Permalänk
Medlem

För svagt nätagg?

Hej.

Köpte mig en ny dator (som jag byggde ihop själv) för någon månad sedan och har nu börjat få lite problem.. Första gången jag märkte problem var när jag skulle ändra chassifläktshastigheten i mitt R4 chassi medans jag spelade, då fick jag bluecreen och datorn startade om sig. Sen efter detta så vill datorn helt enkelt inte starta jämt, får ibland trycka på startknappen 5-10 gången för att datorn ska gå igång, när den inte går igång är det bara vissa delar i datorn som "startar upp" (hör fläktar som snurrar)

Den ända ändringen jag gjort i mitt system det senaste är att sätta in ett nytt ljudkort.

Här är mina komponenter:
ASUS Z87-A ATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Gigabyte GeForce GTX 760 2GB Windforce R2
Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulär
Asus Xonar STX
+ 3st 7200RPM SATA diskar

Bör mitt nätaggregat palla med detta system? eller har jag köpt för klent helt enkelt?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ingen som har nån ide om detta problem?

Känns som problemet bara blir värre och värre.. Det konstiga är att datorn startar utan problem om jag bara stänger av datorn och direkt sätter på den igen, men om den har vart avstängd längre tid så vill den inte starta..
Jag har också konstaterat att datorn oftast går igång om jag drar ut alla hårddiskar, sen när jag väl är inne i windows kan jag bara stänga av datorn igen och plugga i dom 3 hårddiskarna och starta upp datorn igen utan problem, konstigt?

Permalänk
Medlem

låter som att det kan vara nått med moderkortet oxå. lättaste skulle vara om du kunde testa ditt agg i en annan dator, men hyffsade komponenter så det får jobba lite och äve testa ett annat agg i din dator.

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Läste om någon som hade liknande problem med samma chassi, kanske kan vara ett problem med fläktkontrollern ?

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk

Vet inte vad felet kan vara, Men jag vet att nätagget utan problem ska klara av att driva ditt system. Om det inte är något fel på det dvs

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Nätagget ska orka. Förmodligen något annat knas.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Bluescreen är inte ett vanligt symptom för felande nätagg.

Kör memtest.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Körde windows inbyggda memory test nu och det hittade inget knas..

Jag har testat att koppla ur fläktkontrollen och datorn vill fortfarande inte starta

Bluescreen har bara hänt en gång och kan ju vart en engångsföreteelse?

Finns det något program som man kan pressa datorn riktigt ordentligt för att se om den lägger av/bluescreenar?

Jag har också märkt att när datorn inte startar så är alla komponenter ändå igång (inte som jag skrev tidigare att bara vissa går igång) det är precis som att datorn fastnar i startläget, precis innan Asus loggan kommer upp på skärmen.. kanske lite luddigt förklarat men hoppas ni förstår ändå!