Radeon R9 290X från partnertillverkare i bästa fall innan årsskiftet – brist på grafikkort

Permalänk
Medlem

Inte helt negativa nyheter, kan vara så att AMD har fullt upp med Jaguar kontrakten till M$ och SONY vilka sannolikt innehåller rediga försenings avgifter.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Jaså? Det håller jag inte heller med om faktiskt. Han är i det närmsta ett forum troll i min värld då han förmedlar raka osanningar helt öppet utan bevisning. Det är ju i princip definitionen med att vara ett forum troll att syssla med den typen av verksamhet.

Lögn! Att det är den sämsta lanseringen på länge är iofs en åsiktsfråga. Men jag backar upp det. Du kommer med lögner om tidigare releaser för att försöka få en poäng.

Skrivet av Tivook:

Om han upplever verkligheten på ett helt annat sätt än hur det faktiskt är så är det ju tyvärr inte mitt problem, men då får han hålla det för sig själv och inte skriva absurditeter som att "ojj vilken ovanligt dålig release detta varit!" När Swec's recensioner över dom senaste fyra generationerna vittnat om att det varit precis samma visa varje gång. Dålig tillgång på high end kort till en början eller rent av papperslanseringar månader innan korten ens fanns tillgängliga.

Fullkomlig lögn! Det har varit dålig tillgång, som brukligt är, men kort har funnits tillgängliga på dagen som korten släppts. Att påstå något som du gör är fullkomligt verklighetsfrånvarande och jag tror nog att varenda kotte här på forumet även om de inte följt grafikkortsreleaser vet med sig att det inte dröjt månader innan kort kommit ut i handeln. Att du kan komma och påstå sådant och kallar mig lögnare för att jag säger emot är fullkomligt absurt!

Är jag den enda som ser det här?

Skrivet av Tivook:

Om någon ljuger och man har tung bevisbörda för att så är fallet, varför ser du det som personligt påhopp? Det är väl snarare han som bör ta sig i kragen o fundera över att ta reda på lite fakta innan han skriver och inte tvärtom.

Du har tung bevisbörda, men inga bevis alls. Ditt påstående att Sweclockers kommentar skulle gälla tillgång på 7970 på dagen det släppts för handel är ren lögn. Kommentaren gällde att det release dagen var några veckor bort. Men när den dagen kom fanns korten. Jag har tydliga bevis för detta.

Skrivet av Tivook:

Givetvis inte. Lögner skall man aldrig respektera oavsett vad. Om personerna trots överväldigande bevisning likt religiösa fanatiker ändå står på sig att deras verklighetsuppfattning är den rätta så kan man ju tyvärr bara tycka synd om sådana individer, om du tycker att det är personliga påhopp så får det stå för dig.

Håller med om att lögner aldrig ska accepteras. Det är därför jag regarar när du håller på så här. Synd att du inte vågar ta en diskussion, du kommer med lögner, anklagar motsägelser som en produkt av mytomani och blockerar sedan och håller för öronen och skriker "LALALALA!"
Jag har presenterat bevis. Att påstå att 4 releaser på rad varit lika dåliga är rena lögner. Att ha en kommentar om att man inte kände till hur många 6970 som skulle hinna ut under julhandeln veckan efter release som bevis för att 6970-lanseringen skulle vara det minsta dålig, eller ännu värre på samma nivå som 290X, säger en hel del om din syn på sanning och bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

7970: http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

7970 Var alltså SÄMRE än 290x då det inte fanns några kort ALLS. Återigen har du helt fel. Du gillar att cykla ser jag för ute o cyklar är du definitivt.

Tänkte bara flika in om att du kör med en väldigt överlägsen attityd i dina inlägg men har fått precis allt om bakfoten.
Du verkar prata om NDA-släppet som datumet då AMD släppte 7970 till försäljning. Redan från dag ett satte de säljdatum till 9/1. Om du tar och läser på första sidan på den länk du lagt upp istället här:
http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Så ser du följande text:
Radeon HD 7970 börjar säljas först i januari, men turligt nog är SweClockers den ena av endast två medier i norden som kommit över ett exemplar av det åtråvärda grafikkortet. Nog om det, för nu är det dags att publicera resultaten.

Att man släpper NDA innan man släpper kortet till försäljning tycker väldigt mycket folk är jättebra. Om du håller med om det eller inte är inte relevant. Faktum kvarstår att innan lanseringsdatum så hade AMD skickat kretsar till partnertillverkare så de kunde ta fram sina lösningar i tid till lansering, vilket de inte gjort med 290X. Det visar tydligt på att tillgången på kretsar var fantastiskt mycket bättre än nu.

Aleshi har skrivit väldigt tydligt om sina åsikter och vad han menar men av någon anledning lyckas du inte förstå vad det handlar om.

Det är väldigt uppenbart att AMD inte fått igång tillverkningen i tillräckligt god tid och/eller med rätt yields för att kunna leverera produkten till det datum de satt, vilket var i samband med BF4. Lanseringen av 290X är betydligt sämre än 7970. Hur det var förr med andra kort skall jag inte uttala mig om då jag inte vet nåt om det.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag försökte själv få tag på i ett i samband med lanseringen. Satt varje dag och kolla webshoppar och prisjakt. Jag kan till 99% säkerhet säga att det inte fanns ett kort i (svenska nätbutiker) under hela december månad. Men du kanske menade att säljstarten var först i januari?

Varför gjorde du det? Du läste aldrig hela testerna/recensionerna eller informationen från AMD?

Barfa för att visa på lite saker:
http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7970-benchmark-...
http://www.anandtech.com/show/5261/

Detta är några exempel där du tydligt ser att AMD inte släpper korten till försäljning förrän i Janaury 2012. De läsppte alltså NDA och lät testare publicera resultaten och lät partnertillverkare jobba fram egna designer.

Om du nu var så aktiv i December och letade dagligen för att få tag på kort, hur kommer det sig att du inte läste nåt av de stora testerna där ute? Eller skriver du så bara för att få fram nån poäng här på nätet?

NDA-släpp var December 2011. Försäljningsstart var Januari 2012.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Youjimbo:

Tänkte bara flika in om att du kör med en väldigt överlägsen attityd i dina inlägg men har fått precis allt om bakfoten.
Du verkar prata om NDA-släppet som datumet då AMD släppte 7970 till försäljning. Redan från dag ett satte de säljdatum till 9/1. Om du tar och läser på första sidan på den länk du lagt upp istället här:
http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Så ser du följande text:
Radeon HD 7970 börjar säljas först i januari, men turligt nog är SweClockers den ena av endast två medier i norden som kommit över ett exemplar av det åtråvärda grafikkortet. Nog om det, för nu är det dags att publicera resultaten.

Att man släpper NDA innan man släpper kortet till försäljning tycker väldigt mycket folk är jättebra. Om du håller med om det eller inte är inte relevant. Faktum kvarstår att innan lanseringsdatum så hade AMD skickat kretsar till partnertillverkare så de kunde ta fram sina lösningar i tid till lansering, vilket de inte gjort med 290X. Det visar tydligt på att tillgången på kretsar var fantastiskt mycket bättre än nu.

Aleshi har skrivit väldigt tydligt om sina åsikter och vad han menar men av någon anledning lyckas du inte förstå vad det handlar om.

Det är väldigt uppenbart att AMD inte fått igång tillverkningen i tillräckligt god tid och/eller med rätt yields för att kunna leverera produkten till det datum de satt, vilket var i samband med BF4. Lanseringen av 290X är betydligt sämre än 7970. Hur det var förr med andra kort skall jag inte uttala mig om då jag inte vet nåt om det.

Men herregud.. Är detta Aleshis extrakonto då jag blockat honom eller? Förstår du inte att jag kommenterade Aleshis post där han skrev att det var en onormalt dålig lansering?

Även om vi leker med tanken om att 7970 var en SVINBRA lansering ( vilket den inte var då det inte finns någon poäng mer än att i reklamsyfte släppa NDA flera veckor innan korten finns på hyllan, det fanns inga kort helt enkelt ) så har fortfarande 3 av 4 lanseringar varit identiska. Alltså är det han skriver felaktigt.

Om han senare ändrar sig, modifierar det han sagt eller dylikt så är det inte intressant då jag endast kommenterar hans initiala post.

EDIT: För övrigt så har jag kommit med hårda bevis för vad jag sagt, något varken du eller Aleshi lyckats klämma fram. Vill ni stå o prata som att ni vet någonting så kan ni ju plocka fram bevis för det ni säger, så som officiella inlägg från trovärdiga sajter som skriver att tillgången av 7970 på releasedagen av kortet varit överväldigande bra.

Tills dess så är era verklighetsskildringar inget annat än personliga åsikter och bör därför tas med en galax salt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Men herregud.. Är detta Aleshis extrakonto då jag blockat honom eller? Förstår du inte att jag kommenterade Aleshis post där han skrev att det var en onormalt dålig lansering?

Även om vi leker med tanken om att 7970 var en SVINBRA lansering ( vilket den inte var då det inte finns någon poäng mer än att i reklamsyfte släppa NDA flera veckor innan korten finns på hyllan, det fanns inga kort helt enkelt ) så har fortfarande 3 av 4 lanseringar varit identiska. Alltså är det han skriver felaktigt.

Om han senare ändrar sig, modifierar det han sagt eller dylikt så är det inte intressant då jag endast kommenterar hans initiala post.

Och min poäng är lanseringarna inte varit identiska på något vis.
Ser man den här meningen skriven vid en release 15:e December som klart bevis för identisk lansering så har man problem med verkligheten:

Skrivet av SweClockers:

Dessutom är det än så länge oklart hur många grafikkort som egentligen kommer att hitta till Sverige i julhandeln.

Allra helst när det är ens enda "bevis".

EDIT:

Skrivet av Tivook:

EDIT: För övrigt så har jag kommit med hårda bevis för vad jag sagt, något varken du eller Aleshi lyckats klämma fram. Vill ni stå o prata som att ni vet någonting så kan ni ju plocka fram bevis för det ni säger, så som officiella inlägg från trovärdiga sajter som skriver att tillgången av 7970 på releasedagen av kortet varit överväldigande bra.

Alla andra releaser behöver inte vara överväldigande bra för att vara bättre än 290X. Tivook har noll beviskrav åt ena hållet, men kräver absurda saker åt andra hållet. Att kräva att andra releaser ska vara överväldigande bra för att gå med på att de är bättre är bara oresonligt. Men Tivook har visat sig vara oresonlig i sitt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

hehe och du tror verkligen dom sitter kollar pastan? det var något nytt... har haft flera grafikkort genom åren som jag meckat och bytt kylpasta på och skickat in för service och det har aldrig varit något problem,.

Dom flesta vill nog ha ett kort med bra kylning och ljudnivå redan från butik. Det är inte alla som känner sig bekväma med att modifiera det splitter nya kortet man precis köpt. Och att åberopa garanti på ett kort som man har haft sönder vid modifiering är ju bedrägeri.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Åh jösses vilken FAIL! Lanserar bra, prisvärda kort som kyler kasst vilket löses med tredjepartsutvecklare. Vad händer..?
Tredjepartsutvecklarna får inga kretsar....

Självklart ska det ske i just den lanseringen då de är bästis med Battlefield 4 som folk vill ha nya kort till....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Åh jösses vilken FAIL! Lanserar bra, prisvärda kort som kyler kasst

Ååååååååh, har du ens läst, snälla, läs, bara läs recensionerna en gång, snälla bara gör det. SNÄLLA :[

Citat:

Vid första anblick är det säkert många som tappar hakan när de ser temperaturerna under belastning med Radeon R9 290X. Det finns dock ingen anledning att vara orolig då AMD själva har trimmat kortets fläktkurva att hålla GPU:n runt 95°C – vilket i sin tur ska resultera i en lägre ljudnivå.

Detta kan tyckas vara i högsta laget, men företaget försäkrar om att denna temperatur inte är skadlig och att GPU:n klarar av värmen vid kontinuerlig drift utan problem. Oroliga användare kan dock justera måltemperaturen i drivrutinens kontrollpanel, något som tas upp mer i detalj på nästkommande sida.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Ååååååååh, har du ens läst, snälla, läs, bara läs recensionerna en gång, snälla bara gör det. SNÄLLA :[

Dold text

Dom flesta är nog överens om att kyllösningen på referensdesignen är FAIL oavsett om kortet trimmats till att ligga på 94C eller inte. Att man lägger tempen så högt är främst för att man vill trycka ut så mycket prestanda som möjligt ur kortet.

Citat:

När det kommer till ljudnivån är det knappast några upplyftande värden. AMD:s referenskylare övertygar inte, och under full belastning hamnar siffrorna i samma region som för Radeon R9 290X. Det innebär rejält högre värden jämfört med till exempel Geforce GTX 780.

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-review-benchmark,3659-19.html

Citat:

Bottom Line

If anything deserves an award, it’s the Arctic Accelero Xtreme III third-party cooler that lets AMD's Hawaii-based boards realize their potential. This is how the card could, and should, perform. Why AMD persists with its sub-par cooling solution is really anyone’s guess, especially since these problems have been going on for years. Dumping the issue on its partners can’t really be the solution either, since a graphics card’s reputation is made, or lost, on launch day.

As long as the only reaction to this is a driver update with questionable benefits, the reference graphics cards will always be the cheap solution. This GPU deserves better. As we said before, we’ll post the upgrade guide as its own story, since none of AMD’s partners currently offer their own PCBs and cooling solutions.