Permalänk
Medlem

köpråd för nybörjare!

Hej!

Är ute efter en bra kamera.
Drar utomlands om en vecka och känner för att ha något annat än min iPhone som kamera med mig.

Mina krav:
Inte för dyr (helst inte mer än 5000kr)
Ska ta bra bilder på auto, då jag omöjligt hinner lära mig manuella inställningar på en vecka.
Ska vara en kamera som jag har möjlighet till att utvecklas med.
Vara en bra allround-kamera (dvs ge bra bilder på det mesta. Porträtt, landskap. Inomhus, utomhus. Bra bildkvalitet helt enkelt).

Systemkamera eller kompakt?
Modell? Tar tacksamt emot alla tips jag kan få. Jag är helt grön på det här.

Permalänk
Medlem

En bra kompaktkamera kommer du långt på.
Fuji x20 eller Sony rx100 kan vara något.
Bägge går fint på auto men har också möjlighet till manuella inställningar. De har också många roliga effekter med mera.
Jag har använt bägge på två olika resor och skulle jag välja så tar jag x20. Mest för att jag gillar sökaren och den sköna zoomen.
Men det är inte helt utan beslutsångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

En bra kompaktkamera kommer du långt på.
Fuji x20 eller Sony rx100 kan vara något.
Bägge går fint på auto men har också möjlighet till manuella inställningar. De har också många roliga effekter med mera.
Jag har använt bägge på två olika resor och skulle jag välja så tar jag x20. Mest för att jag gillar sökaren och den sköna zoomen.
Men det är inte helt utan beslutsångest.

60 visningar och ett svar.
Oj.

Kan tycka att båda ligger väldigt högt i pris för att vara kompaktkameror..

Varför ska jag välja just en kompaktkamera (x20 eller rx100) istället för exempelvis en systemkamera (nikon d5100 som jag tidigare funderat på)?

Permalänk
Medlem

finns ju hybrider nuförtiden...typ kompakta systemkameror. Jag tycker det är viktigt att du frågar dig själv: vill jag ha en kamera som tar plats? Dvs med ett utstickande objektiv o kanske en blixt? Kommer du ta med den? Behöver den vara vädertålig? Typ tåla lite vatten o sand från stranden?

Jag tror de allra flerta behöver en en bra kompakt till att börja med, t.ex. en Canon S110 - eller någon av Panasonics "tough" kameror

// LZ

Permalänk

Köp en begagnad eos 500 och lägg resten av pengarna på roliga saker på resan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

finns ju hybrider nuförtiden...typ kompakta systemkameror. Jag tycker det är viktigt att du frågar dig själv: vill jag ha en kamera som tar plats? Dvs med ett utstickande objektiv o kanske en blixt? Kommer du ta med den? Behöver den vara vädertålig? Typ tåla lite vatten o sand från stranden?

Jag tror de allra flerta behöver en en bra kompakt till att börja med, t.ex. en Canon S110 - eller någon av Panasonics "tough" kameror

// LZ

Du har en poäng.
Såklart till resan vill jag ha en kamera som tar så lite plats som möjligt. Å andra sidan vill jag inte att en kompaktkamera ska begränsa mitt eventuella fotande sedan när jag kommer hem.

Lite vädertålig bör den allt vara. Jag kommer både vandra i bergen och ligga vid stranden.

Canon S110 känns mer i min prisklass isåfall.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linn90:

Kan tycka att båda ligger väldigt högt i pris för att vara kompaktkameror..

)?

förstår inte riktigt hur du menar att kompaktkameror per automatik skulle vara billigare än systemkameror.

Jag tipsade om dem för att det lät som att du ville ha en kamera för att resa med och sedan nöjesfota och utvecklas hemma.
jag tog just rx100 och x20 eftersom de är billiga.

Men om du vill ha specifikt en systemkamera så säger jag samma som alltid, Canon 600d med ett extra 50/1.8.

Permalänk
Medlem

Räknar du med att lägga mer pengar på objektiv/tillbehör senare eller kommer du att fortsätta köra på den kamerakombo du köper inför resan?

Om du tänker köra med startkitet som innebär ett objektiv typ 18-55/3.5-5.6 så kan du, mer eller mindre, lika gärna köpa en RX100, för möjligheterna blir ungefär samma. DLSR:en kommer att ha lite snabbare autofokus och möjlighet till lite kortare skärpedjup i teleläget, men bortsett från det är skillnaderna inte så jättestora eg.

Räknar du med att du kommer att börja samla på dig fler objektiv och andra tillbehör senare så kan det vara idé att köpa en systemkamera istället. Då får du, i framtiden, större möjlighet att utöka vad du kan göra med kameran. Fast det kommer ju att vara i utbyte mot åtskilliga tusenlappar, såklart.

Permalänk
Medlem

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Den är väldigt prisvärd! Tror inte du kommer ångra en stöt & vattentålig kamera, perfekt som resekamera. Sen kan du köpa en systemkamera som du tar fram när du är ute efter att fota(dvs när fotandet är det primära och inte upplevelsen)

// LZ

Permalänk
Medlem

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pssx50 har två minnes platser på menyratten där du kan spara 2 olika manuellt inställda förutom alla autolägen den har. och enormt zoomomfång så att du kan testa dig fram till vilken sorts fotograf du är så att du sen inte köper en systemkamera med en massa linser som du aldrig kommer att använda.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linn90:

Hej!

Är ute efter en bra kamera.
Drar utomlands om en vecka och känner för att ha något annat än min iPhone som kamera med mig.

Den bästa kameran är den du har med dig. Tricket ligger i att kunna komponera bildens innehåll och att se och förstå ljuset.
Kameran är sekundär i det hänseendet

Skrivet av Linn90:

Mina krav:
Inte för dyr (helst inte mer än 5000kr)
Ska ta bra bilder på auto, då jag omöjligt hinner lära mig manuella inställningar på en vecka.
Ska vara en kamera som jag har möjlighet till att utvecklas med.
Vara en bra allround-kamera (dvs ge bra bilder på det mesta. Porträtt, landskap. Inomhus, utomhus. Bra bildkvalitet helt enkelt).

Kameran kommer alltid ta bilder som den uppfattar är korrekt exponerade på automatläget. Frågan är snarare om bilden motsvarar det du vill berätta med bilden, och om bilden tolkar motivet på det sättet du tolkade det i ögonblicket då du knäppte bilden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

Den bästa kameran är den du har med dig. Tricket ligger i att kunna komponera bildens innehåll och att se och förstå ljuset.
Kameran är sekundär i det hänseendet

Även om jag håller med i att det är den som håller i kameran som är den viktigaste delen i det hela så är kameran absolut av vikt. En iPhone, tex, är ytterst begränsad i vad den låter fotografen göra eller ta kontroll över.
Den pyttelilla sensorn, avsaknaden av zoom (eller på annat sätt att välja brännvidd och därmed perspektiv) osv begränsar väldigt mycket. Visst kan man ta bra bilder med en iPhone, under rätt förutsättningar och förutsatt att det är en bild som passar de möjligheter som den typen av kamera ger, men man kan ju knappast kalla det fotografiskt redskap.

Så rent tekniskt ger en "riktig" kamera helt andra möjligheter, sedan måste det ju till "öga" och kunskap för att kunna nyttja dessa möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linn90:

Hej!

Är ute efter en bra kamera.
Drar utomlands om en vecka och känner för att ha något annat än min iPhone som kamera med mig.

Mina krav:
Inte för dyr (helst inte mer än 5000kr)
Ska ta bra bilder på auto, då jag omöjligt hinner lära mig manuella inställningar på en vecka.
Ska vara en kamera som jag har möjlighet till att utvecklas med.
Vara en bra allround-kamera (dvs ge bra bilder på det mesta. Porträtt, landskap. Inomhus, utomhus. Bra bildkvalitet helt enkelt).

Systemkamera eller kompakt?
Modell? Tar tacksamt emot alla tips jag kan få. Jag är helt grön på det här.

jag skulle rekommendera att kolla på Canons G1 x eller G15 vilka är två riktigt bra kompakta kameror. med en sådan så kommer du att kunna utvecklas mycket, då du kan ställa in kameran helt, faktisk lika mycket som med en system kamera. har själv använt en Canon G12 som är näst in till lika dan som en G1 x och G15 och den går att ta lika bra bilder som med en systemkamera, då jag jämför med min Canon EOS 550D. sen om du vill filma så är film kvaliteten väldigt bra.

det du kan tänka på är att antingen ha med en dator som du kan lägga in bilder på eller att du har ett eller två minen till kameran så du kan tag mycket bilder. skulle då rekommendera att kolla på ett sand disk kort.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SD16gbhdextreme

Canon kameror ska och är väldigt tåliga. kyla, snö, vatten, värme mm klara kamerorna bra.
bara en lite extrem video på hur hållbar en kamera är.
http://www.youtube.com/watch?v=RCT-YMgjm9k

Visa signatur

chassi: CORSAIR crystal 680X / moderkort: MSI X570 GAMING PRO CARBON WIFI / cpu : RYZEN 7 2700X / cpu kylare: CORSAIR H115I PRO RGB / gpu: ASUS GTX 1060 6GB ROG STRIX / ram: CORSAIR Vengeance 32gb DDR4 3200mhz / SSD: SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB / SANDISK ULTRA II 480GB /nätagg: CORSAIR RM850I HDD: WD RED/GREEN 3ST 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thurwin:

som är näst in till lika dan som en G1 x och G15 och den går att ta lika bra bilder som med en systemkamera, då jag jämför med min Canon EOS 550D. sen om du vill filma så är film kvaliteten väldigt bra.

En G1x har ju rätt stor sensor och kan väl i mångt och mycket jämföras med en systemkamera, men jag tycker inte att man kan göra riktigt samma jämförelse med G15. Det är en kompetent kamera, för vad den är, men den, jämfört med systemkameror, lilla sensorn gör att man inte kan använda skärpedjupet på samma sätt och när man ökar ISO-talet lite så blir bilderna väldigt mycket grynigare.
Under gynnsamma förhållanden får man dock kolla noga för att kunna skilja G15 från en systemkamera.