Kan PSU / Nätaggregat skapa problem för överklockning?

Permalänk

Kan PSU / Nätaggregat skapa problem för överklockning?

Hej,

Jag har en fråga om nättaggregat och om hur det kan påverka överklockning.
Jag har försökt överklocka min 4670k på ett extreme4 moderkort och fått ganska dåliga resultat (relativt hög spänning för relativt låga frekvenser, 4,1GHz på 1,257V)

Nu gav jag mig på att klocka grafik kortet istället. Använder MSI afterburner och gaming app OC mode men efter ett tag i benchmark så blir skärmen svart och grafikkortet klockar tillbaka sig till stock. Antar att det inte är stabilt? (Kör ett MSI 760 2GB OC). OC klockar det till 70GHZ+ från stock

Alla delarna i datorn är nya utom nät agget. Det är ett Corshair 650W från 2008. Kan det vara att nät agget skapar problem, för att det inte är tillräckligt ren ström eller något? Tänker att av recentionerna av komponenterna, moderkort, grafik kort och cpu ska det vara väldigt bra överklockare men inget verkar funka fantastiskt i mitt system.. Mina benchmarks scores är också betydligt mindre än av vad samma system har (med skillnad från märke på moderkort och PSU)

Permalänk
Medlem

Värme?

Hej. du skriver inget om värmen, varken på cpu eller Gpu. Du kan se hur varm Gpu en är i MSI afterburner om den startas med Windows. Välj att den skall visa ikon o meddelande så den finns vid klockan. kör ett lättare stresstest eller spel, kolla tempen som loggas i afterburner, är den 70 grader eller mer så blir den högre vid test som 3d mark. Du kan ladda ner http://www.techpowerup.com/downloads/2089/real-temp-3-70/ tryck på sensor test, ladda ner prime 95. Kör testen, kommer kärnorna upp i 90 grader så är det värmeproblem. Nät aggregatet bör klara det om det inte är kast.

ps. AIDA är ett bra program om du vill kolla spänningar. Ladda ner http://www.aida64.com/downloads/aida64extreme320exe kör system stabilty test klicka på fliken voltages, faller volten markant text. 12 ner mot 11,4 så kan nätaggregatet vara för klent. Jag skrev om värmen för jag vet ej om du kollade det. Där är tyvärr alltid någon som skall kommentera vad man skriver utan att komma med lösningar till problemet.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinSlow:

Hej. du skriver inget om värmen, varken på cpu eller Gpu. Du kan se hur varm Gpu en är i MSI afterburner om den startas med Windows. Välj att den skall visa ikon o meddelande så den finns vid klockan. kör ett lättare stresstest eller spel, kolla tempen som loggas i afterburner, är den 70 grader eller mer så blir den högre vid test som 3d mark. Du kan ladda ner http://www.techpowerup.com/downloads/2089/real-temp-3-70/ tryck på sensor test, ladda ner prime 95. Kör testen, kommer kärnorna upp i 90 grader så är det värmeproblem. Nät aggregatet bör klara det om det inte är kast.

För det första så är det inget värmeproblem, eftersom hans fråga är "Varför behöver jag så pass mycket volt för en sådan liten överklockning?".
Så ja, det är troligtvis nätagget som börjat tappa kraft, eller så är det så simpelt att du fått ett riktigt, riktigt dåligt exemplar.

Om grafikkorten så betyder det att de inte är stabila och du behöver antingen mer spänning eller lägre klockhastighet.

Edit: TS, har du gjort några andra ändringar i BIOS? T.ex LLC och sådant.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Hej, tackar för svar.

Winslow: För att svara på första frågan så maxar temperaturerna på 80 i prime, ligger på 65-75 annars. I 3dmark kommer upp i 71C på Gpu. Kombuster 82C. Har inte testat aida, men ska köra det också.

Solomon. Jo jag har accepterat att jag troligtvis har ett uruselt ex processor, men när grafikkortet också verkade vara sämre modell så började jag fundera.
Ok, tack då vet jag, dock händer det bara i heaven men inte i firestrike av någon anledning.

Ja, för att få klockningen att funka landade jag på LLC3, 1,85 VCin, 1,22Vin och 0,02 offset =>1,257 på adaptive. Cache ratio på 41, och samma spänning.

Lång historia med separat tråd, tänkte att det var bättre att öppna denna ist eftersom de inte längre handlade om processor utan psu
(http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... för tråden om det)

Permalänk
Medlem

Men vilket nätagg har du då?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Men vilket nätagg har du då?

Står ju överst. Corsair 650w TX
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676&reviewPage=1#extr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansarstock:

Nej, det står inte överst. Har du V1 V2 eller V3?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det står inte överst. Har du V1 V2 eller V3?

"Alla delarna i datorn är nya utom nät agget. Det är ett Corshair 650W från 2008." missade visserligen TX,
Det vet jag inte riktigt.. Skulle tro att det är en av de tidigare versionerna då det börjar få några år på nacken, samma dekaler som på bilden iaf. Köpt på inet sept 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansarstock:

"Alla delarna i datorn är nya utom nät agget. Det är ett Corshair 650W från 2008." missade visserligen TX,
Det vet jag inte riktigt.. Skulle tro att det är en av de tidigare versionerna då det börjar få några år på nacken, samma dekaler som på bilden iaf. Köpt på inet sept 2008

Eftersom nätagget ändå är ~5 år gammalt kanske det är dags att byta ut det vilket som.
I längden tappar nätagget kraft. Hur länge det tar kan jag inte säga eftersom jag inte vet själv riktigt. Allt jag vet är att mitt gamla nätagg inte levererade som det skull efter ett par år.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansarstock:

"Alla delarna i datorn är nya utom nät agget. Det är ett Corshair 650W från 2008." missade visserligen TX,
Det vet jag inte riktigt.. Skulle tro att det är en av de tidigare versionerna då det börjar få några år på nacken, samma dekaler som på bilden iaf. Köpt på inet sept 2008

Då har du V1, som är ett bra agg med bra kondningar, men som snubben ovanför säger är fem år väldigt länge. Jag tror dock inte att agget är ditt främsta problem utan det måste finnas något annat som drar ned din prestanda och klockresultat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.