"Microsoft" terrorriserar min hemtelefon

Permalänk
Medlem

"Microsoft" terrorriserar min hemtelefon

Tror inte att detta är den mest passande forumdelen, men jag kör på. Mod får flytta om inte.

Under förmiddag/lunch har jag fått 4 telefonsamtal från en person som pratar engelska med indisk brytning som säger sig komma från Microsoft. Han söker en mr. Axelsson, och jag repeterar gång på gång att det finns ingen Axelsson här, däremot är jag son till en mr. Arvidsson. Han lyssnar inte utan fortsätter babbla.

Han säger att de fått rapporter om felmeddelanden inuti Windowe och ber mig starta upp min dator, vilket jag säger att jag inte tänker göra (jag är sjuk). Han lyssnar inte utan näst intill tvingar mig att göra det, och då säger jag "I haven't got any error messages, please don't call me". Efter det (som var c.a 13:10) Har jag fått ytterligare 2 samtal men har inte orkat svara på någon av dom.

Är det någon som råkat ut för liknande? Hur ska man gå till väga om de fortsätter ringa? Jag tror mest på att det är någon bluffare, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är en scam, lägg på direkt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Svara med att det är svensk polis.
Eller trolla dem på en virtuell maskin.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Tror inte att detta är den mest passande forumdelen, men jag kör på. Mod får flytta om inte.

Under förmiddag/lunch har jag fått 4 telefonsamtal från en person som pratar engelska med indisk brytning som säger sig komma från Microsoft. Han söker en mr. Axelsson, och jag repeterar gång på gång att det finns ingen Axelsson här, däremot är jag son till en mr. Arvidsson. Han lyssnar inte utan fortsätter babbla.

Han säger att de fått rapporter om felmeddelanden inuti Windowe och ber mig starta upp min dator, vilket jag säger att jag inte tänker göra (jag är sjuk). Han lyssnar inte utan näst intill tvingar mig att göra det, och då säger jag "I haven't got any error messages, please don't call me". Efter det (som var c.a 13:10) Har jag fått ytterligare 2 samtal men har inte orkat svara på någon av dom.

Är det någon som råkat ut för liknande? Hur ska man gå till väga om de fortsätter ringa? Jag tror mest på att det är någon bluffare, men man vet ju aldrig.

Rätt vanligt att få sådana samtal, har själv fått en hel del.

Brukar spela 'efterbliven' och snacka engelska med en riktigt fet svensk brytning. Efter det så har de aldrig ringt igen. Antar att de skrev in mig ("Mr. Potatoe") på någon sorts /retard/do-not-call/black-list.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casper:

Tror inte att detta är den mest passande forumdelen, men jag kör på. Mod får flytta om inte.

Under förmiddag/lunch har jag fått 4 telefonsamtal från en person som pratar engelska med indisk brytning som säger sig komma från Microsoft. Han söker en mr. Axelsson, och jag repeterar gång på gång att det finns ingen Axelsson här, däremot är jag son till en mr. Arvidsson. Han lyssnar inte utan fortsätter babbla.

Han säger att de fått rapporter om felmeddelanden inuti Windowe och ber mig starta upp min dator, vilket jag säger att jag inte tänker göra (jag är sjuk). Han lyssnar inte utan näst intill tvingar mig att göra det, och då säger jag "I haven't got any error messages, please don't call me". Efter det (som var c.a 13:10) Har jag fått ytterligare 2 samtal men har inte orkat svara på någon av dom.

Är det någon som råkat ut för liknande? Hur ska man gå till väga om de fortsätter ringa? Jag tror mest på att det är någon bluffare, men man vet ju aldrig.

Hur man går tillväga om de fortsätter ringa? Lägg på luren.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Slösa deras tid så långt du orkar, eller svara inte alls(bara svara och lägga bort telen brukar fungera bra).
Eftersom att du började prata med de (klaga på att de har fel namn, säga att du inte fått nå felmeddelande) så tror de ju att de har en chans att blåsa dig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, missat den.

Skrivet av Marcuswb:

Rätt vanligt att få sådana samtal, har själv fått en hel del.

Brukar spela 'efterbliven' och snacka engelska med en riktigt fet svensk brytning. Efter det så har de aldrig ringt igen. Antar att de skrev in mig ("Mr. Potatoe") på någon sorts /retard/do-not-call/black-list.

Hahaha, jo hade jag vetat vad det handlade om hade jag också hakat på! ATM var jag väldigt nervös för var inte helt 100% på att det inte var båg.

Skrivet av olog-hai:

Hur man går tillväga om de fortsätter ringa? Lägg på luren.

Jo det förstår jag, men jag menade om polisanmälning eller liknande är aktuellt, för trakasserier.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Tror inte att detta är den mest passande forumdelen, men jag kör på. Mod får flytta om inte.

Under förmiddag/lunch har jag fått 4 telefonsamtal från en person som pratar engelska med indisk brytning som säger sig komma från Microsoft. Han söker en mr. Axelsson, och jag repeterar gång på gång att det finns ingen Axelsson här, däremot är jag son till en mr. Arvidsson. Han lyssnar inte utan fortsätter babbla.

Han säger att de fått rapporter om felmeddelanden inuti Windowe och ber mig starta upp min dator, vilket jag säger att jag inte tänker göra (jag är sjuk). Han lyssnar inte utan näst intill tvingar mig att göra det, och då säger jag "I haven't got any error messages, please don't call me". Efter det (som var c.a 13:10) Har jag fått ytterligare 2 samtal men har inte orkat svara på någon av dom.

Är det någon som råkat ut för liknande? Hur ska man gå till väga om de fortsätter ringa? Jag tror mest på att det är någon bluffare, men man vet ju aldrig.

Be honom/henne på ett extremt otrevligt sätt att dra åt helvete.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Googla på soundboards och ha en trevlig stund om du har tid

Jag hade en sån Microsoftmupp pratandes med Arnold i en kvart.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag ska ge dem tillgång till en virtuell maskin med XP nästa gång de ringer. Ska dessutom fylla skrivbordet på den med vuxenfilmer av homoerotisk karaktär. När de sedan börjar med sina små dumheter behöver jag bara radera maskinen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Dessa människor jobbar på ett callcenter och har en arbetsgivare som vilken annan yrkesgrupp som helst, så när de ringer har jag alltid varit artig, frågat om de har möjlighet till att skaffa ett bättre jobb etc. De blir ju inspelade så självklart kan de inte svara på mina motfrågor men det betyder också att de lägger på i sjuhelvetes fart.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Trasig länk?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Trasig länk?

Nej, kommer till en youtube video.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Trasig länk?

Funkar nu!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Trasig länk?

Alltså testade du ens klicka den? Fungerar fint. Eller vet du bara inte om förkortningslänkningen?

Nvm; Andra hann svara ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Alltså testade du ens klicka den? Fungerar fint. Eller vet du bara inte om förkortningslänkningen?

Nvm; Andra hann svara ser jag.

Den var trasig först för att *host* hade kommit innanför url-taggen.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Själv talade jag om att jag bara hade linux när de ringde... gick fort efter det...

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Svara med att det är svensk polis.
Eller trolla dem på en virtuell maskin.

Det där hade jag helt klart gjort. Jag hade dragit upp en vmware maskin direkt in a heartbeat Såna där personer skall trollas

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Geeks
SweClockers