Valde att förnya abonnemang hos Tre - får ej returnera

Permalänk
Medlem

Valde att förnya abonnemang hos Tre - får ej returnera

Hej där SweClockers!

Lite långkort historia, men uppskattar all typ av hjälp i detta ärende:

  • Hade cirka två och en halv månad kvar på mitt nuvarande abonnemang (3Pott 299)

  • Valde att förnya abonnemanget och få en ny telefon, från Lumia 800 till Lumia 1020 och byta abonnemang till 3Pott 399

  • Ringde först till kundservice för att se om det var möjligt att förnya, vilket det var, hon noterade att hon kunde ordna det åt mig, vilket jag tyckte var OK

  • Frågade även om jag fick redan hämta ut produkten i deras butik om den var i lager (som de tyvärr inte hade möjlighet att kolla åt mig), givetvis var detta möjligt men att jag bör säga till butiken att avbryta postpaketet

  • Nåväl, jag hade butiken i trakterna förbi, valde att gå in och kolla om produkten var inne

  • Ja säger de, men jag själv måste själv ringa och avbryta postpaketet, även om jag var tillsagd att de skulle göra det, vilket gjorde mig fundersam

  • Ringde dit, avbröt paketet och personalen hämtade fram telefonen

  • Då skulle han skanna in telefonen och efter mycket krångel och problem (han testade säkert fem gånger, som tog säkert ca. 30 minuter) visade det sig att det var fel färg på telefonen och jag måste ändå ta det via postpaket, vilket resulterade i att jag gick i onödan till butiken

  • Värt att notera att personalen utlovade 4G-uppkoppling här där jag bodde

Detta var då 28:e oktober och jag hämtade postpaketet 30:e oktober.

I vilket fall som helst så ringde jag till Tre idag för att avbryta abonnemanget innan denna "14 dagars-returpolicy", dels för att det visade sig att de inte hade 4G-nät här där jag bor, vilket jag var utlovad.

Kundservice säger att detta är ej möjligt då återköp gäller endast via webben och inte butik. Jag beställde först via webben och blev sedan skickad till butik för att hämta ut den (om jag vill ha den så fort som möjligt)? Dessutom hade de inte ens telefonen inne, så jag fick vänta på paketet ändå. Samtidigt som jag inte får ut 4G-nät som de utlovade i butiken till mig. Får endast H eller H+ om jag har tur.

SweClockers, vad har jag för rättigheter i detta fall? Vad ska jag säga när jag ska till butiken imorgon?

Tack på förhand,
Cable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Hej där SweClockers!

Lite långkort historia, men uppskattar all typ av hjälp i detta ärende:

  • Hade cirka två och en halv månad kvar på mitt nuvarande abonnemang (3Pott 299)

  • Valde att förnya abonnemanget och få en ny telefon, från Lumia 800 till Lumia 1020 och byta abonnemang till 3Pott 399

  • Ringde först till kundservice för att se om det var möjligt att förnya, vilket det var, hon noterade att hon kunde ordna det åt mig, vilket jag tyckte var OK

  • Frågade även om jag fick redan hämta ut produkten i deras butik om den var i lager, givetvis var detta möjligt men att jag bör säga till butiken att avbryta postpaketet

  • Nåväl, jag hade butiken i trakterna förbi, valde att gå in och kolla om produkten var inne

  • Ja säger de, men jag själv måste själv ringa och avbryta postpaketet, även om jag var tillsagd att de skulle göra det, vilket gjorde mig fundersam

  • Ringde dit, avbröt paketet och personalen hämtade fram telefonen

  • Då skulle han skanna in telefonen och efter mycket krångel och problem (han testade säkert fem gånger, som tog säkert ca. 30 minuter) visade det sig att det var fel färg på telefonen och jag måste ändå ta det via postpaket, vilket resulterade i att jag gick i onödan till butiken

  • Värt att notera att personalen utlovade 4G-uppkoppling här där jag bodde

Detta var då 28:e oktober och jag hämtade postpaketet 30:e oktober.

I vilket fall som helst så ringde jag till Tre idag för att avbryta abonnemanget innan denna"14 dagars-returpolicy", dels för att det visade sig att de inte hade 4G-nät här där jag bor, vilket jag var utlovad.

Kundservice säger att detta är ej möjligt då återköp gäller endast via webben och inte butik. Jag beställde först via webben och blev sedan skickad till butik för att hämta ut den (om jag vill ha den så fort som möjligt)? Dessutom hade de inte ens telefonen inne, så jag fick vänta på paketet ändå. Samtidigt som jag inte får ut 4G-nät som de utlovade i butiken till mig. Får endast H eller H+ om jag har tur.

SweClockers, vad har jag för rättigheter i detta fall? Vad ska jag säga när jag ska till butiken imorgon?

Tack på förhand,
Cable

Om du skrev under papper i butiken så är du helt och hållet körd såvida de inte tar tillbaka det på good will.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ja du, det har och göra med HUR du har gjort avtalet. Tecknar du avtal i butik (skriftligt) så har du ingen ångerrätt enligt lag. Ångerrätt gäller vid muntliga avtal på telefon och på webbshoppar.

Gjorde du avtalet muntligt eller skrev du på det i butik? Om du sedan hämtar ut telefon via postombud eller via butik spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Om du skrev under papper i butiken så är du helt och hållet körd såvida de inte tar tillbaka det på good will.

Även om jag blev utlovad 4G-nät här där jag bor? De har inte ens planer att få det hit där jag bor idag, visade det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Även om jag blev utlovad 4G-nät här där jag bor? De har inte ens planer att få det hit där jag bor idag, visade det sig.

Stämmer. Såvida det inte står specificerat i avtalet att du skall ha 4G-täckning där du bor. Vilket det inte gör, såvida du inte bad dem skriva in det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

10721a;14076719]Ja du, det har och göra med HUR du har gjort avtalet. Tecknar du avtal i butik (skriftligt) så har du ingen ångerrätt enligt lag. Ångerrätt gäller vid muntliga avtal på telefon och på webbshoppar.

Gjorde du avtalet muntligt eller skrev du på det i butik? Om du sedan hämtar ut telefon via postombud eller via butik spelar mindre roll.[/QUOTE]
Avtalet var först gjort via muntligt avtal på telefon, men blev skickad till butik om jag kanske hade tur att telefonen var inne på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Även om jag blev utlovad 4G-nät här där jag bor? De har inte ens planer att få det hit där jag bor idag, visade det sig.

Grejen är den att i det skriftliga avtalet så utlovas ju ingen som helst specifik täckning eller hastighet (ingen operatör gör det), om någon hos tre endast sagt det till dig via telefon eller så är ju inte juridiskt bindande, däremot som snubben ovan säger så kan du ju trycka på att du teckna avtalet på denna premiss och hoppas att dom river avtalet i good will, men hur du än gör så är det endast den butiken i fråga som kan hjälpa dig med detta. Eventuellt så kan deras reklamationsavdelning hjälpa dig.

Dock tvivlar jag på att det löser sig, beror på hur pass "fyrkantiga" dem är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Avtalet var först gjort via muntligt avtal på telefon, men blev skickad till butik om jag kanske hade tur att telefonen var inne på lager.

Så du skrev inte på någon som helst skriftlig handling i butik?

Permalänk
Sötast

Som kund hos dessa företag så verkar det bara gå att lösa på ett sätt.

Föra ett jävlans oväsen / skrammel i lådan.

Ring till 3, hota med konsumentverk, länka till sweclockers och skapa en ticket på fairshopping där du skriver samma som här.

Plötsligt så kommer de gärna vilja hjälpa dig, väldigt omtyckta och viktiga kund.

Om du står ensam så ser dom dig bara som en värdelös idiot som de kan tjäna pengar på.

Jag såg att Tele2 har startat en ny "prova på" period, något som jag tycker är galet intressant, det + låga priser.

Har ej använt dem innan, men nästa gång det är dags så är det nog läge att checka ut dem då de ger en 14 dagar på sig att prova på både abonnemang och mobil, sålänge man inte skadar produkten.

Permalänk
Medlem

10721a;14076748]Så du skrev inte på någon som helst skriftlig handling i butik?[/QUOTE]
Tyvärr så gjorde jag det. Självklart var jag inte informerad om skillnaderna.

Det enda jag ville göra var att kolla i butik om telefonen fanns inne, de sa att den gjorde det. Så jag fick lov att ringa själv och avböja postpaketet även om de sagt att själva i telefon att de skulle ordna det åt mig.

Samtidigt som det visade sig att det var fel färg (efter cirka 30-minuters när han försökte att skanna ut telefonen, men det blev fel, pga. fel färg, men detta upptäcktes efter ett bra tag), vilket gjorde att jag fick vänta på posten ändå.

Som jag förstod det avbröt jag endast postpaketet för att hämta ut den i butik så jag ej behöver vänta dessa extra dagar, men att abonnemangetsavtal var redan gjort. Men som det ser ut fick jag lov att göra om det utan någon information?

Permalänk

Spela alltid in samtal där du är kund/säljare.

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, dock svårare att bevisa ifall ord står mot ord, men då slänger man upp en youtube-länk med det inspelade i ansiktet på dom.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Som kund hos dessa företag så verkar det bara gå att lösa på ett sätt.

Föra ett jävlans oväsen / skrammel i lådan.

Ring till 3, hota med konsumentverk, länka till sweclockers och skapa en ticket på fairshopping där du skriver samma som här.

Plötsligt så kommer de gärna vilja hjälpa dig, väldigt omtyckta och viktiga kund.

Om du står ensam så ser dom dig bara som en värdelös idiot som de kan tjäna pengar på.

Jag såg att Tele2 har startat en ny "prova på" period, något som jag tycker är galet intressant, det + låga priser.

Har ej använt dem innan, men nästa gång det är dags så är det nog läge att checka ut dem då de ger en 14 dagar på sig att prova på både abonnemang och mobil, sålänge man inte skadar produkten.

Personen som jag pratade med idag sa att jag skulle till butiken för att prata med dem? Spelar det någon roll? Eller ska jag ringa imorgon på morgon till kundservice igen? Gör nog både och!

Tack för tipset, uppskattar det verkligen.

Förstod inte vad jag fick för mig och ville bli ny kund här. Detta är det sämsta man kan uppleva som kund. Hade redan en hel del problem tidigare med min Lumia 800 hos Tre. Se här för den som är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Spela alltid in samtal där du är kund/säljare.

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, dock svårare att bevisa ifall ord står mot ord, men då slänger man upp en youtube-länk med det inspelade i ansiktet på dom.

Har ett vittne (min flickvän) som var i sällskap med mig när jag ordnade med telefonen i butiken (angående utlovnadet av 4G-nätet i min stad, som inte finns alls). Ska tänka på det när jag går dit imorgon.

Permalänk
Hedersmedlem

Ångerrätten gäller om avtalet slutits via telefon även om du sedan hämtat ut produkten över disk. Jag skulle stått på mig och hävdat det.

Det kan hända att man behöver skriva på handlingar när man hämtar ut för att så att slutföra ärendet, men har det ursprungligen slutits via telefon så är det det som gäller. Och så tolkar jag att det har gått till här.

Någon datorbutik med utlämningsställen åkte dit på detta för något år sedan. De försökte hävda att tack vare att produkterna var uthämtade från deras utlämningsställe så gällde inte distansköplagen, men det är fel. Möjligt att du kan hitta mer info om detta genom att googla på väl valda ord.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ångerrätten gäller om avtalet slutits via telefon även om du sedan hämtat ut produkten över disk. Jag skulle stått på mig och hävdat det.

Det kan hända att man behöver skriva på handlingar när man hämtar ut för att så att slutföra ärendet, men har det ursprungligen slutits via telefon så är det det som gäller. Och så tolkar jag att det har gått till här.

Någon datorbutik med utlämningsställen åkte dit på detta för något år sedan. De försökte hävda att tack vare att produkterna var uthämtade från deras utlämningsställe så gällde inte distansköplagen, men det är fel. Möjligt att du kan hitta mer info om detta genom att googla på väl valda ord.

Det var det som var tanken i alla fall. Jag kollade allt först via webben (ringde sedan för att först kolla om det var möjligt att förnya, vilket det var, och då beställde jag telefonen). Kollade även med dem om jag fick hämta ut i butik. De sa att de inte kunde kolla lagret åt mig men om jag hade vägarna förbi borde jag kika förbi.

Det du säger har en god poäng. Ska definitivt ha det i åtanke. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

10721a;14076745]om någon hos tre endast sagt det till dig via telefon eller så är ju inte juridiskt bindande[/QUOTE]

haha det är klart att det är, problemet är bara att bevisa det.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

haha det är klart att det är, problemet är bara att bevisa det.

Det var det jag mena ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

haha det är klart att det är, problemet är bara att bevisa det.

Det "enda" beviset jag har är att min flickvän hörde även att han sa det, klart och tydligt. Förutom mig själv då.

Permalänk
Medlem

Om du skrev på papper i butik så är det butiken du har skrivit på avtalet med även om du fått den uppfattningen att det skulle ha gjorts över telefon.

Så tyvärr har nog 3 rätt som det ser ut nu..

Permalänk
Medlem

Oavsett hur mycket du tjatar kommer dom dra klassikern "Vi har tyvärr ingen möjlighet att göra det"...

Permalänk
Medlem

Till slut lyckades jag att avbryta det förnyade abonnemanget.

Jag gjorde det via reklamation av 4G-nätet som jag blev utlovad, som inte fanns i min stad.

Då är det bara dessa tre månader kvar av uppsägningstiden av det ordinarie abonnemang jag haft.

Tack för all hjälp!