Bästa musmattan (köpt eller hemmbyggt) vad välja?

Permalänk
Avstängd

Bästa musmattan (köpt eller hemmbyggt) vad välja?

Tänkte höra era synpunkter på detta till synes bagatellartade men ack så viktiga ämne, kort sagt har jag insett behovet av en bättre musmatta än plastbitarna med flagnande kommunreklam jag använt tidigare, Önskar mig något som är mer rejält i storlek och har ordentlig yta, skall passa till en lasermus av modernt snitt och gärna vara bekväm att använda som spelmatta. (gör inget om den är litet tjockare dock ser gärna att den är det så den får litet mer stabilitet och tyngd, gillar inte för lätta mattor som kan buckla sig eller böjer sig för mycket efter gröpper i underlaget.). Förslag på annat, stenplatta, glasskiva (med reflekterande skikt), etc??

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Kan inte göra annat än att skicka dig till denna: http://steelseries.com/products/surfaces/steelseries-qck-heav...
Enligt mig den ultimata musmattan. Den är stor, tung, tjock och alldeles alldeles... underbar!

Permalänk

Jag gillar hårda mattor och av dom jag har testat anser jag att denna är skönast:
http://www.corsair.com/us/gaming-peripherals/gaming-mouse-pad...
Jag kör den tillsammans med en Logitech G700 och vilket funkar klockrent.

Stor
Inga vassa kanter
Inte allt för hög
Två sidor med olika textur (en lite skrovlig och en helt blank)
Tjock aluplåt i mitten och gummi fötter i hörnen gör att den alltid ligger bra
Snygg

Visa signatur

Jag har för många leksaker...
Jag stavar som en knug!

Permalänk
Avstängd

Tackar, bägge kändes rätt so far (nu har jag lätt beslutsångest då de dessutom låg i ungefär samma prisklass... men väntar någon dag med att beställa någon av dem fall det dyker in fler förslag ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Kanske skall säga att jag använder datorn extremt mycket och att jag ofta kör FPS spel på den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Jag tycker SteelSeries QcK mattorna ger den perfekta balansen mellan glid och motstånd. Dessa finns i typ alla storlekar och färger, kostar inte många kronor heller...

Skulle gissa på att QcK+ skulle passa dig om du önskar dig en stor matta.
http://www.prisjakt.nu/search.php?s=qck++&view=b#prodlista

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kanske skall säga att jag använder datorn extremt mycket och att jag ofta kör FPS spel på den.

Kör mjuka mattor för att jag hatar när det kommer damm eller skit under musen och det "repas", är tyst och bättre flyt på en mjuk i mitt tycke.

Den jag kör just nu som helt klart är ny favorit är Corsair's Wide.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164233-corsair_mm200_...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

kör på en Roccat Sota tillsammans med en Mionix Naos 5000 lasermus, funkar perfekt, får 9/10 i Surface Quality Analyser.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Goliathus contro/speed
QCK Heavy eller QCK+ (bara 4mm, 2mm är värdelöst)

Vill man ha det bästa köper man Artisan mattor (finns dock ej i sverige, idiotiskt)

Gillar personligen inte hårda mattor, men smaksak. Bästa hårda jag provat är Qpad Heatons pga storleken.
9HD etc har man också men för små för eget tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vill man ha det bästa köper man Artisan mattor (finns dock ej i sverige, idiotiskt)

Går dock hyfsat snabbt att få det skickat från japan, inte speciellt dyr frakt heller. Min Zero blev lite under 300 totalt. :]

Permalänk
Medlem

Hade en steelseries och den höll relativt länge. Köpte sen nuvarande Mionix Sargas och den började fransa sig relativt fort i kanten mot armen, så en sån blir det inget mer..

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggoteer:

Kan inte göra annat än att skicka dig till denna: http://steelseries.com/products/surfaces/steelseries-qck-heav...
Enligt mig den ultimata musmattan. Den är stor, tung, tjock och alldeles alldeles... underbar!

+1

Kört med den i... 2 år? Tror jag. Extremt skön.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med alla möjliga olika mattor, och hittills gillar jag SteelSeries 4HD allra bäst. Tunn hård plastmatta med härligt yta som inte nöts ned, superbt glid, och det fastnar inget skit heller. JAg kör en Mionix Naos 5000 på den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Provade Artisan siten (Japan). 250 kr inkl frakt för medium size. Inte illa, men det var väldigt mycket att välja på....

//Lasse

Permalänk
Avstängd

Det måste jag kolla upp! Tackar för uppslag!! Lutar nog åt steelseries tjockare modeller annars om det blir för komplicerat. Skall även kolla upp dedär med litet hårdare ytskikt vilket tilltalar mig.

Den behöver inte vara så hiskeligt hög egentligen mest bredden jag ville öka något men jag brukar köra på relativt hög sensibility men ibland tycker jag att "råttskrället" glider av uppåt eller åt sidan på de små/medelstora modellerna jag använder nu (samt att man får handleden i skarven). (kör Imperator och copperhead just nu (laser alltså)(vet det kommit bättre efter det men får hänga med så länge den fungerar bra) men har haft olika.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Lutar starkt åt att det blir ett paket från japan.
Men, fanns ju en heldel att välja på där.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av tillbaks:

Går dock hyfsat snabbt att få det skickat från japan, inte speciellt dyr frakt heller. Min Zero blev lite under 300 totalt. :]

Köpte en Hayate ifrån en bekant men tänkte prova fler ifrån dom.
Du slapp iaf tull osv ?

För dom som är sugna på lite mer info så gjorde en snubbe på OC en liten kort overview av några vanliga artisan mattor.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/32172733/review/Artisan_2...

Blir nog att beställa en Shiden, Hien och en Zero.
Är helt kär i Artisans mattor

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Köpte en Hayate ifrån en bekant men tänkte prova fler ifrån dom.
Du slapp iaf tull osv ?

För dom som är sugna på lite mer info så gjorde en snubbe på OC en liten kort overview av några vanliga artisan mattor.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/32172733/review/Artisan_2...

Blir nog att beställa en Shiden, Hien och en Zero.
Är helt kär i Artisans mattor

Nej blev ingen tull, kanske för små summor så de kanske inte var någon poäng?

Enda dåliga är kanterna som är ganska vassa, förstår inte varför de inte är avrundade.

Permalänk
Avstängd

Zero verkar tråkigt nog inte gå att beställa från postorder (?)

Hur är HAYATE ?

Kort sagt vilken är bäst, verkade ju vara överkomlig prisklass på samtliga sett till vad man får.

Går det att betala direkt via banköverföring så att man slipper krångla med kort?

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja ha en som har maximal precision.
Edit, då jag även använder datorn till en del grafiska tillämpningar där precision är ett absolut måste.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Dåså, blev en Hayate Large och en Shiden medium, beställde med en bit Teppeki med för att testa. Skall bli utomordentligt spännande om de håller måttet, vilket jag tror.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Dåså, blev en Hayate Large och en Shiden medium, beställde med en bit Teppeki med för att testa. Skall bli utomordentligt spännande om de håller måttet, vilket jag tror.

Bra val. Har själv två stycken Artisan Shiden XL mattor. Överlägsen kvalitet jämförd med alla andra musmattor.

Permalänk
Avstängd

Mailade dem nu och frågade om det gick att ändra storleken till den större.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Mailade dem nu och frågade om det gick att ändra storleken till den större.

Gör det. Om du har plats på skrivbordet så är det alltid bättre med större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Bra val. Har själv två stycken Artisan Shiden XL mattor. Överlägsen kvalitet jämförd med alla andra musmattor.

Är det den här du har i XL?

http://www.artisan-jp.com/item_shiden_mid_eng.html

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gwaniiz:

Precis. Skit skön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Precis. Skit skön.

Ok! Funderar på att beställa ett exemplar!

Har dom slutat med XL? Den största storleken jag kan se är L.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gwaniiz:

Ok! Funderar på att beställa ett exemplar!

Har dom slutat med XL? Den största storleken jag kan se är L.

Vet inte. Kan hända min är L också. Har inte kollat.

Permalänk
Avstängd

Jag skall meddela vad de skriver sedan om jag får svar men nu är det väl antagligen helg i Japan också gissar jag, så det dröjer nog någon dag innan vi får veta besked i frågan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

SteelSeries Qck+ eller vad den heter. Har haft den i bra många år å känns fortfarande som ny! Tvättar av den då å då. Funkar prima!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP