Det som händer är följande:

Sen jag byggt ihop datorn går RAM-minnena på 1333mhz. När jag försökte ställa om dom till 1600mhz genom att bara ändra från auto till 1600mhz i BIOS så kraschade datorn efter 2 minuters Battlefield 4-spelande. Frågan är då. HUR ställer jag om RAM-minnena så att dom går i rätt angiven frekvens? Jag har frenetiskt läst runt på olika forum utan att bli speciellt mycket klokare. Så sweclockers, snälla hjälp mig!

Följdfråga: Måste jag ändra volt-inställningar eller timings eller något annat?

/En som är tacksam för hjälp och vill ha sina RAM i den angivna frekvensen.

Permalänk
Medlem

Provat ändra till XMP (extreme memory profile) i BIOS? Mer än bara "mhz:en" som ska ändras. XMP sköter automatiskt sånt

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirsåless:

Hej!

Jag har:
RAM: Corsair Vengeance 1600mhz (dom ska då vara 1600mhz i alla fall, vilket dom tydligen inte är)
MODERKORT: Sabertooth 990fx r2.0
PSU: 700w
CPU: Fx-8350

Det som händer är följande:

Sen jag byggt ihop datorn går RAM-minnena på 1333mhz. När jag försökte ställa om dom till 1600mhz genom att bara ändra från auto till 1600mhz i BIOS så kraschade datorn efter 2 minuters Battlefield 4-spelande. Frågan är då. HUR ställer jag om RAM-minnena så att dom går i rätt angiven frekvens? Jag har frenetiskt läst runt på olika forum utan att bli speciellt mycket klokare. Så sweclockers, snälla hjälp mig!

Följdfråga: Måste jag ändra volt-inställningar eller timings eller något annat?

/En som är tacksam för hjälp och vill ha sina RAM i den angivna frekvensen.

Om du kan använda XMP istället, gör det.
Annars är problemet att du måste ändra spänning och latenser utöver frekvensen. Läs vad dina minnen är speccade till och slå in samma siffror i BIOS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Åh vad bra med snabba svar!

Jo jag har hört om det där XMP (eller X.M.P om det nu är samma sak, har sett att dom skriver så på andra forum). Min fråga är då: Vart är det meningen att jag ska hitta vart man "aktiverar" XMP?
Under fliken 'ai overclock tuner' hittar jag bara manuel, auto och något som heter D.O.C.P. Vad är D.O.C.P det för något?

Permalänk
Medlem

XMP är en intel grej.

Det du skulle haft är AMP minnen ( tror jag att det heter )

alla snabba minnen tickar enbart i 1333 om man inte ändrar det manuellt, t.ex genom att slå på xmp eller att manuellt slå in de parametrar som tillverkaren har angett ( timings & spänning ) samtidigt som du säkerställer att resten av systemet är stabilt .

Varför? jo för att den ökade frekvensen skapar extra belastning på minneskontrollers och liknande komponenter, vilket leder till instabilitet.

Du kan alltså inte köpa räcerminnen och sedan tro att resten av datorn ska palla trycket i orginalutförande.
Minnen du har är givetvis testade för att ticka i 1600, det du måste göra nu är att manuellt knappa in rätt timings och spännig till minnena i bios, och sedan anpassa spänning dyligt för resten av komponenterna som blir belastade.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kört memtest? Gört.

Edit: Ta gärna en bild av ett färdigt memtest också, så att man får se hur minnena presterar/ser ut enligt memtest.

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Skrivet av Blirsåless:

Åh vad bra med snabba svar!

Jo jag har hört om det där XMP (eller X.M.P om det nu är samma sak, har sett att dom skriver så på andra forum). Min fråga är då: Vart är det meningen att jag ska hitta vart man "aktiverar" XMP?
Under fliken 'ai overclock tuner' hittar jag bara manuel, auto och något som heter D.O.C.P. Vad är D.O.C.P det för något?

Utan att ha möjlighet att kontrollera så har jag för mig att det är D.O.C.P jag kör på (AMD's namn på XMP?)
Iaf så har jag samma moderkort som dig och mina RAM kör i 1600 med rätt "xmp volt" osv.
Kan kontrollera info'n imrn om det behövs för dig

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

XMP är en intel grej.

Det du skulle haft är AMP minnen ( tror jag att det heter )

alla snabba minnen tickar enbart i 1333 om man inte ändrar det manuellt, t.ex genom att slå på xmp eller att manuellt slå in de parametrar som tillverkaren har angett ( timings & spänning ) samtidigt som du säkerställer att resten av systemet är stabilt .

Varför? jo för att den ökade frekvensen skapar extra belastning på minneskontrollers och liknande komponenter, vilket leder till instabilitet.

