Vinter OS! Vilka alternativ?

Permalänk
Medlem

Vinter OS! Vilka alternativ?

Jag vill gärna kunna kolla på vinter OS även nu när viasat har tagit över, MEN jag har absolut ingen lust att skriva upp mig på ett abonnemang ala 27 månader då jag inte har något intresse över tv annars, skogs-tv räcker långt och använder knappt det heller.

Jag kan absolut tänka mig och betala för evenemangen men ingen bindningstid, åtminstone inte 2 år!

Vad finns det för alternativ?

Den enda iden jag har för att slippa bindningstid är att be någon som har ett abonnemang att skaffa ett tvilling paket, jag tar tvilling boxen/kortet, och antingen pröjsar personens tv abonnemang under tiden jag använder det eller bara en summa efter överenskommelse.
Då är dock frågan om det är bindningstid på ett tvilling paket också eller går det avsluta när man vill?

Några tips?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Viaplay har ingen bindningstid vad jag vet. Kan det vara ett alternativ?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Viaplay har ingen bindningstid vad jag vet. Kan det vara ett alternativ?

Går det verkligen på viaplay då? Har dom livesändningar där?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Har man ett viasat abbonemang så har man "tillgång till hela OS på viaplay"

Men om jag bara skaffar viaplay då, vad gäller då?

Jag ringde till viaplays telefonsvarare men det går går ju bara starta/avsluta abonnemang eller få teknsik hjälp med uttrustningen typ.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Entusiast

Du kan ju avvakta lite för det finns en chans att regeringen går in och ser till att det måste visas på SVT. Finns nämligen lite bestämmelser sig säger att vissa saker måste visas i en kanal som kan nå nästan alla och de flesta av Viasats kanaler har inte tillräckligt stor teckning. Så om farbror staten anser att även OS borde kunna ses av alla och lägger till det på listan så kommer SVT få visa massa ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan ju avvakta lite för det finns en chans att regeringen går in och ser till att det måste visas på SVT. Finns nämligen lite bestämmelser sig säger att vissa saker måste visas i en kanal som kan nå nästan alla och de flesta av Viasats kanaler har inte tillräckligt stor teckning. Så om farbror staten anser att även OS borde kunna ses av alla och lägger till det på listan så kommer SVT få visa massa ändå.

Hmm det låter ju trevligt, är det en rimlig möjlighet?

Det är ju ingen panik än direkt så kan vänta

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sweede:

Hmm det låter ju trevligt, är det en rimlig möjlighet?

Det är ju ingen panik än direkt så kan vänta

Jag vet faktiskt inte hur rimligt det är. Läste en artikel om det i tidningen för ett par dagar sedan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag vet faktiskt inte hur rimligt det är. Läste en artikel om det i tidningen för ett par dagar sedan.

Då hoppas vi på det! Jag har ju iaf pitchat in med min tv licens!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan ju avvakta lite för det finns en chans att regeringen går in och ser till att det måste visas på SVT. Finns nämligen lite bestämmelser sig säger att vissa saker måste visas i en kanal som kan nå nästan alla och de flesta av Viasats kanaler har inte tillräckligt stor teckning. Så om farbror staten anser att även OS borde kunna ses av alla och lägger till det på listan så kommer SVT få visa massa ändå.

Det är regeringen vi pratar om, inte kommer dom kunna hinna bestämma något sånt innan OS redan är över. SVT har visserligen någon sorts plan för att kunna genomföra intervjuer etc. på plats, men jag tror inte vi ska hoppas på att de kommer kunna visa särskilt mycket bilder från den ryska tundran.

Permalänk
Medlem

Det är SVT som har prioriterat bort OS, så riksdag och regering varken kommer eller ska gå in och göra någonting. Vill man klaga får man vända sig till IOK som säljer till högsta bud istället för att prioritera statliga kanaler.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är SVT som har prioriterat bort OS, så riksdag och regering varken kommer eller ska gå in och göra någonting. Vill man klaga får man vända sig till IOK som säljer till högsta bud istället för att prioritera statliga kanaler.

Jaha så du tycker dem prioriterar bort det hela när den aktör som håller i OS enbart vill ge rättigheter till den som betalar mest. Dess sändningar kostar mer än vad du ens är medveten om. Sedan vem vill prioritera ett OS i ett land där samhället är helt uppåt väggarna. MTG fick det enbart för att man kunde erbjuda reklam vilket i sig gör att man kan sända sketna OS reklamer. Sedan är resten BS rakt igenom. WOW vi visar allt I TV3 och TV10 med usla kommentatorer och reklam efter 5-10minuter. Bara där inser man att allt är ett skämt rakt igenom.

