Byta ut kort pga lågt ASIC quality?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99565:

Kan du då vara så snäll och upplysa mig?

Vad för "skada" har kortet tagit av att man flashat till ett vältestat oc bios och sen tillbaka till stock?

Somliga här verkar tro kortet är i förändrat skick, men det är det inte som sagt.

Det står ju i konsumentköplagen att man får öppna paketet för att kontrollera produkten. Alltså testa det i mitt fall måste det vara.

Att det inte är något fel på det kan jag hålla med om. Kom upp i en stabil klock på 1222 precis. Men temperaturen verkade gå upp mot 90 efter 1 timmes spelande
Som jag förstår det är det min adliga rättighet att returnera kortet om jag inte vill ha det längre enligt ångerrätten?

Konsumentköplagen säger att du får undersöka produkten, ja. Så att sätta det i datorn och testa ASIC var väl helt ok. Att installera annan firmware för att överklocka tror jag du får svårt att hävda är att undersöka produkten. Att det sedan kanske inte går att se vad du gjort är något annat. Det är väl det som en del här hänvisar till bristande moral. Skulle du själv tycka att det var ok att få ett kort som fått den behandling som du gett ditt?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Konsumentköplagen säger att du får undersöka produkten, ja. Så att sätta det i datorn och testa ASIC var väl helt ok. Att installera annan firmware för att överklocka tror jag du får svårt att hävda är att undersöka produkten. Att det sedan kanske inte går att se vad du gjort är något annat. Det är väl det som en del här hänvisar till bristande moral. Skulle du själv tycka att det var ok att få ett kort som fått den behandling som du gett ditt?

Det är som att få hem en hårddisk och lägga in en ny update till den så den går lite snabbare sen formatera och ställa tillbaka den till default för att sen skicka tillbaka. Tycker inte det spelar så stor roll nej så länge det inte är något försämrat på den. Vad man inte vet har man inte ont av. Men nu är det så att mina gpu påsar som följde med har fått några revor på sig så om jag ska få byta får jag ju säga dom måste lägga den nya gpun i min gamla förpackning så allt ser nytt och fint ut för den som ska få den efter mig.
Tvekar det går att göra så då. Tror dessutom inte dom har några kort inne ens för jag köpte när dom kosta 3900 kr styck och står tomt i lager etc etc. Blir nog att gilla läget tyvärr.

Permalänk
Medlem

72,6% ASIC Quality på mitt gtx 780 ti, dåligt eller bra?

Permalänk
Medlem

Kan folk sluta stirra sig blinda på ASIC? Det säger varken bu eller bä om hur pass högt du faktisk kan klocka kortet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Kan folk sluta stirra sig blinda på ASIC? Det säger varken bu eller bä om hur pass högt du faktisk kan klocka kortet.

1219 är min maxgräns stabilt verkar det som. alltså inte så bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Cry much?
Jag är ganska immun mot åsikter jag inte anser ha någon logik eller resonemang bakom ja, vilket i detta fallet jag inte fått hittills åtminstone. Moralisk kompass -Vad anser du vara omoraliskt i att skicka tillbaka ett kort i oförändrat skick?
Okej hoppas du på du, hoppas du inte åker på negativ karma för det..

Tja, jag ser många bra inlägg i tråden som talar emot din ytliga missuppfattning utav hur du ska läsa värdena du baserar ditt omdöme på.

Sedan så har du ingen som helst tanke på att du missbrukar din lagliga rätt på något som lagen i sak inte bör förväntas täcka och beskriver underlag som skulle bryta din lagliga returrätt enligt distansavtalet. Då du skickar tillbaka en produkt som inte är i väsentligt oförändrat skick per samma standard som en dator varpå du trixat med mjukvaran inte betraktas som att vara i väsentligt oförändrat skick.

Detta samtidigt som du vill skicka tillbaka en produkt på fullkomligt idiotiska grunder vilket i tur gör hela handeln av denna typer av produkter dyrare för alla konsumenter. Då ökade volymer returer måste komma tillbaka till näringsidkarna genom ökade påslag.

Det faktum att du inte tycks förstå implikationerna med vad du sysslar med är något som jag tycker både är direkt pinsamt och förargligt. Ta ett steg tillbaka och fundera på vad du sysslar med, för nu är du så laserfokuserad i dina tankar att du omöjligen kan göra en propert beslut - då du redan är dödssäker på vad du vill göra, alla god råd till trots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

1219 är min maxgräns stabilt verkar det som. alltså inte så bra..

Allt över 1200 är bra med original-BIOS.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Borka:

Tja, jag ser många bra inlägg i tråden som talar emot din ytliga missuppfattning utav hur du ska läsa värdena du baserar ditt omdöme på.

Sedan så har du ingen som helst tanke på att du missbrukar din lagliga rätt på något som lagen i sak inte bör förväntas täcka och beskriver underlag som skulle bryta din lagliga returrätt enligt distansavtalet. Då du skickar tillbaka en produkt som inte är i väsentligt oförändrat skick per samma standard som en dator varpå du trixat med mjukvaran inte betraktas som att vara i väsentligt oförändrat skick.

Detta samtidigt som du vill skicka tillbaka en produkt på fullkomligt idiotiska grunder vilket i tur gör hela handeln av denna typer av produkter dyrare för alla konsumenter. Då ökade volymer returer måste komma tillbaka till näringsidkarna genom ökade påslag.

Det faktum att du inte tycks förstå implikationerna med vad du sysslar med är något som jag tycker både är direkt pinsamt och förargligt. Ta ett steg tillbaka och fundera på vad du sysslar med, för nu är du så laserfokuserad i dina tankar att du omöjligen kan göra en propert beslut - då du redan är dödssäker på vad du vill göra, alla god råd till trots.

Du är en regelryttare det märks. Jag är motsatsen. Gränser är till för att brytas tänker jag. Detta påverkar inte kortets prestanda eller skick alls, det är det argumentet i slutändan handlar om. Det går inte se skillnad på om man bytt bios 2 ggr eller inte, alltså oförändrat.

Du ser det som om att om man ändrat på produkten och ändrar tillbaka spelar det ingen roll om det nuvarande skicket är detsamma, det är ändå en förändring i produkten som gjorts även om det i nuvarande skick inte går att se. Jag fattar hur du tänker och ni andra som tycker detta är jättehemskt och förfärligt. Jag håller helt enkelt inte med alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Allt över 1200 är bra med original-BIOS.

Okej. Kör inte default bios, men antar det är ok.. Däremot blir mina temps väldigt höga med maxvolten, upp mot 90 grader.
Man skulle hålla sig på max 75 grader sa dom som håller på med biosarna, han som gjort nzflash som gör nvflash lite enklare genom windows och sifferkommandon (förövrigt väldigt hjälpsam och trevlig kille, just nu har han hjälpt en jamaican som inte kunde ett skvatt).
Ska testa dra ner mina volts på maxklocken för att försöka få ner temperaturen. (även sätta bra fläktläge)

@Anton_Cimex: Förvisso..

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Konsumentköplagen säger att du får undersöka produkten, ja. Så att sätta det i datorn och testa ASIC var väl helt ok. Att installera annan firmware för att överklocka tror jag du får svårt att hävda är att undersöka produkten. Att det sedan kanske inte går att se vad du gjort är något annat. Det är väl det som en del här hänvisar till bristande moral. Skulle du själv tycka att det var ok att få ett kort som fått den behandling som du gett ditt?

Ptja, produkten uppfyllde ju tillverkarens specifikationer, därtill med råge, så det går knappast att hävda någon rätt enligt konsumentköpslagen likförbannat. Det vill till regelrätt bedrägeri från kunden, eller en rent otrolig välvilja från säljaren, för att detta ska ha minsta lilla möjlighet att gå igenom.

Jag skulle tippa på att TS i slutändan får tillbaka samma kort om han ger sig på detta, och får betala porto och eventuell felsökningsavgift som läropeng. Sedan kan man ju tycka vad man vill om arslen som ens försöker dra av den här sortens stunts, väl medvetna om att det kommer resultera i att nästa man i kedjan får en begagnad produkt till nypris om det går igenom.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

När du överklockar så tär du på kretsen, det ser jag som en förbrukning.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Entusiast

Googla lite. ASIC är helt meningslöst. Det är svårt att kräva reklamation på ett meningslöst värde som till och med flera grafikkortstillverkare säger är totalt meningslöst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Det går, jag har returnerat ett kort med anledning att det klockade dåligt. Ökade jag spänningen kraschade kortet också så det var något kajko med det. Dock hade jag inte pillat med bios o skit.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

jag ser det som så här att om jag köper ett kort så köper jag det för det går i 970mhz och om det klockar 1200 eller 1400 är totalt orellevant då du inte betalar för om kortet går att klocka eller ej bara för att andra kan klocka högre än dig är ju bara tuff luck.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du verkar inte ha en jävla aning om vad du gör.

Du får ett låg asic-kort. Så det första du gör är att dra på Max strömmen på skynet bios och testa oc. Testade du maxad fläktkurva? Antar att skynet max ligger i 1.3 eller 1.35, vilket är SJUKT högt med luft. Det är därför ditt jävla kort blir varmt.

Om du själv inte tycker det är något fel med att byta, hade du uppskattat och betalat samma för ett kort du visste någon annan idiot öppnat, maxat skiten ur och dragit på max volt på tredjepartsbios, sen bytt tillbaka när han inte vart nöjd?

Vad i precis hela helvette, någon måtta får det vara. Du kan byta kort om du inte fick den varan du ville ha eller om den inte levde upp till det som utlovats, ingenstans "utlovas" att 780s ska köras i 1200+mhz, då hade dom sålts så och inte i typ 900.

Så ska du inte komma och tro att du med ett bättre kort hade fått 10% bättre min fps. Om det ENBART är GPU som begränsar dig ska du komma upp i över 1350 från 1200 för att få 10% bättre prestanda. Då brinner luftkylda kort som inte konstant är på 100% fläkthastighet upp, och går sönder ordentligt fort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thorulk:

Du verkar inte ha en jävla aning om vad du gör.

Du får ett låg asic-kort. Så det första du gör är att dra på Max strömmen på skynet bios och testa oc. Testade du maxad fläktkurva? Antar att skynet max ligger i 1.3 eller 1.35, vilket är SJUKT högt med luft. Det är därför ditt jävla kort blir varmt.

Om du själv inte tycker det är något fel med att byta, hade du uppskattat och betalat samma för ett kort du visste någon annan idiot öppnat, maxat skiten ur och dragit på max volt på tredjepartsbios, sen bytt tillbaka när han inte vart nöjd?

Vad i precis hela helvette, någon måtta får det vara. Du kan byta kort om du inte fick den varan du ville ha eller om den inte levde upp till det som utlovats, ingenstans "utlovas" att 780s ska köras i 1200+mhz, då hade dom sålts så och inte i typ 900.

Så ska du inte komma och tro att du med ett bättre kort hade fått 10% bättre min fps. Om det ENBART är GPU som begränsar dig ska du komma upp i över 1350 från 1200 för att få 10% bättre prestanda. Då brinner luftkylda kort som inte konstant är på 100% fläkthastighet upp, och går sönder ordentligt fort.

Alltså, dom sa jag skulle dra allt till max för att se vad kortet/korten gick för när jag överklocka.

Update: Plocka ur båda korten och satte in enbart det med 80+% Asic värde. Kom upp i 1300+ Mhz.....
Det andra kortet med lågt ASIC är ju värdelöst för klockning.
Dessutom, även innan bios ändring, när jag kört SLI så är fpsen HELT oförändrad med ett vs 2 kort - LOL!
Måste vara nåt fel. Funkat med 580 i SLI innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Alltså, dom sa jag skulle dra allt till max för att se vad kortet/korten gick för när jag överklocka.

Update: Plocka ur båda korten och satte in enbart det med 80+% Asic värde. Kom upp i 1300+ Mhz.....
Det andra kortet med lågt ASIC är ju värdelöst för klockning.
Dessutom, även innan bios ändring, när jag kört SLI så är fpsen HELT oförändrad med ett vs 2 kort - LOL!
Måste vara nåt fel. Funkat med 580 i SLI innan.

Vilka dom? Dra på max +38mv ur msi ab eller evga precision x MED STOCK BIOS. Att flasha bios ska bryta garantin av förklarliga anledningar.
Om du inte drar upp memory, hur långt kommer du på core om du går upp i 13 mhz intervaller? 100+ eller mer är en "bra" överklockning.

Evga precision X. Sätt volt till +38mv, sätt core till 100, mem till 0, gå långsamt uppåt. Powertarget prio ist för temp, 106% powertarget.
Det KAN inte förstöra kort, och det går att köra på luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Du är en regelryttare det märks. Jag är motsatsen. Gränser är till för att brytas tänker jag. Detta påverkar inte kortets prestanda eller skick alls, det är det argumentet i slutändan handlar om. Det går inte se skillnad på om man bytt bios 2 ggr eller inte, alltså oförändrat.

Du ser det som om att om man ändrat på produkten och ändrar tillbaka spelar det ingen roll om det nuvarande skicket är detsamma, det är ändå en förändring i produkten som gjorts även om det i nuvarande skick inte går att se. Jag fattar hur du tänker och ni andra som tycker detta är jättehemskt och förfärligt. Jag håller helt enkelt inte med alls.

Jag är mån om att konsumenter både vet vad som gäller för deras egna rättigheter men också var ens rättigheter tar slut och skyldigheter tar vid. Något som du tycks nonchalera bort. En attityd som är farlig då svensk lag inte är ristad i sten. Kommer elektronikbranschen i stor kläm på grund utav utnyttjande utav rådande lagstiftning så tro fan att det blir reform - och inte till din fördel.

Ditt agerande har konsekvenser. Även om du tror att returnera ett grafikkort utan några som helst rationella anledningar är konsekvensfritt så är så inte fallet. Det faktum att du är så låst i skallen att du inte inser det är ett problem.

Du skapade en tråd och frågade om du kunde byta ut ett av dina kort baserat på siffror du inte ens förstår innebörden utav. Varpå du fått svar i mängder som motsätter din attityd och lägger underlag för hur du egentligen borde läsa siffrorna och av den anledningen ge fan i att lämna tillbaka kortet. Varför skapar du en tråd och ställer frågor när du bevisligen inte bryr dig om att ta in vad folk skriver till dig?

Skrivet av anon99565:

Alltså, dom sa jag skulle dra allt till max för att se vad kortet/korten gick för när jag överklocka.

Update: Plocka ur båda korten och satte in enbart det med 80+% Asic värde. Kom upp i 1300+ Mhz.....
Det andra kortet med lågt ASIC är ju värdelöst för klockning.
Dessutom, även innan bios ändring, när jag kört SLI så är fpsen HELT oförändrad med ett vs 2 kort - LOL!
Måste vara nåt fel. Funkat med 580 i SLI innan.

Vilka är "dom"?
Vilket program provar du prestandan för SLI med?
Stödjer programmet inte SLI så förblir bildfrekvensen likväl inte bättre.

Permalänk
Medlem

Svar från butiken

Min erfarenhet (som också delas av övriga på Wermlandsdata) säger mig att ett högt ASIC värde inte garanterat att det går bra att överklocka, och att ett lågt inte gör att det går att överklocka. När man överklockar så bryter man på de flesta varor garantin och är därför något man som slutkund själv får ta ansvar för ifall det uppstår problem. Självklart får man som konsument köpa ett grafikkort och testa det genom att sätta in det i sin dator och sedan använda sig av ångerrätten vid köp på distans om man inte är nöjd med kortet. Men, varan skall vara oförändrad.

I detta fall har maxkill dels flashat om kortet med annan BIOS dels överklockat det.

Vi kommer på grund av detta inte acceptera att något av de två grafikkorten som maxkill köpte av oss skickas tillbaka inom ramen för vare sig ångerrätt eller garanti.

Bernhard Eriksson
Wermlandsdata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bernie79:

Min erfarenhet (som också delas av övriga på Wermlandsdata) säger mig att ett högt ASIC värde inte garanterat att det går bra att överklocka, och att ett lågt inte gör att det går att överklocka. När man överklockar så bryter man på de flesta varor garantin och är därför något man som slutkund själv får ta ansvar för ifall det uppstår problem. Självklart får man som konsument köpa ett grafikkort och testa det genom att sätta in det i sin dator och sedan använda sig av ångerrätten vid köp på distans om man inte är nöjd med kortet. Men, varan skall vara oförändrad.

I detta fall har maxkill dels flashat om kortet med annan BIOS dels överklockat det.

Vi kommer på grund av detta inte acceptera att något av de två grafikkorten som maxkill köpte av oss skickas tillbaka inom ramen för vare sig ångerrätt eller garanti.

Bernhard Eriksson
Wermlandsdata

Och hur vet du att jag köpt från eran butik?

Har som sagt ändå inte påsarna i originalt utförande då det är små revor på dom så som jag sagt går nog inte ändå. Hade isf vart om butiken kunnat lägga in det nya kortet i min gamla förpackning, men men.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett onödigt inlägg som bröt mot forumregel § 1.6.

I övrigt tycks vi både ha fått del av TS önskan och svar ifrån återförsäljare, varmed frågan torde vara besvarad.

/KimTjik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett onödigt inlägg som bröt mot forumregel § 1.6.

I övrigt tycks vi både ha fått del av TS önskan och svar ifrån återförsäljare, varmed frågan torde vara besvarad.

/KimTjik

Har inte köpt från dom.. Men lås tråd du, ganska klart att folk tycker olika i denna tråd.