Permalänk
Medlem

Asus g75vw ROG, grafikproblem

Hej

Har en Asus g75vw ROG laptop med gtx 670M grafikkort, Har dock ett litet problem, när som helst under användning av datorn så börjar muspekaren att "hacka" och strax efter så låser datorn sig en liten stund och efter ca. 5sek så funkar den som vanligt igen, detta började då jag installerade nya drivrutiner till grafikkortet, använde 314.22 innan och då funkade de klockrent, men så fort nyare drivrutiner kommer in så blir det såhär, några idéer på vad detta kan bero på?

Har även i helgen testat att formatera datorn då detta ändå behövdes men efter ett par timmar och efter Windows alla uppdateringar lades in så fick jag samma fenomen igen.?
Testade även att lägga in senaste bios.

Jag kör med Windows 7 prof x64
Intel 520 ssd 180gb
16gb ram
Extern skärm kopplad med dp.

Mina idéer är slut så om någon har någon idé så vore jag tacksam.
Glömde nämna att ibland så kommer det fram att grafikkort drivrutinerna har slutat att fungera, kan också komma när som helst under användning av datorn.

Mvh

Visa signatur

Mvh.

Permalänk

Hur ser temperaturerna ut? Kolla med t ex GPU-Z.

Permalänk
Medlem

GPU tempen ligger på 50 grader, så tror inte det som är felet, det måste vara någon typ av konflikt mellan drivrutinerna, det känns som det iallafall.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Skrivet av oRiN^:

GPU tempen ligger på 50 grader, så tror inte det som är felet, det måste vara någon typ av konflikt mellan drivrutinerna, det känns som det iallafall.

Testa att avinstallera drivrutinerna och ta bort alla nvidia mappar, installera sen de senaste http://www.geforce.com/drivers/results/68803.

Permalänk
Medlem

Har jag testat, testade till och med att formatera datorn och la in senaste drivrutinerna det första jag gjorde, men redan då blev det problem.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oRiN^:

Har jag testat, testade till och med att formatera datorn och la in senaste drivrutinerna det första jag gjorde, men redan då blev det problem.

På min asus g53sx hade jag typ samma problem, datorn frös tit som tätt i några sekunder, löste det genom att installera windows 8, sen funkade de utmärkt.

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att man inte är ensam iallafall.

Sitter och funderar på att testa det men det lilla jag har testat win8 så hatar jag det -.-
Därför hoppas jag att det finns nån lösning till win7.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Går ju att köra win8 med startmeny, då är det precis som win7 fast nyare
Annars, tanka de äldre drivrutinerna som fungerade?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Går ju att köra win8 med startmeny, då är det precis som win7 fast nyare
Annars, tanka de äldre drivrutinerna som fungerade?

Jo det vet jag, men finns ändå "skit" kvar från win 8 uppe i hörnen, vet inte om detta också går att ta bort dock.
Vill ha datorn up to date så därför jag undrar vad som kan spöka med drivrutinerna, kör win 7 prof nu, vet inte om det blir skillnad om man kör med ultimate exempelvis?

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oRiN^:

Jo det vet jag, men finns ändå "skit" kvar från win 8 uppe i hörnen, vet inte om detta också går att ta bort dock.
Vill ha datorn up to date så därför jag undrar vad som kan spöka med drivrutinerna, kör win 7 prof nu, vet inte om det blir skillnad om man kör med ultimate exempelvis?

kör start8, http://www.stardock.com/products/start8/ då kan man stänga av alla dem funktionerna så de blir precis som win7

Permalänk
Skrivet av oRiN^:

Har jag testat, testade till och med att formatera datorn och la in senaste drivrutinerna det första jag gjorde, men redan då blev det problem.

Sorry jag missade att du hade skrivit det, kan du kolla vilken VBIOS version du har med GPU-Z? Eller ta en backup med GPU-Z och ladda upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Sorry jag missade att du hade skrivit det, kan du kolla vilken VBIOS version du har med GPU-Z? Eller ta en backup med GPU-Z och ladda upp?

BIOS version på GPUn är: 70.24.47.00.1b
Uppdateras detta i samband med uppdatering av BIOS för moderkortet?, för det uppdaterade jag för nån dag sen.
Har inte en susning om hur man annars uppdaterar BIOS på grafikkortet.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

kör start8, http://www.stardock.com/products/start8/ då kan man stänga av alla dem funktionerna så de blir precis som win7

Låter intressant, slipper man allt med appar och skit då om man kör med detta?
Verkar intressant som en sista utväg att testa.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Skrivet av oRiN^:

BIOS version på GPUn är: 70.24.47.00.1b
Uppdateras detta i samband med uppdatering av BIOS för moderkortet?, för det uppdaterade jag för nån dag sen.
Har inte en susning om hur man annars uppdaterar BIOS på grafikkortet.

GPUn har ett eget chip med sitt eget BIOS i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Är det något man vågar ge sig på att uppdatera, om det finns nyare version?

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Skrivet av oRiN^:

Är det något man vågar ge sig på att uppdatera, om det finns nyare version?

Det kommer nog inte göra någon skillnad, den senaste versionen till asus gtx 670m verkar vara 70.24.47.00.07 men om detta är ett problem som nyligen har dykt upp så verkar det vara så att grafikkortet är defekt. Andra med samma dator har haft det problemet, om du har garanti så borde du göra en rma.

Du kan ta en backup på ditt VBIOS och ladda upp så kan jag se vilka som är kompatibla med din GPU. Du trycker här

Permalänk
Medlem

Har också läst det med rma, men vad innebär det mer specifikt?
Problemet uppkom då jag ville uppdatera mina grafikdrivrutiner till senaste för nån månad sen.

