Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag är van vid att modifiera och löda om hårdvara, så det blir inget större problem, jag kommer antagligen montera korten där de får plats med riser kablar sen antingen löda loss RJ45 portarna eller fölänga dem sedan montera dem någonannanstans på baksidan av chassit där de får plats, att göra hål för portarna är inga problem och bakstycket av chassit har mycket plats för det.

Vill man kan man och jag tycker det är roligt

Edit: Lutar åt att bli en sån här som monteras:
http://cdn.iofferphoto.com/img/item/523/479/710/i6je10x-cat5-...

Vad vill du riktigt uppnå med detta?

Antingen köper du ett sådant här om du vill ha ett interface till virtuella maskiner och ett till den fysiska alternativ routa något.
http://www.dustinhome.se/product/5010744495/intel-ethernet-se...

Eller så köper du en switch.

Du kommer garanterat inte att få några roliga prestandavinster med en sådan lösning som du tänkt dig.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khamel:

Vad vill du riktigt uppnå med detta?

Antingen köper du ett sådant här om du vill ha ett interface till virtuella maskiner och ett till den fysiska alternativ routa något.
http://www.dustinhome.se/product/5010744495/intel-ethernet-se...

Eller så köper du en switch.

Du kommer garanterat inte att få några roliga prestandavinster med en sådan lösning som du tänkt dig.

Prestandan räcker och blir över, varför jag behöver 4 extra portar är för att jag behöver 4 olika konfigurationer för 4 olika maskiner (en av maskinerna är min Amiga 1200 och den toppar runt 3Mb/s över en 16-bit PCMCIA buss) vilket inte fungerar via en switch, jag har ett specefikt upplägg med maskiner med olika användningsområden så det här är den bästa lösningen för mig. Som jag sagt innan är prestandan tillräckligt.

Varför kladda med detta på min N54L? För att jag vill få användning för den och jag tycker det är kul att modifiera och få någon praktisk användning för min N54L. Utöver detta skall N54L få agera webbserver, mailserver samt FTP server.

Har redan kört med nämd lösning innan i en annan maskin och det har fungerat fint men nu har den maskinen fått ett nytt användningsområde.

Edit: Förstår mycket väl att folk ifrågarsätter hur jag kommer göra, men med mina planer är det den bästa lösningen och det gör mig inget att det blir lite extra arbete att få det att fungera med maskinen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Inte för mig, bandbredden räcker gott och väl för behovet av de extra nätverksportarna till vad jag skall ha det till, om jag kör full belastning på alla fyra så får jag ut ca 500Mb/s per port vilket helt klart räcker och blir över.

Blir även bra mycket billigare än att införskaffa ett vettigt 4-nic PCI-E kort samt mycket roligare att installera i systemet (har redan allt jag behöver för PCI lösningen).

Edit: kommer nästan alldrig behöva läsa/skriva med så hög belastning över nätverket på alla fyra portar samtidig, sen kommer hårddiskarna i maskinerna vara flaskhalsen inte nätverkskorten. Du underskattar nog PCI.

Ser bara inte anliggningen med så många portar i den burken, och diskarna klarar nog mer än pci i de flesta fallen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Prestandan räcker och blir över, varför jag behöver 4 extra portar är för att jag behöver 4 olika konfigurationer för 4 olika maskiner (en av maskinerna är min Amiga 1200 och den toppar runt 3Mb/s över en 16-bit PCMCIA buss) vilket inte fungerar via en switch, jag har ett specefikt upplägg med maskiner med olika användningsområden så det här är den bästa lösningen för mig. Som jag sagt innan är prestandan tillräckligt.

Varför kladda med detta på min N54L? För att jag vill få användning för den och jag tycker det är kul att modifiera och få någon praktisk användning för min N54L. Utöver detta skall N54L få agera webbserver, mailserver samt FTP server.

Har redan kört med nämd lösning innan i en annan maskin och det har fungerat fint men nu har den maskinen fått ett nytt användningsområde.

Edit: Förstår mycket väl att folk ifrågarsätter hur jag kommer göra, men med mina planer är det den bästa lösningen och det gör mig inget att det blir lite extra arbete att få det att fungera med maskinen.

Självklart får man alltid lägga ned en massa arbete om det är det som passar bäst, du verkar ju ha ett lite minst sagt ovanligt användningsfall

För det kommer ju garanterat att fungera helt OK just för dig

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Ser bara inte anliggningen med så många portar i den burken, och diskarna klarar nog mer än pci i de flesta fallen.

Det kommer fungera kanon för mig och min användning, självklart ser du inte anledningen då jag inte skrivit ett långt utlägg och förklarat hur allt kommer användas i minsta detalj. Jag har absolut ingen anledning att skriva ett extremt långt inlägg att förklara hur det kommer användas och hur mina maskiner som kommer vara kopplade kommer att vara konfiguerade och varför, jag pysslar med nätverk på mina retro maskiner samt en backup maskin (INTE x86 maskiner) och har konfigurationer efter OS och programvara på maskinerna, mycket är ett helvete att arbeta med och jag har en fungerande lösning som bara skall tillämpas på en ny maskin, behövs det göras på min N54L vilket är krångligare? Nej men jag vill.

Den enda jag gjorde var att säga hur jag planerar att expandera min N54L vilket tråden var till för.

Skrivet av Khamel:

Självklart får man alltid lägga ned en massa arbete om det är det som passar bäst, du verkar ju ha ett lite minst sagt ovanligt användningsfall

För det kommer ju garanterat att fungera helt OK just för dig

Tackar, om allt går enligt planen hoppas jag det

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Oh dom heter remote access card. Jag trode dom hette ILO. Då är det inte så konstigt. Stupid me... *facepalm*
inte så hiskligt pris på dessa heller. skall köpa mig ett sånt till nästa månad eller så.

Fixade en Esata till Sata sladd idag. Och installerade den. Givetvis fick jag ju böja den där bakre plattan lite så sladden inte låg i kläm för hårt. Men kan ju böja åter den utan att det ens gör någon åverkan.

Nu behöver jag ju bara få nyaste apache fungera som det skall. Allt annat är up and running. backups flödar. Network share fungerar. Och ftp samt vnc är gröna gatan.

Jag betsällde detta kort från HP. Funkade kanon. efter en enkel googling på HP rabbat eller liknande så fick jag 20% tillbehör. Gratis frakt va det också.
Grymt skönt att kunna starta/installera om remote.

Permalänk

Hej hittade ett problem tror jag. När jag startar mina microservers så diskar över 1.0TB då identifieras dom fel.

Säg 1.5TB borde visa dryga 1500GB. Den identifieras som 150.00GB Vilket är väldigt udda. Flyttade en disk från min gamla servers usb vagga. Var 3TB disk formaterad i NTFS så den skulle läsa direkt. När jag satte i den hittade den ingen partition så jag fick partitionera om disken. Känns väldigt udda.

Finns det någon bra bios update som löser det här? har folket på sweclockers en länk må hända till en bra fungerande bios update som identifierar diskarna rätt i bios.

Diskarna som jag tog var ur Segate Expansion Desk 3TB usb3.0 kabinett. Och dom heter ST3000DM001-9YN166 och identifieras av windows som 3000gB. Men i bios står det 800.00GB ganska exakt

I windows verkar diskarna dock identifieras korrekt. Jag ser korrekt storlek och namnet på diskarna. Dock står det ATA device och inte Sata device i windows även fast ACPI är aktiverat.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Jag betsällde detta kort från HP. Funkade kanon. efter en enkel googling på HP rabbat eller liknande så fick jag 20% tillbehör. Gratis frakt va det också.
Grymt skönt att kunna starta/installera om remote.

Inboxa mig det där erbjudandet så blir de till nästa månad eller så

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Svchost.exe:

När jag satte i den hittade den ingen partition så jag fick partitionera om disken. Känns väldigt udda.

Fenomenet beror på att olika bios kan tolka LBA på sitt eget sätt, likaså operativet. Har du senaste bios är det inget du kan göra åt det - annat än vara medveten om egenheten.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Fenomenet beror på att olika bios kan tolka LBA på sitt eget sätt, likaså operativet. Har du senaste bios är det inget du kan göra åt det - annat än vara medveten om egenheten.

Hej jag har inte senaste bios vad jag vet. Kan någon här tipsa om en stabil bios som ni provat? Vill ju att om säg de blir mobo ras eller något att man ska kunna komma åt informationen på diskarna från en annan dator.

Laddade över all info 1.80TB ungefär. Tog ur disken ur microservern petade i den i stationära datorn. Verkar som den iaf såg filerna. Inte för jag provade alla 1.80TB. Men den ser ju partitionen mängden utrymme och storleken.

Tog sedan ur den andra disken ur kabinettet. Satte den direkt i stationära datorn denna gången för att se om den skulle läsa ut disken korrekt. Fick samma fel som på microservern. När man tar bort partitionerna och sen skall skapa en ny så får man på stationära "disken är skrivskyddad" Medan microservern skapar med lätthet ny partition. Har Rampage II Extreme X58 med I7 920 prosessor i stationära.

Här är bilden hur diskarna identifieras av windows. Det ända som oroar mig är om det kommer ta stopp vid 2TB eller ej. Vore riktigt surt om den endast kunde läsa till 2TB eller liknande. Men antar windows inte skulle låta mig partitionera mera än den kan läsa. Och storleken i windows är ju korrekt när jag partionerat dom i win7 på microservern.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/258737/partition.jpg

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Finns det något wifi kort som stödjer n54l? Tänkte göra n54l med pfsense till en wifi router.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av hardrade:

Finns det något wifi kort som stödjer n54l? Tänkte göra n54l med pfsense till en wifi router.

Sektion 3.5 @ http://www.freebsd.org/relnotes/CURRENT/hardware/support.html

Ett USB-wifi som tex dwa140 funkar. Annars kan du ju även ta din gamla router (eller köpa ny) och inaktivera DHCP och köra den som AP.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Sektion 3.5 @ http://www.freebsd.org/relnotes/CURRENT/hardware/support.html

Ett USB-wifi som tex dwa140 funkar. Annars kan du ju även ta din gamla router (eller köpa ny) och inaktivera DHCP och köra den som AP.

DWA140 you say... sånt har jag faktiskt liggande. Intresant! skall provas! Men helt klart den stabilaste lösningen är att skaffa en gammel router och köra som acesspunkt eller rent av en AP direkt.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Undrar om det är någon som testat att installera OS via PXE? Har hittat en applikation som heter Serva som var rätt så lättanvänd. Allt fungerar fram tills dess att den skall ladda in nätverksdrivrutinen, då hänger sig hela maskinen. Har testat att ladda ner drivrutiner från HP, men får det inte att funka ändå.

Någon som känner för att pröva för att se om de har större lycka än jag? Tar nog max en kvart för någon här att ha en fungerande konfiguration uppe om man följer guiden här: http://www.vercot.com/~serva/an/WindowsPXE1.html

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Bergling:

Undrar om det är någon som testat att installera OS via PXE? Har hittat en applikation som heter Serva som var rätt så lättanvänd. Allt fungerar fram tills dess att den skall ladda in nätverksdrivrutinen, då hänger sig hela maskinen. Har testat att ladda ner drivrutiner från HP, men får det inte att funka ändå.

Någon som känner för att pröva för att se om de har större lycka än jag? Tar nog max en kvart för någon här att ha en fungerande konfiguration uppe om man följer guiden här: http://www.vercot.com/~serva/an/WindowsPXE1.html

Trodde först du menade om något testat att använda denna som en MDT så att man kan dra igång PXE installationer ifrån andra datorer. Men förstår nu att så inte är fallet. Har inte gått igenom info ifrån sidan du länkade till, men vilket OS är det du försöker installera. För det har varit problem med nätverkskortet när man installerar R2 har jag hört, så kanske kan vara det?

Med vänlig hälsning
A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Trodde först du menade om något testat att använda denna som en MDT så att man kan dra igång PXE installationer ifrån andra datorer. Men förstår nu att så inte är fallet. Har inte gått igenom info ifrån sidan du länkade till, men vilket OS är det du försöker installera. För det har varit problem med nätverkskortet när man installerar R2 har jag hört, så kanske kan vara det?

Med vänlig hälsning
A

Gäller detta alla versioner av R2? Försökte installera 2012 Essentials R2, men kanske skulle ta och testa med 2008 R2 istället, eller den vanliga 2012 Server?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Bergling:

Gäller detta alla versioner av R2? Försökte installera 2012 Essentials R2, men kanske skulle ta och testa med 2008 R2 istället, eller den vanliga 2012 Server?

Det jag hört är 2012 server R2, antar att det gäller Essentials också, funderar själv på installera Essentials 2012 R2, men har avvaktat just för att jag inte visste om nätverksproblemet gällde där också. Läst något om att man avaktiverar nätverket under installationen, kan bli hyfsat jobbigt i en PXE-installation dock ;P. Vet inte om det fungerar felfritt sen när installationen är över dock.

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Sektion 3.5 @ http://www.freebsd.org/relnotes/CURRENT/hardware/support.html

Ett USB-wifi som tex dwa140 funkar. Annars kan du ju även ta din gamla router (eller köpa ny) och inaktivera DHCP och köra den som AP.

Tack för ditt svar. Har faktiskt ett DWA-140, som jag aldrig använt. Men har testat det i N54L och det registreras i Hyper-V Server 2012R2. Kör en Router/AP nu utan DHCP och det funkar, men skönt att bli av med en sladd. Kom gärna med förslag om hur jag får dwa140 att fungera till n54l.

Permalänk
Medlem

Satte just i en sticka Icke ECC minne tillsammans med originalstickan som är ECC minne och det fungerar hur bra som helst. Nu har man 10,4 GB ram och vilken skillnad!! Samt ett Intel Nic som nämnt ovan. Fungerar utmärkt!

Permalänk
Skrivet av hardrade:

Satte just i en sticka Icke ECC minne tillsammans med originalstickan som är ECC minne och det fungerar hur bra som helst. Nu har man 10,4 GB ram och vilken skillnad!! Samt ett Intel Nic som nämnt ovan. Fungerar utmärkt!

Så ramen behöver inte vara ECC? detta gjorde ju det hela roligare! Eftersom jag faktiskt har 2st 8GB stickor DDR3 ram liggande i en gammal burk. Ska tammefan prova på min ESXI N54L burk och se. Då blir det ju en gratis upgrade. Har du kört stabilitets test i säg memtest?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Så ramen behöver inte vara ECC? detta gjorde ju det hela roligare! Eftersom jag faktiskt har 2st 8GB stickor DDR3 ram liggande i en gammal burk. Ska tammefan prova på min ESXI N54L burk och se. Då blir det ju en gratis upgrade. Har du kört stabilitets test i säg memtest?

Inget memtest. Men det känns stabillt. Inga problem alls.

Permalänk
Skrivet av hardrade:

Inget memtest. Men det känns stabillt. Inga problem alls.

okej låter ju uppmuntrande. Undra varför HP är så anti emot allt som inte är ECC för? Jag petade i två stycket XMS3 minnen jag hade liggande och maskinen klickade igång och rullade runt ett par Vmware boxar. Så det verkar ju fungera. Vad hade du för minnen och hastighet på dina? jag körde standard 1333mhz 8GB moduler 2st.

Länk till likadana jag petade i min. Och den verkade ju också starta helt ok.
http://www.amazon.com/Corsair-2x8GB-Desktop-Memory-CMX16GX3M2...

Dock kommer ju frågan om stabilitet längre fram down the road. Om ECC minnena gör maskinen stabilare då dom har error correction inbyggt eller om det inte är så stort behov av det. Det får man ju se. Men en kul notering iallafall.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

okej låter ju uppmuntrande. Undra varför HP är så anti emot allt som inte är ECC för? Jag petade i två stycket XMS3 minnen jag hade liggande och maskinen klickade igång och rullade runt ett par Vmware boxar. Så det verkar ju fungera. Vad hade du för minnen och hastighet på dina? jag körde standard 1333mhz 8GB moduler 2st.

Länk till likadana jag petade i min. Och den verkade ju också starta helt ok.
http://www.amazon.com/Corsair-2x8GB-Desktop-Memory-CMX16GX3M2...

Dock kommer ju frågan om stabilitet längre fram down the road. Om ECC minnena gör maskinen stabilare då dom har error correction inbyggt eller om det inte är så stort behov av det. Det får man ju se. Men en kul notering iallafall.

Jag kör dessa: KVR1333D3N9/8G -> http://www.dustinhome.se/product/5010667638/kingston-8gb-1333...
Tror inte det är någon märkbar skillnad för hemmabruk mellan ECC och icke ECC.

Beställde även ett http://www.dustinhome.se/product/5010618973/intel-9301ct-giga... som fungerar fint i Hyper-V server. Bra det medföljde en low profile bracket i Bulk versionen, något TVÅ "dustin-kundtjänstemän" sa det inte gjorde.

Blir kanske 8GB till i framtiden. Och för att slippa VGA-skiten ska jag sätta i ett: http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0036DD4CO/ref=ox_sc_act_t... . Billigt och fungerar tydligen bra i n54l.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svchost.exe:

okej låter ju uppmuntrande. Undra varför HP är så anti emot allt som inte är ECC för? Jag petade i två stycket XMS3 minnen jag hade liggande och maskinen klickade igång och rullade runt ett par Vmware boxar. Så det verkar ju fungera. Vad hade du för minnen och hastighet på dina? jag körde standard 1333mhz 8GB moduler 2st.

Länk till likadana jag petade i min. Och den verkade ju också starta helt ok.
http://www.amazon.com/Corsair-2x8GB-Desktop-Memory-CMX16GX3M2...

Dock kommer ju frågan om stabilitet längre fram down the road. Om ECC minnena gör maskinen stabilare då dom har error correction inbyggt eller om det inte är så stort behov av det. Det får man ju se. Men en kul notering iallafall.

Det räcker ju att köra databaser mot servrar så vill man aldrig ha något annat än ECC-minne. På den tiden jag inte förstod bättre så dök det upp oförklarliga fel till och från, och det har aldrig hänt sedan jag började med ECC-minne.

Detta är också tankeväckande:

A very large-scale study based on Google's very large number of servers was presented at the SIGMETRICS/Performance’09 conference.[4] The actual error rate found was several orders of magnitude higher than previous small-scale or laboratory studies, with 25,000 to 70,000 errors per billion device hours per megabit (about 2.5–7 × 10−11 error/bit·h)(i.e. about 5 single bit errors in 8 Gigabytes of RAM per hour using the top-end error rate), and more than 8% of DIMM memory modules affected by errors per year.

http://en.wikipedia.org/wiki/ECC_memory

Ni kan väl ändå inte tro att tillverkarna använder en dyrare lösning som ECC om det inte gör någon skillnad? Microservern är en budgetlösning, ändå ECC som standard.

