Permalänk
Medlem

1000/1000, får knappt hälften

Så har vi kommit till dagens I-landsproblem... Jag har 1000/1000 i min lägenhet men får bara ut ungefär 500/200 (mbit/s) med 7 ping.

Beskrivning: Det är fiber hela vägen upp till lägenheten, som går direkt in i en Inteno-switch. Med Inteno-switchen enbart fick jag ungefär 460 (ned), men satte den då som brygga och köpte en ny router från Asus, som gjorde att jag fick ut ungefär 520 (ned). Kablarna som används är Cat6e. Det är ett helt nytt high-end-moderkort med ett nätverkskort specificerat för 1Gbit/s.

Har testat att köra mot flera servrar samtidigt, men kommer inte upp i mer än 570 mbit/s max.

Jag kör två Sata3-SSD:er i Raid0 med en benchad hastighet på 2000-3000 mbit/s beroende på paket.

Ringde till operatören, men de påstår att det absolut inte föreligger någon flaskhals på deras sida, att de kan leverera 10gbit/s om de skulle vilja, osv.

Vet inte vad mer som kan vara fel... Hoppas att någon här har några tips på vad man kan göra!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Vad testar du med? Bredbandskollen är inte alltför pålitlig vid högre hastigheter.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för modell på routern? Hur hög är dess wan-lan throughput?

Permalänk

Testa med speedtest.tele2.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Vad testar du med? Bredbandskollen är inte alltför pålitlig vid högre hastigheter.

Bl.a. har jag testat med dem ja, olika tider på dygnet men får alltid i princip samma resultat. Känns lite tråkigt eftersom jag har en vän som får 800-900 med bredbandskollen. När det kommer till sådana typer av testservrar har jag testat att köra brebandskollen och speedtest samtidigt, och fick 270/270 på vardera, ungefär. Dvs ingen skillnad.

Har du något förslag på hur man kan testa det på bättre sätt (eller mindre dåligt sätt...)? Ska även försöka ta hit en till dator som klarar de här hastigheterna, så att jag kan testa hastigheterna lokalt.

Skrivet av llrobbanll:

Vad är det för modell på routern? Hur hög är dess wan-lan throughput?

Skrivet av Undie:

Frågar som ovan, vad har routern för throughput mot wlan?

FG500: http://intenogroup.com/Portals/0/IntenoFiles/ProductDocs/5/5/...
Hittar inte så mkt om den, tyvärr.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/179142-asus_rt-ac68u-...
Det här är routern, iaf.

Skrivet av tomerello:

Testa med speedtest.tele2.net

Testat, är precis samma max igen :/

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Frågar som ovan, vad har routern för throughput mot wlan?

Permalänk
Inaktiv

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/
Den verkar ha runt 750Mbit så högre hastighet än så kommer du inte få som bäst. Konstigt att AC68U har lägre hastighet än föregångaren AC66U :/ Aja tur man inte väntade på AC68U då

Edit: Vad blir det om du kör direkt från väggen och in i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/
Den verkar ha runt 750Mbit så högre hastighet än så kommer du inte få som bäst. Konstigt att AC68U har lägre hastighet än föregångaren AC66U :/ Aja tur man inte väntade på AC68U då

Edit: Vad blir det om du kör direkt från väggen och in i datorn?

Jaså, tur att jag inte ska behålla den. Köpte den till mina föräldrar egentligen, eftersom de har så dålig täckning hemma hos sig. Ville bara testa om det blev bättre här först innan jag ger den till dem... Lite bättre iaf. Själv har jag bokat en Netgear Nighthawk, men den verkar inte komma i lager förrän om en månad.

Konstigt ändå, att den dyraste de har inte fixar biffen. Är det för att den *glittrar* som den är så dyr, månne? Borde jag inte få lite högre än drygt 500 isf? Och hur kommer det sig att andra får så höga hastigheter med typ standardgrejer...

Asså, tror inte jag har något "vägguttag" direkt. Fibern går ju in i lägenheten, och direkt in i den där switchen (som sitter fast ovanför dörren) utan att passera "Gå". Kan inte ta loss den heller, känns som om den skulle gå sönder om jag rycker lite i den.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Njure:

Jaså, tur att jag inte ska behålla den. Köpte den till mina föräldrar egentligen, eftersom de har så dålig täckning hemma hos sig. Ville bara testa om det blev bättre här först innan jag ger den till dem... Lite bättre iaf. Själv har jag bokat en Netgear Nighthawk, men den verkar inte komma i lager förrän om en månad.

Konstigt ändå, att den dyraste de har inte fixar biffen. Är det för att den *glittrar* som den är så dyr, månne? Borde jag inte få lite högre än drygt 500 isf? Och hur kommer det sig att andra får så höga hastigheter med typ standardgrejer...

Asså, tror inte jag har något "vägguttag" direkt. Fibern går ju in i lägenheten, och direkt in i den där switchen (som sitter fast ovanför dörren) utan att passera "Gå". Kan inte ta loss den heller, känns som om den skulle gå sönder om jag rycker lite i den.

Jag har ju föregångaren AC66U och det är den bästa routern jag någonsin haft. Kostade ju en saftig peng att köpa men har fungerat utan problem sedan dag 1. Trådlösa har bra mycket bättre fart och räckvidd än min gamla dlink dir 655.

Jo du borde ju få ut runt 750 och inte bara 500. Har du QoS aktiverat i routern? Testa och stäng av det annars och se om det blir bättre. Jaha då ser inte våra uttag likadana ut. Här hemma har jag bara en kabel direkt från väggen och in i routern. Ingen switch eller något emellan.

Permalänk
Medlem

jag märkte när jag hade 1000/1000 att det var stor skillnad på datorerna hemma. på min vardags dator med a6-3670 processor fick jag endast ca 300/300mbit.. med min speldator i7 3930k så fick jag ca 600/500mbit. men i slutänden så var mälarenergis stadsnät underdimensionerat så jag valde 500/500mbit.. bara en tanke om du har en dålig cpu..

Permalänk
Medlem

Vet du vad det är för nätverkschip i ditt "high-end moderkort"?
Realtek är nämligen vanligtvis specade för 1Gbit men kan sällan nå dessa hastigheter på riktigt, ta det dock som ett bevis av anekdotisk karaktär. Kan du prova att "bypassa" switchen och koppla in dig direkt i konvertern eller vad du nu har?

Permalänk
Medlem

Kan nästa slå vad att din access switch är matad med 1 eller 2Gbit då 10Gbit är fortfarande för dyrt i access, så du slåss med ett gäng andra kunder om kapaciteten, är inte helt ovanligt med minst 4st switchar på en matning in till Disten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Jag har ju föregångaren AC66U och det är den bästa routern jag någonsin haft. Kostade ju en saftig peng att köpa men har fungerat utan problem sedan dag 1. Trådlösa har bra mycket bättre fart och räckvidd än min gamla dlink dir 655.

Jo du borde ju få ut runt 750 och inte bara 500. Har du QoS aktiverat i routern? Testa och stäng av det annars och se om det blir bättre. Jaha då ser inte våra uttag likadana ut. Här hemma har jag bara en kabel direkt från väggen och in i routern. Ingen switch eller något emellan.

QoS var by default avaktiverat, jag har inte ändrat på det.

Skrivet av Grindaa:

jag märkte när jag hade 1000/1000 att det var stor skillnad på datorerna hemma. på min vardags dator med a6-3670 processor fick jag endast ca 300/300mbit.. med min speldator i7 3930k så fick jag ca 600/500mbit. men i slutänden så var mälarenergis stadsnät underdimensionerat så jag valde 500/500mbit.. bara en tanke om du har en dålig cpu..

i7-4770k, vilket ändå får anses vara Intels flaggskepp inom konsumentmarknaden.

Skrivet av Kyroz:

Vet du vad det är för nätverkschip i ditt "high-end moderkort"?
Realtek är nämligen vanligtvis specade för 1Gbit men kan sällan nå dessa hastigheter på riktigt, ta det dock som ett bevis av anekdotisk karaktär. Kan du prova att "bypassa" switchen och koppla in dig direkt i konvertern eller vad du nu har?

Har för mig att de flesta Haswell-mobos har lagt Realtek på hyllan (vad gällar LAN iaf, inte ljud) till fördel för Intel, vilket så även mitt har. Intel® I217V, 1 x Gigabit LAN Controller

Skrivet av BJorNus:

Kan nästa slå vad att din access switch är matad med 1 eller 2Gbit då 10Gbit är fortfarande för dyrt i access, så du slåss med ett gäng andra kunder om kapaciteten, är inte helt ovanligt med minst 4st switchar på en matning in till Disten...

Vad jag vet är jag i princip ensam i fastigheten med fiber. Vi är kanske fem stycken som har bytt, ännu. Jag är definitivt ensam om 1gbit eller att ens komma nära på att använda den kapaciteten.
Nu när du säger det så är det inte en traditionell fiberswitch i källaren, utan hela fastighetsnätet är Cat6e (dvs ett uttag direkt i väggen). På den switchen fanns det enbart en fiberingång utöver RJ45, så jag passade då på att be om att få den enskilda fiberutgången till min lägenhet, så fiberkabeln går direkt in i väggen för mig, in i den där Inteno-switchen som jag länkade till tidigare.
Fastighetsswitchen i källaren ska iaf klara 10Gbit/s totalt.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Njure:

QoS var by default avaktiverat, jag har inte ändrat på det.

Testa att stänga av det då och se vad du får för resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Testa att stänga av det då och se vad du får för resultat.

Som sagt var det redan avaktiverat, menar du att jag ska testa att sätta på det? Ok, ska testa nu vilket som.

Edit* aktiverade QoS och fick hastigheten effektivt halverad till drygt 200 ned.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Njure:

Som sagt var det redan avaktiverat, menar du att jag ska testa att sätta på det? Ok, ska testa nu vilket som.

Edit* aktiverade QoS och fick hastigheten effektivt halverad till drygt 200 ned.

My bad. Läste lite för fort och läste som att det var aktiverat.

Permalänk
Medlem

ta bort routern och testa med nätverksladden direkt till din fiberomvandlare det finns inte någon konsumentmodell av en router som klarar 1000/1000 just nu enda möjliga modeller är dom kommanda dualcore modeller som asus håller på att släppa men än så länge så finns inga tester med dom och ska man va riktigt ärlig så är den snabbaste konsumentmodellen fortfarande asus rt56 på wan to lan combined. Vill du fortfarande ha en router och få ut så mycket prestanda som möjligt så är du tvungen att köpa en företagsrouter eller bygga en egen med pfsense och egen hårdvara.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Asså, tror inte jag har något "vägguttag" direkt. Fibern går ju in i lägenheten, och direkt in i den där switchen (som sitter fast ovanför dörren) utan att passera "Gå". Kan inte ta loss den heller, känns som om den skulle gå sönder om jag rycker lite i den.

Direkt i fiberkonvertern då?

Edit: Var en sekund efter på den kakan.

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC68U leverera en total bandbredd på otroliga 1900 Mbps Bandbredden är uppdelad på 1300 Mbps via 5 GHz och 600 Mbps över 2,4 GHz-bandet, detta tack vare 802.11ac.

Testat att köra på 5ghz?

Edit, visste inte om du körde trådat el trådlöst.

Vet inte om VPN kan flaska hastigheten, verkar finnas inbyggt PPTP i original och OpenVPN via Merlin AsusWRT eller OpenWRT

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Asus RT-AC68U leverera en total bandbredd på otroliga 1900 Mbps Bandbredden är uppdelad på 1300 Mbps via 5 GHz och 600 Mbps över 2,4 GHz-bandet, detta tack vare 802.11ac.

Testat att köra på 5ghz?

Edit, visste inte om du körde trådat el trådlöst.

Vet inte om VPN kan flaska hastigheten, verkar finnas inbyggt PPTP i original och OpenVPN via Merlin AsusWRT eller OpenWRT

Har inte med det att göra då det är WAN porten som begränsar. Sen lär man aldrig få bättre hastighet med trådlöst än med kabel.

Permalänk
Medlem

Vad du kallar för switch är faktiskt ingen switch alls. Intenos FG500 är en så kallad residential gateway eller CPE. Skillnaden är att en L2 switch bara switchar paket medans en CPE utför routning, NAT, SPI m.m. - allt detta kräver betydligt mer hästkraft än att bara switcha paket. Enligt Inteno själva så klarar FG500 att routra totalt 2.5Gbit/s (http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...). Jag skulle ta dessa siffror med en stor nypa salt, speciellt när den också utför NAT och SPI (stateful packet inspection).

Har du provat att brygga den och köra direkt till datorn utan Asusen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

ta bort routern och testa med nätverksladden direkt till din fiberomvandlare det finns inte någon konsumentmodell av en router som klarar 1000/1000 just nu enda möjliga modeller är dom kommanda dualcore modeller som asus håller på att släppa men än så länge så finns inga tester med dom och ska man va riktigt ärlig så är den snabbaste konsumentmodellen fortfarande asus rt56 på wan to lan combined. Vill du fortfarande ha en router och få ut så mycket prestanda som möjligt så är du tvungen att köpa en företagsrouter eller bygga en egen med pfsense och egen hårdvara.

Ubiquitis EdgeRouter Lite (http://www.ubnt.com/edgemax#EdgeMAXhardware) klara 3 Gbit/s @ 512-byte paket för under 100$ enligt dom själva. Är ju fortfarande en "företagsrouter" men den har ju en lockande prislapp, jämför med enterprise routrar från Cisco eller Juniper.

Permalänk
Medlem

Vilken ISP har du? Jag har Bredband2 och för mig sjunker hastigeheten väldigt snabbt då man kommer ut utanför deras nät. Jag har 940/940 mot Bredband2's testserver som ligger på deras nät. Testar jag med bredbandskollen/speedtest kommer jag sällan över 600Mb/s i någon riktning.

https://app.netrounds.com/bredband2/bbq/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Direkt i fiberkonvertern då?

Asså, jag vet inte hur jag ska förklara det utförligare, men fibern går in direkt i väggen och in i den där Inteno-gatewayen. Inga kablar eller någonting, det enda som finns är den där gatewayen på väggen. Har ingen aning om hur man får loss den, men till synes är det ingenting bakom den mer än en vägg. Ser inte några skruvar eller något, så jag undrar hur den sitter fast.

Skrivet av yakideo:

Vad du kallar för switch är faktiskt ingen switch alls. Intenos FG500 är en så kallad residential gateway eller CPE. Skillnaden är att en L2 switch bara switchar paket medans en CPE utför routning, NAT, SPI m.m. - allt detta kräver betydligt mer hästkraft än att bara switcha paket. Enligt Inteno själva så klarar FG500 att routra totalt 2.5Gbit/s (http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...). Jag skulle ta dessa siffror med en stor nypa salt, speciellt när den också utför NAT och SPI (stateful packet inspection).

Har du provat att brygga den och köra direkt till datorn utan Asusen?

Tack för infon! Man hade ju hoppats att den klarar mer än 500mbit/s iaf... Att koppla direkt till datorn har jag ännu inte prövat, eftersom min kabel är en meter för kort för att nå fram till datorn... Återkommer senare i dag efter att ha skaffat lite nya kablar.

Skrivet av Juckpuck:

ta bort routern och testa med nätverksladden direkt till din fiberomvandlare det finns inte någon konsumentmodell av en router som klarar 1000/1000 just nu enda möjliga modeller är dom kommanda dualcore modeller som asus håller på att släppa men än så länge så finns inga tester med dom och ska man va riktigt ärlig så är den snabbaste konsumentmodellen fortfarande asus rt56 på wan to lan combined. Vill du fortfarande ha en router och få ut så mycket prestanda som möjligt så är du tvungen att köpa en företagsrouter eller bygga en egen med pfsense och egen hårdvara.

Har ingen fiberomvandlare mer än den där gatewayen, och när jag körde direkt från den så var resultatet, som nämndes i början, sämre än när jag kopplade in routern.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Asså, jag vet inte hur jag ska förklara det utförligare, men fibern går in direkt i väggen och in i den där Inteno-gatewayen. Inga kablar eller någonting, det enda som finns är den där gatewayen på väggen. Har ingen aning om hur man får loss den, men till synes är det ingenting bakom den mer än en vägg. Ser inte några skruvar eller något, så jag undrar hur den sitter fast.

Tack för infon! Man hade ju hoppats att den klarar mer än 500mbit/s iaf... Att koppla direkt till datorn har jag ännu inte prövat, eftersom min kabel är en meter för kort för att nå fram till datorn... Återkommer senare i dag efter att ha skaffat lite nya kablar.

Har ingen fiberomvandlare mer än den där gatewayen, och när jag körde direkt från den så var resultatet, som nämndes i början, sämre än när jag kopplade in routern.

Prova gör några resultat och sen ring ISP och klaga. Prova på flera datorer och flera testsider. Du bör ha en garanterad hastighet på 600-700mbit.

Permalänk
Medlem

Tycker vi tar händelserna i förväg här, se först och främst till att du utför en pålitlig hastighetsmätning. I Gigabit-förbindelser anser jag inte bredbandskollen och dess jämlikar som pålitliga.

Vad har du för operatör? Kolla om dom har någon anycast server eller liknande som du kan köra en iperf-mätning mot. Har du möjlighet så gör gärna denna mätning i en linux-miljö.

För skoj skull kan du testa att göra en mätning mot bredbandskollen genom en annan webbläsare än den du använder normalt och se om du får andra värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

Tycker vi tar händelserna i förväg här, se först och främst till att du utför en pålitlig hastighetsmätning. I Gigabit-förbindelser anser jag inte bredbandskollen och dess jämlikar som pålitliga.

Mycket riktigt, har tyvärr ingen koll på var man kan få tag på något bättre.

Citat:

Vad har du för operatör? Kolla om dom har någon anycast server eller liknande som du kan köra en iperf-mätning mot. Har du möjlighet så gör gärna denna mätning i en linux-miljö.

För skoj skull kan du testa att göra en mätning mot bredbandskollen genom en annan webbläsare än den du använder normalt och se om du får andra värden.

Lustigt det där, nu när jag testade det. Det var faktiskt ingen dum idé.

Testat med Chrome:

Testat med Internet Explorer 9

Skillnaden i hastighet är ju inte precis obetydlig, men skillnaden i ping är ju lite i överkant.
Skillnaderna i mätvärdena kanske är ett tecken på att mätningen inte är så tillförlitlig ö.h.t., att det kan vara upp till 1gbit (eller var min router nu stannar), bara att mätningen inte är fullgod.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Skippa bredbandskollen, kör http://www.speedtest.net välj Oslo / Telenor Norge

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Det här är att förvänta sig, jag får 3,04 ner och 2,06 ner med 200-400 i ping på en bra dag(ca. 2 ggr i månaden) med utlovat 80 ner och 40 upp 4g. Telia är helt knasiga, men jag har vant mig numera pga. att de kan göra lika mycket åt det som jag.

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

Det här är att förvänta sig, jag får 3,04 ner och 2,06 ner med 200-400 i ping på en bra dag(ca. 2 ggr i månaden) med utlovat 80 ner och 40 upp 4g. Telia är helt knasiga, men jag har vant mig numera pga. att de kan göra lika mycket åt det som jag.

Exakt hur relevant är din 4G uppkoppling mot trådskaparens fiber?