Asus Matrix HD7970 Problem.

Permalänk
Medlem

Asus Matrix HD7970 Problem.

Hej, köpte ett Asus Matrix HD7970 3GB och "installerade" det idag och nu är där ingen bild på skärmen, har provat 2st olika skärmar.
Jag satte i mitt gamla kort igen, ett XFX 6870 1GB och det fungerar alldeles utmärkt.
Jag har ett 600W nätagg och på lådan jag fick det nya kortet i det så stod det att minsta rekommenderade antal W var 650W, skulle det kunna vara problemet?
Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

600w räcker, har du senaste drivrutinerna för kortet? Jag brukar alltid formatera dator samt installera om OS o alla drivrutiner när jag byter någon viktig komponent.

Har du provat olika uttag på kortet? Haft en skärm i taget eller båda samtidigt?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

600w räcker, har du senaste drivrutinerna för kortet? Jag brukar alltid formatera dator samt installera om OS o alla drivrutiner när jag byter någon viktig komponent.

Har du provat olika uttag på kortet? Haft en skärm i taget eller båda samtidigt?

Nix, har ej kunnat installera de senaste drivisarna då jag inte får någon bild, skulle det funka och installera de som följde med det nya kortet nu när jag har det gamla i? Att formatera datorn och installera om OS är jag inte särskillt sugen på, men om det är det som krävs så får jag helt enkelt göra det. Men då krävs det ju att jag har bild också.

Yes jag har provar båda DVI-uttagen, med 2 olika sladdar i 2 olika skärmar. Först provade jag med båda skärmarna i samtidigt men när det inte ville funka så körde jag med endast 1 skärm.

Permalänk
Medlem

När jag kopplade in mitt 7970Ghz edition första gången o sen skulle starta datorn så blev skärmen också svart. sen startade jag om datorn igen. då kom de fram bara några konstigt streck på skärmen sen fungerade som de skulle ^^_

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe69:

När jag kopplade in mitt 7970Ghz edition första gången o sen skulle starta datorn så blev skärmen också svart. sen startade jag om datorn igen. då kom de fram bara några konstigt streck på skärmen sen fungerade som de skulle ^^_

Haha skönt för dig. Jag har provat att starta om ett antal gånger men det funkar inte. :/

Permalänk
Medlem

Du kan ha haft maximal otur och fått ett dött kort. Det täcker dock garantin.
Testa köra DriverSweeper först dock och installera senaste AMD drivarna från AMDs hemsida.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Prova göra en reset cmos. Kanske hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Du kan ha haft maximal otur och fått ett dött kort. Det täcker dock garantin.
Testa köra DriverSweeper först dock och installera senaste AMD drivarna från AMDs hemsida.

Skrivet av Nzt:

Prova göra en reset cmos. Kanske hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Har testad detta nu, inget av det gav något resultat så nu ska jag bara vänta tills på måndag så att jag kan skicka tillbaka kortet och förhoppningsvis få ett nytt, om jag får ett nytt och det inte heller funkar så köper jag ett nytt nätagg och provar om det kan vara det som orsakar det.
Eller om någon har några andra tips så tas de gärna emot.

Permalänk
Medlem

Du kan behöva uppdatera bios på moderkortet. Jag var tvungen att göra det på båda av mina MSI Z77 moderkort för att få mitt 7970 matrix att ge bild öht. Och eftersom du inte får bild alls så har det inget med drivrutinerna att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Du kan behöva uppdatera bios på moderkortet. Jag var tvungen att göra det på båda av mina MSI Z77 moderkort för att få mitt 7970 matrix att ge bild öht. Och eftersom du inte får bild alls så har det inget med drivrutinerna att göra.

Okej, jag har ett http://www.inet.se/produkt/1902052/msi-990fxa-gd65-990fx, hur hittar jag senaste versionen av bios till just mitt mobo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HHenkEE:

Okej, jag har ett http://www.inet.se/produkt/1902052/msi-990fxa-gd65-990fx, hur hittar jag senaste versionen av bios till just mitt mobo?

http://www.msi.com/product/mb/990FXA-GD65.html#/?div=Overview

Gissar att du kan hitta resten själv ? Annars borde både BIOS och drivrutiner finnas i download eller support tabben.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

http://www.msi.com/product/mb/990FXA-GD65.html#/?div=Overview

Gissar att du kan hitta resten själv ? Annars borde både BIOS och drivrutiner finnas i download eller support tabben.

Tack! Jo det fanns en massa downloads i BIOS-taben, hur vet jag vilken av alla dem det är? Ursäkta för att jag är så frågvis men är ganska grön på detta området och jag vill helst inte ha ihjäl mitt stackars moderkort bara för att jag gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HHenkEE:

Tack! Jo det fanns en massa downloads i BIOS-taben, hur vet jag vilken av alla dem det är? Ursäkta för att jag är så frågvis men är ganska grön på detta området och jag vill helst inte ha ihjäl mitt stackars moderkort bara för att jag gör fel.

Vad för OS ? Välj vilken du har OS och ladda ner alla drivrutiner ? Lika att göra det, angående BIOS så gissar jag den senaste versionen ? Bara att kolla efter datum. Hur man installera BIOS kan du lätt googla fram, blir nog bättre än att jag ger en halvdan förklaring.

Typ: https://www.google.se/search?site=webhp&q=how+to+update+bios+...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Vad för OS ? Välj vilken du har OS och ladda ner alla drivrutiner ? Lika att göra det, angående BIOS så gissar jag den senaste versionen ? Bara att kolla efter datum. Hur man installera BIOS kan du lätt googla fram, blir nog bättre än att jag ger en halvdan förklaring.

Typ: https://www.google.se/search?site=webhp&q=how+to+update+bios+...

Okej, tack!

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat BIOS nu och allt flyter på som det ska med det nya kortet, tror dock att jag ändå ska skaffa mig ett nytt nätagg dels för att vara på den säkra sidan och så vill jag ha ett modulärt.
Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HHenkEE:

Har uppdaterat BIOS nu och allt flyter på som det ska med det nya kortet, tror dock att jag ändå ska skaffa mig ett nytt nätagg dels för att vara på den säkra sidan och så vill jag ha ett modulärt.
Tack för hjälpen alla!

Glad att det fixade sig,

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HHenkEE:

Har uppdaterat BIOS nu och allt flyter på som det ska med det nya kortet, tror dock att jag ändå ska skaffa mig ett nytt nätagg dels för att vara på den säkra sidan och så vill jag ha ett modulärt.
Tack för hjälpen alla!

Du behöver absolut inte nytt nätagg för Wattens skull. Jag har ett 600W agg och kör två 7970 i CF med en Amd 8350 lite chockad. Mätte och det drar inte över 500W vid väggen. Så kör på ditt nätagg om du inte vill byta av någon annan anledning förstås.

Edit: Damn autocorrect! Clocka ska de va.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Glad att det fixade sig,

Jag med! Tack ännu en gång.

Skrivet av DanneLiu:

Du behöver absolut inte nytt nätagg för Wattens skull. Jag har ett 600W agg och kör två 7970 i CF med en Amd 8350 lite chockad. Mätte och det drar inte över 500W vid väggen. Så kör på ditt nätagg om du inte vill byta av någon annan anledning förstås.

Edit: Damn autocorrect! Clocka ska de va.

Okej, tack! Var egentligen mest för att jag ville ha ett modulärt.