Har datan man förvarar på servern inget värde eller att det inte gör något med eventuella fel så kvittar det givetvis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det räcker ju att köra databaser mot servrar så vill man aldrig ha något annat än ECC-minne. På den tiden jag inte förstod bättre så dök det upp oförklarliga fel till och från, och det har aldrig hänt sedan jag började med ECC-minne.

Detta är också tankeväckande:

A very large-scale study based on Google's very large number of servers was presented at the SIGMETRICS/Performance’09 conference.[4] The actual error rate found was several orders of magnitude higher than previous small-scale or laboratory studies, with 25,000 to 70,000 errors per billion device hours per megabit (about 2.5–7 × 10−11 error/bit·h)(i.e. about 5 single bit errors in 8 Gigabytes of RAM per hour using the top-end error rate), and more than 8% of DIMM memory modules affected by errors per year.

http://en.wikipedia.org/wiki/ECC_memory

Ni kan väl ändå inte tro att tillverkarna använder en dyrare lösning som ECC om det inte gör någon skillnad? Microservern är en budgetlösning, ändå ECC som standard.

Har datan man förvarar på servern inget värde eller att det inte gör något med eventuella fel så kvittar det givetvis.

Ja det kan jag förvisso styrka under. Men udda saker kan hända även med REG ECC som min gamla server körde. Men helt klart är det stabilt och bra. Jag ser gärna REG ECC på saker jag skall förlita mig på 24/7. Men som en Vmware ESXI lab server för att laja runt med och lära sig lite olika saker ser jag inte så stor fördel i ECC. Det beror ju helt på vad man skall göra med sin box.

I den jag kör som file server webserver och i den jag kör som router skulle jag aldrig ens drömma om att köra icke ECC ram. I en Lab box bara för att leka med why not. Är lite billigare. Dock inget jag skulle rekommendera om man ändå skall köpa. Jag kör personligen endast minnen som står med i HP's minnes konfigurator som godkända för maskinen och köpta hp branded. Men då förväntar jag mig också stabilitet

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rek. ett grafikkort till n54l? Måste bli kvitt VGA kabeln känner jag Och få tillbaka 128mb ram som onboard gpu snor från system minnet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hardrade:

Någon som kan rek. ett grafikkort till n54l? Måste bli kvitt VGA kabeln känner jag Och få tillbaka 128mb ram som onboard gpu snor från system minnet.

Halvhöjds AMD HD5450/6450 borde väl passa? OBS, har ej provat!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är lite intresserad av denna maskin då jag påbörjar nytt jobb snart som har en del med servrar att göra, tänktelabba lite hemma alltså. Räcker denna till att köra några virtuella maskiner? Och så har jag en till fundering, har en NAS Dlink DNS-320 som jag strömmar video från, om jag petar i nåt billigt grafikkort i n54l kan den fungera som mediaserver och strömma till te.x min smart TV?? Tänkte isåfall uppgradera minnet också i denna.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Halvhöjds AMD HD5450/6450 borde väl passa? OBS, har ej provat!

Jo, är ute efter ett 6450, men tänkte mest råd och tips på ett specifikt märke. Läste på n40l wikin att det finns vissa som inte passar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hardrade:

Jo, är ute efter ett 6450, men tänkte mest råd och tips på ett specifikt märke. Läste på n40l wikin att det finns vissa som inte passar.

Jag köper oftast Sapphire, nu senast ett 6570 med heatpipe till HTPC (samma halvhöjds kretskort som till 6450 fast fler beräkningsenheter och en fullhöjd kylfläns utan fläkt). Kör Sapphire referens även i speldatorn. Är väl AMDs huvudpartner om jag minns rätt. Aldrig haft problem med deras grafikkort iaf. Köper jag inte Sapphire är det Asus som gäller. Samma sak där, aldrig krånglat (i Asus fall sedan 1995).

Vilka är det som inte skulle fungera enligt Wikin?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro