Thermalright uppdaterar Macho 120, True Spirit 90M och 120M

Permalänk
Melding Plague

Thermalright uppdaterar Macho 120, True Spirit 90M och 120M

Det blir nya processorkylare när välrenommerade Thermalright uppdaterar tre populära modeller med fläktramar och nya fästen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det talas mycket om kompakta vattensystem som om det vore framtiden, men ärligt talat vet jag inte.
Jag har en Antec H2O 620 och jag är nästan övertygad om att en luftkylare skulle prestera bättre än denna.
Frågan är bara om det är värt vad det kostar att köpa en luftkylare som konkurrerar ut den. Min vattenkylare ger ändå temperaturer upp emot 85 grader när jag kör burntest, då på "endast" 4,4ghz på en 2500k.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte blivit klok på om de konkava kontaktytorna är bra eller dåliga. Edit: Konvexa menar jag förstås.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag har fortfarande inte blivit klok på om de konkava kontaktytorna är bra eller dåliga.

Är konkava kontaktytor det som gäller nu? På min tid, med en TRUE 120 så var ytan konvex. Kändes som en liten yta på mitten av kylaren enbart gjorde riktig nytta då.

Visa signatur

Ridå

Permalänk

Min TRUE BLACK 120 hänger forfarande med. Och troligtvis till nästa sockelbyte med.
Tycker förövrigt bättre om luftkylning, blir lite mer "flås" i chassit.

Core i7 870k 4.1Ghz 1,32V 70C Max

Permalänk
Entusiast

Vad tycker ni om Thermalrights kylare?
Funderar på att köpa en ny CPU-kylare men valen är för många som vanligt och Noctua DH-14 känns helt enkelt lite för stor för mig

Antar att en recension ploppar upp på Swec eller någon annan sida inom kort men det skulle ändå vara bra att veta vad ni tycker allmänt om Thermalright.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Det talas mycket om kompakta vattensystem som om det vore framtiden, men ärligt talat vet jag inte.
Jag har en Antec H2O 620 och jag är nästan övertygad om att en luftkylare skulle prestera bättre än denna.
Frågan är bara om det är värt vad det kostar att köpa en luftkylare som konkurrerar ut den. Min vattenkylare ger ändå temperaturer upp emot 85 grader när jag kör burntest, då på "endast" 4,4ghz på en 2500k.

Tänker lite likadant, slutna vattensystem känns i allmänhet som att dom tar upp mer plats, allt på ett ställe istället. Hade också en 620 som jag nyss bytt ut mot en Phanteks TC14PE som är betydligt tystare. Är medveten om att det går att få tyst på 620'n genom att byta ut fläktarna förvisso.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Är konkava kontaktytor det som gäller nu? På min tid, med en TRUE 120 så var ytan konvex. Kändes som en liten yta på mitten av kylaren enbart gjorde riktig nytta då.

Oj. Ja exakt. Konvex menar jag. Och TR gör vad jag förstår alltid konvexa.
Det måste bli mycket olämpligt om cpun också är konvex. AMD FX är väl det tex.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Jag har en Macho kylare i min HTPC. Löjligt tyst system

Permalänk
Medlem

Har en Macho kylare på min 3570K@4,2GHz som foldar 24/7 och den ligger på lägsta hastigheten hela tiden, hörs knappt, mycket nöjd med den kylaren!

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Jag har fortfarande inte blivit klok på om de konkava kontaktytorna är bra eller dåliga. Edit: Konvexa menar jag förstås.

Intressant tillfälle att ställa den frågan. SPCR har precis gjort en stor utredning om konvexa kontra platta CPU:er och kylare.
http://www.silentpcreview.com/Our_Lapped_CPU_Heatsink_Test_Pl...
Det är en lång artikel följd av en lång forumdiskussion, men jag kan sammanfatta med: "Konvexa ytor är bra. CPU:n kommer att böja sig och anpassa sig till kylarens rundning, medan en platt kylare riskerar att inte kunna möta ytan på en något konkav CPU".

Skrivet av Uzanar:

Vad tycker ni om Thermalrights kylare?
Funderar på att köpa en ny CPU-kylare men valen är för många som vanligt och Noctua DH-14 känns helt enkelt lite för stor för mig

Antar att en recension ploppar upp på Swec eller någon annan sida inom kort men det skulle ändå vara bra att veta vad ni tycker allmänt om Thermalright.

Thermalright är absoluta division 1, tillsammans med Noctua, medan Scythe blandar bra grejor med bottennapp.
HR-02 Macho (verkar ha bytt namn till "bara" Macho) är en riktigt bra kylare för passiv kylning eller fläktar med lågt statiskt tryck, men den är inte avsedd för de riktigt högpresterande CPU:erna med överklockning. Den är sjukt bra på att kyla normala CPU:er väldigt tyst dock (står sig till och med bra mot monstret HR-22). Macho 120 verkar vara en mindre variant av samma sak, men har inte testats av någon tillförlitlig källa så vitt jag vet.

True Spirit har tätare mellan flänsarna, betyder med kylyta, men kräver fläkt med högre statiskt tryck och blir mer oljud. Även detta är en väldigt bra kylare, om än inte i elitklass. http://www.silentpcreview.com/article1326-page5.html

Du kan inte göra något bättre än att läsa på hos SPCR. Ingen testar lika bra som dem. Deras rekommendatrionsartikel släpar minsta sagt efter nu för tiden, men varje test innehåller jämförelser mot de bästa i klassen.

Permalänk

Hoppas det finns några återförsäljare som tar in dessa. Jag är lite sugen på Macho 120, men versionen som finns nu är utsåld hos de enda två återförsäljare som har den. Den är dessutom dyrare än sin storebror Hr-02 Macho, vilket jag har svårt att förstå.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av Kvartz:

Har en Macho kylare på min 3570K@4,2GHz som foldar 24/7 och den ligger på lägsta hastigheten hela tiden, hörs knappt, mycket nöjd med den kylaren!

intressant!!

vad har du för vcore???. är datorn i en låda eller "öppen"?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vart man får tag på ett fäste för 1155 till en TRUE 120?
Helst ska det inte vara några fantasipriser i Tyskland, är det någon som känner till prisvärt ställe att köpa det?
Funderar nämligen om det kan konkurrera ut min antec 620..

Visa signatur

Ridå