Kommer Valve någonsin släppa ett spel igen?

Permalänk

Kommer Valve någonsin släppa ett spel igen?

Valve har sedan de släppte Half Life varit min favorit spelstudio nummer 1. Har klarat alla Half Life kanske 10 gånger och plöjt ner över 2000 i CS 1.6 med vänner. Tf2 har jag spelat i cirka 1000 och båda Portal spelen har jag klarat minst 5 gånger. Det jag vill komma fram till är att, att jag älskar alla de spel Valve skapat och är orolig att de kommer sluta göra egna spel när de tjänar så mycket på Steam. Vad tror ni? Kommer Valve någonsin släppa något spel över huvud taget igen?

Permalänk
Medlem

Ja det tror jag.
Btw du har väll inte missat dota2?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ja, dom kommer släppa fler spel.
Nej, Half-Life 3 kommer aldrig att släppas.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ja det tror jag.
Btw du har väll inte missat dota2?

Dota 2 spelar jag lite ibland, tycker inte om den typen av spel jätte mycket.

Skrivet av Svbg:

Ja, dom kommer släppa fler spel.
Nej, Half-Life 3 kommer aldrig att släppas.

Syftar inte på Half - Life 3 nu, utan något spel över huvud taget . En ny serie eller bara vad som helst. Bara de släpper ett spel

Permalänk
Medlem

De har ju ingen direkt press på sig, eller behov egentligen men för att kunna fortsätta konkurrera så behövs en ny plattform med egna spel och framförallt spelmotor att luta sig mot.
Jag tror att de har något som ligger och lurar på SteamOS - det behövs säkert för att förstärka den satsningen ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGottaGame:

Dota 2 spelar jag lite ibland, tycker inte om den typen av spel jätte mycket.

Syftar inte på Half - Life 3 nu, utan något spel över huvud taget . En ny serie eller bara vad som helst. Bara de släpper ett spel

Dom tjänar ju jävligt bra med pengar via Steam som kommer bli ännu större tack vare steam-OS nu. Sen har vi ju in-game shops i tf2 och dota2 som genererar fett med cash oxå. Så dom känner sig nog inte tvungna att skapa något nytt själva direkt.

Däremot så fungerar ju deras jobbstruktur så att alla jobbar med det dom tycker är roligt så om någon har en kul spelidé så kommer det nog bli verklighet. Sen om det blir något HL3/portal 3 vet man ju aldrig.

Permalänk
Medlem

Du får ju inte glömma bort det senaste counter-strike heller, sen dem släppte arms deal update så tjänar dem nog riktigt mycket cash av nycklarna man kan köpa för att låsa upp kistor

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk

Tycker du att det saknas något? De har ju släppt minst ett spel per år sedan HL1, borträknat 2002. Och många av titlarna är sådana man kan lägga många hundra timmar i, som du säger. Jag tror inte folk kommer sluta spela deras spel under de närmsta åren, och jag tror inte de kommer lägga sig på latsidan heller.

(klippt från wikipedia)

Citat:

Half-Life 1998 Förstapersonsskjutare (FPS) Windows, PlayStation 2, OS X, Linux
Half-Life: Opposing Force 1999 FPS expansionspaket Windows, OS X, Linux
Team Fortress Classic 1999 Förstapersonsskjutare Windows, OS X, Linux
Counter-Strike 2000 Förstapersonsskjutare Windows, Xbox, OS X, Linux
Deathmatch Classic 2000 Förstapersonsskjutare Windows, OS X, Linux
Ricochet 2000 Actionspel Windows, OS X, Linux
Half-Life: Blue Shift 2001 FPS expansionspaket Windows, OS X, Linux
Half-Life: Decay 2001 FPS expansionspaket PlayStation 2
Day of Defeat 2003 Förstapersonsskjutare Windows, OS X, Linux
Counter-Strike: Condition Zero 2004 Förstapersonsskjutare Windows, Xbox, OS X, Linux
Counter-Strike: Source 2004 Förstapersonsskjutare Windows, OS X, Linux
Half-Life 2 2004 Förstapersonsskjutare Windows, Xbox, Xbox 360, PlayStation 3, OS X, Linux
Half-Life 2: Deathmatch 2004 Förstapersonsskjutare Windows, OS X, Linux
Half-Life: Source 2004 Förstapersonsskjutare Windows
Day of Defeat: Source 2005 Förstapersonsskjutare Windows, OS X
Half-Life 2: Lost Coast 2005 Förstapersonsskjutare Windows, OS X, Linux
Half-Life Deathmatch: Source 2005 Förstapersonsskjutare Windows
Half-Life 2: Episode One 2006 Förstapersonsskjutare Windows, Xbox 360, PlayStation 3, OS X, Linux
Half-Life 2: Episode Two 2007 Förstapersonsskjutare Windows, Xbox 360, PlayStation 3, OS X, Linux
Portal 2007 FPS Pusselspel Windows, Xbox 360, PlayStation 3, OS X, Linux
Team Fortress 2 2007 Förstapersonsskjutare Windows, Xbox 360, PlayStation 3, OS X, Linux
Left 4 Dead 2008 Förstapersonsskjutare Windows, Xbox 360, OS X
Left 4 Dead 2 2009 Förstapersonsskjutare Windows, Xbox 360, OS X, Linux
Alien Swarm 2010 Top-Down shooter Windows
Portal 2 2011 FPS pusselspel Windows, Xbox 360, PlayStation 3, OS X
Counter-Strike: Global Offensive 2012 Förstapersonsskjutare Windows, Xbox 360, PlayStation 3, OS X
Dota 2 2013 MOBA Windows, OS X, Linux

