Lenovo Yoga 2 PRO Diskutionstråd för ägare

Permalänk
Medlem

Lenovo Yoga 2 PRO Diskutionstråd för ägare

Hej jag har precis fått hem min nya Yoga 2 Pro och vill skapa en tråd här i forumet där ägare kan gå in och skriva om sin upplevelse och ni som är intresserade av dator har även möjlighet att ställa frågor. Men med det sagt så kan vi gå in på min upplevelse.

Första intryck är att den är väldigt välbyggd och behaglig att ha att göra med, jag gillar softtouch materialet som Lenovo har valt att använda runt tangentbordet och touchpaden men jag har förståelse för att det inte kommer att passa alla.
Skärmen är otroligt fin och skarp (om man använder "rätt" program) jag har inte hunnit fixa min färgbalans så den gula färgen är inte helt korrekt (detta är ett känt problem som Lenovo arbetar på). Den känns snabb och responsiv i alla aplokationer som jag har hunnit testat. Tangentbordet är väldigt skönt att skriva på och flexar inte.
För dom av er som har känt på gamla Yoga så vet ni att chassit inte var det stadigaste, särskilt runt touchpaden, detta är inte längre ett problem, jag kan lägga all datorns tyngd under touchpaden och den sviktar ingen ting.
Nu till den tragiska sanningen... Microsoft ni har faktiskt gjort det bättre än google... Jag är en van användare av chrome och har alltid hatat IE, men med den nya högupplösta skärmen så går det inte att använda chrome, det skalar otroligt dåligt och ja jag har aktiverat det högupplösta läget och det resulterar i att allt inklusive texten renderas i en lägre upplösning och skalas upp, detta gör att "allt" ser suddigt och blurrigt ut, texten ser inte skarp och fin ut som den gör i alla andra program, och upplevelsen är generellt dålig. Det är här som IE kommer in i bilden dom har lyckats att få skalningen att fungera bra samtidigt som detaljerna i texten bevaras, kan även nämna att chrome inte alls flyter lika bra som IE. Touchskärmen fungerar inte i chrome om man kör det i window mode, men det fungerar bra i winsows 8 läget, däremot fungerar inte skalningen för hemsidan i windows 8 läget så det är helt oanvändbart.

Detta är det som jag har hunnit testa kommer att återkomma när jag har lite mer att rapportera.

Permalänk
Medlem

Jag glömde att nämna att min upplevelse av windows 8.1 när det kommer till skalningen är positiv, hittills har inget program som jag testat (förutom chrome) haft några problem med skalningen.

Permalänk
Medlem

Litet tips till alla chrome användare! Det går att få bra storlek på GUIt och samtidigt ha skarp och tydlig text, starta chrome i windows 8 läget, skriv in about:flags i adressfönstret och på alternativet "Stöd för HiDPI Windows" välj aktiverat istället för standard. Starta om chrome och då är allt klart.

Permalänk
Medlem

Nu har Lenovo skickat ut en fix för problemet att visa Gult. Fixen fungerar och resultatet är mycket lovande!
http://support.lenovo.com/en_SE/downloads/detail.page?DocID=D...

Permalänk
Medlem

Skärmflimmer

Jag har upptäckt att skärmen har en tendens att flimra lite när man kör på väldigt låg ljusstyrka (under 30%), det verkar vara bakgrundsbelysningen som inte riktigt klarar av den låga ljusstyrkan, men om detta beror på att jag har ett måndag exemplar eller inte vet jag inte. (Detta är inte den automatiska ljusskysteringen eller någon energibesparing utan ett helt annat fenomen).

Permalänk
Medlem

Jag hämtade ut min yoga 2 i fredags och upptäckte direkt ett väldigt irriterande tickande ljud från fläckten. Var 9-10 sekund återkommer det. Är det någon som har det likadant ? Jag ska ringa lenovo på måndag och se vad som ska göras med den.

http://www.youtube.com/watch?v=NJaS4ztg7DI&feature=youtu.be

Permalänk
Medlem

Hur fungerar den som surfplatta?
Vet att vikten är lite över det normala men tror nog jag kan leva med det.
Hur är touchen i skärmen? Bra respons osv?

Och själva musplattan, stödjer den exempelvis multitouch och gester?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag den fungerar bra som pekplatta, visst jag har fortfarande min ipad om jag skall läsa en bok eller tidning osv. Lite för tung om man skall sitta och läsa en lång stund. Men det är ju inte det som den är gjord för, eller i vilket fall inte orsaken till att jag köpte den.

Tycker den fungerar väldigt bra som pekplatta, även musplattan fungerar bra. Den fixar det här med multitouch, klart bättre än andra datorer jag kört. Jag är dock inte så förtjust i pekplattor på det stora hela då jag skriver mycket på datorn så hamnar alltid händerna på den och det blir pannkaka. Är inte någon person som har massa tekniska uppgifter hit och dit, men den fungerar för mig lika bra som ipaden om man tittar på den som pekplatta. Så jag är supernöjd

Hade en projekt genomgång häromdagen och hade inte tillgång till projektor, bara att vika den så den kom i stödläge som det så fint heter och köra den som en pekskärm och gå igenom. Är väldigt nöjd med att jag tog den här istället för Surface.

En annan sak som jag iofs inte vet om det är någon stor sak eller inte, men jag har brytningsfel och har rätt känsliga ögon får lätt ögonmigrän om jag sitter vid en sämre skärm. Men sitta med den här är precis samma som att sitta med iPaden, det är tydligt och skarpt. Vilket är helt underbart skönt för min del.

//Micke

Permalänk
Skrivet av nygge:

Jag har upptäckt att skärmen har en tendens att flimra lite när man kör på väldigt låg ljusstyrka (under 30%), det verkar vara bakgrundsbelysningen som inte riktigt klarar av den låga ljusstyrkan, men om detta beror på att jag har ett måndag exemplar eller inte vet jag inte. (Detta är inte den automatiska ljusskysteringen eller någon energibesparing utan ett helt annat fenomen).

Vet ej om du har fått detta fixat men jag lämnade precis in min andra yoga 2 pro med detta problem till webhallen. Tydligen verkar det inte finnas en lösning på problemet. Eller har du fått det löst?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Hur fungerar den som surfplatta?
Vet att vikten är lite över det normala men tror nog jag kan leva med det.
Hur är touchen i skärmen? Bra respons osv?

Och själva musplattan, stödjer den exempelvis multitouch och gester?

Lite väl sent att svara, men gör det ändå

Jag har toppmodellen av lenovo yoga 2 pro och kan säga följande... att använda den som surfplatta känns lite tungt jämfört med rena surfplattor, men den är blixtsnabb och känsligheten är enormt bra och där finns inget att klaga på.
Själva musplattan har en skön yta, dock i minsta laget storleksmässigt, men fungerar helt underbart och jag har då aldrig känt ett behov av att använda en separat mus, så bra är den.

Hela datorn tycker jag känns väldigt smidig och robust och är helt supernöjd med denna lille dator som jag använder mest för nytto och youtube, det är väldigt skönt att ha en sån här liten dator i många lägen.... orange färgen är faktiskt rätt passande tycker jag

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.