Hur ska jag placera fläktarna i NZXT Phantom 530

Permalänk
Medlem

Hur ska jag placera fläktarna i NZXT Phantom 530

Hallå där.

Håller på att sätta ihop en ny burk men har inte så mycket erfarenheter sen innan och skulle även vilja lära mig mer.

I chassit som original så sitter det en fläkt längst ner i fronten och en högst upp i baken (ha ha)
Processorn (i7 4770k) ska kylas av en NZXT kraken x40 hade jag tänkt och det är först och främst var jag ska montera den som är den stora frågan.
Först tänkte jag flytta bakre fläkten o sätta X40 där ist och köra den andra i toppen men det kanske är bättre att köra X40 i toppen?
Tanken är att jag även ska sätta in en fläkt i botten, så insug kommer bli från fronten och botten om det är att föredra?

Tacksam för er input och råd om hur man optimerar fläktplaceringen för bästa kylning i detta chassi.

Permalänk
Medlem

fler insug än utblås, blir övertyrck då så mindre damm.
sen är det nog bara insug i fronten och utblås därbak/toppen, hai nte utblås och inblås precis bredvid varandra bara.

fronten och botten låter finfint, då får du bra värme flöde.

ang. fläktar kör jag själv på fractaldesign fläktar, men ett företags om jag hört mcyekt bra om är Enermax.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

CPU kylaren ska sitta bak om det inte är en 240mm rad isåfall ska den sitta där uppe itaket.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem

Snabba svar! Tack.

Hur ska jag då göra för att få fler insug än utblås? Lät intressant det där med övertryck, aldrig tänkt på.

Så köpa en 140mm fläkt till botten, då får jag insug från den och fronten som jag har för mig är 200mm (?)
Sen X40 kraken högst upp baktill och en fläkt i toppen och dessa som utblås?
Då blir det 2-2 i utblås-inblås men fördel inblås pga större fläkt i fronten antar jag?
Får jag övertrycket då?

Tips på billig o prisvärd fläkt att köpa för o ha i botten?

Mvh

Permalänk
Medlem

Ingen som har något förslag på hur jag bör gå tillväga?
Kommer troligen få sista delarna o börja bygget imorgon.