Permalänk
Medlem

Lasrad, böter i efterhand?

Hej allesammans, jag sitter här hemma och är enormt nojjig just nu.

För att förklara vad som har hänt så skulle jag sticka iväg och hämta upp min mamma en kväll. Efter ett tag så ser jag en polisbil som står på en bro, jag uppfattar det som att han mäter med laser. Eftersom att jag hämtade min mamma och tro det eller ej, verkligen behövde gå på toa (Jag vet att detta är en jättedålig ursäkt) så körde jag för fort. Det var en 90 sträcka och jag körde snabbt nog för att det inte ska vara diverse avdrag på det som gör att jag "inte går över gränsen". (Körde runt 105-110.)

Till min förvåning så blir jag inte stannad längre fram, jag svänger av där jag ska och inget mer händer. Min fråga är då, kan jag få böter i efterhand? Jag har prövotid just nu så det hade vart enormt trist om man blev av med körkortet. Sen är jag mycket väl medveten om att det är helt på mig om något händer, men eftersom att jag inte kan hitta någon bra information om det så får jag fråga här.

Edit: Såg att min post var lite rörig, så jag sammanfattar en situation för er här. (Detta måste inte vara vad som hände mig, utan generellt, kan man bli tagen i efterhand om man inte blev stannad på plats?)

Det är natt/sen kväll, du kör på 90 väg och en polis mäter dig, du noterar ingen blixt eller något som indikerar på att han faktiskt har tagit en bild på dig. Lasern säger att du körde i X hastighet, (Hastigheten i sig är inte det viktiga utan att du körde för fort) men du blir inte stannad. Kan du få hem ett brev eller någonting i efterhand om att detta har skett, så som en böter eller inkallelse av ditt körkort?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Så vitt jag har förstått det så får du ingen böter eller straff eftersom polisen inte stannade dig. Hade det dock varit en fartkamera så kommer du få böter via din post. Jag skulle inte oroa mig eftersom du inte blev stoppad av polisen

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Sen om du kör 110 på 90väg så ryker inte körkortet heller, du måste väl minst köra i 120(eller är det 130?) för att det ska klassas som allvarligt nog. Kanske är undantag när man är under prövotid dock.

Permalänk
Medlem

Lasern är bara ett verktyg för att välja ut vilka som ska stannas. Om du inte blir stannad är du home free.

Källa: Egen erfarenhet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Så vitt jag har förstått det så får du ingen böter eller straff eftersom polisen inte stannade dig. Hade det dock varit en fartkamera så kommer du få böter via din post. Jag skulle inte oroa mig eftersom du inte blev stoppad av polisen

Det var det jag trodde med, åsikter går så delat på nätet just nu att det är så svårt att veta vad som stämmer och inte. Jag är ju självklart lite extra nojjig eftersom att jag inte har haft körkortet så länge.

Skrivet av Barra85:

Sen om du kör 110 på 90väg så ryker inte körkortet heller, du måste väl minst köra i 120(eller är det 130?) för att det ska klassas som allvarligt nog. Kanske är undantag när man är under prövotid dock.

Jag var kissnödig...

Skrivet av Halogen:

Lasern är bara ett verktyg för att välja ut vilka som ska stannas. Om du inte blir stannad är du home free.

Källa: Egen erfarenhet.

Det lugnar ner mig mycket, vill som sagt inte bli av med kortet.

Viktigt att poängtera är att jag vet att det är fel att köra för fort, det är absolut inget som jag gör regelbundet men ni vet hur det är, köra på natten, inga bilar ute, ung och dum, vill hem, ni förstår nog.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Som andra skriver, om de inte stannat dig så är det lugnt. De kan inte i efterhand vara säkra på att du kört.

Finns diverse fall när polisen under en biljakt tappat kontakten med bilen de jagat och när de sedan fått stopp på bilen så hävdar föraren att någon annan kört.
Detta är lite av en klassiker
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/skyllde-pa-mallgan-friades_...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Sen om du kör 110 på 90väg så ryker inte körkortet heller, du måste väl minst köra i 120(eller är det 130?) för att det ska klassas som allvarligt nog. Kanske är undantag när man är under prövotid dock.

För att bli av med det så ska man köra 30km/h över på 50 väg och upp, eller 20km/h på 40 väg och neråt. Sedan skillnaden mellan en som har prövotid och en som inte har, är att man blir av med permanent om man har prövotid och måste ta om det, medan en som inte har det blir av med det 3,6.... månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hej allesammans, jag sitter här hemma och är enormt nojjig just nu.

För att förklara vad som har hänt så skulle jag sticka iväg och hämta upp min mamma en kväll. Efter ett tag så ser jag en polisbil som står på en bro, jag uppfattar det som att han mäter med laser. Eftersom att jag hämtade min mamma och tro det eller ej, verkligen behövde gå på toa (Jag vet att detta är en jättedålig ursäkt) så körde jag för fort. Det var en 90 sträcka och jag körde snabbt nog för att det inte ska vara diverse avdrag på det som gör att jag "inte går över gränsen". (Körde runt 105-110.)

Till min förvåning så blir jag inte stannad längre fram, jag svänger av där jag ska och inget mer händer. Min fråga är då, kan jag få böter i efterhand? Jag har prövotid just nu så det hade vart enormt trist om man blev av med körkortet. Sen är jag mycket väl medveten om att det är helt på mig om något händer, men eftersom att jag inte kan hitta någon bra information om det så får jag fråga här.

Edit: Såg att min post var lite rörig, så jag sammanfattar en situation för er här. (Detta måste inte vara vad som hände mig, utan generellt, kan man bli tagen i efterhand om man inte blev stannad på plats?)

Det är natt/sen kväll, du kör på 90 väg och en polis mäter dig, du noterar ingen blixt eller något som indikerar på att han faktiskt har tagit en bild på dig. Lasern säger att du körde i X hastighet, (Hastigheten i sig är inte det viktiga utan att du körde för fort) men du blir inte stannad. Kan du få hem ett brev eller någonting i efterhand om att detta har skett, så som en böter eller inkallelse av ditt körkort?

du kan vara lugn. Om de vill ge dig böter så måste de stanna och identifiera dig då böter är personliga.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Som andra skriver, om de inte stannat dig så är det lugnt. De kan inte i efterhand vara säkra på att du kört.

Finns diverse fall när polisen under en biljakt tappat kontakten med bilen de jagat och när de sedan fått stopp på bilen så hävdar föraren att någon annan kört.
Detta är lite av en klassiker
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/skyllde-pa-mallgan-friades_...

Skrivet av nmc:

För att bli av med det så ska man köra 30km/h över på 50 väg och upp, eller 20km/h på 40 väg och neråt. Sedan skillnaden mellan en som har prövotid och en som inte har, är att man blir av med permanent om man har prövotid och måste ta om det, medan en som inte har det blir av med det 3,6.... månader.

Skrivet av Sentenced:

du kan vara lugn. Om de vill ge dig böter så måste de stanna och identifiera dig då böter är personliga.

Som sagt, böter i sig är jag inte orolig över, jag körde trots allt för fort. Att mista körkortet hade vart enormt trist, men eftersom att inget hände på plats, inget har hänt än och ni skriver det ni gör så tror jag det är ganska lugnt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Som sagt, böter i sig är jag inte orolig över, jag körde trots allt för fort. Att mista körkortet hade vart enormt trist, men eftersom att inget hände på plats, inget har hänt än och ni skriver det ni gör så tror jag det är ganska lugnt.

Du kan inte heller bli av med körkortet på den typen av skyltad väg för hastigheter där du inte kört 30km/h över gällande. Det är inte heller polisen som drar ditt körkort utan det är transportstyrelsen. Det är en så kallad körkortsingripande.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag har sett poliser stå med laser på broar vid ett flertal tillfällen men sällan sett poliser stanna bilar längre fram. Jag funderar på om de gör detta för att mäta medelhastighet på vissa sträckor för att se om det är värt att sätta upp en fullfjädrad poliskontroll.

Permalänk
Medlem

Minns när jag var inblandad i ett projekt där vi mätte vägtrafikbuller. Jag stod med ljudnivåmätare och en likadan laser som polisen använder (lånad någonstans ifrån) och ville att blilarna skulle hålla sin normala hastighet på den vägen för att få en vettig mätning. Men trots att jag inte är polis så nog tusen bromsade bilarna in när jag "sköt laser" på dem. En del stannade till och med och undrade om det var fartkontroll...

Permalänk

Tror inte polisen bryr sig märkvärdigt om du kör i 100 km på en 90 väg. Och tror inte man förlorar körkortet om polisen stannar dig för att ha kört 100 på 90 väg. Även fast du har prövotid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tror inte polisen bryr sig märkvärdigt om du kör i 100 km på en 90 väg. Och tror inte man förlorar körkortet om polisen stannar dig för att ha kört 100 på 90 väg. Även fast du har prövotid.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast tror gör man i kyrkan. Vi vet att man kan få böter för 10km/h om det är en hastighetskontroll. Vi vet också att man inte förlorar körkortet för hasrighetsöverträdelse på den nivån. Vi vet att prövotid innebär inte att man förlorar körkortet lättare. Det innebär att man måste ta om körkortet om man får det omhändertaget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

160 förbi polisen (minst)

Hej jag var ute å gasade igår när jag märkte att jag blåste förbi en poliskontroll. De var två eller tre poliser (kunde inte riktigt se). De stog vända mot bagaget och gjorde något men när jag var ungefär jämsides med dem så kollade depå mig med hakorna till marken. Av någon anledning stannade de mig inte. Min kompis som var med sa att en av dem höll något som kan vara en laser eller kamera av något slag. Har polisen saker för att ta kort på förare ifrån en vanlig polisbil? Känner nu i efterhand att jag fortfarande är nojig. De kom ingen blixt eller så, så en kamera kan de inte varit? å blev inte stoppad så de är lungt? Vad för verktyg har polisen tillgång till, för att sätta dit trafikanter?

Permalänk
Medlem

Bötern är ju personlig, de måste identifiera dig som förare för att kunna skriva ut bötern.

Annars så gjorde en arbetskamrat och en vän till honom för länge sedan att de lyckades ta av vid en avfart och efteråt kom polisbilen, de stannade och hoppade ur innan polisen såg dom. Båda skyller på varandra med glimten i ögat och bråkar i princip (På skoj). De vägrar ta mot bötern, sedan får ägaren till bilen hem en lapp från polisen att ärendet är nedlagt.

Svinigt att de inte kan stå för sina brott, men det var så de gjorde i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Bötern är ju personlig, de måste identifiera dig som förare för att kunna skriva ut bötern.

Annars så gjorde en arbetskamrat och en vän till honom för länge sedan att de lyckades ta av vid en avfart och efteråt kom polisbilen, de stannade och hoppade ur innan polisen såg dom. Båda skyller på varandra med glimten i ögat och bråkar i princip (På skoj). De vägrar ta mot bötern, sedan får ägaren till bilen hem en lapp från polisen att ärendet är nedlagt.

Svinigt att de inte kan stå för sina brott, men det var så de gjorde i alla fall.

Okej de jag är mest orolig över är om de fick iväg en bild på mig men så som jag har fattat det så har polisen bara laser å inte kamera i deras vanliga bilar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av B0llA:

Okej de jag är mest orolig över är om de fick iväg en bild på mig men så som jag har fattat det så har polisen bara laser å inte kamera i deras vanliga bilar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, alla polisbilar har kamera riktad framåt åtminstone (en fyrkantig liten sak under backspegeln, ganska bra för att avgöra ifall det är en civil bakom en). Men om bilen var avstängd och de stod bakom den är chansen ganska stor att den inte var igång. Men dels så måste de ha mätt din hastighet och dels identifierat dig så du kan med största sannolikhet ta det lugnt.