Du kan alltså inte köpa räcerminnen och sedan tro att resten av datorn ska palla trycket i orginalutförande.
Minnen du har är givetvis testade för att ticka i 1600, det du måste göra nu är att manuellt knappa in rätt timings och spännig till minnena i bios, och sedan anpassa spänning dyligt för resten av komponenterna som blir belastade.

hmm, jag kanske bör prova att öka volten för min mem control då jag inte kan boota om jag kör mina minnen på det som är satt i xmp profilen. Om jag nu bara kunde komma ihåg vad den spänningen heter i mitt bios.
Kan dock vara att ett är defekt också.

EDIT: måste vara defekt, spelar ingen roll vad jag gör, vägrar funka.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

hmm, jag kanske bör prova att öka volten för min mem control då jag inte kan boota om jag kör mina minnen på det som är satt i xmp profilen. Om jag nu bara kunde komma ihåg vad den spänningen heter i mitt bios.
Kan dock vara att ett är defekt också.

EDIT: måste vara defekt, spelar ingen roll vad jag gör, vägrar funka.

de fungerar alltså ej när du sätter dem i xmp läge?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Utan att ha möjlighet att kontrollera så har jag för mig att det är D.O.C.P jag kör på (AMD's namn på XMP?)
Iaf så har jag samma moderkort som dig och mina RAM kör i 1600 med rätt "xmp volt" osv.
Kan kontrollera info'n imrn om det behövs för dig

Jag skulle gärna vilja veta vilka inställningar du har i bios. Jag vill ju ha den snabbaste, smärtfriaste och bästa vägen ut. Om det finns någon snabbinställning som typ D.O.C.P (Om den nu fungerar och är bra, NÅGON SOM VET?) Annars får jag väl knappa in alla värden manuellt... Hur ser det ut för dig?

Permalänk
Medlem

Har du testat att nolla bios?

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Skrivet av Downside:

Har du testat att nolla bios?

Hur menar du då?

Permalänk
Skrivet av Blirsåless:

Jag skulle gärna vilja veta vilka inställningar du har i bios. Jag vill ju ha den snabbaste, smärtfriaste och bästa vägen ut. Om det finns någon snabbinställning som typ D.O.C.P (Om den nu fungerar och är bra, NÅGON SOM VET?) Annars får jag väl knappa in alla värden manuellt... Hur ser det ut för dig?

Som sagt så har jag samma Moderkort som dig, Corsair Dominator Platinum, så relativt lika minnen.

Ställer du in X.M.P eller som på Sabertooth D.O.C.P så ändras alla inställningar för RAM. Vilket gör att du inte behöver ändra något manuelt.
Du kan kontrollera tex att volt har ändrats efter du satt igång DOCP, ska vara 1.65v då och inte 1.5 (har jag för mig?)

Sen ska det fungera, gör det inte det så har du säkert ett defekt minne.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirsåless:

Hur menar du då?

http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage...

Jag hade samma problem på med min dator och då hjälpte det att "clear cmos". Värt ett försök då det bara är att stänga av strömmen och trycka in knappen bak på moderkortet.

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem

Har du den senaste biosen?
Dom har släppt en del uppdateringar gällande systemstabilitet.
Description SABERTOOTH 990FX R2.0 BIOS 2005
Improve system stability.
2013.10.11

Har du testat med MemOK knappen på ditt moderkort?

Permalänk

Tror ni eller vet ni om D.O.C.P ställer till med några besvär när man ändrar det? Ändrar D.O.C.P några andra inställningar som kan ge mig problem eller i värsta fall ta sönder något, eller ställer dom bara automatiskt om till rätt inställningar och allt är frid och fröjd?

Permalänk
Skrivet av thomson:

Har du den senaste biosen?
Dom har släppt en del uppdateringar gällande systemstabilitet.
Description SABERTOOTH 990FX R2.0 BIOS 2005
Improve system stability.
2013.10.11

Har du testat med MemOK knappen på ditt moderkort?

Vart ser man det? MemOK knappen har jag ej testat och inte hört talas om förut. Är detta ett alternativ för att få ordning på minnena?

Permalänk
Skrivet av Blirsåless:

Tror ni eller vet ni om D.O.C.P ställer till med några besvär när man ändrar det? Ändrar D.O.C.P några andra inställningar som kan ge mig problem eller i värsta fall ta sönder något, eller ställer dom bara automatiskt om till rätt inställningar och allt är frid och fröjd?

D.O.C.P är som XMP, finns inga krav att minnen ska klara av att gå i dom hastigheterna osv, men till 99.9999% så funkar det. Vrsta som händer r att datorn inte startar.
Är ju ingen mega extrem överclockling som bränner komponenter precis.
Moderkortet och RAM du har är vettigt, inget skit precis.

Så slå om och använd RAM fullt ut

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirsåless:

Tror ni eller vet ni om D.O.C.P ställer till med några besvär när man ändrar det? Ändrar D.O.C.P några andra inställningar som kan ge mig problem eller i värsta fall ta sönder något, eller ställer dom bara automatiskt om till rätt inställningar och allt är frid och fröjd?

D.O.C.P står för Dram OverClock Profile och är samma som XMP.
Här har du en video som visar det hela, 3:18 in visar han ändringen i en ASUS bios/uefi.
http://www.youtube.com/watch?v=O0lQjIEeXFE

Permalänk
Medlem

Har du ställt volten som minnena är specade för?
1.5-1.65v kanske.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Har du ställt volten som minnena är specade för?
1.5-1.65v kanske.

Vilket ställs om automatiskt med DOCP, och även om volten är ändrad så behöver dom inte vara stabila utan man brukar även få ändra timings etc också

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Christoffer1989:

Som sagt så har jag samma Moderkort som dig, Corsair Dominator Platinum, så relativt lika minnen.

Ställer du in X.M.P eller som på Sabertooth D.O.C.P så ändras alla inställningar för RAM. Vilket gör att du inte behöver ändra något manuelt.
Du kan kontrollera tex att volt har ändrats efter du satt igång DOCP, ska vara 1.65v då och inte 1.5 (har jag för mig?)

Sen ska det fungera, gör det inte det så har du säkert ett defekt minne.

D.O.C.P ist sheissegut.
Nackdelen är jag inte kommer ihåg vad det heter när folk frågar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sänk ht klocken till 2200 från 2600. Funkade för mig vet inte varför

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Blirsåless:

Åh vad bra med snabba svar!

Jo jag har hört om det där XMP (eller X.M.P om det nu är samma sak, har sett att dom skriver så på andra forum). Min fråga är då: Vart är det meningen att jag ska hitta vart man "aktiverar" XMP?
Under fliken 'ai overclock tuner' hittar jag bara manuel, auto och något som heter D.O.C.P. Vad är D.O.C.P det för något?

i bios finns det memory profile, sen kan du välja Xmp 1600 1833 osv

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sneaky_rhino:

i bios finns det memory profile, sen kan du välja Xmp 1600 1833 osv

Det heter XMP för Intel kort, för AMD Asuskort heter det D.O.C.P, same shit different names.
Jag har slagit på D.O.C.P vilket gör att mina minnen puttrar på i 1600MHz (gör iofs ingen större skillnad).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ännu en fråga! (Visst är jag frågvis?!)

Jag tänker nämligen såhär: under Ai overclock tuner finns ju D.O.C.P att välja, Varför ligger inte den valfunktionen (alltså D.O.C.P) under något som bara rör RAM-minnena? Ändrar D.O.C.P några andra inställningar för andra komponenter, alltså förutom RAM-inställningarna?

Hoppas ni står ut dessa frågor ett litet tag till!!

Permalänk
Skrivet av w4nt3n:

Sänk ht klocken till 2200 från 2600. Funkade för mig vet inte varför

Skickades från m.sweclockers.com

Får jag fråga vad ht-klocken är får något? (jag har ingen aning vad det är) Skulle du kunna förklara hur det påverkar RAM-minnena?

Permalänk
Skrivet av Downside:

http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage...

Jag hade samma problem på med min dator och då hjälpte det att "clear cmos". Värt ett försök då det bara är att stänga av strömmen och trycka in knappen bak på moderkortet.

Det där verkade läskigt, minst sagt. Ska först se om detta berömda D.O.C.P som alla pratar om är så bra som det verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirsåless:

Ännu en fråga! (Visst är jag frågvis?!)

Jag tänker nämligen såhär: under Ai overclock tuner finns ju D.O.C.P att välja, Varför ligger inte den valfunktionen (alltså D.O.C.P) under något som bara rör RAM-minnena? Ändrar D.O.C.P några andra inställningar för andra komponenter, alltså förutom RAM-inställningarna?

Hoppas ni står ut dessa frågor ett litet tag till!!

Det ligger under AI overclock tuner eftersom det är en överklockningsprofil till minnena, den ändrar endast saker till minnena.
Men den ändrar inte bara hastigheten utan även t.ex. volt så att minnena blir optimerade i den hastigheten.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så enkelt som att du bara inte har minnena i dual channel? Jag hade inte mina minnen i dual channel först och hade precis samma problem som du. Men sen dom sitter i dual channel fungerar de alldeles utmärkt i 1866MHz.