Permalänk

[Löst]sprängt agg, vad nu?

Efter 4 år av trogen tjänst valde mitt OCZ modxstream 600w att ge mig ett minne jag sent skall glömma.Jag gick in på rummet och skulle slå på daton efter en lugn frukost, men när jag tryckte på strömbrytarn möttes jag istället för varvande fläktar av en blixt och en hög smäll från baksidan av datorn för av sedan mötas av mörker då strömmen slagits ut.

Skall jag våga mig på att öppna datorn och rädda övriga komponenter ?

Vad rekomenderar ni som ersättningsagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

är ju svårt att säga om saker blivit stekta eller inte men oftast brukar dom andra pylarna överleva när aggen har gått men är inte säkert ... :S du har inget skitagg du kan slänga i och testa med annars

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Med elsladden urdragen ja.

Datorn öppnad = elsladden urdragen.

Bäst för komponenterna, och dig själv.

Corsair kanske? Eller seasonic? Antar att du inte är så pigg på ocz igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tdelta32t:

Efter 4 år av trogen tjänst valde mitt OCZ modxstream 600w att ge mig ett minne jag sent skall glömma.Jag gick in på rummet och skulle slå på daton efter en lugn frukost, men när jag tryckte på strömbrytarn möttes jag istället för varvande fläktar av en blixt och en hög smäll från baksidan av datorn för av sedan mötas av mörker då strömmen slagits ut.

Skall jag våga mig på att öppna datorn och rädda övriga komponenter ?

Vad rekomenderar ni som ersättningsagg?

Jadu, det där låter ju inte trevligt. Frågan är om något tog skada eller inte, att öppna lådan är inget farligt i sig men du kan inte rädda komponenterna. Det som är trasigt är trasigt även om du tar ut dom nu i efterhand.

Jag skulle iaf aldrig rekommendera något billigt nätagg, det är bara nackdelar med dom om man bortser från priset. Seasonic Platinum, Corsair AX skulle jag rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

XFX gör riktigt bra agg med bra garantier. Stark rekommendation

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

XFX gör riktigt bra agg med bra garantier. Stark rekommendation

Kan hålla med ovanstående talare väldigt prisvärda och bra nätagg dom är rebrandade nätagg dvs gjorda av seasonic.

Quote wikipedia:
XFX exclusively uses Seasonic topologies in their power supplies.
http://en.wikipedia.org/wiki/XFX

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Köpte ett Corsair CX600 från teknikmagasinet på vägen hem från Universitetet.

Allt verkar funka fint.

Skall testa att skruva i mitt 6970 och se om även det har överlevt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tdelta32t:

Köpte ett Corsair CX600 från teknikmagasinet på vägen hem från Universitetet.

Allt verkar funka fint.

Skall testa att skruva i mitt 6970 och se om även det har överlevt.

Köpte du ett CX600M eller ett CX600?

CX600 är en äldre serie och troligen en av de sämsta serier Corsair har gjort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tdelta32t:

Köpte ett Corsair CX600 från teknikmagasinet på vägen hem från Universitetet.

Allt verkar funka fint.

Skall testa att skruva i mitt 6970 och se om även det har överlevt.

Grattis, du har köpt ett nätaggregat med lika dåliga kondensatorer som ditt gamla. Nu är det bara för dig att invänta nästa haveri.

Du borde läst lite mer i forumet och valt något som är byggt för att hålla. Jag önskar dig dock lycka till oavsett, men hoppas att nästa agg efter CX blir ett kvalitetsagg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Grafikkortet verkar ha klarat sig och verkar leverera frames jämnare än det gjorde med OCZ agget.

Köpte CX600 mest som testagg än något annat, så fort plånboken tillåter skall jag försöka införskaffa antingen
ett Seasonic Platinum eller XFX agg som ni talar så gott om

CX600 kommer antagligen ligga i ett hörn och skräpa tills jag bygger något mindre krävande, en NAS kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Köpte du ett CX600M eller ett CX600?

CX600 är en äldre serie och troligen en av de sämsta serier Corsair har gjort.

Skrivet av MultiMan:

Grattis, du har köpt ett nätaggregat med lika dåliga kondensatorer som ditt gamla. Nu är det bara för dig att invänta nästa haveri.

Du borde läst lite mer i forumet och valt något som är byggt för att hålla. Jag önskar dig dock lycka till oavsett, men hoppas att nästa agg efter CX blir ett kvalitetsagg.

En liten fundering kring Corsairs CX-serie. Jag har hört en hel del angående att denna serie inte är speciellt bra, men sedan första gången jag hörde detta så har denna serie uppgraderats både en och två gånger, och de senaste versionerna är dessutom 80+ Bronze-klassificerade, både de modulära och icke-modulära. Självklart håller de inte samma kvalité som AX-serien, men är de verkligen så dåliga som folk säger eller kan det vara så att det egentligen bara är de äldre versionernas dåliga rykte som lever kvar? Sweclockers recension av CX500M gav nätaggregatet betyget "Utmärkt" och jag svårt att tro att den icke-modulära designen skulle vara sämre.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casgar:

En liten fundering kring Corsairs CX-serie. Jag har hört en hel del angående att denna serie inte är speciellt bra, men sedan första gången jag hörde detta så har denna serie uppgraderats både en och två gånger, och de senaste versionerna är dessutom 80+ Bronze-klassificerade, både de modulära och icke-modulära. Självklart håller de inte samma kvalité som AX-serien, men är de verkligen så dåliga som folk säger eller kan det vara så att det egentligen bara är de äldre versionernas dåliga rykte som lever kvar? Sweclockers recension av CX500M gav nätaggregatet betyget "Utmärkt" och jag svårt att tro att den icke-modulära designen skulle vara sämre.

Jag vet inte varför du citerar mig eftersom jag skrivit många gånger i forumet om de olika CX-versionerna.

Konstruktionen är bättre, men det är fortfarande billiga skitkondensatorer i v3, samma anledning som gjorde att trådskaparens nätagg brann upp. Möjligens möjligen är primärkondensatorn förbättrad i kvalitet vilket isf ökar livslängden.

Edit: Det finns 4 CX-versioner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Casgar:

En liten fundering kring Corsairs CX-serie. Jag har hört en hel del angående att denna serie inte är speciellt bra, men sedan första gången jag hörde detta så har denna serie uppgraderats både en och två gånger, och de senaste versionerna är dessutom 80+ Bronze-klassificerade, både de modulära och icke-modulära. Självklart håller de inte samma kvalité som AX-serien, men är de verkligen så dåliga som folk säger eller kan det vara så att det egentligen bara är de äldre versionernas dåliga rykte som lever kvar? Sweclockers recension av CX500M gav nätaggregatet betyget "Utmärkt" och jag svårt att tro att den icke-modulära designen skulle vara sämre.

Skrivet av MultiMan:

Jag vet inte varför du citerar mig eftersom jag skrivit många gånger i forumet om de olika CX-versionerna.

Konstruktionen är bättre, men det är fortfarande billiga skitkondensatorer i v3, samma anledning som gjorde att trådskaparens nätagg brann upp. Möjligens möjligen är primärkondensatorn förbättrad i kvalitet vilket isf ökar livslängden.

Edit: Det finns 4 CX-versioner.

CXM och CX bygger dessutom på två olika plattformar. Den plattformen som modulära varianten är byggd på är av betydligt bättre kvalité. Att säga att då CXM är bra så måste CX vara bra är helt enkelt ett felaktigt antagande.

CXM är ett helt okej nätagg men det bygger som sagt även på en helt annan plattform än CXv1,v2,v3 etc.

Skrivet av tdelta32t:

Grafikkortet verkar ha klarat sig och verkar leverera frames jämnare än det gjorde med OCZ agget.

Köpte CX600 mest som testagg än något annat, så fort plånboken tillåter skall jag försöka införskaffa antingen
ett Seasonic Platinum eller XFX agg som ni talar så gott om

CX600 kommer antagligen ligga i ett hörn och skräpa tills jag bygger något mindre krävande, en NAS kanske?

CX600 är fortfarande ganska dyr för vad den är va? Vad betalade du?
Bequiet Kraft 600W är baserad på FSP AURUM (80+Guld) men har en annan fläkt och den kan inte ta 110V på primärsidan. Således kan man inte klassa den efter 80+ Certifieringarna. Kraft 600W kostar 599kr på Inet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Jag vet inte varför du citerar mig eftersom jag skrivit många gånger i forumet om de olika CX-versionerna.

Konstruktionen är bättre, men det är fortfarande billiga skitkondensatorer i v3, samma anledning som gjorde att trådskaparens nätagg brann upp. Möjligens möjligen är primärkondensatorn förbättrad i kvalitet vilket isf ökar livslängden.

Edit: Det finns 4 CX-versioner.

Det klagas så mycket så det är lätt hänt att de faktabaserade inläggen försvinner i mängden av alla känslomässiga- eller ryktesbaserade inlägg.

Av eget intresse, vet du vad den egentliga skillnaden är mellan versionerna?

Skrivet av DavidtheDoom:

CXM och CX bygger dessutom på två olika plattformar. Den plattformen som modulära varianten är byggd på är av betydligt bättre kvalité. Att säga att då CXM är bra så måste CX vara bra är helt enkelt ett felaktigt antagande.

CXM är ett helt okej nätagg men det bygger som sagt även på en helt annan plattform än CXv1,v2,v3 etc.

Då är man lite klokare. Tackar, både till dig DavidtheDoom och MultiMan.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Casgar:

Det klagas så mycket så det är lätt hänt att de faktabaserade inläggen försvinner i mängden av alla känslomässiga- eller ryktesbaserade inlägg.

Man får lära sig att känna igen de lite vettigare på forumet.
Aleshi är en trevlig prick när det kommer till att prata lite mer avancerade termer lika så Sep.Typhoon och även den där killen som är "DataVetare" och har en söt hund som Avatar. Glömmer alltid bort vad han heter just pga titeln och den underbara Avataren.

Finns en kille som skriver mycket på "köpråd" där jag själv skrev som en galning förut som heter thli72. Han brukar ha vettiga tankar kring pristänk även om jag inte håller med honom om alla förslag

Multiman är även han oftast ett säkert kort även om man kan ha subjektiva åsikter som skiljer sig i olika frågor.
Finns så klart hundratals till jag har svårare att minnas eller komma ihåg.

Man lär sig helt enkelt vilka man ska lyssna på och vilka som bara snackar goja, finns ju ett par på forumet som visserligen är aktiva men som i mitt tycke inte säger så mycket intressant men fortsätter prata om samma saker och rekommendera grejer som rent av kan skada datorer och hårdvara.

Skrivet av Casgar:

Då är man lite klokare. Tackar, både till dig DavidtheDoom och MultiMan.

Varsågod. Låter MultiMan sköta jämförelsen men så vitt jag vet så har det inte skett några jättestora förändringar i CX serien.
Det är just CXM som är rolig att ha att göra med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kollade runt lite på de olika alternativen och det som verkar mest intressant är Corsair AX860.
Har redan en som vill köpa CX600 av mig så, win-win.
Funderar på om jag inte skall skaffa ett Chassi till mitt ATX Kort som ligger och skräpar i samma veva.
Ett Stryker skulle sitta fint då man ofta drar på LAN och liknande.

Permalänk
Medlem

hände exakt samma sak för mig med ett OCZ kommer inte ihåg exakt men va nåt typ 500w super pro lr nåt liknande resterande komponenter hade klarat sig i mitt fall så det var bara nytt agg å sen tuta på igen. samma med ett hiper type R 600W, så ju flashigare namn ju sämmre agg

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tdelta32t:

Efter 4 år av trogen tjänst valde mitt OCZ modxstream 600w att ge mig ett minne jag sent skall glömma.Jag gick in på rummet och skulle slå på daton efter en lugn frukost, men när jag tryckte på strömbrytarn möttes jag istället för varvande fläktar av en blixt och en hög smäll från baksidan av datorn för av sedan mötas av mörker då strömmen slagits ut.

Skall jag våga mig på att öppna datorn och rädda övriga komponenter ?

Vad rekomenderar ni som ersättningsagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du tur (och OCZ håller vad dom lovar för detta nätagg) så bör inga andra komponenter tagit skada :

Nätagget ska skydda mot "Overvoltage/Overcurrent/Short-Circuit protection " enligt http://ocz.com/consumer/download/product-briefs/psu_modxstrea...

Permalänk

Antar att jag hade turen på min sida

Allt verkar fortfarande fungera felfritt, ska lägga en beställning på platina agget när bidraget rullat in.

Tills dess är det fortsätta leva KTH Life.