Ny kompakt eller systemkamera för videoinspelning och fotografering (ca 2000 kr)

Permalänk
Medlem

Ny kompakt eller systemkamera för videoinspelning och fotografering (ca 2000 kr)

Hej alla kunniga.

Söker just nu efter en kompakt eller systemkamera för videoinspelning och fotografering, har just nu en Casio Exilim EX-H30 som jag haft i ägo cirka 2 år.

Upplever att nu efter jag lärt mig lite mer om kameror och kameran ifråga så skulle jag vilja byta upp mig lite grann då Casion inte lever upp till mina förväntningar längre med något oskarpa bilder och de oerhört brusiga filmer och som dessutom har väldigt få inställningsmöjligheter. Läser just nu den "Stora fotoboken" av John Hedgecoe.

Är amatör och fotograferar endast på fritiden, tycker dock om att spara livets ögonblick, men helst inte för en allt för dyr peng. Bättre att byta upp sig sakta men säkert anser jag.

Skulle Samsung NX1000 med ett 20-50/3,5-5,6 objektiv vara att ett alternativ om jag vill "byta" upp mig lite grann?

När det gäller fotograferingen så fotar jag mest stillbilder på naturen och kanske ett och annat snöfall elller också forsande vatten. Och det samma gäller för videoinspelningen i stort sätt. Tycker dessutom om att fotografera i mörker då och då vilket min nuvarande kamera inte alls klarar av särskilt väl.

Ni får gärna skriva ett inlägg utifall att jag glömt att berätta något viktigt.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara bra att veta vad du menar med "mörker". Du skriver ju samtidigt att du fotar naturen, ett och annat snöfall och forsande vatten. Dessa saker bör din kamera klara av ganska bra även i svagt ljus, eftersom den har manuella inställningar. Jag förutsätter såklart att du använder stativ, vilket du kommer att behöva göra med en bättre kamera åxå, för den typen av bilder.
Att byta till en bättre kamera med större sensor gör att du kan använda högre ISO-tal, med mindre brus, men samtidigt så kommer slutartiden att bli kortare, vilket inte är alltid önskvärt för rinnande vatten, tex.
Du har ju åxå möjlighet att montera på ljusstarkare objektiv, men detta ger åxå kortare slutartid och även kortare skärpedjup, vilket inte alltid är önskvärt för tex landskap.

Jag har ingen erfarenhet av NX1000, så jag kan inte uttala mig specifikt om den, men en sak att ta i beaktande är ju att samsungs system är relativt litet. Blir du biten och vill köpa fler grejer senare kommer det att finnas ett betydligt mer begränsat utbud och en nästan obefintlig begagnatmarknad.
I det avseendet kan Panasonic GF5 eller Olympus E-PM1 kanske åxå vara värda att kolla på. Kameror som är ganska lika och ligger i samma prisklass, men har ett något större system (om än fortfarande ganska litet jämfört med Canon och Nikon).

En annan sak är ju att NX1000 helt saknar sökare och bara har skärmen. Svårt att se i starkt ljus. Detsamma gäller dock GF5 och E-PM1.

Permalänk
Medlem

hur mycket vill du lägga på en ny kamera?

skulle rekommendera att kolla på Nikon eller Canon. skulle även rekommendera att kolla på en system kamera.
http://www.cyberphoto.se är en bra sida köpa kamera hos.

om du vill lägga upp mot 5k så skulle en canon 600d, 100d, 700d vara ett bra val. men om du inte vill lägga så mycket så kan en Canon G15 eller liknande vara bra.

edit: den stor skillnaden mellan system och kompakt är att i en sytstemkamera kan man byta ut objektiv så man kan tag bilder på väldigt långt avstånd och fortfarande ha samma bild kvalité som nära håll, men då ska man ha ett tele, superzoom objektiv. i en kompakt kamera så om man zoomar så får man en suddig bild. man kan även koppla in en system kamera direkt till en dator. vad jag vet så kan man inte gör det på en kompakt kamera, har dock inte så stor koll på hur Nikon har det. i Canon är det så.

Visa signatur

chassi: CORSAIR crystal 680X / moderkort: MSI X570 GAMING PRO CARBON WIFI / cpu : RYZEN 7 2700X / cpu kylare: CORSAIR H115I PRO RGB / gpu: ASUS GTX 1060 6GB ROG STRIX / ram: CORSAIR Vengeance 32gb DDR4 3200mhz / SSD: SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB / SANDISK ULTRA II 480GB /nätagg: CORSAIR RM850I HDD: WD RED/GREEN 3ST 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för era synpunkter.

Skrivet av dumbo:

Med mörker menar jag att jag brukar vara ute och fota och filma om kvällarna när det är kolsvart utomhus. Tycker att fotona blir väldigt suddiga och otydliga då nämligen. Kan nämna att jag inte har något stativ faktist, utan jag brukar använda vad som ens finns till hands att ställa kameran på och använda som "stativ". Bökigt möjligtvis, kanske finns det några billiga och "små" stativ man kan använda utan att det blir för "släpigt". Tack för påpekandet om ISO-tal, slutartid och skärpedjup, ska definitivt läsa vidare om det.

Olympus E-PM1 verkar intressant som just nu ligger i min prisklass, ska läsa vidare om den.

Skrivet av ant1virus:

Helst runt 2000 kr men kan självklart sträcka mig lite över det, och tack för dina rekommendationer.

Ska titta in Canon G15 och tack för informationen om "sytstemkamera vs kompaktkamera", det var bildande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duffy:

Tack för era synpunkter.

Med mörker menar jag att jag brukar vara ute och fota och filma om kvällarna när det är kolsvart utomhus. Tycker att fotona blir väldigt suddiga och otydliga då nämligen. Kan nämna att jag inte har något stativ faktist, utan jag brukar använda vad som ens finns till hands att ställa kameran på och använda som "stativ". Bökigt möjligtvis, kanske finns det några billiga och "små" stativ man kan använda utan att det blir för "släpigt". Tack för påpekandet om ISO-tal, slutartid och skärpedjup, ska definitivt läsa vidare om det.

Olympus E-PM1 verkar intressant som just nu ligger i min prisklass, ska läsa vidare om den.

Helst runt 2000 kr men kan självklart sträcka mig lite över det, och tack för dina rekommendationer.

Ska titta in Canon G15 och tack för informationen om "sytstemkamera vs kompaktkamera", det var bildande.

då du vill fota när det är kväll och mörkt vill man ha kameran på ett stativ eller ha kameran så stadigt som möjligt. om du kan ändra ISO och slutar tid på kameran så ska du försöka att ha en ganska hög ISO men inte för hög jag skulle rekommendera att inte går på om möjligt högre än 1600ISO. om man använder 3200, 6200 eller högre så blir bilden väldigt kornig. sen om du får kameran till räckligt stilla så kan du sätta slutar tiden på ca 1sec eller längre.

På Canon G15 så kommer du att kunna göra det. har använt en G12 (vilket är nästan lika dan som g15) en hel del och där har man i princip kan göra alla funktionerna som finns i Canons system kameror. jag har själv en Canon EOS 550d systemkamera men kollar på att köpa en värre Canon kamera så småningom.

Visa signatur

chassi: CORSAIR crystal 680X / moderkort: MSI X570 GAMING PRO CARBON WIFI / cpu : RYZEN 7 2700X / cpu kylare: CORSAIR H115I PRO RGB / gpu: ASUS GTX 1060 6GB ROG STRIX / ram: CORSAIR Vengeance 32gb DDR4 3200mhz / SSD: SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB / SANDISK ULTRA II 480GB /nätagg: CORSAIR RM850I HDD: WD RED/GREEN 3ST 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duffy:

Tack för era synpunkter.

Med mörker menar jag att jag brukar vara ute och fota och filma om kvällarna när det är kolsvart utomhus. Tycker att fotona blir väldigt suddiga och otydliga då nämligen. Kan nämna att jag inte har något stativ faktist, utan jag brukar använda vad som ens finns till hands att ställa kameran på och använda som "stativ". Bökigt möjligtvis, kanske finns det några billiga och "små" stativ man kan använda utan att det blir för "släpigt". Tack för påpekandet om ISO-tal, slutartid och skärpedjup, ska definitivt läsa vidare om det.

Olympus E-PM1 verkar intressant som just nu ligger i min prisklass, ska läsa vidare om den.

Helst runt 2000 kr men kan självklart sträcka mig lite över det, och tack för dina rekommendationer.

Ska titta in Canon G15 och tack för informationen om "sytstemkamera vs kompaktkamera", det var bildande.

Om du fotar på kvällen/natten utomhus så tycker jag definitivt att du ska skaffa ett stativ, om du inte har det. För den typen av foto är det A och O, IMO. Man kan ha hjälp av bildstabilisering och det går att höja ISO-talet. Man kan, med en systemkamera, välja en ljusstarkare optik osv osv, men man blir då ändå begränsad i vad man kan göra och i sitt konstnärliga uttryck (om man får kalla det så). Med ett stativ kan man välja inställningar mer eller mindre precis som man själv tycker passar för att bilden ska bli som man har tänkt.

Stativ finns i alla möjliga storlekat och prisklasser. Generellt ska man undvika de allra billigaste som inte är så stabila. Vill man hålla priset och vikten nere är det, IMO, bättre att välja ett kortare stativ än ett som är långt och vingligt eller i kolfiber.
En fördel med kompaktkamera när det gäller stativ är att man kommer undan med ett mycket klenare stativ, eftersom kameran väger mindre.

Jag nämner inte några modeller av stativ ännu, då jag inte vet varesig vad du kan tänka dig att betala (jag skulle säga att runt 1000kr för de enklaste bör man nog slanta upp) eller hur stort/tungt du kan tänka dig att bära med.
Det funkar visserligen att göra som du beskriver, att ställa kameran på något osv, men det det inte alls samma flexibilitet.

Jag har inte kollat in bilder tagna med "din" kamera, men som jag ser det är det kanske först när man kommer upp i kameror som RX100 som det är värt att uppgradera för bildkvalitetens skull. Olympus XZ1 är dock helt klart väldigt prisvärd just nu, den har större sensor och ganska mycket ljusstarkare objektiv än den kamera du har idag.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805596

Du kommer dock att få en större skillnad i bildkvalitet med en systemkamera som har mycket större sensor. Visserligen äts en del av fördelen jämfört med tex XZ1 upp pga det relativt ljussvaga objektivet som oftast följer med. Detta går ju dock, mot surt förvärvade penningar, att byta ut, med en systemkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thurwin:
Skrivet av dumbo:

Tack för informationen.

Då får jag investera i ett stativ till kameran, vet dock inte vilken eller vad för typ av kamera jag ska köpa i dagsläget. Det verkar ju dock som om jag får slanta upp minst 4000-5000 kr och jag ska få en vettig uppgradering inkl. Stativ.

Läste lite mer om ISO på följande sida http://photographylife.com.

Vad tycker ni jag bör göra?
Ska jag vänta och försöka utöka min budget och återkomma senare?

I dagsläget känns det som om jag vill investera i en systemkamera om det nu är så att jag får bättre bildkvalitet för samma peng som en kompaktkamera. Förstår självklart att kamerorna skiljer sig åt beroende på märke och modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duffy:

Tack för informationen.

Då får jag investera i ett stativ till kameran, vet dock inte vilken eller vad för typ av kamera jag ska köpa i dagsläget. Det verkar ju dock som om jag får slanta upp minst 4000-5000 kr och jag ska få en vettig uppgradering inkl. Stativ.

Läste lite mer om ISO på följande sida http://photographylife.com.

Vad tycker ni jag bör göra?
Ska jag vänta och försöka utöka min budget och återkomma senare?

I dagsläget känns det som om jag vill investera i en systemkamera om det nu är så att jag får bättre bildkvalitet för samma peng som en kompaktkamera. Förstår självklart att kamerorna skiljer sig åt beroende på märke och modell.

Jag tycker du ska vänta och samla mer pengar. För 2000 kr kommer du inte kunna köpa något som ger dig den där "uppgraderings känslan" jämfört med din förra.
Men om du skaffar 4-5000 kr så kan du köpa tex en 600d med ett extra 50/1.8 och ett bra stativ för ca 1000 kr och då lovar jag dig att du kommer få ett uppvaknande både på stillbilderna men framförallt videoinspelningarna (kanske får köpa vissa av delarna begagnade men det kan vi ju ta när du skaffat finanserna).

Man brukar prata om "The law of diminishing returns", dvs ju högre upp du kommer i investeringstrappan dessto mindre ökning ger det tillbaka.
Alltså skillnaden mellan en 2tkr kompaktkamera och en 4tkr systemkamera är enorm. Men sedan är skillnaden mellan den systemkameran och en dyrare tex 70d för 9tkr inte alls lika stor.
Precis så blev det för mig när jag bytte min 600d mot GH3 som är mer än dubbelt så dyr. Den är bättre på precis allt och mycket finare byggd osv. Men det kändes inte alls som när jag gick från handycam till 600d och det gav liksom inte samma boost ur ett uppgraderings perspektiv.
Det var först när jag brassade på och köpte en kamera för tre gånger så mycket som jag kände att jag tog ett riktigt steg framåt och kunde koncentrera mig på att utveckla användandet igen.

Förslag på vad du kan samla till,
Eftersom du skriver att du vill filma också går jag på Canon eller Panasonic men du kan ju såklart skaffa en Nikon, Sony, Olympus eller vad du nu föredrar. De ljuskänsliga objektiven känns som måsten för film men också för att du vill fota i mörker.
Begagnat finns såklart på blocket men också fotosidan.se. Där är det gratis att annonsera så varför inte slänga in en köpes och skriva exakt vad du vill ha och hur mycket du vill betala.

Canon 600d: Finns alltid många på blocket med olika många tillbehör. Försök få med ett ljuskänsligt objektiv tex 50/1.8. Ge ca 3-3500 kr för bägge.
Stativ: Manfrotto xbprob190 plus huvud. Ca 1000 kr nytt men kolla efter ett eller ett liknande beggat.
Minneskort/väska m.m 1-1500 kr.

Panasonic GH2: Finns bara beggat eftersom den inte tillverkas längre. Ca 3-3500 kr med någon form av objektiv. Försök få tex ett Panasonic 20/1.7. Det objektivet kan du annars hitta löst för 2000 kr eller mindre om du prutar hårt.
Stativ: se ovan
Minneskort m.m: se ovan.

Har du tex 5000 kan du säkert hitta ett rejält packet på blocket. Ofta säljer folk allt på en gång och det kommer nya dagligen så ha is i magen. När du sen ser ett packet med allt du behöver och som personen säljer tex i delar för 7-8000 så säger du "5000 och jag tar allt idag". En av fem kommer säga ja, många på blocket säljer sina prylar för att de behöver pengar och om de kan få dem lite snabbt så är de villiga att tumma rejält på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duffy:

Tack för informationen.

Då får jag investera i ett stativ till kameran, vet dock inte vilken eller vad för typ av kamera jag ska köpa i dagsläget. Det verkar ju dock som om jag får slanta upp minst 4000-5000 kr och jag ska få en vettig uppgradering inkl. Stativ.

Läste lite mer om ISO på följande sida http://photographylife.com.

Vad tycker ni jag bör göra?
Ska jag vänta och försöka utöka min budget och återkomma senare?

I dagsläget känns det som om jag vill investera i en systemkamera om det nu är så att jag får bättre bildkvalitet för samma peng som en kompaktkamera. Förstår självklart att kamerorna skiljer sig åt beroende på märke och modell.

Skulle du köpa en av de allra billigaste systemkamerorna som du redan kollat på, för ca 2000kr så kommer du ju undan med kanske runt 3000kr med ett stativ åxå. Skulle du kunna utöka budgeten lite (eller köpa begagnat för den delen) finns det ju mer att välja på och man har ju då möjligheten att titta även på de lite större systemen. Därmed inte sagt att de mindre systemen är dåliga. Man ska bara vara medveten om att valmöjligheterna vad gäller objektiv och tillbehör är mindre och att begagnatmarknaden är väldigt liten. En del är nöjda med dessa system, medan andra byter system när de blir lite mer "avancerade" som fotorafer.

Du skulle ju kunna köpa ett stativ nu, som du även kan ha till en framtida systemkamera, och fortsätta fota med den du har nu ett tag till.

Du får gärna posta några bilder som du är mindre nöjd med och då även tala om vad du inte är så nöjd med, så är det lättare att svara på vad för uppgradering som känns vettig osv.

Generellt är det ju lite som Nisse-Tuta skriver att i de lägre segmenten gör det större skillnad per krona om man går upp lite i pris, medan när man kommit en bit upp så blir skillnaderna inte lika stora. Så det KAN vara vettigt att spara ihop lite mer pengar.