[BF4] Poll: Är snipervapen obalanserat bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lan:

Nu vill jag inte ha fanboy krig utan sakliga argument. Denna tråd kommer sig av att jag fått höra mer klagomål på snipers i BF4 än någon annan av BF'seriens föregångare och jag ville försöka bilda en bättre uppfattning om hurpass obalanserade eller balanserade sniper vapen är numera.

Själv spelar jag inte snipers men som bekant håller vi i ett par BF servrar och just nu är det klagomål nr 1.

Här är ett urval på de vanligaste kommentarerna,

Rösta men skriv gärna en kort kommentar om hur ni ser på saken.

Påhopp är mot reglerna och kommer att beivras. Alla får ha sin åsikt.

bekymret dice har är att deras speldesign är dålig.
tiden att döda är för kort.
skulle vilja ombalansera hela inf som bf2 där gubben kan röra sig i sidled.
då är snipers inga problem.
idag är avataren som en tunnel där du inte kan missa skotten.
därav duktiga snipers totaläger.
i bf2 kunde man ducka för skotten dvs göra så att de missade och var tvungna att sikta.

rena lekstugan med call of duty klonen bf4 idag

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Nej, tycker inte att Snipern är OP, snarare balanserad.

Den nya "SOFLAM" är helt fantastisk. Bästa vapnet i spelet mot campande snipers. En tidig heatseaker är precis vad BF saknade. Sedan är det ganska dålig range på de första snipergevären. Man får lobba ganska duktigt för att bulan skall hitta melonen, men tack för x40 + rangefinder.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Moderator
Moderator

Tack till alla för en vettig och sansad diskussion, det uppskattas!

Pollen är öppen i tio dagar, väldigt intressant att höra alla era åsikter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

På Flood Zone är det i princip omöjligt att hålla B och C-flaggan om fienderna får upp snipers på den höga byggnaden vid C. Efter kanske 10-15min är större delen av allt skydd borta vid dom flaggorna, och då går det ju knappt överleva mot en "headglitchande" sniper 20 meter upp i luften...

Support med airburst fixar de snipers lätt...

tycker inte recon är speciellt Op, de gör dör oftast av är dock engineers, alldeless för lätta att plocka ner helikoptrar och dyl. med.

Sitter ofta i scouthelikoptern.. vet inte vad det är för vapen, men jag blir oneshottad från 100% till 6% utan någon låsningston.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Det finns en kraftig nerf på recon och det är att DMR-vapnen inte kan ha bättre scope än 4x (kanske finns något med 6x?). I BF3 fixade man 12x-scope och pangade 20 skott i snabb följd från 200 metrers håll. Funkade kanon i närstrid också tillsammans med lasersikte.

Ett renodlat snipervapen med bolt action är värdelöst i närstrid.

Själv kör jag recon och använder mer och mer pistolen, men den har ju alla klasser.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Snipers är ofta ganska tråkiga att möta men det var detsamma i BF3.
De är ofta ännu värre att ha i sitt eget lag då för många använder recon fel och aldrig spottar eller markerar tanks.
Det är skitjobbigt när man som engineer spawnar upp på ett tak fyllt med egna lagets snipers och ingen vill släppa geväret för en stund för att hjälpa till att ta ut tanksen nedanför.

Tycker dock inte de är obalanserade när nästan alla vapen i BF4 siktar tokbra och dödar på långa avstånd.

Har spelat en del recon med DMR och med nya heat-kikaren är det en riktigt rolig klass om man lämnar buskaget och satsar på att hjälpa teamet med spottande, markerande av tanka och medelavståndsskytte med pistol för närstrid. Dock känns assault-vapnena bättre än DMR på i princip alla avstånd i BF4 till skillnad mot BF3 där DMR var klart bättre på lite längre avstånd. AK12 med ~4x sikte och recon-kikare vore en riktigt skoj klass men troligtvis hyfsat OP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Det finns en kraftig nerf på recon och det är att DMR-vapnen inte kan ha bättre scope än 4x (kanske finns något med 6x?). I BF3 fixade man 12x-scope och pangade 20 skott i snabb följd från 200 metrers håll. Funkade kanon i närstrid också tillsammans med lasersikte.

Ett renodlat snipervapen med bolt action är värdelöst i närstrid.

Själv kör jag recon och använder mer och mer pistolen, men den har ju alla klasser.

4x-sikte duger alldeles utmärkt på DMR. "Nerfen" är att andra vapen blivit så mycket mer pricksäkra på avstånd att fördelarna med DMR minskat.

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att många kör snipers speciellt på rush då de inte tillför ett skit. Men vad ska man göra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

För mig är inte sniper som klass något dåligt med BF4, utan oftast föraren bakom spakarna. Håller man sig bara borta från HC banor så tycker jag inte snipers är något problem, däremot på vissa servrar så kan det ibland vara 20 av 32 personer på en HC TDM t.ex. som kör sniper. Däremot finns det riktigt duktiga snipers som kör lite mer aggressivt, ibland kanske inte ens med ett snipervapen och tillför riktigt mycket till laget. Recon har ju lite äss i sin arm som fungerar bra ihop med ett squad, mindre bra om de ligger på en sten 800 meter iväg från objectives Så nej, jag har inte riktigt upplevt att snipervapen i sig är obalanserade.

Summa summarum är väl att man får räkna med att det smockas snajpers som vill döda allt med en bula på HC servrarna, och då känns det väl lite halvt obalanserat men på vanliga gamemodes är det mycket lugnare! Har aldrig själv haft problem med snipers på t.ex. Zavod dock som så många klagar på, vet man att de är på taken behöver man väl inte stå still i skottläge bara?

Permalänk
Medlem

Spelar själv typ bara recon, oftast med ACOG, men även ibland X8. Äntligen har de gjort klassen sjukt rolig.
Precis som i BC2 så vinner ofta sniper i medium/close range om du faktiskt kan sikta, precis som det ska vara. Inte någon sketen suppression som gör att kulan inte flyger dit du siktar.

En av bästa ändringarna med BF4 är hur suppression fungerar, nu flyttas faktiskt ditt sikte istället för att dina kulor helt plötsligt skjuter snett.

Skrivet av Oneone:

Tycker det är tråkigt att många kör snipers speciellt på rush då de inte tillför ett skit. Men vad ska man göra

Att man inte gör nytta i rush e bullshit, när du uppehåller en hel squad själv så har du helt plötsligt 3-4 stycken fler som kan anfalla/försvara.
Allt handlar ju om antal. Avväpnar du två stycken själv så gör du nytta för laget, då -1 är bättre än -2, enkelt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Begränsa är nog lite väl. Men vore bra om man vid varje spawn såg hur många i laget som spelade varje klass. Gärna med färgmarkering. Typ det lyser rött om klassen Recon om halva laget är Recon. Kanske får någon att tänka i en extra gång istället.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

De är inte OP, de behöver bara en maxgräns på 3-4 stycken per lag (64 map). Fanns flera bra servers i BC2 som hade detta, och det fungerade bra.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag märkt att snipern är mer obalanserad men den har helt klart blivit mer lättanvänd IMO. Jag har aldrig varit inne på sweclockers servrar och dess modes men på stora fulla servrar där man kan ta många olika vägar runt snipers etc. är det som det var i BF3. I alla fall vad de jag spelar med märkt.

Hittar man en irriterande sniper som tar en ett par gånger så brukar jag alltid lyckas ta mig runt och antingen poppa han på nära håll eller sätta kniven i han. Snipers som ligger och segar ner ett rush mode kommer dock alltid förbli irriterande, har mer med spelaren än klassen att göra dock. Alt-F4 och nästa server är enklast då.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

De som spelade BC2 vet hur recon ska spelas i BF4, offensivt med din Motion sensor som klart bästa vapen, mycket bättre än något sniper rifle. De recons som snor helikopter / jet för att crasha dessa på något tak och sedan ligger där resten av rundan kan brinna i helvetet.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är obalanserat.
Jag spelar mest som sniper och endast på hardcore servrar, det är inte lätt när alla vapen är så mer exakta nu så att någon med ett gevär kan ta en på långt avstånd.
Vissa banor är bättre att vara sniper på andra värdelösa, operation locker t.ex kör jag engineer och där kör man över snipers totalt.
Jag tycker det är mycket mer sport i att spela bf4 än i bf3 för man måste köra mer taktik och samarbete nu istället för att bara springa random.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

De som spelade BC2 vet hur recon ska spelas i BF4, offensivt med din Motion sensor som klart bästa vapen, mycket bättre än något sniper rifle. De recons som snor helikopter / jet för att crasha dessa på något tak och sedan ligger där resten av rundan kan brinna i helvetet.

G3:an och Motion Mines var ju hur bra som helst. Var ju nästan krav att minst en i varje squad hade något sånt om man ville köra seriöst.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Tycker inte att Recons är så obalanserade, däremot är det antalet och bandesignen som gör dem jobbiga. Detta är speciellt tydligt på Flood Zone (höghus vid C), Rouge Transmission (väldigt öppen), Zavod (dåligt med skydd i slutet av rundorna).
Inte säker på vad man kan göra för att komma till rätta med detta, ev begränsa antalet Recons hade hjälpt lite i alla fall.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

39 / 2
21 / 0
49 / 0
12 / 2
K / D

poäng dom senaste rundorna med recon utan överdrivet kamp utan bara rotera position mellan ca 3e frag.
Ja klassen är otroligt OP, HS är betydligt lättare än i bf3

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tycker det är tråkigt att många kör snipers speciellt på rush då de inte tillför ett skit. Men vad ska man göra

Förklaring på hur det inte tillför något? Tänker du för attackers/defenders?
Du kanske menade att det är FÖR många som kör recon på rush, kom jag på nu när jag läste ditt inlägg igen. Om det är fallet så håller jag med dig.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

39 / 2
21 / 0
49 / 0
12 / 2
K / D

poäng dom senaste rundorna med recon utan överdrivet kamp utan bara rotera position mellan ca 3e frag.
Ja klassen är otroligt OP, HS är betydligt lättare än i bf3

Kan du inte posta din battlelog, 49-0 ...? Var det någon rush med mycket tickets och du låg och tryckte längst bak?

Tycker själva bandesignen ej lämpar sig för sniper längre om man jämför mot 3an som hade betydligt större och öppnare maps.
Det är också lätt att spotta snipers, så otroligt lätta att oskadligöra dem då.

Knappast någon större skillnad att få hs i BF4 mot BF3. Tyckte nog det vart lättare i 3an...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

P.S Det jag nog hatar mest är när snipers är Squadleaders, går det göra något åt de? Inget emot spelare som spelar reacon på rätt sätt, men att allyid behöva spawna på en camper i ett berg på hc är jobbigt.

Dagens Amen!

Kan bli dagens största WTF!!! moment när man lägger tryck på basen närmast Fi spawn och tvingas spawna 1km bort pga något supermiffo som jagar rekord HS

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Nu vill jag inte ha fanboy krig utan sakliga argument. Denna tråd kommer sig av att jag fått höra mer klagomål på snipers i BF4 än någon annan av BF'seriens föregångare och jag ville försöka bilda en bättre uppfattning om hurpass obalanserade eller balanserade sniper vapen är numera.

Själv spelar jag inte snipers men som bekant håller vi i ett par BF servrar och just nu är det klagomål nr 1.

Här är ett urval på de vanligaste kommentarerna,

Rösta men skriv gärna en kort kommentar om hur ni ser på saken.

Påhopp är mot reglerna och kommer att beivras. Alla får ha sin åsikt.

I min mening(ni får gärna citera och komma med era tankar och åsikter om detta) så är det lättare att träffa på nära håll(kan vara placebo) men svårare att träffa på längre avstånd(det är det iaf helt till 100% för mig). I BF3 kunde jag träffa på 300-400m "utan" problem, är inget vidunder till proffs som träffar 100% utan kanske 30-50% av gångerna på det avståndet. I BF4 är det ta mig fan sjukt mycket svårare, och HS ska vi inte ens prata om... är svårt redan vid 250m... ENLIGT MIG!!

Skadan tycker jag är rimlig.. Visst behöver inte spelet relatera till verkligheten med ALLT, skulle antagligen bli obalanserat då eller något.. Men jag tror inte att man är någon sorts terminator efter att man blivit träffad ens i foten av en SNIPER(typ M40A5 eller vad den heter), snarare att man tar upp pistolen och skjuter sig själv i huvudet av smärta... Jag tycker absolut inte att den ska döda för att man träffar i bröstet på höger sida upp emot axeln, men i huvudet SKA OCH MÅSTE man dö på 1000m när en kula träffar huvudet, även om den snuddar och i verkligheten endast skulle träffa 1mm av huden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwittenx:

Förklaring på hur det inte tillför något? Tänker du för attackers/defenders?
Du kanske menade att det är FÖR många som kör recon på rush, kom jag på nu när jag läste ditt inlägg igen. Om det är fallet så håller jag med dig.