SVT är och förblir bäst på sport.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att vänta med direkta jämförelser tills Viasat iallafall har börjat sända OS? Det är inte så att de har gjort det tidigare, så vi har ingen direkt grund att stå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jaha så du tycker dem prioriterar bort det hela när den aktör som håller i OS enbart vill ge rättigheter till den som betalar mest. Dess sändningar kostar mer än vad du ens är medveten om.

SVT har en budget på ungefär 3,8 miljarder om året. Det är två OS per fyra år, så SVT ska alltså få råd med OS på en budget om 7,6 miljarder kronor. Tycker man sig inte ha råd, ja, då har man prioriterat bort det i förhållande till annat. 250 miljoner kronor ryktas det om, eller 3,3% av SVTs budget.

Skrivet av buddaz:

Sedan vem vill prioritera ett OS i ett land där samhället är helt uppåt väggarna. MTG fick det enbart för att man kunde erbjuda reklam vilket i sig gör att man kan sända sketna OS reklamer. Sedan är resten BS rakt igenom.

Vad pratar du om? SVT valde bort OS genom att inte lägga högsta budet. Det var, är och förblir en fråga om prioriteringar, för nog fan har SVT allt råd, och det med marginal.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Billigast torde vara skaffa NRK eller den danska kanal som återsänder OS. Tysk? Någon av Sky kanalerna?, Eurosport? etc.

Teckna Magine test abb. i en månad gratis när OS börjar? (Eurosport)

Permalänk
Avstängd

viaplay.se ingen bindningstid, sedan kommer en del visas på tv3 och tv10

http://www.viasatsport.se/os/sa-ser-du-os/

Det är bind.tid på tvillingkort, boxer har kontantkort som alternativ.
(Du behöver en box eller en modul om din tv har stöd för det, samt en helt vanlig tv-antenn)

http://www.boxer.se/vart-utbud/boxer-mix-kontantkort/boxer-ko...

Permalänk
Medlem

Det är knappt så det är värt att se på OS nu när Viasat har tagit över känner jag, dom har knappt några bra kommentatorer ö.h.t
Fotbollssektorn har väl en och annan som går att lyssna på men det är ingen höjdare direkt, vintersport förutom hockey har jag aldrig sett på Viasat, är det möjligt att jag helt enkelt bara har missat det eller har dom nån kommentator som kan nånting om längdskidor, skisskytte etc?

Hela grejen med OS på SVT är ju att sitta och mysa i soffan till ljudet av ex Jacob Hård, Jonas Karlsson, Christer Ulfbåge och hela gänget. Det kam tyckas larvigt att gnälla över en sån sak som OS men det är i mitt tycke en ren och skär skandal att denna folkfest (får man väl ändå kalla det för) inte längre ska sändas i en fri kanal!
Hoppas innerligt att Viasat f****r upp hela OS och att dom får så mycket mer skit än vad dom redan har fått så att dom drar sig för att köpa rättigheterna till nästa.

Får ju hoppas att dom håller sig ifrån Brasilien 2016 i alla fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tänker betala en månad viaplay. Blir perfekt för då kan man glo även på datorn på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det är knappt så det är värt att se på OS nu när Viasat har tagit över känner jag, dom har knappt några bra kommentatorer ö.h.t
Fotbollssektorn har väl en och annan som går att lyssna på men det är ingen höjdare direkt, vintersport förutom hockey har jag aldrig sett på Viasat, är det möjligt att jag helt enkelt bara har missat det eller har dom nån kommentator som kan nånting om längdskidor, skisskytte etc?

Hela grejen med OS på SVT är ju att sitta och mysa i soffan till ljudet av ex Jacob Hård, Jonas Karlsson, Christer Ulfbåge och hela gänget. Det kam tyckas larvigt att gnälla över en sån sak som OS men det är i mitt tycke en ren och skär skandal att denna folkfest (får man väl ändå kalla det för) inte längre ska sändas i en fri kanal!
Hoppas innerligt att Viasat f****r upp hela OS och att dom får så mycket mer skit än vad dom redan har fått så att dom drar sig för att köpa rättigheterna till nästa.

Får ju hoppas att dom håller sig ifrån Brasilien 2016 i alla fall.

Vad gör SVT friare än andra kanaler?
Jag tycker det är tvärtom. SVT kan man inte välja bort utan tvingas betala 2000 om året även om man inte ens tittar på kanalerna.
Viasat har ju rekryerat halva SVT's bemanning till OS. Elofsson för skidorna, anja person alpint och viasat har redan de bästa kommentatorerna till hockeyn osv så nog fan har de bra experter. SVT har ingenting kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vad gör SVT friare än andra kanaler?
Jag tycker det är tvärtom. SVT kan man inte välja bort utan tvingas betala 2000 om året även om man inte ens tittar på kanalerna.
Viasat har ju rekryerat halva SVT's bemanning till OS. Elofsson för skidorna, anja person alpint och viasat har redan de bästa kommentatorerna till hockeyn osv så nog fan har de bra experter. SVT har ingenting kvar.

Visste ärligt inte om att Anja och Elfosson var värvade till Viasat. Det är det gamla teamet från SVT som man kommer sakna, dom som jag nämnde.
Ang. fria kanal syftade jag på att om man nu vill ha tillgång till hela OS utan reklam, såsom med SVT, så är man nu tvungen att först betala en för en tv-avgift som jag håller med om är väldigt omdebatterad och konstig...men det är inte den avgiften jag syftar på i synnerhet. Utan att nu blir du tvungen att pröjsa upp ytterligare cash för nånting som brukade vara "gratis".
Krångligt formulerat jag vet, men hoppas du förstår min poäng lite.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Visste ärligt inte om att Anja och Elfosson var värvade till Viasat. Det är det gamla teamet från SVT som man kommer sakna, dom som jag nämnde.
Ang. fria kanal syftade jag på att om man nu vill ha tillgång till hela OS utan reklam, såsom med SVT, så är man nu tvungen att först betala en för en tv-avgift som jag håller med om är väldigt omdebatterad och konstig...men det är inte den avgiften jag syftar på i synnerhet. Utan att nu blir du tvungen att pröjsa upp ytterligare cash för nånting som brukade vara "gratis".
Krångligt formulerat jag vet, men hoppas du förstår min poäng lite.

För min del spelar det nada roll om Anja är för Viasat tycker hon var sådär när hon var i vinterstudion förra året. Eloffson börjar bli för tjatig plus att det är sådana personer som går dit pengarna finns.

Håller med dig
Chris, Lehman, Peben och och Renberg vid Hockey sändningar det är flera gånger bättre än det andra som till exempel TV4 skrapar fram till sina VM sändningar. Staffan Lindeborg tycker jag är väldigt bra, han brukar hålla i simning om jag inte mins fel plus lite andra sporter. SVT håller alltid hög kavitet, tyvärr är det bara så idag att allt sänds i skitkanalerna för det är där sporterna tjänar mest. Bara NFL sändningarna som Viasat sände på TV10 var först på engelska med grym kommentator och sedan året senare ändrade man till jobbiga svenskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Håller med dig
Chris, Lehman, Peben och och Renberg vid Hockey sändningar det är flera gånger bättre än det andra som till exempel TV4 skrapar fram till sina VM sändningar. Staffan Lindeborg tycker jag är väldigt bra, han brukar hålla i simning om jag inte mins fel plus lite andra sporter.

Precis, hela grejen med SVT's sportsändningar är och har alltid varit och kommer alltid att vara kvaliteten på sina kommentatorer. Pålästa och jiddrar inte i onödan, det är en ren fröjd att sitta och lyssna på ex Ulfbåge och Calle vid skidskytte.
Får väl trösta mig med att vinterstudion snart drar igång, har för mig att TV4 skippar skidskytte-sändningarna efter all skit dom fick förra året?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Precis, hela grejen med SVT's sportsändningar är och har alltid varit och kommer alltid att vara kvaliteten på sina kommentatorer. Pålästa och jiddrar inte i onödan, det är en ren fröjd att sitta och lyssna på ex Ulfbåge och Calle vid skidskytte.
Får väl trösta mig med att vinterstudion snart drar igång, har för mig att TV4 skippar skidskytte-sändningarna efter all skit dom fick förra året?

