Permalänk

Fractal design R4 VS. XL R2

Tjena, jag står nu på en väldigt besvärlig klippkant. Har märkt nu det senaste att mitt nuvarande chassi inte riktigt är optimerat för de komponenterna jag nu för ett och ett halvt år sedan installerade. Chassit i fråga är Ace Ecco 420. Det är ett antal problem jag vill lösa med ett nytt chassi.

1. Storlek. Det ett rent hel**te att sätta i nya sATA-kablar eller om man råkar dra ut en, för man kommer inte åt kontakterna från vänser sida som vanligt utan man får dra in kabeln på högra sidan, och det är inte lätt. Anledningen är för mina sATA kontakter än vinklade och sitter dessutom på kanten så dom pekar framåt mot frontpanelen.
Chassit har fyra 120mm fläktplatser, men jag kan bara använda två av dem då min nya CPU kylare sitter i vägen för att kunna sätta de två kvarvarande fläktarna på sidopanelen. såvida det inte finns en fläkt som är ca 2-4 mm tjock. Detta leder då till problem nummer två.

2. Ljud. Eftersom jag inte kan få ett bra luftflöde resulterar detta till att min GPU överhettas och lägger av. Jag har försökt att kompensera detta genom att ta bort skyddspanelerna på sidorna. även med panelerna på låter den en del.

3. Utsedde. Utseendet är inget direkt problem men chassit är inte snyggt att kolla på.

Jag har nu kollat runt på lite chassin och jag fastnade för fraktal design XL R2, den både känns och ser rymligt ut, har många fläktplatser och är ljud dämpande. det som är det stora pluset är att fläkt på sidan inte kommer bli några problem och att jag kommer kunna dra kablar utan problem. Men efter att ha kastat mina idéer fram och tillbaka så kanske den blir för stor. Då funderar jag på om man ska ta R4 istället.

Har nån av er XL R2 eller R4, hur känns dom?

Jag kan lägga upp bilder och specifikationer om mitt dilemma fortfarande är lite dunkelt.

Visa signatur

|| Fractal design XL R2 Titanium || Asus p8p67 Deluxe || Intel Core I5 3470 3,2GHz || 12GB RAM || Asus Radeon R9 280x Top-CUII || Samsung EVO 480 250GB SSD, WD 500GB, Seagate 1500GB ||

Permalänk
Skrivet av Oscar_Wolter:

Tjena, jag står nu på en väldigt besvärlig klippkant. Har märkt nu det senaste att mitt nuvarande chassi inte riktigt är optimerat för de komponenterna jag nu för ett och ett halvt år sedan installerade. Chassit i fråga är Ace Ecco 420. Det är ett antal problem jag vill lösa med ett nytt chassi.

1. Storlek. Det ett rent hel**te att sätta i nya sATA-kablar eller om man råkar dra ut en, för man kommer inte åt kontakterna från vänser sida som vanligt utan man får dra in kabeln på högra sidan, och det är inte lätt. Anledningen är för mina sATA kontakter än vinklade och sitter dessutom på kanten så dom pekar framåt mot frontpanelen.
Chassit har fyra 120mm fläktplatser, men jag kan bara använda två av dem då min nya CPU kylare sitter i vägen för att kunna sätta de två kvarvarande fläktarna på sidopanelen. såvida det inte finns en fläkt som är ca 2-4 mm tjock. Detta leder då till problem nummer två.

2. Ljud. Eftersom jag inte kan få ett bra luftflöde resulterar detta till att min GPU överhettas och lägger av. Jag har försökt att kompensera detta genom att ta bort skyddspanelerna på sidorna. även med panelerna på låter den en del.

3. Utsedde. Utseendet är inget direkt problem men chassit är inte snyggt att kolla på.

Jag har nu kollat runt på lite chassin och jag fastnade för fraktal design XL R2, den både känns och ser rymligt ut, har många fläktplatser och är ljud dämpande. det som är det stora pluset är att fläkt på sidan inte kommer bli några problem och att jag kommer kunna dra kablar utan problem. Men efter att ha kastat mina idéer fram och tillbaka så kanske den blir för stor. Då funderar jag på om man ska ta R4 istället.

Har nån av er XL R2 eller R4, hur känns dom?

Jag kan lägga upp bilder och specifikationer om mitt dilemma fortfarande är lite dunkelt.

Hjälpte polarn bygga sin ihop sin dator i ett XL R2 och det var ren fröjd att bygga i, klart den är större än R4 men jag skulle inte kalla den för stor

Swec har en recension om varje.

XL R2 - http://www.sweclockers.com/recension/16477-fractal-design-def...
R4 - http://www.sweclockers.com/recension/15620-fractal-design-def...

EDIT: Klistrade in länkar.

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Hjälpte polarn bygga sin ihop sin dator i ett XL R2 och det var ren fröjd att bygga i, klart den är större än R4 men jag skulle inte kalla den för stor

Swec har en recension om varje.

XL R2 - http://www.sweclockers.com/recension/16477-fractal-design-def...
R4 - http://www.sweclockers.com/recension/15620-fractal-design-def...

EDIT: Klistrade in länkar.

Jag har sett XL R2 videon från tidigare och nu kollade jag på R4. Det här blir inte lätt. :S

Visa signatur

|| Fractal design XL R2 Titanium || Asus p8p67 Deluxe || Intel Core I5 3470 3,2GHz || 12GB RAM || Asus Radeon R9 280x Top-CUII || Samsung EVO 480 250GB SSD, WD 500GB, Seagate 1500GB ||

Permalänk

Jag tror att för en vanlig användare räcker Define R4 gott. Ett eller två grafikkort, och kanske sluten vattenkylning. Om man ska ha i ännu fler grafikkort eller massvis med radiatorer, passar nog XL bättre. Hårddiskar är ju en fråga, men man får plats med 8 (?) mekaniska diskar i R4, och SSD går ju alltid att lösa med kardborre. Stora kyltorn är inget problem i R4. Jag har en Thermalright hr-02 i mitt R4 och det är helt lugnt med plats.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på R4an just nu och tycker den är helt underbar att bygga och dra kablar i.

Har även byggt två andra datorer med R4 åt två kompisar och jag är helt kär i den. Den känns så stor trots att den är så liten, den känns mer öppen och lättare att bygga i än mitt förra chassi, dvs antec 1200 som i sig är ett big tower.

Jag har även Nzxt stora och slutna vattenkylare kraken x60 i fronten. Och den passa perfekt, var bara tvungen att borra 2 nya hål, sen satt den helt prima!
Fractal design R4 rekommenderas starkt!
/Wictor

Permalänk
Medlem

RX2

Hej! Har XL R2 och är väldigt nöjd. Har aldrig haft så lite kablar inuti lådan, har bra ventilation utan att väsnas. Har ett Corsair Hydro H110 skruvat i toppen med fläktar under som blåser ut. De kablar som är kopplade från nätaggregatet direkt är pci och cpu, de andra är dragna från höger sida. Eller ut via gummihålen tillbaka där kablarna skall sitta. Kablarna från hårddiskarna går också från höger sida in till moderkortet. R4 har säkert dessa funktionerna också men höjden och framför allt djupet övervägde mitt beslut. Har 5 st. chassi fläktar och på 7 volt så är det ett svagt surande. Temp på Intel Core i7 3820 3.6 GHz klockad till 4,6 G när jag kör prime är 70 grader och då varvar inte fläktarna upp nämnvärt. Temp GeForce 580 sli 70 grader 3 d mark 11, spelande 56 grader F1 2013. Hoppas det varit till någon nytta.
Lycka till

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Inaktiv

Har ett r4 vitt med fönster du kan få köpa. Ruskigt bra chassi. Ska dock byta då jag ska bygga ut vattenloopen. Annars älskar jag det

Permalänk
Skrivet av Oscar_Wolter:

Jag har sett XL R2 videon från tidigare och nu kollade jag på R4. Det här blir inte lätt. :S

Nej båda är väldigt bra chassin helt enkelt, om du känner att du vill ha ett större chassi och kan lägga 2-300 spänn mer så XL R2 men om R4 duger i storlek (det känns väldigt rymligt för att vara miditower) så why not, köp det.