Valve öppnar registrering för betatestning av Steam In-home Streaming

Permalänk
Melding Plague

Valve öppnar registrering för betatestning av Steam In-home Streaming

Den som är nyfiken på Steam In-home Streaming kan vara med och testa systemet, som gör det möjligt att strömma spel från en gamingdator till en enklare klient i hemmet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Framtiden!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat Onlive och Gaikai för ett par år sedan var jag ytterst förvånad när jag inte hittade något sådant här för det lokala nätverket när jag direkt gick ut och sökte.

Detta är givet för mig. Har en bra speldator och en klen HTPC.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoeBlack:

Framtiden!

Framtiden var det ja. En HTPC med ett nytt OS.

Ser mer operativsystemet som något intressant än själva maskinen som kopierar det nästan alla företag har gjort tidigare. De köper lösa delar, sätter ihop dessa och sedan klistra sitt namn på datorn. För att sedan ta ut en fin summa över värdet pga. montering.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så ska man alltså kunna spela PC spel på TV'n med en handkontroll? *Efterbliven kille*

Permalänk
Medlem

Sweeeet! Har en Optiplex USFF bakom TVn i sovrummet, så detta kommer blir nice!

Permalänk
Medlem

Intressant!

Visa signatur

[CENTER]ROGERCPU Intel Core i5 3570k | GPU Gigabyte Windforce GTX670 2GB OC | MOBO MSI Z77A-GD55 | PSU Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD Seagate Barracuda 1TB| SSD Samsung 840 Basic 120GB| RAM Corsair Vengeance 16GB CL9| CASE BitFenix Shinobi Window | OS Windows 8[/CENTER]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumo:

Om jag förstår det rätt så ska man alltså kunna spela PC spel på TV'n med en handkontroll? *Efterbliven kille*

Du har helt enkelt en fet speldator vid skrivbordet så drar runt spelet, sedan har du en annan klenare dator som spelet strömmas till.

Så in princip kommer du kunna spela CIV6 på din dator vid TVn som har en liten celeron processor och inget dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Framtiden var det ja. En HTPC med ett nytt OS.

Ser mer operativsystemet som något intressant än själva maskinen som kopierar det nästan alla företag har gjort tidigare. De köper lösa delar, sätter ihop dessa och sedan klistra sitt namn på datorn. För att sedan ta ut en fin summa över värdet pga. montering.

Japp, precis så är det, eller inte...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lumo:

Om jag förstår det rätt så ska man alltså kunna spela PC spel på TV'n med en handkontroll? *Efterbliven kille*

Exakt. En specialdesginad kontroll. Däremot så skiljer det sig extremt lite från vanliga HTPC datorer som har samma funktion. Bara att koppla in min PS3 dosa i datorn och sedan är det att tuta och köra. Angående streamtjänsten så väntar jag helst med att kasta pengar på Valve.. Samma ide har försökts tidigare men visat sig vara enormt ineffektivt för en eller annan orsak.

Skrivet av Jilted:

Japp, precis så är det, eller inte...

Jaså? Så du menar att Valve har gjort något ALLS förutom att ta fram sitt eget operativsystem och en egen kontroll? Enligt de själva så står de inte för NÅGRA SOM HELST komponenter i själva boxen utan de köper in komponenter från Nvidia/AMD och Intel/AMD och sedan får du skräddarsy din egen dator. Precis som du kan göra med vilket bygge som helst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hmmm hur fungerar detta? någon som har insikt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Hmmm hur fungerar detta? någon som har insikt?

Vad jag får ut av det hela så borde det fungera ungefär som Gaikai.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumo:

Om jag förstår det rätt så ska man alltså kunna spela PC spel på TV'n med en handkontroll?

Det går utmärkt att göra redan idag, och är för övrigt något föredrar att göra med alla spel som har bra stöd för handkontroll.

Nyheterna är som jag ser det i huvudsak stöd för mer användarvänlig streaming, samt en ny handkontroll som är mer anpassad för alla sorters PC spel än nuvarande Xbox360, PS3 eller dylika kontroller.

För streamingen verkar dock en ny extra HTPC extremt overkill, det borde väl rent tekniskt gå att göra med en liten USB dosa inkopplat till vilken smart TV som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Framtiden var det ja. En HTPC med ett nytt OS.

Ser mer operativsystemet som något intressant än själva maskinen som kopierar det nästan alla företag har gjort tidigare. De köper lösa delar, sätter ihop dessa och sedan klistra sitt namn på datorn. För att sedan ta ut en fin summa över värdet pga. montering.

Man måste nog göra så pga alla användare som inte vet att man kan koppla en dator till en TV.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumo:

Om jag förstår det rätt så ska man alltså kunna spela PC spel på TV'n med en handkontroll? *Efterbliven kille*

Hela grejen med SteamOS, SteamBox, osv. Är att du har en dator inkopplad till din TV i ditt vardagsrum.
Sedan finns det möjligheter att Stream;a från en dator till en annan dator - och denna datorn är då tänkt att vara inkopplad till din TV.

Största anledningen bakom deras streaming funktioner är pga att Linux inte har så många spel och att du kommer bli tvungen att stream;a från en kraftfull Windows PC till din SteamOS PC.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att detta är totalt meningslöst? Hur fan ska man kunna spela något fps-spel någorlunda bra när man sitter/ligger i en soffa, på en skärm med dålig respons och dålig bildfrekvens... Förstår inte varför man skulle vilja spela på en tv. Kan någon förklara det här för mig? Personligen så kommer nog detta inte vara något för mig. Jag köpte ju inte min 144hz skärm för att sedan spela på en usel tv..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Man måste nog göra så pga alla användare som inte vet att man kan koppla en dator till en TV.

Exakt. Men det låter på vissa som det vore något sprillans nytt från Steam som ska vara det bästa sedan skivat bröd. I verkligheten är det bara ännu ett företag som erbjuder custombyggen. Nu pratar jag alltså om hårdvaran och inte operativsystemet.

Skrivet av zerty:

Bara jag som tycker att detta är totalt meningslöst? Hur fan ska man kunna spela något fps-spel någorlunda bra när man sitter/ligger i en soffa, på en skärm med dålig respons och dålig bildfrekvens... Förstår inte varför man skulle vilja spela på en tv. Kan någon förklara det här för mig? Personligen så kommer nog detta inte vara något för mig. Jag köpte ju inte min 144hz skärm för att sedan spela på en usel tv..

HDMI - > Skärm - > profit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Exakt. En specialdesginad kontroll. Däremot så skiljer det sig extremt lite från vanliga HTPC datorer som har samma funktion. Bara att koppla in min PS3 dosa i datorn och sedan är det att tuta och köra. Angående streamtjänsten så väntar jag helst med att kasta pengar på Valve.. Samma ide har försökts tidigare men visat sig vara enormt ineffektivt för en eller annan orsak.

Jaså? Så du menar att Valve har gjort något ALLS förutom att ta fram sitt eget operativsystem och en egen kontroll? Enligt de själva så står de inte för NÅGRA SOM HELST komponenter i själva boxen utan de köper in komponenter från Nvidia/AMD och Intel/AMD och sedan får du skräddarsy din egen dator. Precis som du kan göra med vilket bygge som helst.

Fast detta handlar ju inte om något som är unikt för Steam Machines... detta ska ligga i SteamOS som kommer att vara helt gratis och som du kan installera på din egen befintliga HTPC, som du även i fortsättningen kan använda din PS3-kontroll till.

"Steam Machines" är som du säger en uppsättning datorer som Valve låter tredjepartstillverkare bygga. Detta är en gissning nu, men jag tror inte att Valve kommer att ta ut någon som helst avgift för att t.ex. Asus vill bygga en Steam Machine. Inte heller SteamOS kommer att kosta något för någon. Den enda hårdvaran Valve själva kommer att sälja är ju handkontrollen, eftersom de designat den själva.

Den totalt uppenbara och självklara poängen med allt detta är att få folk att köpa fler spel på Steam, det är här som Valve tjänar helt enormt snuskigt mycket pengar redan... Om de t.ex. skulle släppa HL3 skulle intäkterna från det bara vara en piss i pengafloden de får från Steam.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Fast detta handlar ju inte om något som är unikt för Steam Machines... detta ska ligga i SteamOS som kommer att vara helt gratis och som du kan installera på din egen befintliga HTPC, som du även i fortsättningen kan använda din PS3-kontroll till.

"Steam Machines" är som du säger en uppsättning datorer som Valve låter tredjepartstillverkare bygga. Detta är en gissning nu, men jag tror inte att Valve kommer att ta ut någon som helst avgift för att t.ex. Asus vill bygga en Steam Machine. Inte heller SteamOS kommer att kosta något för någon. Den enda hårdvaran Valve själva kommer att sälja är ju handkontrollen, eftersom de designat den själva.

Den totalt uppenbara och självklara poängen med allt detta är att få folk att köpa fler spel på Steam, det är här som Valve tjänar helt enormt snuskigt mycket pengar redan... Om de t.ex. skulle släppa HL3 skulle intäkterna från det bara vara en piss i pengafloden de får från Steam.

/hulle.

Självfallet är det även en gissning från min sida. Denna avgift kommer ju inte att stå "Avgift för ihopmontering på" utan kommer att ingå i priset. Du betalar även för märket (en klisterlapp) och jag skulle bli enormt förvånad om Steam machines skulle kosta exakt vad det kostar att köpa delarna lösa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Snusfri
Skrivet av zerty:

Bara jag som tycker att detta är totalt meningslöst? Hur fan ska man kunna spela något fps-spel någorlunda bra när man sitter/ligger i en soffa, på en skärm med dålig respons och dålig bildfrekvens... Förstår inte varför man skulle vilja spela på en tv. Kan någon förklara det här för mig? Personligen så kommer nog detta inte vara något för mig. Jag köpte ju inte min 144hz skärm för att sedan spela på en usel tv..

Du vet att det dels finns andra personer än dig och att det finns mycket fler genres än FPS?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Den där kontrollern alltså. LOL.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Du vet att det dels finns andra personer än dig och att det finns mycket fler genres än FPS?

Givetvis vet jag det, men jag frågade ju vad detta fyllde för funktion!? Jag kan inte hitta något positivt med det. Och om jag använda min tv som en datorskärm så har jag en HDMI kabel som förmodligen är mycket billigare än en HTPC och en handkontroll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerty:

Bara jag som tycker att detta är totalt meningslöst? Hur fan ska man kunna spela något fps-spel någorlunda bra när man sitter/ligger i en soffa, på en skärm med dålig respons och dålig bildfrekvens... Förstår inte varför man skulle vilja spela på en tv. Kan någon förklara det här för mig? Personligen så kommer nog detta inte vara något för mig. Jag köpte ju inte min 144hz skärm för att sedan spela på en usel tv..

För att vissa spelar spel to relax och inte för att super tryhard 360 noscope kickflip bazooka switch claymore quickscope across the map.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

För att vissa spelar spel to relax och inte för att super tryhard 360 noscope kickflip bazooka switch claymore quickscope across the map.

Så man ska ignorera denna grupp av personer bara för att det finns casuals?
Är ju som att IKEA skulle sluta sälja stolar bara för att folk gillar soffor..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Känns lite som att en 10m HDMI säkert gör jobbet lite billigare. Om Steams burk landar tillräckligt billigt slår det säkert, annars ser jag inte riktigt nytta ----> ekonomi ------> effektförhållande som är hållbart.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så man ska ignorera denna grupp av personer bara för att det finns casuals?
Är ju som att IKEA skulle sluta sälja stolar bara för att folk gillar soffor..

Ah, du igen. Majoriteten är casuals = more money. Varför ska man bry sig om 1% av noscopers?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Självfallet är det även en gissning från min sida. Denna avgift kommer ju inte att stå "Avgift för ihopmontering på" utan kommer att ingå i priset. Du betalar även för märket (en klisterlapp) och jag skulle bli enormt förvånad om Steam machines skulle kosta exakt vad det kostar att köpa delarna lösa.

Jag tror inte att Valve kommer att ta något betalt för dessa... om de nu ens säljer dem själva (sannolikt är det upp till Asus/Acer o.s.v. att sälja dem) tror jag nog snarare att Valve till och med kommer att subventionera hårdvaran (som Google gör med telefoner i Play Store, de subventioneras med ibland flera tusen kr).

Valve tjänar pengar på spelen du köper på Steam, inget annat. Om de kan subventionera ex antal miljoner maskiner som i princip (för alla som inte är mycket datorkunniga) endast kan köra spel köpta på Steam, ja då är de så långt upp i smöret att de aldrig kommer ut igen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Du vet att det dels finns andra personer än dig och att det finns mycket fler genres än FPS?

Skrivet av Xelithium:

För att vissa spelar spel to relax och inte för att super tryhard 360 noscope kickflip bazooka switch claymore quickscope across the map.

Kommer ju dock bli problem för de flesta spelen ifall det tar en halv sekund innan sitt knapp tryck registreras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Känns lite som att en 10m HDMI säkert gör jobbet lite billigare. Om Steams burk landar tillräckligt billigt slår det säkert, annars ser jag inte riktigt nytta ----> ekonomi ------> effektförhållande som är hållbart.

Nu är det väl iofs så att dagens casual-spelare (målgruppen för SteamOS) inte är 20 år längre och bor i ettor där datorn står i vardagsrummet. Är du 30+ och bor i en villa så räcker inte 10 m HDMI från arbetsrummet till TV:n i vardagsrummet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

Ah, du igen. Majoriteten är casuals = more money. Varför ska man bry sig om 1% av noscopers?

1% no scopers? Du är för rolig du. Ignorera 1% = 1% mindre pengar. Vilket företag skulle medvetet gå miste om pengar? Jag har börjat undra om du vet vad du pratar om eller bara gissar hejvilt.

Skrivet av Hulle:

Jag tror inte att Valve kommer att ta något betalt för dessa... om de nu ens säljer dem själva (sannolikt är det upp till Asus/Acer o.s.v. att sälja dem) tror jag nog snarare att Valve till och med kommer att subventionera hårdvaran (som Google gör med telefoner i Play Store, de subventioneras med ibland flera tusen kr).

Valve tjänar pengar på spelen du köper på Steam, inget annat. Om de kan subventionera ex antal miljoner maskiner som i princip (för alla som inte är mycket datorkunniga) endast kan köra spel köpta på Steam, ja då är de så långt upp i smöret att de aldrig kommer ut igen.

/hulle.

Spelar egentligen ingen roll vem som säljer dessa. Priset kommer antagligen bli högre än vad det blivit om du plockar ihop ett liknande paket själv. Och därför är maskinen inte direkt intressant för mig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds