Permalänk

Orolig.. överckocking

Hej, hade tänkt mig att överklocka min cpu...
Min fråga är, om jag t.ex har för lite eller för mycket "voltage" när jag skriver in, kan något gå på tok eller är det bara att justera tills man märker..
Och märker man om man har för lite eller för mycket, laggar det, höjs temperaturen?
Rätta mig om jag har fel..
Tack på förhand!

Visa signatur

No fucks given.

Permalänk
Medlem

Inte för att låta dryg, men jag tycker du ska ta dig en titt i lite trådar här på forumet eller googla fram några guider innan du börja pilla på spänningen, eller överhuvudtaget röra något i bios.

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk

Dra up CPU levelup

Permalänk
Skrivet av Hedlundj97:

Hej, hade tänkt mig att överklocka min cpu...
Min fråga är, om jag t.ex har för lite eller för mycket "voltage" när jag skriver in, kan något gå på tok eller är det bara att justera tills man märker..
Och märker man om man har för lite eller för mycket, laggar det, höjs temperaturen?
Rätta mig om jag har fel..
Tack på förhand!

Skrivet av Ethnic:

Inte för att låta dryg, men jag tycker du ska ta dig en titt i lite trådar här på forumet eller googla fram några guider innan du börja pilla på spänningen, eller överhuvudtaget röra något i bios.

mvh ethnic

Håller med föregående. Dina frågor indikerar att du inte är redo att börja överklocka ännu. Läs överklockningsguiderna här i forumet.

Alla har vi varit nybörjare

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S