Definera throttling för mig (AMD 8350 på UD3)

Permalänk

Definera throttling för mig (AMD 8350 på UD3)

Tjena, nybörjare här.

Har en AMD 8350 på ett Gigabyte GA-990FXA-UD3
som jag klockat till 4509MHz

Skulle konvertera en film och startade prestandaövervakaren när jag hörde att fläkten varvade upp, den visade på att processorn throttlade, kollade med CPU-Z och den gick ned till ca 1.6 GHz för att vid nästa mmätning vara tillbaka på <4.5.

Sänkte spänningen = samma
Sänkte multiplern = lite bättre
Sänkte multiplern stegvis helt ner till 20 som är bas = throttlar fortfarande ner til ca 3.5 GHz

detta händer ju bara vid ett "mätvärde" ibland.

Frågan är, är detta ok??

Efter att ha läst lite får jag för mig att VRM:n är skit, har lust att skicka tillbaka hela kortet..

Vad tror ni?

//Fabbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attitude666:

Tjena, nybörjare här.

Har en AMD 8350 på ett Gigabyte GA-990FXA-UD3
som jag klockat till 4509MHz

Skulle konvertera en film och startade prestandaövervakaren när jag hörde att fläkten varvade upp, den visade på att processorn throttlade, kollade med CPU-Z och den gick ned till ca 1.6 GHz för att vid nästa mmätning vara tillbaka på <4.5.

Sänkte spänningen = samma
Sänkte multiplern = lite bättre
Sänkte multiplern stegvis helt ner till 20 som är bas = throttlar fortfarande ner til ca 3.5 GHz

detta händer ju bara vid ett "mätvärde" ibland.

Frågan är, är detta ok??

Efter att ha läst lite får jag för mig att VRM:n är skit, har lust att skicka tillbaka hela kortet..

Vad tror ni?

//Fabbe

Det är inte så att din CPU blir för varm? och därmed går ner per automatik för att inte skada CPU?

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem

Ladda ner coretemp. Kolla temperaturen, tror cpun throttlar om den går varmare än 70 grader eller vad det nu var.

Permalänk
Skrivet av heeet:

Det är inte så att din CPU blir för varm? och därmed går ner per automatik för att inte skada CPU?

Skrivet av Wasp:

Ladda ner coretemp. Kolla temperaturen, tror cpun throttlar om den går varmare än 70 grader eller vad det nu var.

Har inte kollat med just coretemp men ser ok ut i HW monitor, har en h100i som verkar funka, kommer inte øver 60°C i load.

Men kan man lita på CPU-Z när det gäller frekvensen?

Är det ok med en dipp ner till 3,6 GHz eller ska den va spik 4,0?

Permalänk
Medlem

Cpun klockar ju ner sigsjälv, så om du tex tabbar ur spelet så ska cpun klocka ner. Testa stänga av Cool'N quiet i bios.

Permalänk

Hur ser det ut i aktivitetshanteraren? Ligger cpu användningen fortfarande på 100% när den går ned i frekvens?

Det är inte säkert att ditt filmkonveretringsprogram använder cpun fullt ut. Du har ju bra kylning så tror inte att processorn throttlar det minsta.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Stäng av allt med energi spar i bios. Cool and quiet. C6
Hade samma fel som dig när jag körde upp min i 4.5 ghz fx 8350.
Efter det funkar allt kanon.

Permalänk
Medlem

Vilket program kollade du med? är rätt säker på att max tempen är 62. Runt 4,5GHz blir det ganska varmt, eftersom du behöver mata den med mycket ström för att få den stabil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Attitude666:

Tjena, nybörjare här.

Har en AMD 8350 på ett Gigabyte GA-990FXA-UD3
som jag klockat till 4509MHz

Skulle konvertera en film och startade prestandaövervakaren när jag hörde att fläkten varvade upp, den visade på att processorn throttlade, kollade med CPU-Z och den gick ned till ca 1.6 GHz för att vid nästa mmätning vara tillbaka på <4.5.

Sänkte spänningen = samma
Sänkte multiplern = lite bättre
Sänkte multiplern stegvis helt ner till 20 som är bas = throttlar fortfarande ner til ca 3.5 GHz

detta händer ju bara vid ett "mätvärde" ibland.

Frågan är, är detta ok??

Efter att ha läst lite får jag för mig att VRM:n är skit, har lust att skicka tillbaka hela kortet..

Vad tror ni?

//Fabbe

Skrivet av heeet:

Det är inte så att din CPU blir för varm? och därmed går ner per automatik för att inte skada CPU?

Skrivet av jackal:

Stäng av allt med energi spar i bios. Cool and quiet. C6
Hade samma fel som dig när jag körde upp min i 4.5 ghz fx 8350.
Efter det funkar allt kanon.

Just TS moderkort har kraftigt underdimensionerade kylflänsar. Strömförsörningen och strömreguleringsmodulerna blir överhettade och således trottlar processorn ner sig.
Att stänga av alla energisparlägen på detta moderkortet motverkar hela syftet då mer värme skapas och kan även leda till skada om man inte aktar sig.

FX990A-UD3 Har dåliga kylflänsar helt enkelt. Finns en uppsjö av trådar om detta på SweC dessutom för de som letar källa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tja, nu har jag:

återställt standardvärden i bios
stängt av turbo funktionen
stängt av allt som har med energisparfunktioner att göra i bios
Stängt av automatisk volt control i bios
satt prioritet till prime95 till hög i aktivitetshanteraren

Kör large fft i Prime 95 i 20 minuter och frekvensen börjar hoppa efter tio sekunder i både Open HW mon och CPU-Z.
Spänningen hoppar ungefär samtidigt ner från ca 1,38 till 1,27 V

Det måste ju vara volt controllern som blir för varm då?
Men de e ju helt otroligt att den blir det i stock klocka??

Kan man reklamera moderkortet pga det?

Tack för alla svar förresten, uppskattas!!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Attitude666:

Tja, nu har jag:

återställt standardvärden i bios
stängt av turbo funktionen
stängt av allt som har med energisparfunktioner att göra i bios
Stängt av automatisk volt control i bios
satt prioritet till prime95 till hög i aktivitetshanteraren

Kör large fft i Prime 95 i 20 minuter och frekvensen börjar hoppa efter tio sekunder i både Open HW mon och CPU-Z.
Spänningen hoppar ungefär samtidigt ner från ca 1,38 till 1,27 V

Det måste ju vara volt controllern som blir för varm då?
Men de e ju helt otroligt att den blir det i stock klocka??

Kan man reklamera moderkortet pga det?

Tack för alla svar förresten, uppskattas!!

VRM - Spänningsreguleringsmodulen.
Skrev detta ovanför.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Säker på att den throttlar och att den inte bara klockar ned sig?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595