Permalänk

Kan man spela på en Elitebook/laptop?

Oke så jag har fått tag i denna här saken vet inte ens om man kan kalla en Elitebook för en laptop lr vad skillnaden är haha jag är urkass på datorer.

Min fråga är kan man köra spel på den eller är den för dålig? vad för spel?, tips?.

Han som hade den innan visste inte själv då han inte testat och jag kan inte starta den för att själv testa p.g.a Windows fel så jag måste köpa en Windows 7 skiva.

Jag fick ingen skiva med dock så fick jag ju datorn så det e bara tacka och ta emot.

Det enda jag vet om datan är vad som står på den, det är : HP Elitebook, 2540p, i5.

Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Om du ska spela på den, så är väl grafikkretsen den viktigaste hårdvaran, för att avgöra om den är bra eller inte..

En snabbgoogling sa att det var en 540M eller 560M tillsammans med i5, så den lär väl iaf. klara lättare spel.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Hmm okey är League of Legends ett "lättare" spel ? lr Dragon age origins?

Permalänk

League of legends kan nog räknas som ett lättare spel, dragon age vet jag faktiskt inte, men tror att det borde gå med lite lägre grafikinställningar i vilket fall som helst.

Permalänk

Tror att det är Intel Graphics Media Accelerator (GMA) HD Graphics står det på liknande Elitebook

Permalänk
Skrivet av Simpa1000:

League of legends kan nog räknas som ett lättare spel, dragon age vet jag faktiskt inte, men tror att det borde gå med lite lägre grafikinställningar i vilket fall som helst.

okey tack!

Permalänk

EliteBook har Intel HD Graphics, EliteBook 8440p har Intel HD Graphics 3000 iallafall. Det duger för lättare spel. Dragon Age borde den ha lite svårare för.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Vad jag såg när jag googlade hade modellen med i5 540m eller 560M, medan de med i7 hade HD Graphics...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad jag såg när jag googlade hade modellen med i5 540m eller 560M, medan de med i7 hade HD Graphics...

det är en modell av processor 540m och 560m är båda i5-processorer från andra (?) generationens core-processorer

Edit: första generationen mobile-processorer var det, arrandale från westmere-arkitekturen (men andra generationen core-processorer i stort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

det är en modell av processor 540m och 560m är båda i5-processorer från andra (?) generationens core-processorer

Det har du ju rätt i..

Varför ska alla tillverkare ha samma eller liknande beteckningar?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det har du ju rätt i..

Varför ska alla tillverkare ha samma eller liknande beteckningar?

håller med...som AMD, vad ska de på "280" för? Nvidia har redan haft stor succe med det namnet, det borde vara skyddat från vidare användning för all framtid

Permalänk

Har en annan fråga funkar fruit loops studio bra på denna? går det att byta till bättre grafik?

Permalänk

fruit loops är inte ett dugg beroende av grafikkortet vad jag vet, det är processorn och minnet som spelar in mest där.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayahuazca:

Har en annan fråga funkar fruit loops studio bra på denna? går det att byta till bättre grafik?

det går inte att byta grafik på din laptop. Det finns modeller där det går, men de är ovanliga och det är inte prisvärt på en äldre dator (då kostar en ny dator med ett bättre kort oftast mindre)

Det enda sättet att få bättre grafik för dig som trots allt har en expresscard-slot är att köpa en eGPU-lösning som kostar omkring 2500 + kostnaden för ett grafikkort. Det är billigare att köpa en rätt ok begagnad spel-laptop. Det är dessutom rätt svårt att installera

Permalänk

Hallå igen har fått igång datan nu och har laddat ner ett program från piriform, jag tycke den blev varm som f** väldigt snabbt

CPU
Intel Core i5 540M
Cores 2
Threads 4
Name Intel Core i5 540M
Code Name Arrandale
Package Socket 989 rPGA
Technology 32nm
Specification Intel Core i5 CPU M 540 @ 2.53GHz
Family 6
Extended Family 6
Model 5
Extended Model 25
Stepping 5
Revision K0
Instructions MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, Intel 64, NX, VMX, AES
Virtualization Supported, Disabled
Hyperthreading Supported, Enabled
Bus Speed 133,0 MHz
Rated Bus Speed 2394,1 MHz
Stock Core Speed 2533 MHz
Stock Bus Speed 133 MHz
Average Temperature 72 °C
Caches
L1 Data Cache Size 2 x 32 KBytes
L1 Instructions Cache Size 2 x 32 KBytes
L2 Unified Cache Size 2 x 256 KBytes
L3 Unified Cache Size 3072 KBytes
Core 0
Core Speed 2793,1 MHz
Multiplier x 21,0
Bus Speed 133,0 MHz
Rated Bus Speed 2394,1 MHz
Temperature 72 °C
Thread 1
APIC ID 0
Thread 2
APIC ID 1
Core 1
Core Speed 2793,1 MHz
Multiplier x 21,0
Bus Speed 133,0 MHz
Rated Bus Speed 2394,1 MHz
Temperature 72 °C
Thread 1
APIC ID 4
Thread 2
APIC ID 5

Vad kan man göra åt detta? :/
* Och detta i energi snåltläge..

Permalänk
Skrivet av runeman:

det går inte att byta grafik på din laptop. Det finns modeller där det går, men de är ovanliga och det är inte prisvärt på en äldre dator (då kostar en ny dator med ett bättre kort oftast mindre)

Det enda sättet att få bättre grafik för dig som trots allt har en expresscard-slot är att köpa en eGPU-lösning som kostar omkring 2500 + kostnaden för ett grafikkort. Det är billigare att köpa en rätt ok begagnad spel-laptop. Det är dessutom rätt svårt att installera

hmm 2500 skulle väl det kunna va värt om man kan spela mer nya spel på eller är det att sikta för högt?
Satt ju hos en kompis och spelade lite Dragon age på hans data och blev helt fasst ::D vill kunna spela det och liknande på bra grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayahuazca:

hmm 2500 skulle väl det kunna va värt om man kan spela mer nya spel på eller är det att sikta för högt?
Satt ju hos en kompis och spelade lite Dragon age på hans data och blev helt fasst ::D vill kunna spela det och liknande på bra grafik.

Då tycker jag du ska kolla in villageinstruments.com, deras vidock 4 overdrive räcker för att driva ett gtx 660 så får du dig en rejäl skjuts med lite tur kan du använda optimus-drivrutinerna och få acceleration på datorns egna display, annars får du nöja dig med spel på extern skärm (vidock är också usb-hubb så det är rätt bekvämt)
$239+$25 i frakt för vidock, sen får du köpa ett gtx 660 för nån lapp på swec marknad.

Permalänk
Medlem

Det är lite overkill för din maskin men den kan ju hänga med till nästa laptop också förutsatt att du köper en med expresscard nästa gång också

Permalänk
Skrivet av Ayahuazca:

hmm 2500 skulle väl det kunna va värt om man kan spela mer nya spel på eller är det att sikta för högt?
Satt ju hos en kompis och spelade lite Dragon age på hans data och blev helt fasst ::D vill kunna spela det och liknande på bra grafik.

Min eGPU rullar på riktigt bra!
Spelar de flesta titlar på high settings (se signatur).
Jag svara gärna på frågor om du har går i tankarna att bygga en

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem

Mer fakta om datorn i fråga kan du enklast hitta på den här adressen: "http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/productbulletin..."
Angående ditt inlägg senare i tråden, där du påpekar att datorn blir snabbt varm , eller het till och med:
- Kolla att fläkten snurrar!! Gör den inte det - stäng av och åtgärda det allra först. Du hittar reparationsanvisningar på den här adressen: "http://h20464.www2.hp.com/default.htm", gör dina val angående modell och välj sedan "Remove/Replace videos" där du kan hitta videos som visar hur du kan öppna datorn och ser var fläkten och kylelementet sitter. Rengör eller byt!
Notera även att byte av gammalt kylpasta mellan CPU/kylelement kan hjälpa. Resten måste du klara själv!
Modellen i fråga är INTE avsett att spela med, på sin höjd kan du spela några allra mest enklaste spel med den.
Open GrL fungerar relativt ba (denna dator är avsett att användas professionelt i kontorsmiljö).