Permalänk
Medlem

Köpa Cooler Master Haf X

Hejsan!

Funderar på att köpa ett Haf X chassi och funderar på om någon vet om det går att köra Asus GTX 680 cuII Top kort i SLI och kunna ha deras Air Duct monterad. Tacksam för svar

mvh//Patrik

Permalänk
Avstängd

Nej. När jag hade mitt 580/680DirectCUII så kunde jag inte ha den installerat utan att modda den. Dvs, jag klippte bort det långa runt om och använde det mer som ett fäste för att ha en fläkt framför grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Nej. När jag hade mitt 580/680DirectCUII så kunde jag inte ha den installerat utan att modda den. Dvs, jag klippte bort det långa runt om och använde det mer som ett fäste för att ha en fläkt framför grafikkortet.

Okey. Tack för svar. Kommer du ihåg vad du hade för temps på grafikkortet med den monterad?

Sitter med ett Arc chassi idag och ligger på 84 och 73 grader då jag spelar Bf4. Vill få ner temperaturerna och såg då Haf X chassit. Tyckte det såg smart ut med Air Duct

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalvfile:

Okey. Tack för svar. Kommer du ihåg vad du hade för temps på grafikkortet med den monterad?

Sitter med ett Arc chassi idag och ligger på 84 och 73 grader då jag spelar Bf4. Vill få ner temperaturerna och såg då Haf X chassit. Tyckte det såg smart ut med Air Duct

Jag har alltid älskat Cooler Master för deras prioritering på kylning. Mina Asus DirectCUII kort såsom 580/680 har alltid kylt otroligt bra. Tillbehöret är inte nödvändigt ö.h.t. När jag monterade den så var det för att balansera luftflödet generellt men det blev 0% bättre angående kylning, mest för att chassit i sig redan gjorde ett bra jobb.

Du har ju den stora sidofläkten liksom. Men ja, mina temps på de korten har alltid varit under 30c på kvällar/morgon och 30 på dag. När jag spelar har det aldrig gått över 60c

Nu har jag dock ett Asus 780 stock kort. Kör på två stycken skärmar så tempen ligger på runt 50, har jag enbart en skärm så hamnar den på det vanliga 30-35. Då kortet är stock så hamnar temp vid spel på 80c, stör mig dock inte då jag vet att det inte är ett DirectCUII. Det är ju också skillnad med tanke på att stock korten flyttar luft på baksidan medan DirectCUII inte gör det. Blir ju lite annorlunda angående luftflöde.

Så med andra ord, chassit är en BRA investering med eller utan tillbehöret. Tänk på att köpa en extra 200mm fläkt, det finns plats för två, man får med en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Jag har alltid älskat Cooler Master för deras prioritering på kylning. Mina Asus DirectCUII kort såsom 580/680 har alltid kylt otroligt bra. Tillbehöret är inte nödvändigt ö.h.t. När jag monterade den så var det för att balansera luftflödet generellt men det blev 0% bättre angående kylning, mest för att chassit i sig gjorde redan ett så bra jobb.

Du har ju den stora sidofläkten liksom. Men ja, mina temps på de korten har alltid varit under 30c på kvällar/morgon och 30 på dag. När jag spelar har det aldrig gått över 60c

Nu har jag dock ett Asus stock kort. Kör på två stycken skärmar så tempen ligger på runt 50, har jag enbart en skärm så hamnar den på det vanliga 30-35.

Så med andra ord, chassit är en BRA investering med eller utan tillbehöret. Tänk på att köpa en extra 200mm fläkt då man enbart får med 1 för toppen.

Okey tack så mycket. Ska köpa till en 200mm fläkt. Blir att beställa nu direkt så kanske man hinner få chassit innan helgen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalvfile:

Okey tack så mycket. Ska köpa till en 200mm fläkt. Blir att beställa nu direkt så kanske man hinner få chassit innan helgen

Bra! Nu har jag aldrig kört sli osv men du har dubbelkollat att du faktiskt får in 2st DirectCUII? Chassit i sig har ju rum för det, det är väl mer moderkortet som är viktigare där.

Permalänk
Medlem

En annan sak att tänka på är att köra min modell. Hivade ut hårdiskburen helt och hållet. Du har har plats i 5.25" platserna för två ssds. Sen går frontfläkten och sidofläkten rakt in utan förhinder. 84-73 grader är inte särskilt varmt för grafik under load. Maxtempen på de flesta grafikort är 100-104C.

Men är inget fel på HAF X, testa med det, fast tvivlar på att det kommer kunna pressa ned tempsen till en fantastisk grad, fast det beror kanske på ditt nuvarande chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Bra! Nu har jag aldrig kört sli osv men du har dubbelkollat att du faktiskt får in 2st DirectCUII? Chassit i sig har ju rum för det, det är väl mer moderkortet som är viktigare där.

Skrivet av goralux:

En annan sak att tänka på är att köra min modell. Hivade ut hårdiskburen helt och hållet. Du har har plats i 5.25" platserna för två ssds. Sen går frontfläkten och sidofläkten rakt in utan förhinder. 84-73 grader är inte särskilt varmt för grafik under load. Maxtempen på de flesta grafikort är 100-104C.

Men är inget fel på HAF X, testa med det, fast tvivlar på att det kommer kunna pressa ned tempsen till en fantastisk grad, fast det beror kanske på ditt nuvarande chassi.

Jo jag har kollat upp det. Ska inte vara några problem. Felet i mitt chassi (Fractal Design Arc) är att jag får in de undre kortet i Pcie 8x. Om jag ska in med det i 16x så tar det i nätaggregatet. Mycket därför jag också byter chassi. Har funderat länge på haf x men har inte blivit förrän nu.

Ska hiva ut allt som bara går så att det blir riktigt öppet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalvfile:

Jo jag har kollat upp det. Ska inte vara några problem. Felet i mitt chassi (Fractal Design Arc) är att jag får in de undre kortet i Pcie 8x. Om jag ska in med det i 16x så tar det i nätaggregatet. Mycket därför jag också byter chassi. Har funderat länge på haf x men har inte blivit förrän nu.

Ska hiva ut allt som bara går så att det blir riktigt öppet

Nice, du kommer bli extremt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Nice, du kommer bli extremt nöjd.

Hoppas inte jag gjort bort mig. Du verkar ju kunna detta. Vad tror du om de här chassi Corsair Carbide Air 540 http://www.inet.se/produkt/6911429/corsair-carbide-air-540-cube-svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalvfile:

Hoppas inte jag gjort bort mig. Du verkar ju kunna detta. Vad tror du om de här chassi Corsair Carbide Air 540 http://www.inet.se/produkt/6911429/corsair-carbide-air-540-cube-svart

Ser kompakt ut. Tror SweClockers har en video på det.

Det viktigaste är väl att du tar reda på om det passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Ser kompakt ut. Tror SweClockers har en video på det.

Det viktigaste är väl att du tar reda på om det passar.

Det blev ett Corsair Air 540 cube. Blev mycket nöjd. Det varmaste grafikkortet går aldrig över 68 °c och fläktarna går aldrig över 30 %

Skickades från m.sweclockers.com