EDIT: Noterade något mycket viktigt som jag inte tror tillräckligt många lägger mycket tanke i: Valve utvecklar till Win, OSX och Linux, vilket gör deras utveckling så mycket viktigare än någon annans som bara gör win spel. Inte nog med det, jag tror du missar en mycket viktig del i Valves inblandning i spelindustrin: Source, och alla spel och moddar som Valve effektivt medutvecklar, är inte det något också?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

En liten fågel sa till mig att dom håller på utveckla en ny spelmotor, däremot är det inget jag kan bekräfta med en länk eller liknande så helt klart ett rykte, fast skulle inte förvåna mig heller. Skulle vara riktigt kul med Left 4 dead 3 !

MVH

Edit: Okej då jag hittade visst en länk som är ett år gammal.....

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120806/rykte-valve-utveck...

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Skrivet av Spajdah:

Du får ju inte glömma bort det senaste counter-strike heller, sen dem släppte arms deal update så tjänar dem nog riktigt mycket cash av nycklarna man kan köpa för att låsa upp kistor

Har spelat CS GO i cirka 500 timmar och plöjt ner över 1000 kr på nycklar för de Camos jag vill ha. Tycker det är bra spel men hoppas de släpper något spel med Singelplayer story snart igen. Var två år sedan sist tror jag.

Skrivet av Itchy Trojan:

Tycker du att det saknas något? De har ju släppt minst ett spel per år sedan HL1, borträknat 2002. Och många av titlarna är sådana man kan lägga många hundra timmar i, som du säger. Jag tror inte folk kommer sluta spela deras spel under de närmsta åren, och jag tror inte de kommer lägga sig på latsidan heller.

(klippt från wikipedia)

EDIT: Noterade något mycket viktigt som jag inte tror tillräckligt många lägger mycket tanke i: Valve utvecklar till Win, OSX och Linux, vilket gör deras utveckling så mycket viktigare än någon annans som bara gör win spel. Inte nog med det, jag tror du missar en mycket viktig del i Valves inblandning i spelindustrin: Source, och alla spel och moddar som Valve effektivt medutvecklar, är inte det något också?

Håller med om att det är mycket duktigt av Valve att utveckla till alla tre plattformar och det ska de ha mycket gott för och Source som Garys Mod är gjort på (Vilket jag också lagt ner mycket tid i) är en riktig bra motor
. Men som jag skrev ovan är det mer än två år sedan de släppte ett singel player story spel och de ha inte presenterat något nytt så frågan är om det kommer något nytt från Valve under 2014.

Permalänk
Skrivet av GamerGottaGame:

Håller med om att det är mycket duktigt av Valve att utveckla till alla tre plattformar och det ska de ha mycket gott för och Source som Garys Mod är gjort på (Vilket jag också lagt ner mycket tid i) är en riktig bra motor
. Men som jag skrev ovan är det mer än två år sedan de släppte ett singel player story spel och de ha inte presenterat något nytt så frågan är om det kommer något nytt från Valve under 2014.

Mjo, ser vad du är ute efter. Dock tror jag inte vi som konsumenter kan förväntas oss något nytt episkt single-player drama förens om ett bra tag, mest för att valves track record visar det. Men med endast ca 300 anställda och en massa andra projekt(steam, steambox, steamOS, Source, multi-platform developement, pipeline(student-dev) osv) så är inte det någon högt lagt prioritet. Som någon tidigare sa, de gör något kul när de väl kommit på vad det skall vara, de tänker inte klämma fram något ur någon uppsköld thrillerförfattare som alla andra gör nu för tiden.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

De samlar antagligen spel på hög för att släppa när Steambox släpps. Det gäller FRAMFÖR ALLT Half-Life 3, men jag kunde gott tänka mig att de laddar med t.ex. en ny Portal. De måste ha bra spel för att sälja plattformen.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå rätt säkert att de utvecklat en ny spelmotor, Source 2. Så mycket troligt kommer de eller håller de själva på att göra spel med den motorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är väl ändå rätt säkert att de utvecklat en ny spelmotor, Source 2. Så mycket troligt kommer de eller håller de själva på att göra spel med den motorn.

Gabe sa själv att de har en ny motor på ingång.

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Tycker du att det saknas något? De har ju släppt minst ett spel per år sedan HL1, borträknat 2002. Och många av titlarna är sådana man kan lägga många hundra timmar i, som du säger. Jag tror inte folk kommer sluta spela deras spel under de närmsta åren, och jag tror inte de kommer lägga sig på latsidan heller.

(klippt från wikipedia)

EDIT: Noterade något mycket viktigt som jag inte tror tillräckligt många lägger mycket tanke i: Valve utvecklar till Win, OSX och Linux, vilket gör deras utveckling så mycket viktigare än någon annans som bara gör win spel. Inte nog med det, jag tror du missar en mycket viktig del i Valves inblandning i spelindustrin: Source, och alla spel och moddar som Valve effektivt medutvecklar, är inte det något också?

Som en notis på den listan så är väl Opposing force och Blueshift skapat av Gearbox?
Vidare började väl CS som en mod som VALVe sedan köpte upp - likt Left 4 Dead, som vad jag vet började med zombie mode i cs:s som sedan blev en separat mod och sedan uppköpt.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Valve jobbar till skillnad från de flesta spelmakare efter att endast släppa saker när de känner sig helt klara/säkra med dem. "these things take time" och "we will release it when it's done" helt enkelt.
De har jobbat enormt mycket med just utvecklingen utav Linux på senare tid (bättre drivare från tillverkare, fler linuxportar, en helt egen linuxdistro (SteamOS) ), samt såklart Steambox.
Spelen kommer självklart, men det tar tid.
Angående Half-Life 3 så kommer Valve aldrig att släppa det sålänge det är så löjligt höga förväntningar på det, spelserien är bra, men det kan inte rikigt bli den heliga graal som spelvärden tror att det kommer bli, situationen är helt enkel inte densamma.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, som jag skulle vilja väcka till liv igen med tanke på HTC Vive. Valve har här en unik chans att fullständigt ta kommandot över hela VR scenen, om dom haft några starka VR-titlar i samband med VR-lanseringen.

Nu får jag en känsla av att dom nästan lagt ner sin spelstudio. Portal hade ju varit utmärkt koncept att bygga vidare på inför roomscale VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Intressant tråd, som jag skulle vilja väcka till liv igen med tanke på HTC Vive. Valve har här en unik chans att fullständigt ta kommandot över hela VR scenen, om dom haft några starka VR-titlar i samband med VR-lanseringen.

Nu får jag en känsla av att dom nästan lagt ner sin spelstudio. Portal hade ju varit utmärkt koncept att bygga vidare på inför roomscale VR.

Nu är ju detta från Fudzilla, men har sett detta på ett ställe till, som jag inte orkar leta upp just nu.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Intressant tråd, som jag skulle vilja väcka till liv igen med tanke på HTC Vive. Valve har här en unik chans att fullständigt ta kommandot över hela VR scenen, om dom haft några starka VR-titlar i samband med VR-lanseringen.

Nu får jag en känsla av att dom nästan lagt ner sin spelstudio. Portal hade ju varit utmärkt koncept att bygga vidare på inför roomscale VR.

Vilket de hade som demo för HTC. Med tanke på hur mycket bakom Vulkan de sitter på, samt utvecklandet av Source 2 mm så håller de på en del. Sedan så fortsätter de med utvecklandet av CS:GO, TF2, Dota2 så lägga ner spelstudio not so much.....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Släpp HL3 när vi får nån jävla ordning på Episode 2 eller vad fan det var en jävla röra till Story hur som have,
HL2 var Tacka vet jag Half-Life 1

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

HL3 släpps i vinter. mera info under sommaren.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Till sist så måste dom väl bli så rika så att dom bara kan slå upp ett litet kontor (med 300 pers) där dom kan börja pumpa ut lite spel :'(

Permalänk

Tror de kommer släppa nästa spel med HTC Vive.