Tillbaka till fototräsket! Hjälp med nytt kamerahus och objektiv!

Permalänk
Medlem

Tillbaka till fototräsket! Hjälp med nytt kamerahus och objektiv!

Tjenare!

Var tvungen att sälja min Canon 6D och 50mm f1.8 vid studiestarten pga diverse ekonomiska problem. Men nu är man på fötterna igen.

Jag letar då efter ett kamerahus, samt objektiv som kommer vara liknande det jag hade innan. Jag har en budget på runt 14,000kr.

Vad jag fotar mest:
Porträtt
Natur/stad
Long Exposure

Vad jag inte fotar så mycket:
Sport (dock vore det kul om det funkade okej ändå)
Wildlife
Filmar (enstaka gånger)

De jag har kollat på från Nikon:
D600
D7100

Canon:
7D
70D
Beg 5D Mark II

Kan Canon extremt väl, så Nikon blir ju ett nytt system för mig att använda. Idén är dock att hus och objektiv skall hamna under 14,000kr. Detta blir svårt med D600 men det är jag medveten om!

Gillar 50mm omfattningen på FF hus, så om det är crop så blir det väl 28mm som motsvarar det i så fall.

Vad tror ni passar bäst? Kamerahus samt objektiv.

Tacksam för hjälp.

Mvh,
David

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

5D:n är ju fantastisk om du har de pengarna.. men kanske inte så snabb om du ska fota sport.
ISO-egenskaperna, bildfilerna och filmkvalitén..... mmm.

Till sport är väl 7D bättre..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det jag tänkt, dock så vet jag inte vart man kan hitta en bra 5D Mark II begagnad.

Och hur funkar det med service och så, jag har ju märkt att bra kameror håller ett tag, men hur dyrt blir det om dom går sönder?

Skrivet av DaBone:

5D:n är ju fantastisk om du har de pengarna.. men kanske inte så snabb om du ska fota sport.
ISO-egenskaperna, bildfilerna och filmkvalitén..... mmm.

Till sport är väl 7D bättre..

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?_text=5d

Service är väl som med alla andra kameror.. kostar. Men vissa kameror ligger längre i Canons/Nikons supportlist..

Oftast är det väl slutaren som ger upp först och det dröjer ett bra tag. Men det kostar väl gissningsvis 3-4000kr att fixa.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?_text=5d

Service är väl som med alla andra kameror.. kostar. Men vissa kameror ligger längre i Canons/Nikons supportlist..

Oftast är det väl slutaren som ger upp först och det dröjer ett bra tag. Men det kostar väl gissningsvis 3-4000kr att fixa.

8500kr för en 5D Mark II med 20,000 exponeringar, kvitto etc finns. Helt OK pris?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Lite dyr kanske, men verkar vara en förbannat trevlig kamera.

Sony Alpha A7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

8500kr för en 5D Mark II med 20,000 exponeringar, kvitto etc finns. Helt OK pris?

Slutaren är specad till 150000 exponeringar, men kan hålla längre..

Tycker det är ett OK pris om kameran i övrigt är välbehållen. Rattar och knappar är okej osv...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Slutaren är specad till 150000 exponeringar, men kan hålla längre..

Tycker det är ett OK pris om kameran i övrigt är välbehållen. Rattar och knappar är okej osv...

Är det värt att köpa en ny kamera för ungefär samma pris, tex Canon 70D, med garantier och sånt, eller spelar kanske inte sånt lika mycket roll eftersom Mark II är en såpassa bra kamera?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Mellan en 70D och 5D MKII, skulle jag valt 5D:n alla dagar i veckan... speciellt om den bara gått 20k exponeringar.
Men också med tanke på vad du fotograferar "mest"..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

jag har sammanställt begagnat-priser på 5D MkII från ungefär en månad tillbaka. om du är intresserad av listan kan du PM:a men jag kan säga att nästan alla priser ligger mellan 7000 och 9000 beroende på antal exponeringar. (80000-10000 exp ungefär).

med din budget tycker jag gott du kan satsa på denna underbara kamera

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Den stora svagheten med 5D mkII är autofokussystemet, men för övrigt passar den ju bäst med det du fotograferar mest. 6D är något bättre på det, men den antar jag inte är aktuell igen? Det finns annars många beg. 5d mkII och 7D ute, så där finns mycket att välja mellan, t o m jag har en annons ute på ett 7D-paket.

7D
+ är ett par tusen billigare så där kan du få in fler objektiv i budgeten.
+ snabbare och mer avancerad autofokus, många fler af punkter och flera som är korslagda, bättre af i mörker.
+ snabbare serietagning
+ bättre vädertätning
+ en del ef-s objektiv som inte finns motsvarande till fullformat

5D mkII
+ lättare att få till korta skärpedjup vid te x porträttfoto
+ större och ljusare sökare
+ bättre brusegenskaper både vid låga och höga iso (vissa verkar ha bandningsproblem dock vid höga iso)
+ större bildutsnitt (ger mer vidvinkel, dock så finns många bra extremvidvinklar till cropkameror), nackdelen är att de svagare ytterkanterna på objektiven används.

För din fotografering så antar jag att du behöver dels en vidvinkel för natur och stadsfoto. För porträtt behövs nåt i 35-50 mm (crop) eller 50-75 mm (fullformat). Kör du på fullformatsspåret tycker jag Canon 24-105 f4 IS verkar vara det bästa alternativet som täcker hyfsad vidvinkel och porträtt.

Fota vilda djur och fåglar kräver stora och dyra objektiv, så det får du vänta på, men det nästa objektivet borde vara 70-200 IS f4 eller f. 2.8.

70D verkar ha utvecklats en del när det gäller filmningsbiten av vad såg på http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-70d?utm_campaign=in... men det känns om du missar fullformatsfördelarna med 5D och det billigare priset med 7D.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Tänk på att de flesta objektiv blir skarpare om dom används på en FF kamera. Jag hade hellre tagit 12mpix FF än en 24mpix crop med likvärdigt glas så länge som man inte får slut på brännvidd.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Fotograferat med en 5D MKIII idag och kan väl säga att den också är okej.

Porträtt = Fantastisk
Miljö/Landskap/Stadsfoto = Fantastisk
Kvällsbilder = Amazing
Konsertbilder = Fantastisk
Sport (Handboll/Fotboll/Hockey) = Suger något så fruktansvärt! Värdelös..

Filmning = Fungerar bra, bra kvalité men lite problem med fokus när motivet rör sig.. möjligt att det bara är jag också.

Med rätt objektiv så är det en fantastisk kamera..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Filmning = Fungerar bra, bra kvalité men lite problem med fokus när motivet rör sig.. möjligt att det bara är jag också...

på den punkten är det faktiskt bara du, lite övning så sitter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

på den punkten är det faktiskt bara du, lite övning så sitter det

Antog det..

Ska dock öva på min egna kamera när den kommer tillbaka... en 1DX.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Antog det..

Ska dock öva på min egna kamera när den kommer tillbaka... en 1DX.

ja med den kameran har du inga ursäkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

ja med den kameran har du inga ursäkter

No pressure, no pressure...

Lämnat in den med ett par objektiv som ska fixas och fokusjusteras.. men får ju aldrig tillbaka den. 2,5 veckor nu..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

No pressure, no pressure...

Lämnat in den med ett par objektiv som ska fixas och fokusjusteras.. men får ju aldrig tillbaka den. 2,5 veckor nu..

Surt, hatar o vänta på prylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fotograferat med en 5D MKIII idag och kan väl säga att den också är okej.

Porträtt = Fantastisk
Miljö/Landskap/Stadsfoto = Fantastisk
Kvällsbilder = Amazing
Konsertbilder = Fantastisk
Sport (Handboll/Fotboll/Hockey) = Suger något så fruktansvärt! Värdelös..

Filmning = Fungerar bra, bra kvalité men lite problem med fokus när motivet rör sig.. möjligt att det bara är jag också.

Med rätt objektiv så är det en fantastisk kamera..

Var det verkligen 5D mk3du testade? Jag har den själv och tycker autofokusen är alldeles utmärkt även för sport.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Var det verkligen 5D mk3du testade? Jag har den själv och tycker autofokusen är alldeles utmärkt även för sport.

Japp, 5d MKIII - 300mm 2,8L..

Men det beror också kanske vad man är van vid.. Brukar använda Canons 1D: or till sport annars, vilka är ljusår bättre.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Lite dyr kanske, men verkar vara en förbannat trevlig kamera.

Sony Alpha A7

Jag var nog den första att hoppa på Sony(Minolta) tåget.. men skulle nog fundera både en och två gånger innan den kameran, vid den här tidpunkten (är nog bättre 2015 eller så när det börjar finnas mer optik).
visst den är liten och 35mm sensor. Men är ju fortfarande FE-mount objektiv vi talar om..
det systemet har ju funnits i ungefär 5 minuter...
Finns ju alla E-mount (APS-C) men då blir det crop-mode på kameran.
Och visst går ju att köpa adaptrar till större A-mount eller även objektiv från andra märken..
men tycker det förtar iden med en liten kamera med små objektiv.
Sedan ljudet när man tar kort med A7 kamerorna verkar inte vara direkt tyst, tycker Sony har gjort en stor miss där :/

Sony A-mount har funnits sedan 2006 och är fortfarande endel hål i den lins-uppsättningen.
Fast det blir sakta men säkert bättre.
Sony E-mount släpptes 2010.
Sony FE-mount 2013.... okej verkar som om det ska finnas 5st objektiv så småningom...
Men när kameran släpps 1 December 2013 så finns 1-2 objektiv..
kit-zoomen som endast går att köpa tillsammans med en kamera och 35mm som ska släppas någon gång i december.

FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS, an image-stabilised 'kit' zoom (won't be sold separately).

FE 35mm F2.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T* ($799) available in December 2013.
FE 55mm F1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T* ($999) available in January 2014.
FE 24-70mm F4 ZA OSS Carl Zeiss Vario Tessar T* ($1199) available in February 2014.
FE 70-200mm F4 G OSS [pricing and availability still to be confirmed]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag har lyckats höja ribban på priset lite, vilket betyder att jag kan kika på D610 och Canon 6D (som jag fotat med innan). Jag kommer köra med 50mm 1.8/1.4 så dom 16000kr (ungefär) är endast huset jag räknar med.

Dock så känner jag att det kanske är värt med en 5D Mark 2 som många har sagt, men hur är det med beg prylar? Jag är så sjukt pedant själv så blir osäker på hur andra har använt deras om man säger så.

Oljeproblemet med D600 har ju inte löst sig än, från vad jag har läst, därav har jag kikat på D610. Är det löst så blir det ju självkalrt en D600.

Vad tror ni?

Det som är dödaren med 6D som jag hade innan, var autofokusen. En Cross och bara 11 fokus points. Likadan som 5D Mark 2 eller hur?

Skrivet av Bakwetu:

Den stora svagheten med 5D mkII är autofokussystemet, men för övrigt passar den ju bäst med det du fotograferar mest. 6D är något bättre på det, men den antar jag inte är aktuell igen? Det finns annars många beg. 5d mkII och 7D ute, så där finns mycket att välja mellan, t o m jag har en annons ute på ett 7D-paket.

7D
+ är ett par tusen billigare så där kan du få in fler objektiv i budgeten.
+ snabbare och mer avancerad autofokus, många fler af punkter och flera som är korslagda, bättre af i mörker.
+ snabbare serietagning
+ bättre vädertätning
+ en del ef-s objektiv som inte finns motsvarande till fullformat

5D mkII
+ lättare att få till korta skärpedjup vid te x porträttfoto
+ större och ljusare sökare
+ bättre brusegenskaper både vid låga och höga iso (vissa verkar ha bandningsproblem dock vid höga iso)
+ större bildutsnitt (ger mer vidvinkel, dock så finns många bra extremvidvinklar till cropkameror), nackdelen är att de svagare ytterkanterna på objektiven används.

För din fotografering så antar jag att du behöver dels en vidvinkel för natur och stadsfoto. För porträtt behövs nåt i 35-50 mm (crop) eller 50-75 mm (fullformat). Kör du på fullformatsspåret tycker jag Canon 24-105 f4 IS verkar vara det bästa alternativet som täcker hyfsad vidvinkel och porträtt.

Fota vilda djur och fåglar kräver stora och dyra objektiv, så det får du vänta på, men det nästa objektivet borde vara 70-200 IS f4 eller f. 2.8.

70D verkar ha utvecklats en del när det gäller filmningsbiten av vad såg på http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-70d?utm_campaign=in... men det känns om du missar fullformatsfördelarna med 5D och det billigare priset med 7D.

Tack för ditt input. Sitter och kollar beg kameror nu. Känner en som säljer sin 5D Mark 2 med grepp för 9000kr, prutbart... funderar på om det är ett givet köp..?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Japp, 5d MKIII - 300mm 2,8L..

