Hjälp med strömförsörjning till HD R9 280X

Permalänk

Hjälp med strömförsörjning till HD R9 280X

Hej, jag har bokat ett ASUS R9 280X och sitter på ett Antec EA-500D 500W.

Just nu har jag ett HD 6870 som får ström via 2 st 6-pin kontakter som det står pci-e på:

Mitt kommande R9 280X körs via 1st 6-pin kontakt och 1st 8-pin kontakt. Min fråga är: jag har en 8-pin kontakt men det står ej pci-e på den. Kan den kopplas till grafikkortet eller måste jag köpa ett nytt nätaggregat?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om det inte skulle vara en PCI-e skulle det bara kunna vara en ATX12V kontakt i så fall, som då av någon anledning inte skulle vara ansluten i så fall? (osannolikt).

De kommer isåfall inte att passa. Titta på den här sidan om du är osäker och vill kolla i förväg och jämföra kontakter:

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=2505

Kolla om du har en extra strömanslutning till moderkortet ansluten förutom vanliga 24-pinnars, har du redan det kan du utgå från att detta är en PCI-e.

Permalänk

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Säker på att 8pinnen inte ska till MB? Dina 2 6 pin är för graikkorten, din PSU verkar gammal

Permalänk
Medlem

Är det detta nätagget du har?
http://www.atxpowersupplies.com/images/Antec-500W-Power-Suppl...

Isåfall ska du ha tillräckligt, pci-e 6+2 är en åtta, om det inte står pci-e på den så kan det vara en eps kontakt och är då till moderkortet och borde inte användas till pci-e.

Det hänger inte två stycken pci-e till bredvid dem som är inkopplade till ditt nuvarande grafikkort? Annars om du har molex över så kan du kanske bygga ihop något av dem. Dock så verkar ditt nätagg vara rätt gammalt så skulle investerat i ett nytt så du inte förstör dessa nya delar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Om det inte skulle vara en PCI-e skulle det bara kunna vara en ATX12V kontakt i så fall, som då av någon anledning inte skulle vara ansluten i så fall? (osannolikt).

De kommer isåfall inte att passa. Titta på den här sidan om du är osäker och vill kolla i förväg och jämföra kontakter:

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=2505

Kolla om du har en extra strömanslutning till moderkortet ansluten förutom vanliga 24-pinnars, har du redan det kan du utgå från att detta är en PCI-e.

Ah tack för länken! Den ser precis ut som den högra. Som du säger en ATX12V kontakt. sååå.. antar att jag bör köpa ett nytt nätaggregat eller vad finns det för alternativ? Vilket nätagg skulle ni rekommendera?
Mina Specs:
12gb ram, 4-stickor.
i5-4670K
Asus R9 280X
mis Z87-G41 PC Mate
2-st hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Är det detta nätagget du har?
http://www.atxpowersupplies.com/images/Antec-500W-Power-Suppl...

Isåfall ska du ha tillräckligt, pci-e 6+2 är en åtta, om det inte står pci-e på den så kan det vara en eps kontakt och är då till moderkortet och borde inte användas till pci-e.

Det hänger inte två stycken pci-e till bredvid dem som är inkopplade till ditt nuvarande grafikkort? Annars om du har molex över så kan du kanske bygga ihop något av dem. Dock så verkar ditt nätagg vara rätt gammalt så skulle investerat i ett nytt så du inte förstör dessa nya delar.

Tjo. Nej jag sitter på detta nätagget: http://www.inet.se/produkt/6900370/antec-sonata-iii-500w-svar... Har dock bytt chassi till fractal design r4.
Det står att det ska finnas en 6+2 pin men jag har letat efter den i 2 timmar nu haha. De pci-e som sitter i nu har inga 2-pin bredvid sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepeeper:

Tjo. Nej jag sitter på detta nätagget: http://www.inet.se/produkt/6900370/antec-sonata-iii-500w-svar... Har dock bytt chassi till fractal design r4.
Det står att det ska finnas en 6+2 pin men jag har letat efter den i 2 timmar nu haha. De pci-e som sitter i nu har inga 2-pin bredvid sig.

Ja det var ju lite lustigt då det står att det ska finnas en 6+2 pci-e och en 6 pci-e men men skulle nog köpt nytt nätagg nu ändå eftersom du typ bytt alla delar och du har nog haft detta agget rätt länge nu. Finns många bra billiga nätaggregat idagsläget, beror lite på hur många kontakter du behöver till diverse hårddiskar och ssd:er, modulärt eller omodulärt. Med tanke på gpu, cpu så skulle jag nog satsa på ett bra 600w kanske lite mer om du planerar cf.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Gamla Earthwatts 500 var byggt av Seasonic och av väldigt bra kvalitet, men sen bytte Antec OEM till Delta som byggde en ny variant som fick heta 500D. Detta var ett ganska mycket sämre agg än "orginalet", med billigare komponenter och sämre kondingar.
Om du nu haft ditt gamla EA500D ett tag så är det värt en uppgradering.
Kan rekomendera XFX Core Ed 550W om du nu vill hålla utgifterna nere.
Annars ta en titt på Seasonic G550, 80plus Guld och semi-modulärt till bra pris.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Ja det var ju lite lustigt då det står att det ska finnas en 6+2 pci-e och en 6 pci-e men men skulle nog köpt nytt nätagg nu ändå eftersom du typ bytt alla delar och du har nog haft detta agget rätt länge nu. Finns många bra billiga nätaggregat idagsläget, beror lite på hur många kontakter du behöver till diverse hårddiskar och ssd:er, modulärt eller omodulärt. Med tanke på gpu, cpu så skulle jag nog satsa på ett bra 600w kanske lite mer om du planerar cf.

Japp det är skitkonstigt... Men den är som sagt gammal

Skrivet av lacrits:

Gamla Earthwatts 500 var byggt av Seasonic och av väldigt bra kvalitet, men sen bytte Antec OEM till Delta som byggde en ny variant som fick heta 500D. Detta var ett ganska mycket sämre agg än "orginalet", med billigare komponenter och sämre kondingar.
Om du nu haft ditt gamla EA500D ett tag så är det värt en uppgradering.
Kan rekomendera XFX Core Ed 550W om du nu vill hålla utgifterna nere.
Annars ta en titt på Seasonic G550, 80plus Guld och semi-modulärt till bra pris.

Tack för tipsen! I måndags beställde jag denna