Styra grafikkort via extern kontroller

Permalänk
Medlem

Styra grafikkort via extern kontroller

Hej,

Har idag två stycken 7950 som har en väldigt aggresiv ljudprofil. GÅr snabbt upp i varv, även om temperaturen är låg och övriga fläktar i chassit går på lågvarv. Har bra genomflöde i lådan.
Har en extern kontroller med 5 fläktingångar. Denna kan jag sätta gränsvärden på och programera väldigft lätt.
Men jag vet inte hur jag ska koppla in graffkortets lilla fläktsslad dit? Kontrollern tar pwn kontakt eller den vanliga med 3 pinnar. Den som går till grafikkortet är mycket mindre.
Detta har säkert det svarats på innan., Men jag vet inte vad kontakttypen heter på grafikkortet, så jag har inte hittat något i mina sökniningar.

I korthet. Hur styr jag fläkten på grafikkorten via en fläkt-kontroller?

Mvh

Stefan

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken typ av fläkt har du ? jag har kört med en "grrafikkortskontakt" (liten 2 polig) ansluten till en 3pol fläktkontoler, det är bara röd o svart som används för motordriften, gul är varvtalsgivaren och det brukar bara vara att låta den hänga i luften såvida det inte är övervakning av fläkten, då måste det finnas en varvtalssignal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är denna lilla kabeln.

Här ser man kanske den tydligare.

Permalänk
Medlem

Kan det vara sådan här jag behöver?
http://www.amazon.co.uk/Gelid-Adaptor-Cable-Cooler-Fans/dp/B0...

Är det en pwn kabelm som sitter från fläkten till grafikkortet. TYcker den ser mycekt mindre ut.

Någon som vet vart man köper denna adapter i sverige? helst inet, handlar det mesta från dem

Permalänk
Skrivet av Stew:

Kan det vara sådan här jag behöver?
http://www.amazon.co.uk/Gelid-Adaptor-Cable-Cooler-Fans/dp/B0...

Är det en pwn kabelm som sitter från fläkten till grafikkortet. TYcker den ser mycekt mindre ut.

Någon som vet vart man köper denna adapter i sverige? helst inet, handlar det mesta från dem

Eller så laddar du bara ner MSI Afterburner och gör en egen fläktkurva för korten?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Stew:

I korthet. Hur styr jag fläkten på grafikkorten via en fläkt-kontroller?

Skrivet av albindubech:

Eller så laddar du bara ner MSI Afterburner och gör en egen fläktkurva för korten?

^

What he said. Fläktkontroller behövs inte, och blir ju konstigt iochmed att RPMen på GPU-kylaren behöver vara beroende av GPU-temp. Du skulle ju aldrig sätta CPU-kylaren på en extern fläktkontroller, eller hur? Samma princip.

Även om du har en fläktkontroller som går att använda för att läsa av GPU-temp så blir det ju betydligt osäkrare med extra hårdvara involverat. Om inte Afterburner startar när datorn startar, så får du bara kortets vanliga fläktkurva, så det går iaf inte varmt. Om din externa fläktkontroller pajjar får inte fläkten ström alls, troligen. Kass skit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

msi afterburner och gör en egen fläkt kurva =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

^

What he said. Fläktkontroller behövs inte, och blir ju konstigt iochmed att RPMen på GPU-kylaren behöver vara beroende av GPU-temp. Du skulle ju aldrig sätta CPU-kylaren på en extern fläktkontroller, eller hur? Samma princip.

Även om du har en fläktkontroller som går att använda för att läsa av GPU-temp så blir det ju betydligt osäkrare med extra hårdvara involverat. Om inte Afterburner startar när datorn startar, så får du bara kortets vanliga fläktkurva, så det går iaf inte varmt. Om din externa fläktkontroller pajjar får inte fläkten ström alls, troligen. Kass skit.

Kändes lite som ett dåligt exempel med cpu:n då eftermaknadskylare ofta klarar sig på lågvarvade fläktar men givetvis sämre än annars körde ofta på fläktkontroller förut innan moderkort fick stöd för både pwm och spänningsreglering.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för hjälpen. Ni har nog rätt. Keep it simple. Nog en väldigt bra ide

MVh
Stefan