[Löst]GTX 670 + Corsair H50, dömt att misslyckas?

Permalänk
Medlem

[Löst]GTX 670 + Corsair H50, dömt att misslyckas?

Tjo!

Först lite bakgrund:
Min H80i började läcka och jag inväntar nu utbyteskylare (samma modell) på garantin. Tills vidare har jag fått en H50-kylare till skänks av bror min, vilket gör att jag snart har två kylare och endast en CPU att bruka dessa på.

Besutten hårdvara för stunden:
Intel 2500k, Palit Geforce GTX 670 (referenskylare), ett hyfsat utbud av 120 mm-fläktar, en H50 och en H80i.

Min tanke:
Använda ena kylaren till grafikkortet. Tanken har funnits ett tag, men av ekonomiska skäl har det aldrig blivit av att skaffa en extra kylare. Har sett diverse liknande moddar här och var på nätet, så att det skulle gå att göra är väl egentligen ingen tvekan om.

Frågan är då:
Kommer en H50 att räcka för att kyla en 670 GPU? Borde jag kanske använda mig utav H80-kylaren i stället? Hur stora ingrepp kommer att behövas (en uppskattning av någon som redan demonterat ett referensex. av 670-modell mottages tacksamt)? Jag skulle givetvis kunna demontera skiten själv och se efter, men det känns onödigt att blåsa garantin för något som är dömt att misslyckas ...

Edit: Ja, jag vet att det inte bara är GPU som behöver kylning, jag är inte helt efterbliven i ämnet.

För att förtydliga det hela:
1) Har H50 kapaciteten att kyla en 670 GPU?
2) Om någon vet, hur ser Palits referenskort ut under huven när det kommer till kylflänsar? Är det ett enda stort block eller är det separata flänsar för olika komponenter? M.a.o: kommer jag att behöva skaffa separata kylflänsar för minnen etc. eller kan jag komplettera befintliga med en separat fläkt (eller flera)? En tydlig kortspecifik fråga som inte kan besvaras med "troligen". Vet ni inte, stick till kyrkan och utöva er tro där.

Uppdaterat: Monteringen avklarad. Se separat inlägg längre ner. Får se om jag orkar lägga upp ett galleri framöver.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt du har tänkt detta, dels så kommer du nog inte få fast en H50 eller H80i på ditt grafikort, sedan kan du bara med en sådan enbart kyla GPU, men det räcker inte och VRM och minneschip kommer överhetta i stället.

Vill du kyla ditt grafikkort behöver du nått som är tänkt för det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vet inte riktigt du har tänkt detta, dels så kommer du nog inte få fast en H50 eller H80i på ditt grafikort, sedan kan du bara med en sådan enbart kyla GPU, men det räcker inte och VRM och minneschip kommer överhetta i stället.

Vill du kyla ditt grafikkort behöver du nått som är tänkt för det.

Att få fast den är i sig en relativt enkel procedur. Men ja, övriga komponenter är givetvis en annan historia som tål att lösas. Frågan berör som sagt först och främst huruvida kylningen kommer att räcka till för GPU:n.

Allting är möjligt, frågan är bara om man är villig att lägga ner tid och kraft på det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Finns flera komponenter på grafikortet utöver själa GPU:n som behöver kylas, köp lite extra kylflänsar att klistra på så inte de blir överhettade

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Att få fast den är i sig en relativt enkel procedur. Men ja, övriga komponenter är givetvis en annan historia som tål att lösas. Frågan berör som sagt först och främst huruvida kylningen kommer att räcka till för GPU:n.

Allting är möjligt, frågan är bara om man är villig att lägga ner tid och kraft på det.

Är absolut möjligt, jag testade samma sak med ett gtx 470 (som är ett MYCKET värre kort att kyla än ett gtx 670) och det gick prima, gick kallare än med refenskylaren och detta till mycket lägre ljudnivå. Detta vad dock med en antec Kuhler 620 men det är motsvarande än h50.

Fler bilder på denna process finns ~3/4 ner i mitt gamla galleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Är absolut möjligt, jag testade samma sak med ett gtx 470 (som är ett MYCKET värre kort att kyla än ett gtx 670) och det gick prima, gick kallare än med refenskylaren och detta till mycket lägre ljudnivå. Detta vad dock med en antec Kuhler 620 men det är motsvarande än h50.
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/03/22/Cimg1655....

Fler bilder på denna process finns ~3/4 ner i mitt gamla galleri.

Precis, det är moddar i den här stilen jag syftar på, vilket tydligen inte framgick tydligt nog för alla (uppdaterat org.post för att spegla detta). Har hittat åtskilliga moddar av det här slaget, men inget som berör just 670. Men baserat på andra kort som körs med motsvarande kylare ser det ut som att värmeutvecklingen kontra kylaren inte kommer att vara något större problem.

Frågan som kvarstår är väl egentligen hur kylflänsen/-arna ser ut under skalet. Är det ett enda stort åbäke som dessutom är fastlimmat så blir det ju betydligt värre än om det är separata kylflänsar som är monterade endast med skruv eller dylikt. Får söka vidare om inget dyker förbi med specifik insikt i frågan, och i värsta fall öppna skiten och kolla själv. Garantier är ju trots allt till för att brytas.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Sås, körde på den empiriska lösningen och tog fram skruvmejseln. Som jag hoppades och trodde var det en separat fläns som enbart kylde kärnan, så medelst åtta buntband sitter nu H50:n på grafikkortet. Idle-temp ligger på runt 21 grader och det återstår att se hur den presterar under belastning.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Du får gärna ta en bild på kortet och skriva lite Temps. Kul att veta hur bra denna DIY-lösning fungerar

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Tempen verkar rätt hyfsad för stunden. Sitter och lanar med några polare för stunden, så är lite begränsad gällande tester, men just nu ligger tempen på runt 45 grader max. Återkommer med någon bild under aftonen, när tillfälle ges.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Inte de bästa bilderna tyvärr då jag som sagt inte har lust att sätta mig och montera bort kortet för stunden, men ja ... Litet smakprov i vart fall.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Inte de bästa bilderna tyvärr då jag som sagt inte har lust att sätta mig och montera bort kortet för stunden, men ja ... Litet smakprov i vart fall.

http://i.imgur.com/AFOXPhM.jpg

http://i.imgur.com/hDO0WA7.jpg

du måste kyla minnescellerna till --> om du inte vill att de ska brinna upp

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du måste kyla minnescellerna till --> om du inte vill att de ska brinna upp

Med tanke på att de inte hade någon kontakt med originalflänsen så tror jag att jag är safe ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Med tanke på att de inte hade någon kontakt med originalflänsen så tror jag att jag är safe ...

det borde du vara om du inte överklockar dem :3
(dock kan det ju vara något att göra att rikta en extra liten fläkt mot kortet (något du har liggandes som du låter gå i någon fläktkontroller du köper för en billig peng och sedan låter den flåsa lite lätt på minnena så det blir lite luftflöde direkt mot dem.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

det borde du vara om du inte överklockar dem :3
(dock kan det ju vara något att göra att rikta en extra liten fläkt mot kortet (något du har liggandes som du låter gå i någon fläktkontroller du köper för en billig peng och sedan låter den flåsa lite lätt på minnena så det blir lite luftflöde direkt mot dem.)

Nej precis, det här miniprojektetes syfte var huvudsakligen för att slippa den högljudda stockkylaren, så nämnvärd överklockning ligger inte på menyn för stunden. Vad som inte framgår av bilderna är den sidomonterade fläkten i chassit som just nu troligen håller minnestemperaturerna lägre än vad den slutna kylningen erbjöd. Blir eventuellt att köpa några flänsar till minnena vad det lider, men just nu är det inte en högprioritet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Nej precis, det här miniprojektetes syfte var huvudsakligen för att slippa den högljudda stockkylaren, så nämnvärd överklockning ligger inte på menyn för stunden. Vad som inte framgår av bilderna är den sidomonterade fläkten i chassit som just nu troligen håller minnestemperaturerna lägre än vad den slutna kylningen erbjöd. Blir eventuellt att köpa några flänsar till minnena vad det lider, men just nu är det inte en högprioritet.

ok men då borde det ta ett par år innan de ens blir varma nog om du kör stock på minnet med fläkt redan blåsande mot kortet :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb