Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt vänta innan man dömer ut kameran. Den har OIS, vilket är ett måste idag.
Därutöver så har den 8 MP. Google har lämnat megapixelracet och gjort det av rätt anledningar. Vi får se om mikronpixlarna blir större(alltså bättre lowlight-bilder), detta var den rutt som Apple tog med 5S och den rutt som HTC One också tog(även om 4 megapixlar nog var lite väl lite).

När det gäller batteriet så bör man komma ihåg att Google arbetar hårt på att få ner energidräneringen som OS:et(Android) tar av luren. Detta är en av de två-tre starkaste fokusområden som växt starkast i 4.3 och nu i 4.4.
Högst antagligen kommer de fortsätta på samma väg, så vi bör se ännu mer effektiviseringar framöver.

Detta är också det Apple är bättre på än någon annan, därför kan iPhone ha typ 1550 mAh i batteri utan att det gör så mycket(förutom att den har en mindre skärm), just för att iOS är så optimerat för låg energiförbrukning och även om Android aldrig kommer kunna ligga så nära hårdvaran som iOS just för att spridningen är för stor, så kan den ändå förbättras märkvärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Jag skulle definitivt vänta innan man dömer ut kameran. Den har OIS, vilket är ett måste idag.
Därutöver så har den 8 MP. Google har lämnat megapixelracet och gjort det av rätt anledningar. Vi får se om mikronpixlarna blir större(alltså bättre lowlight-bilder), detta var den rutt som Apple tog med 5S och den rutt som HTC One också tog(även om 4 megapixlar nog var lite väl lite).

När det gäller batteriet så bör man komma ihåg att Google arbetar hårt på att få ner energidräneringen som OS:et(Android) tar av luren. Detta är en av de två-tre starkaste fokusområden som växt starkast i 4.3 och nu i 4.4.
Högst antagligen kommer de fortsätta på samma väg, så vi bör se ännu mer effektiviseringar framöver.

Detta är också det Apple är bättre på än någon annan, därför kan iPhone ha typ 1550 mAh i batteri utan att det gör så mycket(förutom att den har en mindre skärm), just för att iOS är så optimerat för låg energiförbrukning och även om Android aldrig kommer kunna ligga så nära hårdvaran som iOS just för att spridningen är för stor, så kan den ändå förbättras märkvärdigt.

Man kan inte äta kakan och samtidigt behålla den hoppas jag du vet. Android är hungrigare det vet vi, och det utgör fördelar och nackdelar dessutom att driva en stor ljusstark skärm med betydligt fler pixlar tar ut sin rätt. Vi vet redan att det är skillnad, samtidigt är de fler och fler som inte ser batteritiden som ett problem längre.
LG G2 har bättre batteritid än de flesta smartphones på marknaden inklusive iPhones. LG har sin egna ramskärm teknik som gör det möjligt att spara ström osv.

Permalänk
Medlem

Har en kompis i England som jag prata med idag, ska köpa 2st åt mig för 3100kr styck

Permalänk
Inaktiv

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325111

När tror ni att priserna kommer att sjunka till ~3500kr? Den ligger lite för högt nu för min budget....

Permalänk
Medlem

Fast själva Android drar inte så mycket ström, den stora boven är många av apparna som folk gillar, fast självklart blir det lite mer över till dom hungriga apparna om OS:et är slimmat.

Vill man ha lång batteritid kan man inte ha speciellt mycket som man använder telefonen till, samtidigt är det just det en smartphone är till för, att kunna använda appar. "Bästa" Androiden är den med störst batteri och modernast chipset, det är väl LG G2 snarare än Nexus 5 just nu där större batteri och ett äldre OS är nästan det enda som skiljer.

Personligen tröttnade jag exakt igår på Samsung-baserade ROM:s för min Galaxy SIII just därför, att de är hungriga och lite sega. Cyanogen Mod Nightly(Android 4.3.1) från igår(20131101) åkte in och det var ungefär som att både processor och grafikchip blev dubbelt så snabba, Och Trebuchet-launcher är ungefär 100ggr så snabb som Touch Wiz.. Botar en hel del abstinens från senaste hårdvaran

Till min förvåning fungerar precis allt, och alla inställningar och data gick bra att återställa med lite knåp, det enda som är knöligt är att man måste installera samtliga Googles egna appar i ett separat paket(Gapps) eftersom dom inte är helt open source som själva Android är. Hursomhelst, en gammal SIII med senaste Cyanogen Mod är riktigt rapp och har bra skärm/kamera/ljud så det rekommenderas att testa i väntan på att man kan hålla något nyare i handen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Dustin släppte pris på 4490 för 16gb versionen, 100% påslag på amerikanska priset, inte illa... Kom inte och påstå att det är enbart skatt & subvention från google, giriga importörer/grosister/detaljister/etc etc är vad detta är.

Nä det får bli import om det ska bli en ny lur

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Är det någon som vet hur bra ljudet ur 3,5mm-jacket är? Högtalare bryr jag mig inte om.

Har googlat en del men inte hittat något om det. Kanske för tidigt?

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyr för det man får, 4500kr är ett skämt ärligt talat.

Löjligt stort påslag.

Permalänk
Avstängd

Vilken skönhet. Hoppas min kommer snart.

Permalänk
Medlem

Köpte en 32 gigabyte för 3600 kr via import. Kommer den 18:e.
Skrattar åt de som tror att man måste nöja sig med de svenska priserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Köpte en 32 gigabyte för 3600 kr via import. Kommer den 18:e.
Skrattar åt de som tror att man måste nöja sig med de svenska priserna

Det är trots allt en fördel att köpa i Sverige då LG inte har någon världsgaranti vad jag vet. Sedan gäller det att köpa inom Europa om man vill ha fullt fungerande LTE.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Köpte en 32 gigabyte för 3600 kr via import. Kommer den 18:e.
Skrattar åt de som tror att man måste nöja sig med de svenska priserna

Vet inte varför du citerade mig och sen ändrade.
Men har inte skrivit att man måste nöja sig med dom svenska idiotiska priserna, länka gärna vart jag skrivit att man inte kan importera.

PS. Svenska korkade priset påverkas speciellt för dom som vill köpa N5 med abonnemang, då kvittar det om mobilen är billig i andra länder.
Inte för N5 är en mobil jag kommer köpa ändå, värdelös kamera, halvdan lagring, korkad poweron (tycker dom borde lärt sig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vet inte varför du citerade mig och sen ändrade.
Men har inte skrivit att man måste nöja sig med dom svenska idiotiska priserna, länka gärna vart jag skrivit att man inte kan importera.

PS. Svenska korkade priset påverkas speciellt för dom som vill köpa N5 med abonnemang, då kvittar det om mobilen är billig i andra länder.
Inte för N5 är en mobil jag kommer köpa ändå, värdelös kamera, halvdan lagring, korkad poweron (tycker dom borde lärt sig)

Jag tycker då iallafall inte nexus 5 har så värdelös kamera, kan ju så gott som jämföras med s4 vilket jag anser ändå att de har förbättrat kameran en del.

Här ser man jämförelse mot s4.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjajjull:

Det är trots allt en fördel att köpa i Sverige då LG inte har någon världsgaranti vad jag vet. Sedan gäller det att köpa inom Europa om man vill ha fullt fungerande LTE.

Just Nexus 5 så erbjuder dom EU garanti, men endast 1 år, och ingen rätt till reklamationsrätt. Tycker det är ganska sjysst av dem. Svaret hittar du på Swedroid, där en medlem hade chattat med LG om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Alldeles för dyr för det man får, 4500kr är ett skämt ärligt talat.

Löjligt stort påslag.

Men gå och köp din LG G2 då! Ahh...

Permalänk
Medlem

Till alla som dömer ut kameran så har det inget med hårdvaran att göra. Googles kameramjukvara är och har alltid varit ett skämt. Det finns en mod redan som förbättrar skärpan rejält.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2516061

Samples

Vänster = Stock
Höger = Mod

Google har av någon anledning valt att dra ner kvalitén på bilderna när dom komprimeras till JPEG. Förmodligen för att filerna ska ta upp mindre plats. En bild tagen med den moddade kameran är drygt 50% större. Modden dubblar även bitraten när man filmar.

Vill dock påpeka att den är i ett tidigt stadie och det kan vara värt att avvakta några veckor om man vill vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Köpte en 32 gigabyte för 3600 kr via import. Kommer den 18:e.
Skrattar åt de som tror att man måste nöja sig med de svenska priserna

Får man fråga hur du gjorde?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Just Nexus 5 så erbjuder dom EU garanti, men endast 1 år, och ingen rätt till reklamationsrätt. Tycker det är ganska sjysst av dem. Svaret hittar du på Swedroid, där en medlem hade chattat med LG om detta.

Helt klart positivt att man kan lämna in den på service direkt i Sverige i stället för att skicka den till ursprungslandet. Men jag betalar hellre ca: 5-700kr mer (beroende på om man handlar med euro eller pund när man importerar) och får 3 års reklamationsrätt. Det känns ändå som en skitsumma i förhållandet till vad man köper.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har Google/LG skärpt sig vad gäller tillgången på lurar så att det inte blir lite fiasko, som med N4?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Helt klart positivt att man kan lämna in den på service direkt i Sverige i stället för att skicka den till ursprungslandet. Men jag betalar hellre ca: 5-700kr mer (beroende på om man handlar med euro eller pund när man importerar) och får 3 års reklamationsrätt. Det känns ändå som en skitsumma i förhållandet till vad man köper.

Ja bara 20% av det totala priset på telefonen utomlands

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Helt klart positivt att man kan lämna in den på service direkt i Sverige i stället för att skicka den till ursprungslandet. Men jag betalar hellre ca: 5-700kr mer (beroende på om man handlar med euro eller pund när man importerar) och får 3 års reklamationsrätt. Det känns ändå som en skitsumma i förhållandet till vad man köper.

Nexus 5 EU version har samma garanti som Nordisk version och behöver inte skicka tillbaks ursprung landet man köpt den. Utan LG service ställen som finns i Sverige och et är ingen skillnad mellan EU/Nordisk version, förrutom priset.
Google subventionerar Nexus enheter som köpts via Google Play. Därför är dom billigare att köpa från än ute i butiker.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

Nexus 5 EU version har samma garanti som Nordisk version och behöver inte skicka tillbaks ursprung landet man köpt den. Utan LG service ställen som finns i Sverige och et är ingen skillnad mellan EU/Nordisk version, förrutom priset.
Google subventionerar Nexus enheter som köpts via Google Play. Därför är dom billigare att köpa från än ute i butiker.

Som jag skrev ovan, en viss skillnad är det. Du mister rätten till reklamationsrätten. Så du har alltså ett års garanti hos LG i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nexus 5 EU version har samma garanti som Nordisk version och behöver inte skicka tillbaks ursprung landet man köpt den. Utan LG service ställen som finns i Sverige och et är ingen skillnad mellan EU/Nordisk version, förrutom priset.
Google subventionerar Nexus enheter som köpts via Google Play. Därför är dom billigare att köpa från än ute i butiker.

Jag skrev ju att servicen var en bra sak som LG hade fixat, så inget missförstånd där Men enligt svensk lag så har man rätt till 3 års reklamationsrätt när man handlar i Sverige. Även om produkten bara har 1 års garanti där man köper den. Och detta är något man går miste om ifall man importerar eftersom att Sverige är ganska så ensamma med att ha så pass lång reklamationsrätt. Så känner man att den lilla slanten man sparar är värt 2 år kortare reklamationsrätt så är det bara att importera hej vilt. Men att dumförklara såna som köper sin telefon i Sverige som jag såg nån hade gjort känns oerhört korkat. Import har både sina för- och nackdelar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Som jag skrev ovan, en viss skillnad är det. Du mister rätten till reklamationsrätten. Så du har alltså ett års garanti hos LG i Sverige

Är du säker? Jag trodde konsumentköplagen gällde i hela EU? Och KKL säger ju 3 års reklamatiosnrätt.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Nexus 5. Hade Nexus 4 tidigare och kan egentligen bara se fördelar med femman, som sig bör med en nyare telefon. Kameran har jag inte hunnit ställa in ännu men bilderna hittills är fina.

Har dock haft svårt att hitta ett lämpligt skal till den. Kan även berätta att det går utmärkt att köpa från Asien (minus garanti) och få 4G/LTE/3G att fungera. Versionen som kommer från t.ex. Hong Kong fungerar fint här i Sverige på Tele2.

Kuriosa: Telefonen laddar fint med Samsungs Wireless Charger-platta utan att behöva skal till (som förväntat mao). Men det kanske fanns de som undrade.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Är du säker? Jag trodde konsumentköplagen gällde i hela EU? Och KKL säger ju 3 års reklamatiosnrätt.

KKL konsumentköplagen gäller bara i Sverige. Men EU reklamations rätt är 2 år och det gäller även Sverige.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Hade tänkt köpa nexus 5 i USA men det verkar som man bara kan få model 820 där utan LTE. Annars får man lägga på minst 1000 kr för att köpa skiten i europa. Fuck usa, liksom

Permalänk
Inaktiv

Är det 1 eller 2 års garanti på Nexus 5 om man köpt den i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Är det 1 eller 2 års garanti på Nexus 5 om man köpt den i Sverige?

Undrar samma sak nu, usb på min har börjat glappa vilket betyder att den är svår att ladda. Köpte den September 2014 men fick den utbytt 2015. Gäller garanti från när den köptes eller från när jag fick ersättnings telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Undrar samma sak nu, usb på min har börjat glappa vilket betyder att den är svår att ladda. Köpte den September 2014 men fick den utbytt 2015. Gäller garanti från när den köptes eller från när jag fick ersättnings telefonen?

laddar numera min nexus 4 nästan uteslutande med QI-laddare då kontakten är sliten rekommenderar dig att göra samma sak.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.