Kunde inte trycka där, det kommer fram en varningsruta som det står: BIOS reading not supported on this device

Hittade vad rma stod för på wiki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Return_merchandise_authorization

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Skrivet av oRiN^:

Har också läst det med rma, men vad innebär det mer specifikt?
Problemet uppkom då jag ville uppdatera mina grafikdrivrutiner till senaste för nån månad sen.

Kunde inte trycka där, det kommer fram en varningsruta som det står: BIOS reading not supported on this device

Hittade vad rma stod för på wiki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Return_merchandise_authorization

Jag laddade ner ditt BIOS och såg att VBIOSet var en del av BIOS Det är ovanligt med MXM kort.

Permalänk
Medlem

Okej, så med andra ord så kan jag inte göra något åt det, eller?

Visa signatur

Mvh.

Permalänk

Prova att blåsa ren den med tryckluft.

Haft grafik problem 2 ggr med en äldre version av ASUS G-Laptop.

Blåst rent den funkade båda gångerna, tuffar på som tåget igen nu.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Skrivet av oRiN^:

Okej, så med andra ord så kan jag inte göra något åt det, eller?

Jag extraherade VBIOSmodulen och såg att volten är högre på ditt kort, 0.9 jämfört med 0.85 på andra gtx 670m vilket är bra ifall man vill överklocka :). Andra VBIOS versioner är för annorlunda för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livingdead4life:

Prova att blåsa ren den med tryckluft.

Haft grafik problem 2 ggr med en äldre version av ASUS G-Laptop.

Blåst rent den funkade båda gångerna, tuffar på som tåget igen nu.

Detta är gjort, blåser den ren med jämna mellanrum, dock ingen skillnad.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Jag extraherade VBIOSmodulen och såg att volten är högre på ditt kort, 0.9 jämfört med 0.85 på andra gtx 670m vilket är bra ifall man vill överklocka :). Andra VBIOS versioner är för annorlunda för att testa.

Kan detta orsaka mitt problem att jag har högre volt?
Kanske en dum fråga men måste försöka hitta orsaken.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Skrivet av oRiN^:

Kan detta orsaka mitt problem att jag har högre volt?
Kanske en dum fråga men måste försöka hitta orsaken.

Njae tveksamt, 0.9 är ganska stabilt för gtx 670m, jag kan ändra detta men då ryker nog garantin.

Problemen uppstår alltså bara när du installerar nyare drivrutiner? Märker du någon prestandaskillnad med nyare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Njae tveksamt, 0.9 är ganska stabilt för gtx 670m, jag kan ändra detta men då ryker nog garantin.

Problemen uppstår alltså bara när du installerar nyare drivrutiner? Märker du någon prestandaskillnad med nyare?

Använder jag nyare än nvidia 314.22 så uppstår detta problemet, går jag tillbaka och använder 314.22 igen så blir det bra igen.
Nja Känner inte av någon prestanda förändring i övrigt, inte det lilla jag testat iallafall.

Ringde precis supporten och han menade på att Nvidias drivrutiner inte är helt kompitabla med deras datorer, han hänvisade till att använda den drivrutinen som funkar för tillfället och sen avvakta och hålla utkik på asus hemsida för dom skulle släppa en ny drivrutin till grafikkortet där denna eller nästa månad.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk

Hej jag har också en g75vw, hade exakt samma problem ett par månader. Surfade runt och muspekaren slutade funka, ett par frustrerande sekunder senare släppte den. Ibland fick även jag upp att grafikkorts drivrutinerna slutade fungera. Riktigt irriterande och även jag provade med olika drivrutiner, operativsystem och BIOS varianter. Iaf för en månad sedan blev den bara svart efter uppstart. Skickade då in den på service och kom tillbaka efter nästan 3 veckor med ett nytt moderkort. Efter detta funkar allt prima förutom tangentbord belysningen, men den kan jag leva utan.

Vet inte om det var så mycket till hjälp, men kände att jag ville dela med mig då jag hade exakt samma fel på min g75vw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus:

Hej jag har också en g75vw, hade exakt samma problem ett par månader. Surfade runt och muspekaren slutade funka, ett par frustrerande sekunder senare släppte den. Ibland fick även jag upp att grafikkorts drivrutinerna slutade fungera. Riktigt irriterande och även jag provade med olika drivrutiner, operativsystem och BIOS varianter. Iaf för en månad sedan blev den bara svart efter uppstart. Skickade då in den på service och kom tillbaka efter nästan 3 veckor med ett nytt moderkort. Efter detta funkar allt prima förutom tangentbord belysningen, men den kan jag leva utan.

Vet inte om det var så mycket till hjälp, men kände att jag ville dela med mig då jag hade exakt samma fel på min g75vw.

Tack för ditt svar, känns som jag också får skicka in min då, skickade du den till Sverige eller skickades den utomlands? Och skickade du den som rekommenderat? Tycker det känns väldigt riskabelt att skicka iväg den.

Mvh

Visa signatur

Mvh.

Permalänk

Jag lämna in den igenom webhallen där jag köpte den. Asus har tydligen en service kontor här i Sverige. Kommer dock inte ihåg vart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus:

Jag lämna in den igenom webhallen där jag köpte den. Asus har tydligen en service kontor här i Sverige. Kommer dock inte ihåg vart.

Ah okej, aja jag får köra med detta så länge så lämnar jag in den efter julhelgerna osv.
Antar att dom får byta något i min dator också då eftersom vi tycks ha samma fel.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oRiN^:

Låter intressant, slipper man allt med appar och skit då om man kör med detta?
Verkar intressant som en sista utväg att testa.

japp, du kan ställa in den så datorn startar direkt till Desktop läget och även stänga av alla hörn och win8 start meny funktioner.
sen är de bara välja att alla program ska startas med dekstop program och inte använda apparna.