blir så trött på alla annonsörer här!

Permalänk

blir så trött på alla annonsörer här!

Hej. Jag vill bara ta upp ett ämne, som jag blir så arg/besviken på alla säljare typ här på Sweclockers.
En sak som jag oftast åker ut för mycket som köpare. Vill inte dra alla över en kam. Men oftast är det så här av säljarena. Säger oftast dom inte har andra frakt bolag. Fast, dom oftast bor i ett större stad en mig. Även att dom säger frakten är si å så. Hela tiden, men när man tycker den är mycket och kollar upp det själv visar det sig oftast dom har fel. Även dom flesta säger det har bara posten. Så fort man nämnare en billigare bolag.
Sen men när man säger dom har andra med man kollat upp det. Oftast då, får man inge svar sen. Och säger sen dom sålt varan. Det är något jag stör mig på mycket. Visst, vill man ha ut så mycket man kan få av sin vara man säljer. Men att typ lura med vetet kunden typ, på frakten är internet rätt. Plus, så måste kunden få välja själv vilket sätt varan ska fraktas på. Klart som kund man väljer billigaste.
Vad tycker ni alla andra, skriv era åsikter här tack!?

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Föredetting

Det är upp till säljaren att sätta sitt pris, och upp till köparen att låta bli att köpa om inte priset passar. Det tar tid (dvs kostar pengar) att införskaffa emballage, packa och gå till postombud också.

På den tiden när jag sålde mycket vägrade jag exempelvis sälja saker utan försäkrat brev, eftersom fraktombudet alltid söp bort mina paket och jag blev anklagad för att inte ha skickat grejerna. Till exempel. Det var även två mil till närmsta DHL-ombud (åt fel håll), och lite sådant.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Tycker själv det är jävligt jobbigt att sälja saker när det ska krånglas med frakt. Speciellt när det ska användas schenker, dhl och allt vad det heter. Brukar sätta ut grejerna till ett lägre pris och säga att jag enbart accepterar att de hämtar hemma hos mig eller på mitt jobb.

Men det är ju lättare i storstan såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

HPlus, så måste kunden få välja själv vilket sätt varan ska fraktas på.

Tycker jag inte.
Kanske är mycket lättare och mindre besvär att ta sig till exempelvis Posten än DHL. Klart säljaren får välja.

Permalänk
Relik 📜

Jag tycker liksom många ovan att det är upp till säljaren. Själv orkar jag aldrig tjafsa runt med olika fraktsätt där köparna har varierande "krav", slutar bara med massa extrajobb för mig och spring mellan olika inlämningsställen. Vill inte köparen acceptera mina angivna metoder får köparen leta upp en annan annons.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Brallan_86:

Hej. Jag vill bara ta upp ett ämne, som jag blir så arg/besviken på alla säljare typ här på Sweclockers.
En sak som jag oftast åker ut för mycket som köpare. Vill inte dra alla över en kam. Men oftast är det så här av säljarena. Säger oftast dom inte har andra frakt bolag. Fast, dom oftast bor i ett större stad en mig. Även att dom säger frakten är si å så. Hela tiden, men när man tycker den är mycket och kollar upp det själv visar det sig oftast dom har fel. Även dom flesta säger det har bara posten. Så fort man nämnare en billigare bolag.
Sen men när man säger dom har andra med man kollat upp det. Oftast då, får man inge svar sen. Och säger sen dom sålt varan. Det är något jag stör mig på mycket. Visst, vill man ha ut så mycket man kan få av sin vara man säljer. Men att typ lura med vetet kunden typ, på frakten är internet rätt. Plus, så måste kunden få välja själv vilket sätt varan ska fraktas på. Klart som kund man väljer billigaste.
Vad tycker ni alla andra, skriv era åsikter här tack!?

Känner verkligen inte igen situationen du beskriver. Jag har gjort ett 20 tal köp och försäljningar här på Sweclockers marknad de senaste åren och har aldrig haft problem med att säljaren enbart vill använda något onödigt dyrt fraktalternativ, sålt varan till någon annan under tiden eller liknande.
Sen har jag full förståelse för de säljarna som väljer posten framför tex schenker eller DHL om de inte bor i en större stad då det oftast är långt till dessa kontor. Framför allt om man blir tvungen att ta bilen en bit för att lämna in paketet äts de där extra 10-20 kronorna i frakt kostnad det hade kostat med posten upp väldigt fort.

När jag själv säljer varor så har jag kört som regel att jag enbart använder mig av postens eller schenkers spårningsbara alternativ då jag tycker det är för långt att gå till närmsta DHL ombud för att eventuellt spara in någon krona (de brukar vara dyrast ändå om man inte är företags kund). Vill köparen ha det billigare på bekostnad av att det inte är spårningsbart är jag inte intresserad av att ta ansvar för att varan kommer fram heller då posten är hopplösa i de fallen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag tycker liksom många ovan att det är upp till säljaren. Själv orkar jag aldrig tjafsa runt med olika fraktsätt där köparna har varierande "krav", slutar bara med massa extrajobb för mig och spring mellan olika inlämningsställen. Vill inte köparen acceptera mina angivna metoder får köparen leta upp en annan annons.

Instämmer.

Sedan är jag väldigt nyfiken, vilka bolag är billigare än Posten!?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Brallan_86 - när du skriver ett inlägg skulle jag rekommendera att du faktiskt läser igenom vad du skrivit innan du postar detr hela. Även om syftet med vad du skrev går att uttyda så är texten delvis obegriplig på grund av rejält dålig svenska.

Naturligtvis är det så att säljaren styr vad gäller fraktsätt, visst kan du föreslå annat om du så önskar men förvänta dig inte att säljaren skall gå med på detta, och får du inget svar är det rimligtvis så att det finns andra köpare som godtog vad säljarens villkor.
Naturligtvis gäller även vid en sådan kontakt att det man skriver faktiskt är förståeligt...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att kunden får välja fraktsätt? Om säljaren inte vill eller kan skicka med billigaste metoden av olika orsaker så får köparen acceptera det eller låta bli att köpa. Du som köpare kan ju önska att en nätbutik skickar via UPS, men om de bara skicka med Posten eller Schenker är det bara att gilla läget.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Vi Svensson bli aldrig nöjda, vi ska alltid klaga på de minsta fraktkostnaderna. Jag tycker de är totalt fel att klanta ner posten/Schenker/DHL säljarna, för nån liten summa för att kunna köra ut varan till oss kunder/utlämningsställena. De är nästan så att dom kan lägga ner utkörningen åt oss kunder då, om man ska klaga, så får man hämta det själv med bil, buss, tåg eller flyg och de bli betydligt dyrare än dom 29-150 kr.

Jag är nöjd!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

upp till säljaren. köparen kan alltid leta vidare om han/hon inte är nöjd med vad som erbjuds. Så är det ju på alla större butiker också - de har avtal med vissa speditörer. Som kund är det väldigt sällan jag kan komma och säga att jag vill ha Schenker när de bara har Posten.

De flesta i Sverige har väldigt nära till ett postombud. Jag har säkert tre stycken inom två kilometers radie. Finns även ett Schenker ombud. Vill jag ta mig till DHL måste jag ta mig 7km ut till utkanten på stan.. och då bor jag i Sveriges femte största tätort. Alltså inte helt lätt då jag inte har bil. Blir långpromenad, cykla med stort paket eller lägga 25kr på bussbiljett. Nej, tack.

Och fråga mig inte ens om Bussgods. jag har ingen aning var deras ombud finns. har inte skickat mycket med bussgods eller schenker men fått känslan att det nog allt är lite mer omständigt, med att skriva ut fraktsedlar i förväg etc. Posten kan man bara studsa in på och slänga paketet på disken så fixar de resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Instämmer.

Sedan är jag väldigt nyfiken, vilka bolag är billigare än Posten!?

Schenker är det iaf dock måste du ha en skrivare då du måste skriva ut något som du lämnar in med paketet du ska skicka.

Permalänk
Medlem

Ibland Är vissa metoder att sända på från en vis ort svårt eller nästan omöjligt att skicka på.

Ta tex Stockholm där funkar inte bussgods, finns bara ett ställe i hela Storstockholm man kan lämna/hämta bussgods på.

Om jag säljer något och en köpare insisterar på bussgods (vilket har hänt) kommer denna mötas av ett klick i luren eller inga svar på mail osv.
Tänker verkligen inte slösa bort flera timmar bara för att kunna lämna in ett paket.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Brallan_86:

Hej. Jag vill bara ta upp ett ämne, som jag blir så arg/besviken på alla säljare typ här på Sweclockers.
En sak som jag oftast åker ut för mycket som köpare. Vill inte dra alla över en kam. Men oftast är det så här av säljarena. Säger oftast dom inte har andra frakt bolag. Fast, dom oftast bor i ett större stad en mig. Även att dom säger frakten är si å så. Hela tiden, men när man tycker den är mycket och kollar upp det själv visar det sig oftast dom har fel. Även dom flesta säger det har bara posten. Så fort man nämnare en billigare bolag.
Sen men när man säger dom har andra med man kollat upp det. Oftast då, får man inge svar sen. Och säger sen dom sålt varan. Det är något jag stör mig på mycket. Visst, vill man ha ut så mycket man kan få av sin vara man säljer. Men att typ lura med vetet kunden typ, på frakten är internet rätt. Plus, så måste kunden få välja själv vilket sätt varan ska fraktas på. Klart som kund man väljer billigaste.
Vad tycker ni alla andra, skriv era åsikter här tack!?

Har aldrig haft några problem med mina köp här och som andra säger så är det ju säljaren som dikterar förutsättningarna för affären och köparen accepterar dessa eller väljer att avstå affären.

Om man ställer krav som köpare som gör att säljaren för lägga ner mer tid på affären får man vara beredd på en av två saker: A. priset ändras (nu pratar jag inte bara om affärer här utan generellt) eller B. att någon annan som accepterar sälarens pris och villkor direkt hinner mellan och köper varan.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Att strula med fraktsätt är inget man som privatperson som vill sälja något vill. Fast vill man strula för att kanske spara en 20 lapp så visst.... även fast det bara är dumt och inte värt besväret

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Quim:

Instämmer.

Sedan är jag väldigt nyfiken, vilka bolag är billigare än Posten!?

Typ allt nästan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Det enda tillfälle då jag tycker att man kan vara missnöjd är om fraktpris inte angetts i annonsen, och så försöker säljaren ta ut överpris efter att man gjort upp affären. Annars är det förstås upp till säljaren att välja fraktform.

Permalänk
Inaktiv

Köparen och säljaren får komma överrens om fraktsätt. Gör man inte det så det ingen affär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

En säljare har väl rätt att ta ut vilka kostnader han vill. Du kan ju inte veta om han räknat in kostnaden för ett emballage i frakten. Det är klart att man kan fråga om säljaren kan tänka sig DHL om det är bättre och billigare för dig, men man kan inte hålla på att tjata om att säljaren ljuger osv. Då förstår jag om de slutar höra av sig.

Vill man köpa något får man acceptera det sätt som säljaren vill sälja. Passar inte priset och du tror du kan få billigare någon annan stans, så vänd dig dit istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det är väl fullständigt självklart att näringsidkaren själv ska få välja vilka fraktalternativ denna vill använda. Du är ju som kund inte tvingad att handla. Om leverantören på en vara som du vill ha inte kan erbjuda det fraktsätt du efterfrågar så får du väl välja en annan leverantör.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rasistiskt inlägg/§1 i reglerna raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Givetvis får säljaren bestämma fraktsätt och vilken avgift han vill ta för besväret att packa och skicka det. Tur man har slutat jobba i butik, finns inget värre än snåla kunder.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Megacrash:

Schenker är det iaf dock måste du ha en skrivare då du måste skriva ut något som du lämnar in med paketet du ska skicka.

Jo antagligen är det fraktetikette/sedel som måste skrivas ut.

PS: Visst är det upp till säljaren (Tycker jag, enklast är dock posten) att välja fraktsätt osv, passar det inte är det bara byta annons.

Permalänk
Medlem

Bara drygt med dhl/schenker! väga mäta boka blabla.. jag tar posten som funkar bäst och är smidigast.
Kan dem inte acceptera mitt fraktsätt får dem köpa någon annanstans så är det bara.

Permalänk
Medlem

Jag väljer helt klart inte det billigaste. Jag väljer det billigaste som motsvarar mina krav, t.ex försäkrad försändelse, 1 arbetsdags leverans, personlig uthämtning, SMS, e-post m.m. Enda gången jag låter en köpare välja annan variant är om deras alternativ är minst lika bra eller bättre än den jag valt gällande försäkring och spårbarhet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Quim:

Instämmer.

Sedan är jag väldigt nyfiken, vilka bolag är billigare än Posten!?

I princip alla.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Inaktiv

Jag känner inte igen situationen TS beskriver. Alla gånger jag handlat har det gått riktigt smidigt och jag har haft väldigt trevliga människor att ha och göra med

Permalänk
Medlem

I de allra flesta annonser är det ju ändå frågan om småpengar, ett par tusenlappar på sin höjd. Jag har full förståelse för att säljarna inte vill krångla hur mycket som helst med att tillgodose alla köparens önskemål om fraktsätt och sådant, någonstans går ju gränsen för hur mycket besvär man kan tänka sig att göra för de där pengarna. Tar det ett par timmar att emballera och köra paketet till fraktombudet, så blir det typ lönsammare att stanna kvar lika lång tid extra på jobbet någon eftermiddag, och på kuppen får man behålla det man tänkte sälja.

Sedan kan man ju förstås ha åsikter om annonsörer som inte ens bevärdigar sig att varsko om att de sålt grejen till någon annan, men det är en helt annan historia. De få gånger jag köpt något via SweC måste jag dock säga att det fungerat exemplariskt på den fronten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Det är ju helt och hållet säljaren som bestämmer fraktsätt men man bör ju dock vara tydlig med detta i annonsen.

Sedan tycker jag inte det är okej av säljare att ta mer betalt för frakten än vad den egentligen kostar samt att emballage är något man säljare gott kan stå för. Det får man liksom räkna med när man säljer saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Sedan är jag väldigt nyfiken, vilka bolag är billigare än Posten!?

Alla?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595