Men det beror också kanske vad man är van vid.. Brukar använda Canons 1D: or till sport annars, vilka är ljusår bättre.

Våra 1D modeller klarar att driva runt de stora vita canonobjektiven snabbare än en mindre kamera kan.

Har du inte gått med i CPS? Då borde du ju ha fått tillbaka prylarna för två veckor sen

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

I valet Canon 6D eller Nikon D610 så kommer du bli nöjd oavsett vilken du väljer.
Jag hade gått på magkänslan. Vilken gillar jag bäst? Vilken känns skönast att hålla i?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, 5d mkII har liknande AF som 6D, faktiskt lite sämre i och med att 6Ds mittpunkt är bättre och den har riktigt bra mörkerfokusering. Kunde du inte leva med det hos 6D (??) så får du problem med 5D mkII. Vad jag sett på forum verkar de flesta använda sig av centrumpunkten och sen omkomponera så hela motivet kommer med. Ska du ha bättre AF och fullformat blir det 5d mk3 och väldigt långt över budgeten, alternativet inom budgeten är i så falll crop kameror.

I och med att du inte har några objektiv nu är Nikon klart intressant, det tar väl ett tag att vänja om sig när man är Canonist, men det är inte hela världen. Nikon har bättre af-system på sina billigare fullformatare jämfört med Canon, men om du vill undvika oljekladdsproblemen som många d600 och d800 har, blir det en ny d610 i så fall. Det kostar ju mer, men du kan annars alltid fundera på US- eller Hong Kong-import/halvimport. Du får inte garantierna som du har med en svenskköpt, men de är ju bättre i jämförelse med en begagnad kamera som oftast inte har några garantier alls. T ex ebay (ren import) eller halvimport hos betrodda säljare
http://www.hdewcameras.co.uk/nikon-d610-body-1498-p.asp?uid=b...
http://www.flashcamera.co.uk/digital-slr-cameras/

6D är nog inte lönt att köpa i utlandet eftersom Rajala har den nu för 13900 inkl frakt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Ja, 5d mkII har liknande AF som 6D, faktiskt lite sämre i och med att 6Ds mittpunkt är bättre och den har riktigt bra mörkerfokusering. Kunde du inte leva med det hos 6D (??) så får du problem med 5D mkII. Vad jag sett på forum verkar de flesta använda sig av centrumpunkten och sen omkomponera så hela motivet kommer med. Ska du ha bättre AF och fullformat blir det 5d mk3 och väldigt långt över budgeten, alternativet inom budgeten är i så falll crop kameror.

Fördelen med 5D II är att den har två extra assistfokuspunkter över och under centerpunkten vilket gör den bättre till saker som rör sig även om 6D är bättre i mörker. Sen att det är enda FF alternativet är väl inte riktigt sant, du kan hitta en beg 1Ds III för liknande pengar som en ny 6D. Fokus är strålande, bilderna bättre än 5D III och 6D så länge iso är under 400 ungefär, fantastisk ergonomi, riktig vädertätning men kameran har inte mörkerfårmågan en 6D har, ingen video och huset väger närmre 1.5kg vilket inte är för alla. För mig personligen hade jag hellre haft en 1Ds men jag förstår helt klart om den inte passar OP. Beg här åtminstone brukar dom gå på mellan 12-15k beroende på skick.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Inte för att det kanske är aktuellt, men var väldigt försiktig när det gäller begagnatköp av av 1Ds-serien. Det har varit långt ifrån ovanligt att slutaren rasat långt innan det "garanterade" antalet exponeringar. Man brukar lätt kunna se en slutare som är på G att ge upp - vid snabba slutartider (1/500 och uppåt) kan inte slutaren hålla helt tätt och det skapas en överexponerad rand tvärs över bilden. Ibland mitt i bilden, men oftast i ovan- eller underkant. Och kan man inte övertala Canon att ta det på goodwill så får man bereda sig på en faktura kring sju, åttatusen. Det kostnaden är dock något blygsam om olyckan är framme vid en rengöring av sensorn. Repar du den av misstag måste hela sensorassemblyn bytas ut, och då blir det riktigt dyrt.

1Ds:en är en dröm att hålla i, har själv haft både II:an och III:an, men man måste vara medveten om att det är en dyr historia att behöva reparera dem, något som verkligen borde tas med i räkningen om man underhåller tanken att köpa en begagnad.