Tänkte mest på när man är attacker, när de håller sig i bakgrunden 1000 meter bakom. Det hjälper inte mig så mycket när gruppen / och andra försöker spränga A eller B =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tänkte mest på när man är attacker, när de håller sig i bakgrunden 1000 meter bakom. Det hjälper inte mig så mycket när gruppen / och andra försöker spränga A eller B =P

Jo det är ju tråkigt om det är så dom spelar förstås..
Om de spelar någorlunda bra kan de ju placera ut beacons för att ge snabbare/bättre spawns nära M-COM och ge täckeld medans man plantar bomben.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Dagens Amen!

Kan bli dagens största WTF!!! moment när man lägger tryck på basen närmast Fi spawn och tvingas spawna 1km bort pga något supermiffo som jagar rekord HS

Varför inte byta grupp eller spawna på en annan squad member? För jobbigt?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

man vinner sällan med många snipers i samma lag, men spelar man med typ 10 vänner och är man då sniper. då är det ganska lätt och vinna, pga att man kan köra offensivt och kommunicera med de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Spelar själv typ bara recon, oftast med ACOG, men även ibland X8. Äntligen har de gjort klassen sjukt rolig.
Precis som i BC2 så vinner ofta sniper i medium/close range om du faktiskt kan sikta, precis som det ska vara. Inte någon sketen suppression som gör att kulan inte flyger dit du siktar.

En av bästa ändringarna med BF4 är hur suppression fungerar, nu flyttas faktiskt ditt sikte istället för att dina kulor helt plötsligt skjuter snett.

Att man inte gör nytta i rush e bullshit, när du uppehåller en hel squad själv så har du helt plötsligt 3-4 stycken fler som kan anfalla/försvara.
Allt handlar ju om antal. Avväpnar du två stycken själv så gör du nytta för laget, då -1 är bättre än -2, enkelt.

Spelar ingen roll hur bra en sniper är, är han INTE framme på flag och "armar" och "defendar" så är han meningslös i 9/10 fall. Ett medkit kan göra mer nytta där det verkligen gäller, vid objektive. Snipers är ju som bäst på korta avstånd med så alla borde vara där framme.

Händer ju ofta att snipers har flest kills i rush men vad hjälper det när han inte är framme och kan aktivera så förlorar laget ändå. Snipers gör ingen nytta, bara att inse.

Är de op? Nej, bara dmr som gör väldigt för mycket supression och är väl bra i närstrid.

I Bc2 var det ju helt sjukt, kunde man sikta så var det oneshot one kill hela tiden, superlätt och glida runt med sniper och plocka kills utan att någon har en chans.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av mudde:

4x-sikte duger alldeles utmärkt på DMR. "Nerfen" är att andra vapen blivit så mycket mer pricksäkra på avstånd att fördelarna med DMR minskat.

Med ett 4x-sikte är det ganska svårt att sätta en headshot på 500-1000m. Däremot med 12x, då är det helt plötsligt möjligt. Så att säga att 4x-sikte duger utmärkt, det beror väl lite på hur du spelar recon?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Spelar ingen roll hur bra en sniper är, är han INTE framme på flag och "armar" och "defendar" så är han meningslös i 9/10 fall. Ett medkit kan göra mer nytta där det verkligen gäller, vid objektive. Snipers är ju som bäst på korta avstånd med så alla borde vara där framme.

Händer ju ofta att snipers har flest kills i rush men vad hjälper det när han inte är framme och kan aktivera så förlorar laget ändå. Snipers gör ingen nytta, bara att inse.

Är de op? Nej, bara dmr som gör väldigt för mycket supression och är väl bra i närstrid.

I Bc2 var det ju helt sjukt, kunde man sikta så var det oneshot one kill hela tiden, superlätt och glida runt med sniper och plocka kills utan att någon har en chans.

Så en recon som spottar, lasrar fordon och ger support från håll gör ingen nytta i 9 av 10 fall? Eller är detta just den där 1/10e gången?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Så en recon som spottar, lasrar fordon och ger support från håll gör ingen nytta i 9 av 10 fall? Eller är detta just den där 1/10e gången?

I slutändan så är det nästan aldrig just det där som gör att man vinner matchen, så nej jag skulle inte säga att det är den 1/10 gången. Sitter du brevid bomben och den tjuter så brukar man själv märka när det kommer en fiende osv.

Agressiva snipers är bra, annars kan det vara. Vet inte hur många gånger det händer att man dör med ett objektive som är armat och kollar på de snipers i gruppen/laget som är 20-30-40 meter bort men hinner inte fram innan den är defusad igen. Snipers har inget att göra på rush eller conquest. Agressiva snipers undantas såklart.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"