TV4 sänder skiten i år med. Tyvärr tråkigt fast man bara vill se den svenske skytten, glömt namnet just nu. Finns inte så många andra bra svenskar.
Handbollen blir TV4 igen som vanligt. Pengarna styr och det kvittar så länge bara det svenska folket kan se det som det så fint heter nu mer. Är less på Tv4 när dem sänder fotboll kval. Jag mins när SVT sände Handboll VM det var tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Pengarna styr och det kvittar så länge bara det svenska folket kan se det som det så fint heter nu mer.

Återigen, SVT har massor med pengar att förfoga över, men väljer bort sport i allt större utsträckning. Vill man bli arg så får man allt bli arg på SVT som inte längre tycker att sport tillhör allmänintresset.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Återigen, SVT har massor med pengar att förfoga över, men väljer bort sport i allt större utsträckning. Vill man bli arg så får man allt bli arg på SVT som inte längre tycker att sport tillhör allmänintresset.

Källa på att dom skulle ha en stor kassa? Har nämligen hört motsatsen ett tag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Källa på att dom skulle ha en stor kassa? Har nämligen hört motsatsen ett tag

http://sv.wikipedia.org/wiki/SVT

Budget på 3,8 miljarder, omsättning på 4 miljarder.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

viaplay.se ingen bindningstid, sedan kommer en del visas på tv3 och tv10

http://www.viasatsport.se/os/sa-ser-du-os/

Det är bind.tid på tvillingkort, boxer har kontantkort som alternativ.
(Du behöver en box eller en modul om din tv har stöd för det, samt en helt vanlig tv-antenn)

http://www.boxer.se/vart-utbud/boxer-mix-kontantkort/boxer-ko...

Skrivet av ozo64:

Tänker betala en månad viaplay. Blir perfekt för då kan man glo även på datorn på jobbet

Är ni säkra på att det är fullt utbud på viaplay?

Jag har fått för mig att det funkar som så att har du Viasat, det vanliga till TV har du även hela ditt kanalutbud på Viaplay, skaffar du endast Viaplay är ditt utbud begränsat.
Jag är inte jätte intresserad av 3an och 10an då det säkerligen kommer vara sjukt mycket reklam där.

Endast viaplay är ju rätt rejält mycket billigare än ett kanalpaket från viasat och dessutom ingen bindningstid.

Mycket tveksam att man skulle få tillgång till "dom riktiga" OS sändningarna med endast Viaplay.

Edit: Mycket riktigt.
Med Viaplay får du som kund tillgång till ditt TV-utbud var och när du vill.
Har man bara viaplay har man inget tv utbud och har därför inte tillgång till "vanlig" tv.

Just nu känns det som den bästa lösningen är att hitta någon med Viasat, betala en summa och låna deras Viaplay-konto, för man kan la ändå vara inloggade flera samtidigt på samma konto? Det täcker väl ett hushåll?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd

Alla har tillgång till samma material på viaplay oavsett om man har viasat som leverantör någon annanstans, dom har skrivit det klantigt.
Viaplay är inga tv kanaler på nätet utan det är evenemang som sänds där, tillsammans med filmer och serier), Tv3, Tv6, Tv10 streamas dock på viaplay.se också.

Dom sänder all sport på viaplay.se, ang. hur många som kan titta så är det 5st enheter som gäller alla enheter registreras så när du använt 5 olika är det stopp.

Kolla den här länken så får du ett hum om hur det funkar med sportsändningar
http://my.viaplay.se/sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Alla har tillgång till samma material på viaplay oavsett om man har viasat som leverantör någon annanstans, dom har skrivit det klantigt.
Viaplay är inga tv kanaler på nätet utan det är evenemang som sänds där, tillsammans med filmer och serier), Tv3, Tv6, Tv10 streamas dock på viaplay.se också.

Dom sänder all sport på viaplay.se, ang. hur många som kan titta så är det 5st enheter som gäller alla enheter registreras så när du använt 5 olika är det stopp.

Kolla den här länken så får du ett hum om hur det funkar med sportsändningar
http://my.viaplay.se/sport

Kort och gott, om jag startar ett Viaplay konto kommer jag kunna se lika mycket OS som om jag hade ett Viasat tv abonnemang, och utan reklam?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd

Nu är jag inte insatt då jag avskyr OS men rimligtvis borde du se mer på viaplay då man i tv kanalerna ofta brukar klippa hej vilt fram och tillbaka mellan olika grenar ?

(Är den uppfattningen jag fått när jag zappat förbi svt innan i alla fall)

Permalänk
Medlem

Ja men löser det sig med ett viaplay konto är ju saken klar!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB